Gå til innhold

Jazztråd - jazzhjørne i HW-forumet

llefstad

Anbefalte innlegg

^^Regnet vel egentlig med det. (the Complete) Birth of the Cool har jeg egentlig aldri fått helt taket på. Har forsøkt flere ganger, på samme måte som med "mye" av John Coltrane.

^kilik. Egentlig ikke, men nå er ikke akkurat jazz mitt "spesialfelt"

Endret av macros.
Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...
Videoannonse
Annonse

Får vel vekke denne tråden til live igjen så ikke hele forumet blir overtatt av disse svartkledde metall-pøblene. ;)

Maria Schneider er en amerikansk komponist/arrangør som har gitt en rekke plater med sitt eget Maria Schneider Jazz Orchestra. Det er i utgangspunktet et tradisjonelt storband men hun bruker mye alternativ treblås (fløyte, klarinett, bassklarinett) samt vokal og trekkspill. Mye av det hun skriver er veldig klang-basert og det er mye mer bruk av individuelle stemmer enn det som er vanlig i storbandsammenheng.

Denne låta heter Choro Dancado og er inspirert av brasiliansk Choro. Skrevet i en veldig kontrapunktisk form, altså med mange melodier som spilles samtidig, bearbeides, utvikles og flettes i hverandre. Tenk J. S. Bach for storband anno 2000. Den er hentet fra en plate som heter Concert in the Garden, nydelig plate hvor de andre låtene kanskje er mer typisk Maria Schneider.

Se filmen hos Youtube

Hun har forøvrig all sin musikk (både lyd og noter) til salg via nedlasting på sin hjemmeside.

http://www.mariaschneider.com

http://en.wikipedia.org/wiki/Maria_Schneider_(musician)

Endret av kjeklulf
Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...
  • 4 uker senere...

Antar at dette er det store jazzhjørnet i forumet?

Hos meg går det mye i Jamie Cullum, Silje Nergaard, Billie Holiday, Renee Olstead, Diana Krall. Har også begynt å utforske jazz som er på grensa til moderne som f.eks Atomic. Hittil har også det falt i smak :) Jaga Jazzist er også noe jeg har hatt mye glede av. Favoritten for øyeblikket er definitivt Beady Belle! Var på konserten deres på Victoria i mai, og det må jeg si var helt sinnsykt fantastisk!

Forøvrig er Kid Koala og mr. Scruff noe å anbefale hvis dere vil ha jazz kombinert med blant annet hiphop. :)

Lenke til kommentar
  • 3 måneder senere...
  • 2 uker senere...

Gidd ikkje å lage ein ny tråd om dette, så eg spør like godt her. Har fortida begynt å digge ein del jazz, og har dermed begynt å høyre meir aktivt på artister/band som John Coltrane, Radka Toneff (som nemnt tidlegere), Nels Cline, Knut Reiersrud (ein del jazz inspirasjoner her), Frank Zappa (ikkje pure jazz, men likevel ein del) osv. Så eg lurte på om dykk har nokon jazz-band/artister som er verdt å sjekke ut, visst eg lik denne type jazz? Gjerne noko med gitar i, men treng ikkje, for å sei det slik. Men det som er positivt med "gitar"-jazz er at eg spiller gitar sjølv, og eg har veldig lyst å lære meg å spille skikkeleg jazz på gitaren. Så... eg trur dykk forstår resten av teikninga sjølv.

Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...

Jeg har lenge surret rundt og snust i periferien av Jazz, fra en rekke innfallsvinkler, men har aldri klart å finne meg til rette godt inne i sjangeren. Jeg liker blant annet Jazz-metal (Zu, Shining), Fusion/Jazz-rock (Niacin, The Mars Volta?) og nu-jazz (Jaga Jazzist), men nærmere "skikkelig" jazz er Aaron Parks det nærmeste jeg kommer en artist som konsekvent holder seg på et likbart nivå. Ellers finnes det en del enkeltlåter som er fantastiske, for eksempel Marcin Wasilewski (The First Touch, Vignette, Song For Sarah (med Thomasz Stanko)), Tord Gustavsen (Vicar Street), Vassilis Tsabropoulos (Pearl), Ketil Bjørnstad (Solace).

Er det noen som har noen anbefalinger som kan passe?

Endret av rikspøbel
Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...
  • 2 uker senere...

Hei folkens, og beklager om dette har vært tatt opp før, men lurer rett og slett på om noen har noe jazz på lur som passer til et moderne bybilde? Jazz med lydopptak fra byer, eller et lydbilde som høres litt slik ut - kanskje noe vind, mennesker, måker eller bare at lydbildet gir assosiasjoner. Elsker slikt, men har ikke så mye kjennskap enda til å vite hva jeg skal lete etter :)

Noe som minner om den sounden jeg vil frem til (produceren Embee som har blandet inn jazz i noen låter med stort hell):

Transitional Area

Shibuya (ft. Reinis Zarins Quartet)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...