Gå til innhold

AMD Athlon 64 X2 - 65W eller 89W?

Bjarte Pat

Anbefalte innlegg

Skulle akkurat til å bestille AMD Athlon 64 X2 da jeg så det var kommet to versjoner av modellen, en med 65 W som var litt dyrere og den vanlige på 89W. Hva er forskjellen på disse (utenom det opplagte) og hvilke konsekvenser vil det ha på ytelsen?

Jeg har forresten 460 W i PSU på kabinettet.

Endret av Bjarte Pat
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det har ingenting å si for ytelsen pr klokke. 2 GHz er 2 GHz. Fordelen med laveffektsprosessorer er at de er sertifiserte for lavere spenning, og dermed avgir mindre varme. Dette kan være en fordel i systemer med spesielt strenge krav til støynivå, men det skal nevnes at AMD ligger godt an på dette punktet, selv på de helt vanlige utgavene. Ved sammenligning av to prosessorer med samme klokkefrekvens og forskjellig effektrating, vil trolig sistenevnte overklokke bedre (gitt at man bruker samme spenning). Anbefaler denne testen for nærmere sammenligning av effektbruk:

http://www.lostcircuits.com/cpu/low_e/

Endret av Quintero
Lenke til kommentar
Noen som vet noe om overklokkingspotensialet i disse forskjellige versjonene? :hmm:

Hadde også vært spennende å se hvor langt volten kan senkes på stock hastighet, og sett hvor lavt man kan få strømforbruket :)

6785141[/snapback]

Jeg oppgraderer PCen min med AM2 hovedkort og bestemte meg for en 4600+ EE65W, fordi jeg regner med at den skal klokke bedre enn en vanlig utgave. Har CPUen liggende her nå, men er ei uke til netshop har DFI SLI590 hovedkortene inne. Venter du ei og halv uke, så kan du se hvordan min kommer til å klokke. Men jeg tror overklokkingspotensialet er bedre i den 65W utgaven.

Lenke til kommentar
Skulle akkurat til å bestille AMD Athlon 64 X2 da jeg så det var kommet to versjoner av modellen, en med 65 W som var litt dyrere og den vanlige på 89W. Hva er forskjellen på disse (utenom det opplagte) og hvilke konsekvenser vil det ha på ytelsen?

6782608[/snapback]

Tror 65 watteren vil overklokke lengre, siden den funker på mindre volt enn den andre, og på samme frekvens, og den er stabil på begge. Hva er egnetlig prisforskjellen?

Lenke til kommentar

6782608[/snapback]

Tror 65 watteren vil overklokke lengre, siden den funker på mindre volt enn den andre, og på samme frekvens, og den er stabil på begge. Hva er egnetlig prisforskjellen?

6794907[/snapback]

På shg.no så er prisforskjellen ca. 1800kr for 89W og 2200 for 65W.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...