Gå til innhold

Hva er galt med det norske skolesystemet?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det er flere grunner til at den norske skolen presterer daarlig, men jeg tror de to viktigste er jevnt over mange daarlige laerere og et daarlig pensum.

 

Jeg har spesielt lite til overs for faget norsk, men sine uendelige puggeritualer og tvangslesing av ensides utdrag fra verdenshistoriens enere.

 

Det som boer fokuseres paa i faget norsk, er at hver enkelt elev skal vaere i stand til og uttrykke seg og formulere hva de mener. Videre at de er i stand til og tilegne seg informasjon, hva de tilegner seg boer vaere opp til hver enkelt.

 

Verdens litteraturhistorie boer maksimum vaere et kapittel i boka. Dette er et saeremne, som man ikke trenger og kunne paa rams for og uttrykke seg skriftlig. Videre boer grammatikken kuttes ned til et minimum (det laerer man av lesing) og jeg har heller aldri hatt noe nytte av diktanalyse.

 

Elevene boer i langt stoerre grad hjelpes til og finne lesestoff som de har lyst til og lese. Anything vil do, saa lenge det er grammatisk riktig norsk. Tegneserier til de kule gutta og all mulig trashlitteratur. "Gaa og finn noe paa biblioteket"-holdningen som eksisterer i dag, fungerer overhodet ikke.

 

Mitt norskpensum ville sett ca slik ut:

 

Les. (1

Skriv. (2

 

Fotnoter:

(1. Hva du vil.

(2. Se (1.

 

Mange kan ikke skrive norsk, det dreper ogsaa andre fag!

 

Naa laerte jeg selv alt dette gjennom lesing og vet selvsagt ikke om dette vil funke for alle. Naar det er sagt, dagens norskundervisning er bare egnet til og drepe elevenes fascinasjon for spraak. :thumbdown:

Lenke til kommentar

Et av de største problemene innen den norske skolen er ekstrahjelp. De som har krav på ekstrahjelp får sjelden noe, de er heldige hvis de får noen få timer i uka, som er alt for dårlig. Jeg skulle hatt hjelp helt siden 4kl, så ikke noe til den ekstrahjelpen på barneskolen, så ikke noe til den på ungdomsskolen, har ikke sett noe til den enda på videregående skolen. Går nå andre året her på Åssiden VGS og har enda ikke sett noe til den ekstrahjelpen jeg har krav på. Vet at de fleste med krav på ekstrahjelp ikke får. Lærerene driter mildt sagt i elevene, de bryr seg ikke noe om de jobber eller ikke. Det er ikke alle som greier å jobbe selvstendig, noe lærere ikke skjønner. Det er for lite fokus på læring også hos lærere, sammen med elevene ofte. Det tar gjerne 5 - 15 min før det blir ro i ett normalt klasserom og klassene er for store. Kutt ned fra 30 til 15 elever i klassene hele veien fra barneskolen til videregående. Da vil det ikke være så urolig i klasserommene. At skolene er "allright" er også ganske viktig. Elevene mistrives i dårlige skolebygg, noe som setter ned lysten til læring. Ofte er de norske grunnskolene i så dårlig forfattning at de helst skulle vært rivd ned og bygd nytt. Lærerene trenger gjerne også noe ekstra utdanning, de har lite innlevelse i det de leser og gjør stoffet så uintresant.

 

~ Medion

Lenke til kommentar

De som har ødelagt den norske skolesystemet er sosialistene. Deres likhetsskole har gjort så de flinke kjeder seg (jeg deriblant) og de svake henger etter.

Dette blir litt subjektivt, men jeg kjeder meg hver eneste dag på skole pga lærerne gjennomgår det samme opptil flere ganger. Jeg blir sittende å ikke gjøre noe og jeg mister all motivasjon til å jobbe.

Hvis skolesystemet hadde vært lagt opp mer etter ferdigheter og hvor flink man er i de forskjellige fagene hadde kanskje alle fått bede utbytte av skolen?

Det er faktisk en grunn til at 1/5 går ut av 10. kl. uten å kunne skrive eller lese ordentlig.

Lenke til kommentar
De som har ødelagt den norske skolesystemet er sosialistene. Deres likhetsskole har gjort så de flinke kjeder seg (jeg deriblant) og de svake henger etter.

Dette blir litt subjektivt, men jeg kjeder meg hver eneste dag på skole pga lærerne gjennomgår det samme opptil flere ganger. Jeg blir sittende å ikke gjøre noe og jeg mister all motivasjon til å jobbe.

Hvis skolesystemet hadde vært lagt opp mer etter ferdigheter og hvor flink man er i de forskjellige fagene hadde kanskje alle fått bede utbytte av skolen?

Det er faktisk en grunn til at 1/5 går ut av 10. kl. uten å kunne skrive eller lese ordentlig.

6800197[/snapback]

Jeg slet med akkurat det samme som deg i 12 aar. Har hoert rykter om at pensum sier at alle skal faa utfordringer som passer til dem. Saa virker det som de glemte den delen, for:

 

1. Det er vanlig med 30 elever i hver klasse i Norge, saa kan man spoerre seg hvordan laereren skal klare og foelge opp alle individuelt.

 

2. Boka legger opp til at alle skal lese det samme og gjoere de samme oppgavene, i alle fag. Hvordan kan dette stimulere alle like mye?

 

Vi trenger flere laerere pr. elev og aa fjerne selvmotsigelser i pensum. Videre maa man begynne aa finansiere reformene, eller la vaer og ha dem.

Lenke til kommentar
De som har ødelagt den norske skolesystemet er sosialistene. Deres likhetsskole har gjort så de flinke kjeder seg (jeg deriblant) og de svake henger etter.

Dette blir litt subjektivt, men jeg kjeder meg hver eneste dag på skole pga lærerne gjennomgår det samme opptil flere ganger. Jeg blir sittende å ikke gjøre noe og jeg mister all motivasjon til å jobbe.

Hvis skolesystemet hadde vært lagt opp mer etter ferdigheter og hvor flink man er i de forskjellige fagene hadde kanskje alle fått bede utbytte av skolen?

Det er faktisk en grunn til at 1/5 går ut av 10. kl. uten å kunne skrive eller lese ordentlig.

6800197[/snapback]

Det verste er at man i den situasjonen "lærer å kjede seg". Man blir rastløs, uengasjert og uinspirert. Og det er dårlige egenskaper å ha med seg når man skal videre på universitetet, der men plutselig får utfordringer som krever en viss grad av arbeidsmoral.

Lenke til kommentar
Nå var det også slik at før i tiden ble man slått om man gjorde noe galt, kanskje det var litt av motivasjonen?

6799275[/snapback]

Akkurat det har strengt tatt vært forbudt siden 1936, selv om det på min tid (60-tallet) fortsatt skjedde unntaksvis. Så det var nok ikke årsaken til at skolen fungerte bedre før (hvis den gjorde det.)

 

Geir :)

6799517[/snapback]

1936, faktisk? Da er det enten lærerene/foreldrene mine som overdriver, eller så har de hatt en veldig spesiell gjeng med lærere. Det var for det meste smekk på fingrene, men mamma opplevde mange ganger at læreren kastet kritt, penner, svamper eller hva nå læreren måtte ha i hendene på elever som maste mens hun pratet.

 

edit: Jeg likte forresten idéen om å lese og skrive om det man vil. Oppgavene vi fikk på ungdomsskolen var veldig åpne, det var mange muligheter og det var aldri noen som ikke klarte å komme på noe å skrive. Når vi skal skrive fagstiler om Ibsen, så blir vi fortalt at pensum og språk blir målt 50/50. Det er dog ingen hemmelighet at man skriver mye, mye bedre hvis man faktisk interesserer seg for det man skriver. Selv om idéen om å motivere ungdommen virker litt søkt for mange som selv vokste opp med en skolegang der man enten gjorde arbeidet eller strøk, så tror jeg dette er måten det bør gjøres på.

 

Å lese Donald Pocket i en time gjør en elev flinkere i norsk enn å lese Ibsen i en time. Det er oppdatert, moderne norsk, det er interessant og man får faktisk med seg det man leser, i stedet for å bevege øynene over siden og tenke på noe helt annet.

Endret av SteffyBoy
Lenke til kommentar
Det er flere grunner til at den norske skolen presterer daarlig, men jeg tror de to viktigste er jevnt over mange daarlige laerere og et daarlig pensum.

 

Jeg har spesielt lite til overs for faget norsk, men sine uendelige puggeritualer og tvangslesing av ensides utdrag fra verdenshistoriens enere.

 

Det som boer fokuseres paa i faget norsk, er at hver enkelt elev skal vaere i stand til og uttrykke seg og formulere hva de mener. Videre at de er i stand til og tilegne seg informasjon, hva de tilegner seg boer vaere opp til hver enkelt.

 

Verdens litteraturhistorie boer maksimum vaere et kapittel i boka. Dette er et saeremne, som man ikke trenger og kunne paa rams for og uttrykke seg skriftlig. Videre boer grammatikken kuttes ned til et minimum (det laerer man av lesing) og jeg har heller aldri hatt noe nytte av diktanalyse.

 

Elevene boer i langt stoerre grad hjelpes til og finne lesestoff som de har lyst til og lese. Anything vil do, saa lenge det er grammatisk riktig norsk. Tegneserier til de kule gutta og all mulig trashlitteratur. "Gaa og finn noe paa biblioteket"-holdningen som eksisterer i dag, fungerer overhodet ikke.

 

Mitt norskpensum ville sett ca slik ut:

 

Les. (1

Skriv. (2

 

Fotnoter:

(1. Hva du vil.

(2. Se (1.

 

Mange kan ikke skrive norsk, det dreper ogsaa andre fag!

 

Naa laerte jeg selv alt dette gjennom lesing og vet selvsagt ikke om dette vil funke for alle. Naar det er sagt, dagens norskundervisning er bare egnet til og drepe elevenes fascinasjon for spraak. :thumbdown:

6800076[/snapback]

 

Jeg er enig med deg. Altså, norsk ville vært et mye bedre og lettere fag på barneskolen hvis man hadde fjernet all gramatikk-puggingen. Jeg har aldri klart å forstå hva et adverb er, eller hva preteritum er, men jeg tror sånn smått jeg klarer å bruke ordene rett.

 

Selv kan jeg sjelden hjelpe min 12/13 år gamle bror med norskleksene fordi jeg rett og slett ikke skjønner oppgaveteksten.

 

Det var en som nevnte hvordan og hvorfor. Selv føler jeg at jeg lærer best ved at jeg først får vite hvordan det skjer, men må nesten få vite hvorfor også. Etter det må det komme eksempler og sammenligninger. Så klart, hvis en lærer gjennomgår noe, kommer med disse eksemplene og sammenligningene burde disse også forklares hvordan de fungerer dersom noen ikke vet det.

 

Jeg synes det er problematisk å få tankene på papiret. :hrm:

Lenke til kommentar
* Det forventes at alle skal kunne like mye. Om man hadde spesialklasser for de flinke elevene og de som sliter, ville man allerede ha kommet langt.

6789424[/snapback]

Det er akkurat dette finnene er imot, så det er nok ikke det som er feil med den norske skolen.

6794736[/snapback]

Kilder? Jeg har vondt for å se nytten av å ha skolesinker / flinke elever i samme klasse, så de kan ødelegge for hverandre rett og slett i kraft av å ligge på et forskjellig nivå.

6795022[/snapback]

Reportasje fra NRK P2, husker ikke dato, men var rett etter at denne statistikken ble offentlig gjort.

Lenke til kommentar
men barna er produkt av oppvekst,verdier og foreldre, ergo er foreldre de du egentlig burde skylde på(?)

6799274[/snapback]

Ja, da kan vi jo kutte ut skolen og la barna tilbringe mye tid hos flinke foreldre?

Det som må til er mer disiplin, gjerne hjemmefra, men også på skolen. Det optimale er om elevene respekterer lærerne, noe som kun skjer dersom lærerne virker myndige, rettferdige og veldig kunnskapsrike.

 

 

Det verste er at man i den situasjonen "lærer å kjede seg". Man blir rastløs, uengasjert og uinspirert. Og det er dårlige egenskaper å ha med seg når man skal videre på universitetet, der men plutselig får utfordringer som krever en viss grad av arbeidsmoral.

6800307[/snapback]

Det har jeg problemer med^^ ='/

Klarer faen ikke komme igang med noe som helst, har jo aldri hatt behov for å gjøre lekser. Jeg vet heldigvis selv om problemene, men de er ikke lette å gjøre noe med. F.eks. skulle jeg ikke skrevet på diskusjon.no nå.

Lenke til kommentar
Jeg synes vi skal definere et mål. Vil vi at alle elevene skal ligge på omtrent det samme nivået, eller skal det være mulig å plukke ut de med mest potensiale og gi dem et ekstra tilbud?

6801580[/snapback]

Er enig i tankegangen din, men med en gang man skal tilpasse opplæringen, blir det ramaskrik om forskjellsbehandling og mobbing. Om ikke holdningene endres, vil ingenting skje.

Lenke til kommentar
Jeg synes vi skal definere et mål. Vil vi at alle elevene skal ligge på omtrent det samme nivået, eller skal det være mulig å plukke ut de med mest potensiale og gi dem et ekstra tilbud?

6801580[/snapback]

Er enig i tankegangen din, men med en gang man skal tilpasse opplæringen, blir det ramaskrik om forskjellsbehandling og mobbing. Om ikke holdningene endres, vil ingenting skje.

6802218[/snapback]

Jeg sier igjen, en politiker bør være forberedt på at det fort blir ramaskrik når man skal prøve å rense folkets hoder for propaganda.

Det er ingenting å gjøre noe med, for skaden som er skjedd bør uansett rettes opp.

Lenke til kommentar

Noe av det som er virkelig ille med norsk skolesystem er at skolene har tester om hvem skole som er smartest. Og uti fra det er det faktisk lærere som bytter skole for å kunne undervise "smartere" elever, og det er da det utrolig dumme skjer, at de smarte får beste lærerne mens de da litt mindre skolelyse får dårligere lærere og ikke kommer noe lenger:/ dette har vært problem lenge, andre ting er elevene selv, hvis det er noen som sliter litt i skolen tøf de ikke rekke opp handa så mye fordi dem er redde får å svare feil å bli driti ut av klassen. Og det gjør at de da ikke spør om ting når de ikke skjønner noe.. og hvis de først detter ut av en ting tidlig i læreprossessen skjønner de ikke en dritt seinere heller. Snakker om erfaring fra ungdomskolematten der:P.!

 

 

 

Jeg veit ikke hva som må gjøres, men noe må skje snart!

Lenke til kommentar
Jeg veit ikke hva som må gjøres, men noe må skje snart!

6803979[/snapback]

Som svar på det første problemet, bør man sørge for at dårlige lærere ikke blir ansatt fra starten av, eller aller helst ikke tatt opp til lærerutdanning. Dette er dog ikke et enkelt problem å hanskes med

 

Ellers må vi snart få flere politikere som har baller til å gi blanke i å være politisk korrekte, og innse at folk har forskjellige evner. Da kan vi kanskje få nivådeling (særlig i fag som matte). Alle elevene kommer da et hakk nærmere en mer tilpasset læring, med en læringskurve som passer dem, og atpåtil vil ikke de dumme elevene være redd for å si noe, fordi alle rundt dem antakeligvis lurer på det samme. De flinke elevene vil ikke være redd for å vise at de gjør det godt, siden gruppa deres ikke mobber dem for det lengre.

 

Ellers hadde det ikke vært så dumt å likestille private/offentlige tilbud, så vi får en mer rettferdig konkurranse som kan fremme kvaliteten (please ikke ta økonomi-debatten om dette emnet i denne tråden, med mindre dere forstår hva som menes med en likestilling av alternativene. "omglolz, zeh rich goes too good skool").

Lenke til kommentar
Å lese Donald Pocket i en time gjør en elev flinkere i norsk enn å lese Ibsen i en time. Det er oppdatert, moderne norsk, det er interessant og man får faktisk med seg det man leser, i stedet for å bevege øynene over siden og tenke på noe helt annet.

6801127[/snapback]

Exactly my point :thumbup: Et sted må man begynne og selv begynte jeg der. Når leselysten først er vekket kan man gå over til tyngre ting. Ibsen kommer veldig langt ned på lista!

 

 

Jeg veit ikke hva som må gjøres, men noe må skje snart!

6803979[/snapback]

Som svar på det første problemet, bør man sørge for at dårlige lærere ikke blir ansatt fra starten av, eller aller helst ikke tatt opp til lærerutdanning. Dette er dog ikke et enkelt problem å hanskes med

 

Ellers må vi snart få flere politikere som har baller til å gi blanke i å være politisk korrekte, og innse at folk har forskjellige evner. Da kan vi kanskje få nivådeling (særlig i fag som matte). Alle elevene kommer da et hakk nærmere en mer tilpasset læring, med en læringskurve som passer dem, og atpåtil vil ikke de dumme elevene være redd for å si noe, fordi alle rundt dem antakeligvis lurer på det samme. De flinke elevene vil ikke være redd for å vise at de gjør det godt, siden gruppa deres ikke mobber dem for det lengre.

Jeg har tro på at man kommer langt med 2 lærere pr 30 elever, istedet for en. Når vi hadde dette (bare fordi vi hadde spesielle elever noen ganger), ble hele klassen fulgt opp mye bedre.

Lenke til kommentar
Exactly my point thumbup.gif Et sted må man begynne og selv begynte jeg der. Når leselysten først er vekket kan man gå over til tyngre ting. Ibsen kommer veldig langt ned på lista!

 

fair argument for å lære å lese, men hva med å bli en del av den norske kulturen?

6806143[/snapback]

Regner med at du sikter til innvandrere her. I så måte vil jeg si at en innvandrer som skriver, leser og snakker norsk glimrende, har alle mulige sjanser til og integrere seg, få jobb og bli en del av det norske samfunnet. Om han ikke kan sitere Hamsun, vil jeg ikke si at det gjør han mindre norsk. Det kan tross alt ikke de fleste andre nordmenn heller.

Lenke til kommentar
Exactly my point thumbup.gif Et sted må man begynne og selv begynte jeg der. Når leselysten først er vekket kan man gå over til tyngre ting. Ibsen kommer veldig langt ned på lista!

 

fair argument for å lære å lese, men hva med å bli en del av den norske kulturen?

6806143[/snapback]

Regner med at du sikter til innvandrere her. I så måte vil jeg si at en innvandrer som skriver, leser og snakker norsk glimrende, har alle mulige sjanser til og integrere seg, få jobb og bli en del av det norske samfunnet. Om han ikke kan sitere Hamsun, vil jeg ikke si at det gjør han mindre norsk. Det kan tross alt ikke de fleste andre nordmenn heller.

6806220[/snapback]

 

da regnet du veldig feil. Jeg sikter til norsk ungdom som ikke vet skiten om landet sitt, hvem som gjorde hva, hva som er bakgrunnen for språket osv.

Det har sine fordeler å lese om Ibsen, for du lærer noe om kulturskatten. DOG! skal jeg vedgå at norskfaget på vgs er oppskrytt da det langt på vei ikke tar for seg emner som elevene trenger mer i tiden fremover. Pussig nok lærte jeg om CV i engelsken, ikke i norsktimen.

Lenke til kommentar
da regnet du veldig feil. Jeg sikter til norsk ungdom som ikke vet skiten om landet sitt, hvem som gjorde hva, hva som er bakgrunnen for språket osv.

Det har sine fordeler å lese om Ibsen, for du lærer noe om kulturskatten. DOG! skal jeg vedgå at norskfaget på vgs er oppskrytt da det langt på vei ikke tar for seg emner som elevene trenger mer i tiden fremover. Pussig nok lærte jeg om CV i engelsken, ikke i norsktimen.

6806231[/snapback]

Bakgrunnen for språket er nok viktig, men desverre ikke interessant for en ungdom. Jeg mener at dette overdrives noe voldsomt i dagens norsktimer og at det går så utover motivasjonen, at mange knapt står i norsk. Har ikke lest noe av Ibsen selv og føler at jeg klarer å skrive norsk så tålig. Han er sikkert en forfatter i verdensklasse, men for å klare å verdsette det, må man ha en skikkelig basis først og det er noe mange ungdommer ikke har!

 

Evnen til og formulere seg må prioriteres langt over bakgrunnen for språket imho. Kulturskatten bør ikke prakkes på folk, fordi annet bør komme foran. Dessuten vil den ikke engang verdsettes på denne måten. Å skrive en god CV, inngår i å formulere seg, men tror også jeg lærte dette i engelsken. :shrug:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...