Gå til innhold

Jazztråd - jazzhjørne i HW-forumet

llefstad

Anbefalte innlegg

Off-topic @ kt600:

Hehe, jeg eier tre vinylplater, alle med tung affeksjonsverdi fordi jeg har digga alle siden jeg var en liten pode: The Wall, Juba Juba og Heavy Weather. Jeg gjorde et opptak av LP'en og brant til CD noen år før jeg kjøpte den ekte CD'en, og jeg tar meg fremdeles i å høre på det opptaket iblant - LP-lyd fra CD, det er ironisk nok helt nydelig. Jeg er ingen vinyl-affeccionado, men det er en sjel i knitringa som mangler i stillheten på original CD'er.

6933914[/snapback]

Jeg er ikke helt sikker på hvor mange LP plater jeg har, ganske mange, men en ting jeg aldri blir å komme over er den ødelagte Heavy Weather plata.

Jeg synes det er best å nyte "gammel" og go musikk på vinyl, det er noe med stemninga å høre musikken med den koselige lave og diskree knitrinka, sprakinga og av og til smellinga :love:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hey, nå skjer det virkelig ting her! Har ikke tid til å høre på alt som blir foreslått, men prøver litt.

Må først si at det selfølgelig er synd at Phil Woods ikke er nevt, han er jo en av de største moderne saksofonistene. Selv vil jeg nok ikke rangere han øverst, tror nok Parker og Coltrane kommer høyere hos meg, Parker på topp da selfølgelig. Han banet vei for alle moderne jazzmusikere, og kan egentlig ikke sammenlignes med de "nyere" saksofonistene. Meninger som strider mot dette skyldes helt sikkert mangel på kunnskap og innsikt i dette brilliante individet. :D

Fusion har kommet på banen ser jeg. Selv digger jeg Yellowjackets, spesielt den nye plata og Mint Jam-plata. Bob Mintzer er vel en av de beste saksofonistene i sin sjanger og jeg vil spesielt anbefale soloen på "Tortoise and The Hare" fra Mint Jam, mye energi ute og går der. Ellers er Pastorius kul, noe er litt sært da, fan av Donna Lee på bass!

Kom med flere innspill!

Endret av llefstad
Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...
Billie Holiday er virkelig god jazz. Snart hørt gjennom 60 låter fra The Essential Billie Holiday-samlinga på 3 cd-er.

7091869[/snapback]

Ja, hun er kul, personlig syns jeg Ella Fitzgerald ligger et kvart hakk over da. Hun er jo bare the godmother of Jazz!

Lenke til kommentar
Hey, nå skjer det virkelig ting her! Har ikke tid til å høre på alt som blir foreslått, men prøver litt.

Må først si at det selfølgelig er synd at Phil Woods ikke er nevt, han er jo en av de største moderne saksofonistene. Selv vil jeg nok ikke rangere han øverst, tror nok Parker og Coltrane kommer høyere hos meg, Parker på topp da selfølgelig. Han banet vei for alle moderne jazzmusikere,  og kan egentlig ikke sammenlignes med de "nyere" saksofonistene. Meninger som strider mot dette skyldes helt sikkert mangel på kunnskap og innsikt i dette brilliante individet. :D

Fusion har kommet på banen ser jeg. Selv digger jeg Yellowjackets, spesielt den nye plata og Mint Jam-plata. Bob Mintzer er vel en av de beste saksofonistene i sin sjanger og jeg vil spesielt anbefale soloen på "Tortoise and The Hare" fra Mint Jam, mye energi ute og går der.  Ellers er Pastorius kul, noe er litt sært da, fan av Donna Lee på bass!

Kom med flere innspill!

6936967[/snapback]

Jeg skal da ha nevnt Phil Woods.... :hmm: For øvrig min favoritt-saksofonist.

Lenke til kommentar
Mange dyktige jazz-saksofonister som er nevnt her, men ingen har nevnt den beste, nemlig Phil Woods.

6915828[/snapback]

Her sier du at det er leit at Phil Woods ikke er nevnt, og etterpå sier jeg meg enig med deg... Mulig jeg uttrykte meg uklart, og jeg liker ikke misforståelser. Jeg kan jo også nevne, som i annenhver tråd, at jeg synes Charlie Parker rangeres godt over Woods da:P

Lenke til kommentar
Det er mye god norsk jazz ute, som ikke er så kjent ;)

7094441[/snapback]

Det er en del gode ja. Jan Garbarek (Relativt kjent egentlig) har utrolig mange fine ambient jazz-sanger. Anbefaler albumene Twelve Moons, Dis og I took up the runes. Veldig variert, noe er eksperimentelt og noe er rolig. I tillegg vil jeg anbefale Radka Toneff. En av tidenes beste jazz-stemmer.

Lenke til kommentar

7094441[/snapback]

Det er en del gode ja. Jan Garbarek (Relativt kjent egentlig) har utrolig mange fine ambient jazz-sanger. Anbefaler albumene Twelve Moons, Dis og I took up the runes. Veldig variert, noe er eksperimentelt og noe er rolig. I tillegg vil jeg anbefale Radka Toneff. En av tidenes beste jazz-stemmer.

7118725[/snapback]

Jan Garbarek ja! Han har mye flott, det skal jeg si meg enig i :)

Lenke til kommentar

7094441[/snapback]

7118725[/snapback]

Jan Garbarek ja! Han har mye flott, det skal jeg si meg enig i :)

7118899[/snapback]

å,ja jan garbarek var på en flott konsert med han inni et fjell,fantastisk lyd og opplevese.Har endel cder av han men på langt nær alle.Å det er ganske mange.

Jazz Moments (1966) med Karin Krog

Til Vigdis (1967)

Joy (1968) med Karin Krog

Esoteric Circle (1969)

Briskeby Blues (1969) med Jan Erik Vold

Afric Pepperbird (1970)

Terje Rypdal (1971) med Terje Rypdal

Sart (1971) med Terje Rypdal

Hav (1971) med Jan Erik Vold og Terje Rypdal

Triptykon (1972)

Witchi-Tai-To (1973)

Red Lanta (1973) med Art Lande

Belonging (1974) med Keith Jarrett

Luminessence (1974) med Keith Jarrett

Solstice (1974) med Ralph Towner

Dansere (1975)

Arbour Zena (1975) med Keith Jarrett

Dis (1976)

Places (1977)

Ingentings bjeller (1977) med Jan Erik Vold

Of Mist And Melting (1977) med Bill Connors

December Poems (1977) med Gary Peacock

Deer Wan (1977) med Kenny Wheeler

Sol Do Meio Dia (1977) med Egberto Gismonti

Sound And Shadows (1977) med Ralph Towner

My Song (1977) med Keith Jarrett

Photo With Blue Sky, White Cloud, Wires, Windows and a Red Roof (1978)

Folk Songs (1979)

Magico (1979)

Aftenland (1979)

Personal Mountains (1979) med Keith Jarrett

Nude Ants (1979) med Keith Jarrett

Eventyr (1980)

Paths, Prints (1981)

Voice from the Past Paradigm (1981) med Gary Peacock

Cycles (1981) med David Darling

Wayfarer (1983)

Vision (1983) med Shankar

It´s OK To Listen To The Gray Voice (1984)

Magico (1984)

Chorus (1984) med Eberhard Weber

Song For Everyone (1984) med Shankar

All Those Born With Wings (1986)

Making Music (1986) med Zakir Hussain

Guamba (1987) med Gary Peacock

Legend Of The Seven Dreams (1988)

Rosensfole (1989) med Agnes Buen Garnås

Luminessence (1990)

I Took Up The Runes (1990)

StAR (1991)

Alpstein (1991) med Paul Giger

Music For Films (1991) med Eleni Karaindrou

Ragas and Sagas (1992)

Twelve Moons (1992)

Atmos (1993) med Miroslav Vitous

Madar (1993) med Anouar Brahem og Shaukat Hussain

Officium (1994)

Visible World (1995)

Caris Mere (1995) med Stuttgarter Kammerorchester

Rites (1998)

Mnemosyne (1999)

Monodia (2002) med Kim Kashkashian

Universal Syncopations (2003) med Miroslav Vitous

In Praise Of Dreams (2004)

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...
Noen som kan gi meg sin anbefaling til 1-3 av Chick Coreas skiver?

7388533[/snapback]

Tror det er min favoritt blant mine plater av ham, Chick Corea and Return to Forever - Hymn Of The Seventh Galaxy.

Dette her er veldig god jazz fusion.

Chick Corea and Return to Forever - No Mystery, er også en ekstremt flott plate. Det er iallefall to av mine favoritter av ham, det er med RtF, men, Chick Corea er like mye med. Begge disse skivene faller under en sjanger jeg tror de fleste er enig i, Jazz Fusion, å de er veldig gode ;)

Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...