Gå til innhold

Jazztråd - jazzhjørne i HW-forumet

llefstad

Anbefalte innlegg

Er ute etter et norsk jazzband(?). De bruker saksofon i mange av sangene sine. Mener de har Ramblers i bandnavnet. Noen som kan hjelpe?

8528817[/snapback]

et kjapt søk på cdon fikk jeg disse navnene: new lost city ramblers, red stick ramblers og tarbox ramblers. er det noen av disse kanskje?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg var på en fantastisk konsert på Oslo Jazzfestival i 2006 med det finske bandet The Five Corners Quintet absolutt verdt å skjekke ut, vet ikke om de har noen CDer tilgjengelig gjennom normal distribusjon.

Ellers, så Pat Metheny var nevnt, dobbelt livealbumet Travels er heller ikke å kimse ad.. (Ellers så har han spilt med David Bowie på "This is not America" og på en av Silje Nergaards første utgivelser)

M.

Lenke til kommentar

Takk for mange gode tips.

Jeg ahr hørt ganske lite av Zappa, fordi det meste har jeg sett på youTube av Terry Bozzio. Jeg liker The Black Page valdig godt. Anbefall meg en CD davel :)

Lenke til kommentar
hørt noe av Radka Toneff?

6893050[/snapback]

Radka Toneff er en av mine jazz-heltinner :love:

Ketty Lesters "When A Woman Loves A Man" LP er også god, men litt tidligere (1967) og mer minimalistisk.

Cherry-Penderecki/ The New Eternal Rhythm Orchestra "Actions" er mer eksperimentell men en god lytteopplevelse allikevel.

Bird and Pres: The '46 concerts, Jazz at the philharmonic er også en favoritt!

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Noen her som kunne anbefalt litt jazz som jeg kan prøve å høre på? Har alltid vært nysjerrig på om det fantes noe jazz for meg.. Liker Jamie Cullum, men er mer ute etter noe rytmiskt og kjapt hvor de gjerne improviserer en del.

Det var en slags konsert på skolen en tid tilbake hvor det var et par dansker og en nordmann som spilte den typen jazz jeg synes er kul, men klarer ikke å huske hva de kalte seg..

:)

Lenke til kommentar

Når du sier moderne jazz så tenker jeg veldig jazz-inspirert musikk som ikke nødvendigvis er jazz i den tradisjonelle forstand.

Først ut er Xploding Plastix. Bandet er vel en slags form for electronica som har mye jazz i musikken sin. Veldig kul og unik sound. Sports, not heavy crime og Keeping the city safe er to kule sanger.

Hjemmesiden deres: http://www.xplodingplastix.com/

Björk vil jeg anbefale. Vokalen hennes er veldig inspirert av avante-garde jazz og er alt annet enn "standard". "Play Dead" og "Bachorelette" er fine sanger.

Til slutt vil jeg anbefale bandet Cynic. Dette er et fusion band av den metalliske typen. De lagde bare et album, til gjengjeld så er dette albumet legendarisk. Focus heter det. Musikken tok utgangspunkt i ganske typisk metall, men det utviklet seg til å bli noe helt annet enn "typisk". Musikken er spesiell, og har en del fusion-jazz i seg. Gode sanger er Sentiment og I'm but a wave to.

(fan)Myspace: http://www.myspace.com/httpwwwcynicalspherecom

Mulig jeg er er helt på villspor her og dette er overhode ikke er hva du vil ha. Forøvrig skal en sjanger nevnes. Trip hop, mye av den bruker jazz-samples i musikken sin. Gode artister her er bla. Massive Attack og Lamb. Veldig rolig og melankolsk musikk.

Endret av TLZ
Lenke til kommentar

Ah, her var det musikk for meg! Hadde såvidt vært borti Xploding Plastix før, men fikk ikke interessen for å høre mer. Men nå må jeg si at det fenger! Er nesten akkurat det jeg var ute etter.

Hører på Cynic nå.. Det høres virkelig lovende ut! Har ikke mye til overs for musikk som grener til metal, men dette her kan jeg like :)

Tusen takk for alle svar, spesielt til TLZ :)

Lenke til kommentar

galskapen, du kan også sjekke ut Supersilent. Norsk band som utfører ren improvisert musikk, med mye electronica. De tre første platene kan ofte virke som ren støy før man har hørt litt på de. Etter disse blir det mer melodiøst, men likevel svært eksperimentelt.

Kjente medlemmer som Arve Henriksen og Helge Sten (Deathprod).

Lenke til kommentar
Noen som kan anbefale noe jazz/jazz-fusion som ligner på Atheist's jazz (f.eks Samba Briza)? Helst instrumentalsk.

thanks in advance

8940042[/snapback]

Cynic med Focus obligatorisk innafor jazz-metal. Svært høyt aktet album i metalkretsene.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...