Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Arv, konto, privatliv og familie


kverna

Anbefalte innlegg

Hei.

Vanskelig å sette en ordentlig topic føler jeg, så noterer bare innholde i saken.

 

Sakens kjerne:

Mamma har oppført en konto til meg med arv fra en bestemor.

Disse pengene er på min konto"samling", der jeg har alle kontoene mine på nettbanken osv. så de er på min konto da, for å si det sånn.

Disse pengene skulle bli brukt til utdanning, men hva noe av pengene er brukt til er ikke viktig for saken.

 

Idag ble jeg konfrontert med at jeg har brukt en del av disse pengene, og da blei det liv og røre her.

Hun har altså bedt banken sette opp en ordning så hun kan skjekke bevegelsker på denne kontoen fra sin nettbank, uten å si det til meg.

Dette synes jeg er krenkelse(for å bruke ett fint ord) imot meg og mitt privatliv og sier at hun har ingenting med å skjekke ut min økonomi. Er 19år og ordningen ble oppført godt inne i mitt 18. leveår.

 

Så, kan jeg ringe banken og be de stenge dette "kikkehullet" ?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Vel, sånn uten videre så er det vel ikke noe fasit svar på dette.

 

Første spørsmålet som dukker opp er hvem som juridisk har disposisjon over disse pengene.

 

Det andre blir vel har din mor disposisjonsrett på denne kontoen.

 

Jeg forutsetter at det er din arv, siden du nevnte at det var ment at du skulle bruke det på utdanning, samt at du har fri disposisjonsrett.

 

Da blir spørsmålet rent faktisk om din mor har disposisjonsrett over denne kontoen.

 

Hvis hun har disposisjonsrett over denne kontoen har hun full rett til å se bevegelsene på konto.

 

Husk at disposisjoner som ble tegnet på barns konto når de var 18 år ikke automatisk faller bort når man blir 18 år. Dette må man si fra til banken selv.

 

Det du må gjøre da er å gå i banken for å fjernet denne disposisjonsretten samt å nekte henne tilgang til kontoen gjennom nettbank. (Husk også å skifte alle passord til telebank/ nettbank).

 

Har hun derimot ikke en slik disposisjon så kan du bare be banken ordne opp i dette med en gang, dette fordi de har ikke lov til å gi personer tilgang til din konto med mindre de har hjemmel eller annet rettslig grunnlag for dette.

 

Edit: Jeg vil bare bemerke igjen det jeg skrev lengre opp, dette forutsetter at du har fri disposisjon over midlene.

Endret av KVTL
Lenke til kommentar
Dersom hun skrev bestemt i testamentet at pengene skulle gå til utdanning, så er vel det er vilkår du må oppfylle for å få pengene.

 

Dersom hun ikke skrev det, og heller ikke skrev at din mor skulle holde et øye med pengene, så har du vel krav på dem.

6783864[/snapback]

 

Nei det er mamma som har "tatt vare på" disse pengene og så gitt de til meg til utdanning. Bestemor skrev disse pengene til meg, uten noen sånn "hake" e.l.

Jeg har jo fått pengene, men mamma er en kontrollfreak som alltid skal passe på.

 

Så rett ut: Pengene er mine, men mamma har adgang til dem. Dette synes jeg er feil da jeg er 19år og ikke vil ha økonomien min åpen for foreldrene mine. Har man gitt noe til noen kan man ikke sitte og kontrollere dette ?

Gitt er gitt, og skal man sette restriksjoner må vel dette oppgies før pengene er gitt, ikke ettersom det passer giver ?

Endret av kverna
Lenke til kommentar

Om det er din arv uten noen form for "restriksjoner" så kan hun ikke blande seg inn. Du er 18 år, din økonomi er din sak og hun har ingen rettigheter overhodet.

 

Ifølge Ungnett.org:

Når man fyller 12år har man selv rett til å bestemme selv hvordan man bruker gevinster og arv.

 

http://www.ungnett.org/barnifokus/12aar_spm.html

 

Vet ikke hvor riktig det er, men det er ingen tvil om at alle rettigheter har man i hvert fall når man er 18 :)

 

Har din mor tatt vare på arven din og brukt noe av den uten å spørre deg så er det ulovlig.

Lenke til kommentar
Når man fyller 12år har man selv rett til å bestemme selv hvordan man bruker gevinster og arv.

Dette blir nok å ta i litt for hardt.

 

Se vergemålsloven §§ 2 og 33. Hovedregelen i § 2 sier at umyndige (og barn under 18 år) ikke kan disponere fritt over egne midler. Unntaket i § 33 sier derimot at barn over 15 kan, til en viss grad, disponere over midler som han eller hun har tjent selv - eller fått av andre. Men igjen er det viktig å påpeke at dette unntaket også har et unntak. § 33 annet ledd sier nemlig at vergen kan ta fra ham rådigheten dersom hensynet til den mindreåriges interesse krever det. Men dette var egentlig off-topic.

 

Til trådstarter: Dersom du har fått pengene er det du som har den "rettslige" disposisjonsretten. Men dersom du ikke har fjernet din mor fra liste over personer som kan disponere kontoen din er dette din feil, og dette er ikke "ulovlig" eller noe slikt. Så ikke hør på Dotten når han sier at "Har din mor tatt vare på arven din og brukt noe av den uten å spørre deg så er det ulovlig." - er din mor på listen over disponenter finnes det ikke én lov som kan beskytte deg. Hun disponerer tross alt kontoen på lik linje med deg.

 

Men dersom du er kunde i DnB NOR kan du gå inn under Valg (eller noe slikt) og fjerne din mor fra listen over disponenter. Enkelt og greit. Det finnes heller ingen lov som forbyr at du får kjeft fra din mor over å bruke penger som skal gå til utdanningen din på annet tull, her støtter jeg for øvrig din mor fullt ut. ;)

 

Edit: Lite tips til Dotten (i dette tilfelle), prøv å unngå å komme med konklusjoner som "...så er det ulovlig" når du ikke er 100% sikker eller evt. funnet en god lovhjemmel. Slikt øker bare usikkerheten/forvirringen. Er man ikke sikker så lønner det seg å spørre. Derfor vi tross alt har fått dette jusforumet. :)

Endret av Robbiedeluxe
Lenke til kommentar
Det er jo likevel en forutsetning at pengene skal brukes til utdanning. Mon tro om ikke trådstarter kanskje har oversett en slik hake, all den tid forbud uten sanksjonsmuligheter er svært lite virkningsfull :)

6786069[/snapback]

Det var vel hans mor som påla han å bruke det til utdanning, ikke arvelateren, såvidt jeg forsto.

Lenke til kommentar
Det er jo likevel en forutsetning at pengene skal brukes til utdanning. Mon tro om ikke trådstarter kanskje har oversett en slik hake, all den tid forbud uten sanksjonsmuligheter er svært lite virkningsfull :)

6786069[/snapback]

Det var vel hans mor som påla han å bruke det til utdanning, ikke arvelateren, såvidt jeg forsto.

6786180[/snapback]

Ja... gir moren noe av arven til sønnen så hun kan slippe skatt osv. kan sønnen, hvis han er over 18 år, styre pengene selv. ;)

Lenke til kommentar
Når man fyller 12år har man selv rett til å bestemme selv hvordan man bruker gevinster og arv.

Dette blir nok å ta i litt for hardt.

 

Se vergemålsloven §§ 2 og 33. Hovedregelen i § 2 sier at umyndige (og barn under 18 år) ikke kan disponere fritt over egne midler. Unntaket i § 33 sier derimot at barn over 15 kan, til en viss grad, disponere over midler som han eller hun har tjent selv - eller fått av andre. Men igjen er det viktig å påpeke at dette unntaket også har et unntak. § 33 annet ledd sier nemlig at vergen kan ta fra ham rådigheten dersom hensynet til den mindreåriges interesse krever det. Men dette var egentlig off-topic.

Det kan gjerne være å ta hardt i, dog var det ikke min påstand (påpekte også tvilen om hvor riktig påstanden var)

 

Om du leser litt mer i loverket så vil du se at en er pliktet å forhøre seg med barnet om barnet er over 14 år før man tar økonomiske avgjørelser vedrørende barnets penger.

 

Til trådstarter: Dersom du har fått pengene er det du som har den "rettslige" disposisjonsretten. Men dersom du ikke har fjernet din mor fra liste over personer som kan disponere kontoen din er dette din feil, og dette er ikke "ulovlig" eller noe slikt. Så ikke hør på Dotten når han sier at "Har din mor tatt vare på arven din og brukt noe av den uten å spørre deg så er det ulovlig."

Om du leser hva han skriver så fikk han pengene senere. Da er det _ulovlig_ for moren å bruke pengene uten å først _spørre_ han.

 

Edit: Lite tips til Dotten (i dette tilfelle), prøv å unngå å komme med konklusjoner som "...så er det ulovlig" når du ikke er 100% sikker eller evt. funnet en god lovhjemmel. Slikt øker bare usikkerheten/forvirringen. Er man ikke sikker så lønner det seg å spørre. Derfor vi tross alt har fått dette jusforumet. :)

6785944[/snapback]

 

Lite tips til deg: Les sammenhengen. Og les gjerne hele lovverket (dog er det enklere å lese barneombudets plakat som enkelt oppsummerer)

 

Om han arvet pengene, moren tok de og laget kontoen, så kan hun ikke bruke pengene uten å spørre først. Nå vet jeg ikke om hun har gjort det, jeg bare påpeker at når barnet er fylt 14 så har barnet rett til å bli hørt før pengene brukes. Nå tok jeg aldri utganspunktet i om det samme gjelder når foreldre har disposisjonsrett, men en liten mail til advokat og svaret var at også da er foreldre pliktet til å forhøre seg med barnet, såfremt barnet er over 14 år.

 

Så igjen, når man er over 14 år har man rett til å bli hørt før pengene brukes. Bruker en mor pengene til sitt 16 år gamle barn så er det brudd på barnets rettigheter og norsk lov om hun ikke forhører seg først med barnet.

 

Når det er sagt, så er det ingenting som er kommet frem som tyder på slikt, jeg bare påpekte at om moren har brukt deler av arven før den ble gitt han (og det var hans arv) uten å forhøre seg med han, så har hun forsynt seg av penger hun ikke har lov til og brutt hans rettigheter.

http://www.lovdata.no/all/tl-19270422-003-005.html#40

 

Bryter man denne loven er det ulovlig. Om moren bruker penger fra arven hans, uten å forhøre seg med han er det ulovlig.

Lenke til kommentar
Om du leser litt mer i loverket (...)

Om du leser hva han skriver (...)

Lite tips til deg: Les sammenhengen. (...)

Og les gjerne hele lovverket.

Takk for tipsene, dotten. Jeg setter til en viss grad pris på dine synspunkter, selv om det er litt komisk (og kanskje også litt useriøst) at du i et innlegg der vi prøver å diskutere jus ber meg lese ting om igjen hele fire ganger.

 

Om du leser litt mer i loverket så vil du se at en er pliktet å forhøre seg med barnet om barnet er over 14 år før man tar økonomiske avgjørelser vedrørende barnets penger. (...) Bryter man denne loven er det ulovlig. Om moren bruker penger fra arven hans, uten å forhøre seg med han er det ulovlig.

Jeg har ingen planer om å holde et langt kurs for deg i juridisk metode, klokken er godt over tre og jeg begynner å bli trøtt av å lese - gjett hva, jus. Det eneste jeg vil frem til at jus er bittelitt mer komplisert enn å basere seg på at rettsvirkningen i en rettsregel automatisk betyr at en handling er i uoverensstemmelse med loven.

 

For det andre tror jeg du blander litt her. Jeg skrev til trådstarter: "er din mor på listen over disponenter finnes det ikke én lov som kan beskytte deg. Hun disponerer tross alt kontoen på lik linje med deg". Trådstarter er som kjent myndig, og dersom moren hans kan disponere midler i en bankkonto gjennom en fullmakt, har ikke dette noe med hverken vgml. generelt eller spesielt § 40 å gjøre. Jeg skjønner således ikke hvorfor du skriver "Om han arvet pengene, moren tok de og laget kontoen, så kan hun ikke bruke pengene uten å spørre først. Nå vet jeg ikke om hun har gjort det, jeg bare påpeker at når barnet er fylt 14 så har barnet rett til å bli hørt før pengene brukes". Trådstarter er myndig og moren har en fullmakt - så, hva er ditt poeng?

 

Dessuten, en fullmakt har liten hensikt dersom medkontrahenten er nødt til å spørre ved hver eneste rettshandel. Det er nettopp derfor vi har fullmakter. Se gjerne bestemmelsene i avtl. kapittel 2.

 

Men for å komme tilbake igjen til vår andre diskusjon vedr. medbestemmelsesretten. At vgml. § 40 første ledd har en klar ordlyd om at vergen må høre på barn over 14 i økonomiske forhold, betyr ikke dette at det er "ulovlig" (slik du bestemt mener) for vergen å gjøre annet (ref. det jeg skrev om rettsvirkning). Det kommer nemlig frem i lovforarbeidene at det skal legges vekt på hva barnet har å si - men at det fremdeles er vergen som råder, evt. overformynderiet som har det siste ordet.

Lenke til kommentar

Men dersom du er kunde i DnB NOR kan du gå inn under Valg (eller noe slikt) og fjerne din mor fra listen over disponenter. Enkelt og greit. Det finnes heller ingen lov som forbyr at du får kjeft fra din mor over å bruke penger som skal gå til utdanningen din på annet tull, her støtter jeg for øvrig din mor fullt ut. wink.gif

 

Takk skal prøve å fjerne henne.

 

Er noen som har fått med seg saken her, mulig jeg har formulert meg litt klønete. Bestemor skrev i testamentet at så og så mye penger skal gå til sine to barn(onkel og mamma) og av disse skal det går prosenter til barnebarn(min søster, bror og meg).

Mamma fikk alle pengene inn på sin konto, og holdt(utrolig nok) løftet om å gi oss pengene.

Men siden barna, kanskje meg mest har en vane og bytte pc, mobiler osv ganske ofte ville hun at disse pengene skulle brukes til utdanning. Dette ble da en muntlig klausul som hun påla oss etter pengene var gitt.

 

Hele saken handler egentlig om at hun har overvåket min konto, som jeg ikke var klar over og ikke liker. Så vil bare ha henne fjernet fra denne overvåkningslisten :)

Lenke til kommentar
Men dersom du er kunde i DnB NOR kan du gå inn under Valg (eller noe slikt) og fjerne din mor fra listen over disponenter. Enkelt og greit. Det finnes heller ingen lov som forbyr at du får kjeft fra din mor over å bruke penger som skal gå til utdanningen din på annet tull, her støtter jeg for øvrig din mor fullt ut. wink.gif

 

Takk skal prøve å fjerne henne.

 

Er noen som har fått med seg saken her, mulig jeg har formulert meg litt klønete. Bestemor skrev i testamentet at så og så mye penger skal gå til sine to barn(onkel og mamma) og av disse skal det går prosenter til barnebarn(min søster, bror og meg).

Mamma fikk alle pengene inn på sin konto, og holdt(utrolig nok) løftet om å gi oss pengene.

Men siden barna, kanskje meg mest har en vane og bytte pc, mobiler osv ganske ofte ville hun at disse pengene skulle brukes til utdanning. Dette ble da en muntlig klausul som hun påla oss etter pengene var gitt.

 

Hele saken handler egentlig om at hun har overvåket min konto, som jeg ikke var klar over og ikke liker. Så vil bare ha henne fjernet fra denne overvåkningslisten :)

6788259[/snapback]

 

Så din mor arvet pengene, ikke du, men hun ønsket at en prosentandel skulle gå videre til neste arveledd?

Da stiller vel straks saken seg anderledes?

 

Edit: For de pengene som gikk til din mor og din onkel er vel pliktdelsarv, så jeg er usikker på muligheten til å stille krav ved en donasjon i det tilfellet.

 

Men dette kan vel KVTL og Robbiedeluxe bedre enn meg, så du får høre på dem.

Endret av Plomma2
Lenke til kommentar

Hun her vel egentlig ikke lov til å overvåke deg uten tillatelse. Ihvertfall så styrer vel du som myndig dine egne penger og hva du vil bruke dem til. Hvis moren din hadde vært smart hadde hun satt pengene inn så du bare fikk litt hver måned i noen år fremover....

Uansett så ville jeg tatt en prat med mor jeg :thumbup:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...