Juleniss1 Skrevet 17. november 2008 Del Skrevet 17. november 2008 Greenslade bak keyboardet ja. Også utrolig stilig å se Dick Heckstall-Smith som spiller både sax og klarinett samtidig. Lenke til kommentar
Onyx Skrevet 6. januar 2009 Del Skrevet 6. januar 2009 Nattas tips: Bud Shank with Clare Fischer - Elizete. Lenke til kommentar
Liquidkey Skrevet 31. januar 2009 Del Skrevet 31. januar 2009 (endret) Kjøpte to plater med Avishai Cohen i går over iTunes Store. Avishai Cohen - Continuo Avishai Cohen Trio - Gently Disturbed Fantastisk deilig musikk! Endret 31. januar 2009 av Liquidkey Lenke til kommentar
kakesjef Skrevet 1. februar 2009 Del Skrevet 1. februar 2009 Så Iro Rantala new trio live her i Oslo for et par uker siden, utrolig kult. Rantala selv på paino, en gitarist og en helt utrolig dyrkig 18 år gammel beatboxer. Det var bare helt latterlig hvor god han var. Iiro Rantala New Trio - Shit Catapult Lenke til kommentar
PureChaos Skrevet 23. februar 2009 Del Skrevet 23. februar 2009 Noen som har noe trist, melankolsk jazz å anbefale? En jazz-elskende venninne mistet akkurat moren sin. Håper dere har noe stemingsfull jazz som kanskje kan gjøre det litt enklere for henne, som hun kan høre på. Takker for forslag. Lenke til kommentar
blured Skrevet 23. februar 2009 Del Skrevet 23. februar 2009 Er hun veldig glad i jazz, så antar jeg at hun har endel plater allerede. Men en skive, som forøvrig burde være obligatorisk i enhver samling, jeg hører på når jeg er i melankolsk humør er Miles Davis - Kind of Blue. Lenke til kommentar
PureChaos Skrevet 23. februar 2009 Del Skrevet 23. februar 2009 Har nok en del ja, men tenkte jeg skulle sette sammen en liten spilleliste til henne med noe jeg tror kanskje kan hjelpe, men har lite peiling på jazz selv. Takk for forslaget, sjekker ut nå. Lenke til kommentar
kjeklulf Skrevet 23. februar 2009 Del Skrevet 23. februar 2009 Et tips: Kjøp en CD i steden. Jeg ville blitt fornærmet om noen bare brant noen mp3-er eller liknende. Et forslag kan jo være for eksempel Diana Krall. Lenke til kommentar
PureChaos Skrevet 23. februar 2009 Del Skrevet 23. februar 2009 (endret) Tenkte å lage en i spotify. Men kjøp av en CD eller to vil nok også gjøres. Noe spesifikt av Diana Krall du anbefaler? Endret 23. februar 2009 av PureChaos Lenke til kommentar
Garanti Skrevet 23. februar 2009 Del Skrevet 23. februar 2009 Jan Johansson - Jazz på Svenska? spotify:album:6JAj80R40giQEAg3Le4CPE Lenke til kommentar
kjeklulf Skrevet 23. februar 2009 Del Skrevet 23. februar 2009 Noe spesifikt av Diana Krall du anbefaler? Mye bra og ofte i samme stil men The look of love er i hvert fall veldig nedtonet. Lenke til kommentar
Kakofoni Skrevet 23. februar 2009 Del Skrevet 23. februar 2009 "Angel Eyes" av Matt Dennis. Lenke til kommentar
Jethrotulling Skrevet 24. februar 2009 Del Skrevet 24. februar 2009 "Everytime We Say Good Bye" med John Coltrane Lenke til kommentar
PureChaos Skrevet 24. februar 2009 Del Skrevet 24. februar 2009 John Coltrane falt i hvertfall i smak hos meg. Tror vinylen hadde falt i smak, men må finne ut om hun har platespiller Lenke til kommentar
Blue Scholar Skrevet 24. februar 2009 Del Skrevet 24. februar 2009 Ooh, John Coltrane var digg. Sånn musikk jeg er ute etter. Noen som har noe forslag til noe cool jazz? Eller artister slik som Bob James, George Duke og Yusef Lateef? Lenke til kommentar
Jethrotulling Skrevet 24. februar 2009 Del Skrevet 24. februar 2009 George Duke er litt i samme gata som Chick Corea, ihvertfall. Noe Chick Corea og/eller Return to Forever burde være i en hver respektabel platesamling. Lenke til kommentar
blured Skrevet 24. februar 2009 Del Skrevet 24. februar 2009 (endret) Hmm, hadde ikke hørt om noen av artistene du nevnte over (må derfor sjekke de ut...) men når jeg hører "Cool Jazz", så tenker jeg på Miles Davis (igjen) album - Doo-Bop fra 1992. Endret 24. februar 2009 av macros. Lenke til kommentar
Blue Scholar Skrevet 24. februar 2009 Del Skrevet 24. februar 2009 George Duke er litt i samme gata som Chick Corea, ihvertfall. Noe Chick Corea og/eller Return to Forever burde være i en hver respektabel platesamling. Åååh, tusen takk Akkurat noe slikt jeg ville ha. Nå gjenstår det bare å handle inn et par album. Hmm, hadde ikke hørt om noen av artistene du nevnte over (må derfor sjekke de ut...) men når jeg hører "Cool Jazz", så tenker jeg på Miles Davis (igjen) album - Doo-Bop fra 1992. Du kommer ikke til å kaste bort tiden din Har hørt om Miles Davis, men har ikke hørt det albumet. Skal høres gjennom, takk for tipset. Lenke til kommentar
Jethrotulling Skrevet 24. februar 2009 Del Skrevet 24. februar 2009 (endret) Man må jo skille mellom "cool jazz" som undersjanger av jazzen og cool jazz - der cool bare er et positivt adjektiv. Miles er absolutt av pionerene innen cool jazz (han ga til og med ut "Birth of the Cool" i 1950). Snakker man om kul jazz, så stiller saken seg annerledes, og man kan trekke fram artister som Chick Corea etc. Hva som er cool jazz er altså ikke subjektivt, i motsetning til kul jazz, som er det. Når det kommer til Miles Davis, så er diskografien hans enorm, og det er naturlig nok stor stilmessig variasjon. Jeg kan ikke skryte på meg å ha hørt alle albumene hans, men som sagt, Birth of the Cool er skjellsettende innen cool jazz. Miles Ahead er også en bra plate. Chet Baker, Bill Evans (særlig At the Village Vanguard) og Dave Brubeck (mannen bak Take Five og Blue Rondo a la Turk) er også verdt å nevne i cool jazz-sammenheng. Endret 25. februar 2009 av Jethrotulling Lenke til kommentar
kilik Skrevet 25. februar 2009 Del Skrevet 25. februar 2009 Noe som har noe latino/dance-aktig jazz å anbefale? Tenker på jazz med litt tempo og rytme. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå