frank_jarle Skrevet 1. september 2006 Del Skrevet 1. september 2006 (endret) Har en 80GB Western digital HD som lager klikkelyder. Når jeg skrur av og skrur på maskinen så blir HD'en registrert i BIOS som den skal. Kommer egentlig greit igjennom Windows oppstarten. Men når windows først har begynnt å "lest" på disken så begynner den bare å lage klikke-lyder. akurat som om at den ikke kan komme ut av den loopen. Det som slo meg er om det kan være noe galt med lese/skrive armene, enten når de skal inn i hvile-posisjon eller når de skal ut å lese. akurat nå så kjører jeg GetDataBack da den tar det meste som er å finne på en disk. Men problemet er bare at skrivehode/armen bare slår hele tiden. Noen som har vært borti slikt problem tidligere, eventuelt hvordan fikse dette? En dask på ryggen kanskje? *just kidding* Noen forslag? Frankie Endret 1. september 2006 av frank_jarle Lenke til kommentar
MrLee Skrevet 1. september 2006 Del Skrevet 1. september 2006 (endret) Click of death... On non-Zip systems (usually a hard disk), the click of death refers to a similar phenomenon; when a hard disk has a hard error or servo failure, the head actuator will buzz and click as the drive tries to recover from the error. Since the media is not removable on these drives, the defect is almost always due to physical abuse or a manufacturing error. IBM's storage division had their own click of death problems in 2001 with the mass failure of their popular Deskstar, dubbed "Deathstar", 75GXP hard disks. i klartekst: reklamasjonssak... Endret 1. september 2006 av MrLee Lenke til kommentar
frank_jarle Skrevet 1. september 2006 Forfatter Del Skrevet 1. september 2006 Takker, jeg viste det var noe der men husket ikke helt hva det egentlig ble kalt for. Takker så meget. Vet ikke om det at disken har gått "rett vest" er det værste men rett og slett tap av data. Da er det egentlig bare IBAS som kan få ut data'en da. Jeg tar ikke kjangs på å åpne opp disken og plassere skivene i en annen tilsvarende disk (leste en guide om "doi it yourself recovery" her på hardware en gang. Frankie Lenke til kommentar
MrLee Skrevet 1. september 2006 Del Skrevet 1. september 2006 tro meg. du KAN ikke åpne disken... Den er hermetisk forseglet for en grunn. avstanden mellom lesehodet på en harddisk og platene er mindre enn... høyden på ett fingeravtrykk... og da mener jeg "fettet" ett fingeravtrykk setter igjen på en overflate. En meget illustrerende tegning: http://www.usbyte.com/common/HDD_4.htm <- er det merkelig at harddisker dør så ofte som de gjør? Det det eventuellt er snakk om at man kan gjøre selv er å bytte kretskort på en disk med ett fra en identisk disk.. men dette ligger jo igjen på utsiden av selve disken. Lenke til kommentar
frank_jarle Skrevet 1. september 2006 Forfatter Del Skrevet 1. september 2006 (endret) Har ikke tenkt å gjøre det. Det er mulig slik du sier det, men jeg mener nå at han som skrev denne guide, hadde kjøpt en eller annen stor "plastik greie fra Biltema hvor han la disken inni og blåste med luft på boks for å fjerne alt støv. Og seinere åpnet to identiske disker hvor den ene hadde ødelagt motor eller noe slikt. Og la platene fra en disk over til den andre... Har prøvd å finne den guide men husker bare ikke helt hva den het Og han lyktes. Der fant jeg den: https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=588747&hl= Det er meldingene til spiffers jeg tenkte på Frankie Endret 1. september 2006 av frank_jarle Lenke til kommentar
Kjetil Lura Skrevet 2. september 2006 Del Skrevet 2. september 2006 Click of death... On non-Zip systems (usually a hard disk), the click of death refers to a similar phenomenon; when a hard disk has a hard error or servo failure, the head actuator will buzz and click as the drive tries to recover from the error. Since the media is not removable on these drives, the defect is almost always due to physical abuse or a manufacturing error. IBM's storage division had their own click of death problems in 2001 with the mass failure of their popular Deskstar, dubbed "Deathstar", 75GXP hard disks. i klartekst: reklamasjonssak... 6783532[/snapback] Kommer ann på hvor gammel disken hans er. Idag har wd 3år, seagate 5 år. En av grunnene får at mine 2 siste disker er seagate? PS har 4 "Deathstar" liggende. De funker enda, men fy som de støyer. Høres ut som 4 kåte hankatter. Så de er gått av med full pensjon. Lenke til kommentar
MrLee Skrevet 2. september 2006 Del Skrevet 2. september 2006 WD har kanskje 3års GARANTI ja... men ettersom den har nettopp 3års garanti, er den ment å vare mer enn 2 år... hvilket gir deg 5års REKLAMASJONSRETT i følge forbrukerkjøpsloven. Du må skille mellom reklamasjonsrett og garanti... Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå