medlem-102525 Skrevet 5. september 2006 Del Skrevet 5. september 2006 (endret) Man kan være i samme klasse, slik lærer man toleranse for hverandre, men man kan ha deltimer med tilpasset undervisning. Jeg tror at hvis man skiller "sterke" fra "svake" blir det mer skille mellom elevene, og noen blir "bedre" enn andre. Jeg tror ikke det vil spille positivt inn på et inkluderende Norge. Endret 5. september 2006 av Young Lust Lenke til kommentar
Cannabiskopen Skrevet 5. september 2006 Del Skrevet 5. september 2006 (endret) Vi er faen meg 32 i klassen, 22 gutter! IOM at vi er den største klassen på skolen blir det mest bråk også, og vi får omtrendt aldri tid til å jobbe med så mange folk. Har som regel bare en lærer også... Dessuten har vi ikke nok plass til alle bøkene i skapet og er nødt til å ta med hjem hver dag, har ødelagt ryggen min når jeg må ha med bøker + gymtøy i bare sekken, den blir stappfull og veier alt for mye. Selvom vi er mest bråkete, har vi derimot ett veldig bra klasse-miljø og er i gjennomsnitt best på skolen sammen med en annen klasse i realfag (pga konge lærer som begge klassene har) men ingen andre fag. Dette beviser også at hvordan lærer du har har MYE å si, vi scora også bedre enn finnene gjorde på national test. Dette er da på Ungdomsskolen - 10'ende Klasse. Endret 5. september 2006 av BadBeer Lenke til kommentar
wewwen Skrevet 5. september 2006 Del Skrevet 5. september 2006 Man kan være i samme klasse, slik lærer man toleranse for hverandre, men man kan ha deltimer med tilpasset undervisning. Jeg tror at hvis man skiller "sterke" fra "svake" blir det mer skille mellom elevene, og noen blir "bedre" enn andre. Jeg tror ikke det vil spille positivt inn på et inkluderende Norge. 6810614[/snapback] Men den lille tolleransen du lærer av det er verdt et skole år med mattematikk? Lenke til kommentar
medlem-102525 Skrevet 5. september 2006 Del Skrevet 5. september 2006 Vi er faen meg 32 i klassen, 22 gutter! IOM at vi er den største klassen på skolen blir det mest bråk også, og vi får omtrendt aldri tid til å jobbe med så mange folk. Har som regel bare en lærer også... 6810646[/snapback] Jepp, det er alt for få lærere i forhold til antall elever. Vi er 29. Vi har vel deltimer ca 50% av tiden. Lenke til kommentar
Zethyr Skrevet 5. september 2006 Del Skrevet 5. september 2006 Man kan være i samme klasse, slik lærer man toleranse for hverandre, men man kan ha deltimer med tilpasset undervisning. 6810614[/snapback] Samme klasse i den forstand at man ikke flytter de dummeste fra 10-klasse ned igjen til 8-klasse så er vi enige. Om du mener samme klasse i den forstand at man må møte til et par-tre felles timer, og har en atskilt i uka, så er jeg sterkt uenig. Toleranse kan læres uten at det behøver å gå utover læringa. Jeg skal innrømme en ting, jeg var alltid sur på de som sinket undervisninga betraktelig; det skaper ikke toleranse å la folk være i (interesse)konflikt med hverandre. Lenke til kommentar
tg90nor Skrevet 5. september 2006 Del Skrevet 5. september 2006 Det inkluderende skolesystemet drepte skolelysten min tidlig på barneskolen, og først nå, på videregående begynner jeg som smått å få den tilbake. Har irritert meg ekstremt over tempoet på undervisningen, og føler ikke akkurat at jeg har blitt mer tolerant, tvert i mot har jeg vel blitt det motsatte. Lenke til kommentar
medlem-102525 Skrevet 5. september 2006 Del Skrevet 5. september 2006 Jeg mener at det er viktig at man har tykke, smale, hvite, mørke, smarte, mindre smarte, kristne, ikke kristne, i samme miljø på skolen. Man har flere muligheter til å få til tilpasset undervisning, selv om man også har felles undervisning. "De smarte" er ikke nødvendigvis flinkere i alt. Man har f.eks. muligheter til å sette flinkere elever sammen ved gruppearbeid osv. Men jeg ser dere er imot det også, når jeg leser tilbake. Jeg er helt uenig i at vi skal innføre gammeldags tavleundervisning. Man bør lære seg å samarbeide i skolen, noe man får mye bruk for senere i arbeidslivet. På en arbeidsplass er man ofte avhengig av hverandre, hvordan skal det da gå hvis man bare er vant til å jobbe induviduelt? Man kan også ha forskjellige arbeidsplaner for elevene, tilpasset nivå. Lenke til kommentar
tg90nor Skrevet 5. september 2006 Del Skrevet 5. september 2006 Man kan også ha forskjellige arbeidsplaner for elevene, tilpasset nivå. 6810935[/snapback] Hva hjelper det om lærerne ikke har kapasitet til å følge det opp? Lenke til kommentar
Dorian Gray Skrevet 5. september 2006 Del Skrevet 5. september 2006 Man velger ikke venner utifra karakterer, det er ingen som dømmer noen fordi de ikke er like flink. Hvis jeg er flink i matte og dårlig i språk, så kan jeg velge den flinke matteklassen og den dårlige språkklassen, slik at jeg lærer det jeg må. Hele systemet med å ha en klasse som man går sammen med er unødvendig, det skulle heller vært slik at man meldte seg på enten (en teoretisk) A- eller B-undervisningen i hvert fag. Universitetet er heldigvis mye bedre, ingen obligatoriske forelesninger, masse tilbud om hjelp hvis det trenges og avsluttende eksamen som 100% av karakteren. Jeg føler at jeg har lært mer de siste ukene enn de siste årene på videregående, fordi jeg har bestemt tempoet selv. De dagene jeg er motivert kan jeg lese 4-5 timer i strekk uten pause, mens de dagene hvor jeg trenger fri, så tar jeg meg fri, så er jeg mer opplagt til neste dag med jobbing. Lenke til kommentar
medlem-102525 Skrevet 5. september 2006 Del Skrevet 5. september 2006 Teller eksamen 100% av karakteren? :O Lenke til kommentar
Dorian Gray Skrevet 5. september 2006 Del Skrevet 5. september 2006 Det er ingenting annet å basere karakteren på, da oppgaver er enten bestått eller ikke bestått, og det ikke er noen prøver. Lenke til kommentar
medlem-102525 Skrevet 5. september 2006 Del Skrevet 5. september 2006 Og det mener du er greit... At hele karakteren skal baseres på en enkelt dag.. En dag, en sjanse... Hva om det blir en dårlig dag? Lenke til kommentar
Mr-CEO Skrevet 5. september 2006 Del Skrevet 5. september 2006 Jeg synes det var veldig befriende når jeg begynte på UiO. Jeg kunne bestemme tempo selv og ansvar for egen læring var ikke bare et slagord lærerne ignorerte. Husker godt første forelesning i inf145 når foreleseren kom inn og sa at over 40% av de som var i salen nå kom til å stryke Inf101 var også ganial. Første forelsning tar professoren frem en mus og sier at alle som vet hva dette er kan komme igjen om tre uker Nå går jeg på lærerhøyskolen, og det er en sørgelig afære. Mappevurdering, lærere som forsøker å få med seg alle (for stryk er vist det værste som finnes) folk rett fra VGS som har null motivasjon og gamle damer med unger som synes det kunne være litt spennede å undervise litt, kanskje muligens dersom alt passer og det ikke skjer noe som helst annet som kanskje muligens er litte grann spennende. For de som er imot eliteskoler og fordeling etter evner bør virkelig lese litt av det Martin Ystenes skriver på www.pedagogikk.com Btw: jeg tror ikke skolen kommer til å forandre seg noe nevneverdig mtp å gi de flinke et godt tilbud. Så og si all TPO er basert på at elevene sliter. Hadde det ikke vært for at jeg prøver så godt jeg kan å ta opp problemstillingen med TPO til flinke elever så hadde det nok ikke blitt nevnt i det hele tatt på lærerskolen. Jeg grøsser nesten litt når jeg tenker på hvordan mattelærere skal bli. I klassen er det kommet en kar som bare følger matte fordi han har strøket på det fire -4- ganger før. Dude, ta et hint! Lenke til kommentar
Dorian Gray Skrevet 5. september 2006 Del Skrevet 5. september 2006 (endret) Og det mener du er greit... At hele karakteren skal baseres på en enkelt dag.. En dag, en sjanse... Hva om det blir en dårlig dag? 6811210[/snapback] Hva om man har 3 dårlige dager i året, og det er tilfeldigvis de dagene man har tentamen? Sånn er livet, noen er heldig og noen er uheldig. Hvis man er lur så leser man i forveien, tar det rolig den siste dagen og våkner tidlig, spiser frokost og ankommer frisk og opplagt og klar for å ta prøven. Man kan ta eksamen på nytt hvis det ønskes, men etter et år skal man kunne stoffet godt nok til at det ikke har noe å si om man har en dårlig dag. Endret 5. september 2006 av SteffyBoy Lenke til kommentar
Mr-CEO Skrevet 5. september 2006 Del Skrevet 5. september 2006 (endret) Og det mener du er greit... At hele karakteren skal baseres på en enkelt dag.. En dag, en sjanse... Hva om det blir en dårlig dag? 6811210[/snapback] Det er 1 dag men du har 3 sjanser Det er i mine øyne mye bedre enn trynefaktor+noen prøver+ubestemlige ting som muntlig aktivitet i timen etc etc... EDIT: er man syk så får man selvsagt ta den oppigjen en dag man er frisk Endret 5. september 2006 av Mr-CEO Lenke til kommentar
wewwen Skrevet 5. september 2006 Del Skrevet 5. september 2006 Jeg mener at det er viktig at man har tykke, smale, hvite, mørke, smarte, mindre smarte, kristne, ikke kristne, i samme miljø på skolen. 6810935[/snapback] Det er ikke det vi diskuterer, det er kunnskap ikke hudfage. Lenke til kommentar
medlem-102525 Skrevet 5. september 2006 Del Skrevet 5. september 2006 Jeg mener at det er viktig at man har tykke, smale, hvite, mørke, smarte, mindre smarte, kristne, ikke kristne, i samme miljø på skolen. 6810935[/snapback] Det er ikke det vi diskuterer, det er kunnskap ikke hudfage. 6811332[/snapback] Det var et eksempel for å vise at folk er foskjellige. Men jeg synes vi skal jobbe sammen uansett, evt. med tilpasset undervisning. Det er ikke SÅ mange som er så smarte at de trenger å skilles ut fra den generelle undervisningen heller. Man klarer seg fint. Jeg ville vært en av dem som evt. skulle skilles ut om det hadde vært aktuelt, men det ville jeg aldri ønsket. "Jeg er flink, det er ikke du." Hvem kan bedømme slikt? Og hvis man skulle velge selv, ville mange valgt feil, garantert. Mange ville valgt den lette veien å gå. Og hvordan skal man gjøre det på vgs da? Det eneste vi oppnår ved å skille elever etter hvor smarte de er, er større forskjeller. Og forskning viser at større forskjeller i kunnskap, fører til større forskjeller i klasser. Er det det dere ønsker? Ja til tilpasset undervisning. Nei til skille mellom "smarte" og "dumme". Lenke til kommentar
wewwen Skrevet 5. september 2006 Del Skrevet 5. september 2006 Det var et eksempel for å vise at folk er foskjellige. Men jeg synes vi skal jobbe sammen uansett, evt. med tilpasset undervisning. Det er ikke SÅ mange som er så smarte at de trenger å skilles ut fra den generelle undervisningen heller. Man klarer seg fint. Jeg ville vært en av dem som evt. skulle skilles ut om det hadde vært aktuelt, men det ville jeg aldri ønsket. "Jeg er flink, det er ikke du." Hvem kan bedømme slikt? Og hvis man skulle velge selv, ville mange valgt feil, garantert. Mange ville valgt den lette veien å gå. Og hvordan skal man gjøre det på vgs da? Det eneste vi oppnår ved å skille elever etter hvor smarte de er, er større forskjeller. Og forskning viser at større forskjeller i kunnskap, fører til større forskjeller i klasser. Er det det dere ønsker? Ja til tilpasset undervisning. Nei til skille mellom "smarte" og "dumme". 6811420[/snapback] Det er mangel på ingeniører i Norge. Det er mye matte hvis du skal bli ing. men hvordan skal folk bli glad/flinke i matte når ingen får låv til og bli bedre enn gjenomsnittet? Lenke til kommentar
Dorian Gray Skrevet 5. september 2006 Del Skrevet 5. september 2006 Det siste vi trenger er et samfunn hvor alle er like dumme, framfor at noen er dumme og noen er smarte. Et klasseløst samfunn er selvfølgelig fint, men sannheten er at de smarte og dumme samler seg etterhvert; de smarte får jobber som krever utdanning og intelligens mens de dumme får seg andre typer jobber. Det er ikke akkurat en hemmelighet, så hvorfor skal vi trekke ned de som har potensiale? Dette skillet mellom smarte og dumme, som du kaller det, vil trekke de smarte opp og de dumme opp. Det systemet vi har nå trekker alle mot midten. Vi er ikke roboter, vi er ikke like, hvorfor skal undervisningen være lik? Jeg er enig i at vi trenger en tilpasset undervisning, og da må de flinke få et tilpasset tilbud og de dumme et tilpasset tilbud. De smarte kan samles i større klasser med færre lærere, mens de som sliter med stoffet kan samles i mindre grupper med mer personlig undervisning, slik at de forstår seg på stoffet. Lenke til kommentar
tg90nor Skrevet 5. september 2006 Del Skrevet 5. september 2006 Jeg mener at det er viktig at man har tykke, smale, hvite, mørke, smarte, mindre smarte, kristne, ikke kristne, i samme miljø på skolen. 6810935[/snapback] Det er ikke det vi diskuterer, det er kunnskap ikke hudfage. 6811332[/snapback] Det var et eksempel for å vise at folk er foskjellige. Men jeg synes vi skal jobbe sammen uansett, evt. med tilpasset undervisning. Det er ikke SÅ mange som er så smarte at de trenger å skilles ut fra den generelle undervisningen heller. Man klarer seg fint. Jeg ville vært en av dem som evt. skulle skilles ut om det hadde vært aktuelt, men det ville jeg aldri ønsket. "Jeg er flink, det er ikke du." Hvem kan bedømme slikt? Og hvis man skulle velge selv, ville mange valgt feil, garantert. Mange ville valgt den lette veien å gå. Og hvordan skal man gjøre det på vgs da? Det eneste vi oppnår ved å skille elever etter hvor smarte de er, er større forskjeller. Og forskning viser at større forskjeller i kunnskap, fører til større forskjeller i klasser. Er det det dere ønsker? Ja til tilpasset undervisning. Nei til skille mellom "smarte" og "dumme". 6811420[/snapback] Jeg mener klasseskille har positive effekter som ikke bør glemmes. Er det rettferdig at en som har slitt rævva av seg for å få en god utdannelse skal tjene like mye som han som slutta etter videregående? Om man ikke hadde klasseskille tror jeg mange fler ville tatt kortere utdanning enn de har potensiale til å greie. Er det det du ønsker? Uten "smarte" ville vi ikke oppdagetfremskritt, og uten "dumme" ville de ikke blitt realisert. Vi trenger med andre ord begge deler, men du vil ikke ha noen av dem. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå