Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Kontrakt ved arbeid, arbeidsoppgaver?

Bear^

Anbefalte innlegg

Ante vel egentlig ikke hvor dette skulle plasseres men siden det omhandler (i alle fall i mine øyner) juridiske temaer, plasserer jeg det her.

I min arbeidskontrakt (er ansatt ved et hotell) står det at jeg er ansatt som resepsjonist. Likevell krever ledelsen at vi som jobber i resepsjonen tar oss av frokost kokk stilling, servitør stilling (dag/kveld) og konferanseroms ansvaret.

Det står ingen ting i kontrakten at vi skal gjøre dette arbeidet, men det står "annet forefallende arbeid".

Det jeg lurer på, har de lov å kreve at vi skal gjøre de arbeidsoppgavene? Vi er nemlig temmelig lei av å bli pålagt opptil 5 avdelingers ansvar på 1 dag, uten å få noe ekstra igjen for det.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Fra LO ungdom

Ny jobb – krev skriftlig arbeidskontrakt!

Arbeidsmiljøloven § 14-5

Alle som skal jobbe har krav på en skriftlig arbeidskontrakt – uansett hvor kort tid jobben varer. Du finner en kontrakt som du kan bruke på midtsidene i denne brosjyren, og på www.loungdom.no. I kontrakten blir du og arbeidsgiveren enige om hvor mye du skal jobbe, om lønn og om hva slags arbeid du skal utføre. Det er Arbeidsmiljøloven som gir deg rett til arbeidskontrakt, og som slår fast hva som skal stå i kontrakten.

Arbeidskontrakten beskytter både deg og arbeidsgiveren mot misforståelser i forhold til hvilke rettigheter og plikter du har. Det skal fremgå av kontrakten hvem som er din arbeidsgiver.

Du er ikke forsvarsløs uten arbeidskontrakt. Loven beskytter deg selv om du ikke har inngått kontrakt. Men sørg for å starte arbeidsforholdet ditt på en god måte, ved å inngå en kontrakt med arbeidsgiveren.

En muntlig avtale er også forpliktende. Men hvis det oppstår uenighet mellom deg og arbeidsgiveren, er det i ettertid alltid vanskelig å slå fast hva den muntlige avtalen egentlig gikk ut på.

Lenke til kommentar

Har kontrakt (er btw 22). Problemet er bare arbeidsoppgaver som skal utføres av oss og hva som ligger i "forefallende arbeid" i kontrakten. Det er det jeg er litt usikker på om det kan brukes mot oss eller om vi kan bruke det mot dem.

Med det mener jeg at vi kan nekte å ta på oss ansvaret for andre avdelinger enn det som vi er ansatt under.

Lenke til kommentar

I hvilken kontekst står "forefallende arbeid"? Det pleier å stå i sammenheng med noe annet. Eksempelvis "regnskap og annet forefallende arbeid". I din sammenheng så vil det nok mest sansynlig være tilknyttet forefallende arbeid for en resepsjonist. Om du i tillegg jobber i praksis som både servitør og kokk (korriger meg om jeg tar feil) så kommer ikke dette under "forefallende arbeid", med mindre det er påpekt at det er dette som er "forefallende arbeid" (eksempelvis om det står "....og annet forefallende arbeid tilknyttet hoteldriften"

Lenke til kommentar

Hm, nei. Står bare "annet forefallende arbeid" men står ikke i sammenheng av noe. Jeg tolker det som at det er annet forefallende arbeid innefor den avdelingen som jeg er ansatt under, dvs resepsjon.

Vil bare ha dette klart for vi er temmelig lei av forholdene og at vi atpåtil har en sjef som bare kjefter hele tiden når noe blir gjort feil eller ikke gjort i det hele tatt fordi vi i resepsjonen som skal gjøre det ikke får tid. Derfor ville jeg ha dette klart grunnet krav vi blir å sette ned om bedring i forholdene, ellers nekter vi å gjøre andre arbeidsoppgaver enn de vi er fastsatt til under kontrakten.

Lenke til kommentar

Var nok ikke slik ment at jeg bare skulle forbeholde meg til 1 plass på jobb, men når vi har 35 stk gjester til frokost samt 4 konferanser med tilsammens 70 stk, ville du finne det rettferdig å jobber som resepsjonist, frokost servitør og konferanseansvarlig for så å bli kjæfta huden full av ledelsen fordi du ikke rakk over alt arbeidet?

Lenke til kommentar

Hvis du kunne sitert litt fra arbeidskontrakten hadde det vært enklere å svare.

Jmfr. stillingsbeskrivelsen for 'resepsjonist' og hva dette går ut på.

Er også vanlig i kontrakter å ha med en liten del ala 'arbeidsgiver kan også pålegge <arbeidstaker> å utføre andre arbeidsoppgaver dersom dette er nødvendig..' etc.

Og får alle ansatte huden full av kjeft, eller bare deg?

Lenke til kommentar

Er nok alle ansatte som får det, uansett hvor mye man jobber rompa av seg. Hadde ansvaret for 4 konferanser på en og samme gang og det første jeg fikk høre etterpå var at det var gjort 1 liten bagatellmessig feil som gjestene ikke reagerte på engang.

Det står noe alla at arbeidsgiver kan pålegge arbeidstaker andre oppgaver ved behov, men vi har ikke fått noe stillingsbeskrivelse hva resepsjonist jobben på hotellet går ut på.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...