Christian86 Skrevet 5. september 2006 Del Skrevet 5. september 2006 da regnet du veldig feil. Jeg sikter til norsk ungdom som ikke vet skiten om landet sitt, hvem som gjorde hva, hva som er bakgrunnen for språket osv.Det har sine fordeler å lese om Ibsen, for du lærer noe om kulturskatten. DOG! skal jeg vedgå at norskfaget på vgs er oppskrytt da det langt på vei ikke tar for seg emner som elevene trenger mer i tiden fremover. Pussig nok lærte jeg om CV i engelsken, ikke i norsktimen. 6806231[/snapback] Bakgrunnen for språket er nok viktig, men desverre ikke interessant for en ungdom. Jeg mener at dette overdrives noe voldsomt i dagens norsktimer og at det går så utover motivasjonen, at mange knapt står i norsk. Har ikke lest noe av Ibsen selv og føler at jeg klarer å skrive norsk så tålig. Han er sikkert en forfatter i verdensklasse, men for å klare å verdsette det, må man ha en skikkelig basis først og det er noe mange ungdommer ikke har! Evnen til og formulere seg må prioriteres langt over bakgrunnen for språket imho. Kulturskatten bør ikke prakkes på folk, fordi annet bør komme foran. Dessuten vil den ikke engang verdsettes på denne måten. Å skrive en god CV, inngår i å formulere seg, men tror også jeg lærte dette i engelsken. 6806721[/snapback] som jeg sa; balansegangen slik den er i dag, fremstår som feil for meg. ja, jeg er klar over at jeg skriver en smule byråkratisk (vanskelig). dette kan ikke norsklæreren ta æren for, de mente jeg skrev elendig. Meget mulig at det var fordi jeg aldri brukte punktum eller komma, men nok om det. Norsken på vgs var det faget jeg hadde høyest fravær i, og det skyltes at pensum var så langt fra virkeligheten at det var foruroligende. Når det er viktigere å lære om opphavet til nynorsken i 5 undervisningstimer, enn at de svakere stilte lærer seg bedre formuleringsevne, vokabulær eller evne å presentere stoff. Var foruroligende mange som ikke evnet å lese fra annet enn ark når det var fremføring. Personlig hatet jeg manus over alt på jord og brukte aldri det. Mine foredrag var stort sett med PP og film, og ordene jeg trengte lå skjult i teksten slik at bare jeg fant dem. Det gjorde fåtallet av de andre, og de vimset rundt med ark i hånden som de leste av som små roboter. Lenke til kommentar
Dorian Gray Skrevet 5. september 2006 Del Skrevet 5. september 2006 Exactly my point thumbup.gif Et sted må man begynne og selv begynte jeg der. Når leselysten først er vekket kan man gå over til tyngre ting. Ibsen kommer veldig langt ned på lista! fair argument for å lære å lese, men hva med å bli en del av den norske kulturen? 6806143[/snapback] Tvangsforing av klassisk litteratur har ikke akkurat fungert på 90% av elever idag, hvorfor skal vi late som? Det er ingen som leser disse bøkene lenger, de finner sammendrag på internett. De få som faktisk leser bøkene er de som har evnene og tålmodigheten til å komme seg gjennom en bok skrevet på Ibsen-språket er ikke de samme som vi prøver å hjelpe ved å gi et annet tilbud. De som klarer det må gjerne lese slike bøker, men vi kan ikke tro at fordi vi tildeler en elev en klassisk bok, så vil han lese og forstå det som står der. Lenke til kommentar
ulrikft Skrevet 5. september 2006 Del Skrevet 5. september 2006 Poenget er vel at langt flere hadde hatt godt av å sette seg inn i mange klassikere, fordi det faktisk HAR en egenverdi. Når det er sagt må man først komme opp på et nivå der man kan gjøre seg nytte av dette. Det gjør man ikke ved å forfekte likhetsidealer og fremelske svakhet kamuflert som likhet. Dagens skole setter for små krav og virker å være panisk redd for å fremelske elitisme og konkurranse.. Trist. Lenke til kommentar
Dorian Gray Skrevet 5. september 2006 Del Skrevet 5. september 2006 Jeg hadde ikke hatt noe imot en inndeling i alle andre fag slik vi har i matematikken, med MX og MZ. Høyere krav, flere fordeler. Nå skal det være sagt at de flinke har en tendens til å klare seg, så det er de svake som blir prioritert. Dette er forståelig, egentlig. Det hadde selvsagt vært fint om de flinkeste fikk utnyttet potensialet sitt og blitt så flinke som mulig, men ikke hvis det betyr at de resterende elevene blir liggende på et nivå langt under det vi gjerne skulle hatt som gjennomsnitt her i landet. Lenke til kommentar
Zethyr Skrevet 5. september 2006 Del Skrevet 5. september 2006 Nå skal det være sagt at de flinke har en tendens til å klare seg, så det er de svake som blir prioritert. 6807033[/snapback] Njaha. Det er veldig mange av "de flinkeste" som klarer seg uten å gjøre en dritt frem til avlagt eksamen på VKII (har det byttet navn nå?), før de får et slag i ansiktet når de kommer til videre utdanning. Litt mer utfordringer hadde skapt studenter/arbeidstakere som er vant med å jobbe, og som hadde prestert utrolig mye bedre. Lenke til kommentar
V-by Skrevet 5. september 2006 Del Skrevet 5. september 2006 lærerne fokuserer for det meste på 6-erstoffet! slik at de som ikke er flinke nok til å greie å lære seg 6-stoff, ikke greier å henge på Lenke til kommentar
Zethyr Skrevet 5. september 2006 Del Skrevet 5. september 2006 lærerne fokuserer for det meste på 6-erstoffet!slik at de som ikke er flinke nok til å greie å lære seg 6-stoff, ikke greier å henge på 6807777[/snapback] Hvilken skole går/gikk du på? Nå ble jeg missunnelig Lenke til kommentar
Aiven Skrevet 5. september 2006 Del Skrevet 5. september 2006 lærerne fokuserer for det meste på 6-erstoffet!slik at de som ikke er flinke nok til å greie å lære seg 6-stoff, ikke greier å henge på 6807777[/snapback] Hvilken skole går/gikk du på? Nå ble jeg missunnelig 6807870[/snapback] Poenget er at de burde ha kapasitet (les flere laerere) til begge deler Lenke til kommentar
mikaragua Skrevet 5. september 2006 Del Skrevet 5. september 2006 lærerne fokuserer for det meste på 6-erstoffet!slik at de som ikke er flinke nok til å greie å lære seg 6-stoff, ikke greier å henge på 6807777[/snapback] Sånn var det på ungdomsskolen, da var vi 30 elever, og det var rundt ti stykker som var sekserelever, resten var nesten midt på lyktestolpa. Videregående er mye bedre, lærere som kan faget sitt, TO lærere fordelt på 10-14 elever, så trenger man hjelp, får man det. Lenke til kommentar
Dorian Gray Skrevet 5. september 2006 Del Skrevet 5. september 2006 Jeg har aldri i mitt liv opplevd at en lærer konsentrerer seg om 6erstoffet. Jeg hadde faktisk begynt på nytt igjen i 8. klasse hvis jeg ble lovet å bli prioritert på den måten. Lenke til kommentar
trøls Skrevet 5. september 2006 Del Skrevet 5. september 2006 Fokus på læring, støtte til den enkelte elev. Bla, bla, bla. Middelmådigheten vil ingen ende ta ... (Det eneste som hjelper er å kutte av daudkjøttet.) Lenke til kommentar
Zethyr Skrevet 5. september 2006 Del Skrevet 5. september 2006 Jeg har aldri i mitt liv opplevd at en lærer konsentrerer seg om 6erstoffet. Jeg hadde faktisk begynt på nytt igjen i 8. klasse hvis jeg ble lovet å bli prioritert på den måten. 6808465[/snapback] Jeg hadde neppe begynt om igjen siden jeg nå har kommet inn på den linja jeg ville, men jeg vet hva jeg hadde valgt om noen hadde gitt meg muligheten til å velge mellom en vanlig skole og en skole hvor fokus ligger på 6'er-stoffet. Lenke til kommentar
medlem-102525 Skrevet 5. september 2006 Del Skrevet 5. september 2006 Den finske skolen er faktisk ikke så innmari mye bedre. Det er bare det at de har veldig mange elever i privatskoler. Har du den minste hentydning til leseproblemer blir du plassert på spesialskole. Ca. 20 % av de svakeste elevene i Finland går på slike spesialskoler. Disse skolene blir ikke med på nasjonale prøver. Hvis Norge hadde tatt bort de 20 % svakeste, ville vi scoret bedre vi også. Lenke til kommentar
Dorian Gray Skrevet 5. september 2006 Del Skrevet 5. september 2006 Vel, kanskje skolene er bedre nettopp fordi de svakeste er fjernet? Det er kanskje noe vi burde innført her i landet. Lenke til kommentar
medlem-102525 Skrevet 5. september 2006 Del Skrevet 5. september 2006 Ja, la oss fjerne alle svake! Skill dem ut, ikke inkluder! Jippi... Lenke til kommentar
T.F.T Skrevet 5. september 2006 Del Skrevet 5. september 2006 (endret) Det er vel ingen vits i å ha både svake og sterke elever i èn og samme klasse, når det ender opp med at begge parter ødelegger for hverandre. Desverre er mange mer opptatt av inkludering og likhet enn av høyest mulig kvalitet på læringen og undervisningen. Hva med å privatisere alle skoler? Endret 5. september 2006 av T.F.T Lenke til kommentar
Zethyr Skrevet 5. september 2006 Del Skrevet 5. september 2006 Ja, la oss fjerne alle svake! Skill dem ut, ikke inkluder! Jippi... 6809929[/snapback] Selvsagt. Vel ikke "fjern" (tilintetgjør), men "deportér", "flytt til ny klasse" eller andre passende ord. Lenke til kommentar
Dorian Gray Skrevet 5. september 2006 Del Skrevet 5. september 2006 Ja, la oss fjerne alle svake! Skill dem ut, ikke inkluder! Jippi... 6809929[/snapback] Har vi en klasse med sterke og svake, så vil undervisningen ligge på midten. De svake vil slite med å holde følge, de sterke vil kjede seg. Når undervisningen er over vil de svake fortsatt være svake, mens de sterke ligger på et nivå såvidt over gjennomsnittet. Ved å dele inn klassene etter evne kan tempoet i den svake klassen passe til elevene, slik at de faktisk lære stoffet. Samtidig vil tempoet i en sterke klassen gjøre at mer avanserte ting kan læres, og det vil skje raskere. På denne måten får vi forhåpentligvis færre svake, mens de sterke får utnyttet potensialet sitt. Lenke til kommentar
wewwen Skrevet 5. september 2006 Del Skrevet 5. september 2006 Ja, la oss fjerne alle svake! Skill dem ut, ikke inkluder! Jippi... 6809929[/snapback] Jeg vet ikke hvor gammel du er, men du må kunne skjønne at man skal gjøre forskjell på folk i den forstand. En gutt som har lese og skrivevansker går ofte ut med 2-3 andre og øver på og lese, er det også ille? Nei. Man fokuserer altfor mye på de dårlige, de skal ha oppmerksomhet, men helst i en klasse som følger noen lunde deres tempo. De smarte blir nedprioitert. Lenke til kommentar
tg90nor Skrevet 5. september 2006 Del Skrevet 5. september 2006 Både de sterke og de svake taper jo på å ha det sånn som det er nå! La oss droppe forskjellsbehandlingstullet og gi elevene et bedre tilbud... Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå