Gå til innhold

Har singel\dual channel noe å si på command rate?

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg kjører 200x9 @ 285*9 = 2565mhz på prosessor.

Men da jeg endret til 1T command rate på minnet (I min bios het det Memory Timing) så ville ikke maskina boote igjen. Nå har jeg endra ramplasseringen slik at jeg kjører DualChannel, fikk en bluescreen første gang jeg boota, men ser ut til å funke fint nå. (128bit istedet for64bit på rammen)

Men kan det være at det funker å sette til 1T nå når jeg har endra til dual channel plassering?

Noen som vet?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er neppe noen klar sammenheng, fordi adresse/kommando-enheten er den samme for alle kanalene. Hver kanal er bare en dedikert databuss, og grensen for 1T går vanligvis ved to dobbeltsidige brikker, både for socket 754 og 939. Valg av sloter er en av mange ting som kan ha en viss betydning, og det beste vil vanligvis være å bruke slotene som er nærmest prosessoren.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Det er neppe noen klar sammenheng, fordi adresse/kommando-enheten er den samme for alle kanalene. Hver kanal er bare en dedikert databuss, og grensen for 1T går vanligvis ved to dobbeltsidige brikker, både for socket 754 og 939. Valg av sloter er en av mange ting som kan ha en viss betydning, og det beste vil vanligvis være å bruke slotene som er nærmest prosessoren.

6784075[/snapback]

Men det er ikke de som er "lik farge". Det er slot 1 og 3 som grønn, og 2 og 4 som er lilla. Da jeg kjørte Dual (dvs slot 1 og 2 ) så ble timingsene satt ned helt sykt i følge a64tweaker. Skal det være slik?

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

6784075[/snapback]

Men det er ikke de som er "lik farge". Det er slot 1 og 3 som grønn, og 2 og 4 som er lilla. Da jeg kjørte Dual (dvs slot 1 og 2 ) så ble timingsene satt ned helt sykt i følge a64tweaker. Skal det være slik?

6856656[/snapback]

Den nærmeste cpu + den slot med samme farge som den nærmest cpu er alltid det beste valget. Samme farge = samme kanal. En lik brikke i hver slot med samme farge = dual channel :) Så er det forklart helt på norsk :cool:

Lenke til kommentar
Er det noe dual-channel opplegg for c2d ?

altså socket 775

7009192[/snapback]

Jada, de fleste 775-plattformer (om ikke alle?) har dualchannel. Det har egentlig ikke med prosessoren å gjøre, men brikkesettet. Men for at dualchannel skal ha særlig hensikt bør riktignok prosessoren ha ganske høy FSB - og det har de jo.
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...