JBlack Skrevet 2. september 2006 Del Skrevet 2. september 2006 Jeg her ei god venninne som er lærer i barneskolen. Hun er drittlei jobben og vurderer å finne seg noe annet. Årsaken er at hun bruker alt for mye tid bare på å holde orden i klassen og alt for liten tid på å lære bort det hun skal. Kona til en kompis er også lærer. Hun er tidvis helt fra seg av frustrasjon og får av og til sammenbrudd. Årsaken er den samme, hun må bruke masse tid og energi på å oppdra uregjerlige unger, og får alt for lite til det hun egentlig burde og og har lyst til å gjøre, undervise. Jeg vil si at i hvertfall to ting er galt: 1. Alle typer elever plasseres i samme klasserom. Stokk dumme elever med adferdsproblemer plasseres sammen med intelligente og motiverte elever. De bråkete ødelegger for alle. De motiverte mister motivasjonen og blir rastløse og urolig. Læreren blir frustret og lei. Alle taper. 2. Det er for lite ekstraressurser til å ta tak i barn med adferdsproblemer og følge opp disse. Slik jeg har forstått det jeg har blitt fortalt så er det ekstra folk som skal følge opp barna med adferdsproblemer. Men disse personene fordeles på flere skoler, slik at enkeltskoler ikke har tilgang til disse ekstraressursene alle dager. Min løsning er ikke høyere lønn til lærerne. Jobbsituasjonen dems blir ikke mindre frustrerende av å ha mer penger på fritiden. Men skolene må få mer ressurser som brukes til ekstra personell som kan støtte og følge opp elever med lærevansker og adferdsproblemer. Også må vi innse at enhetsskole-prosjektet fungerer ikke i praksis. Alle elever er ikke like. Forskjellige elever har forskjellige behov, og skolen må legges opp etter dette. Samfunnet taper på at flinke eleversitter og kjeder seg, blir rastløse og ikke lærer arbeidsmoral fordi de alltid må vente på klassens dumskaller og bråkmakere. Norge har dårlige universitet også, og jeg tror årsaken kan spores tilbake til barneskolen. Lenke til kommentar
Matias Skrevet 2. september 2006 Forfatter Del Skrevet 2. september 2006 - Lærerlønningene er på gjennomsnittlig OECD-nivå, dvs rundt 300 000 kroner midt i karrieren.6782180[/snapback] Det er vel mer interessant å sammenlikne lønnen med hva andre yrkesgrupper tjener i de respektive landene. Hadde du tjent 300 000 kroner i året i et lutfattig u-land hadde du hatt all grunn til å smile, mens 300 000 kroner i året ikke er mye her i Norge. La du merke til at at denne listen var fra Finland? Ville bare få frem at de ikke har noe spesielt bedre lønn der. 1. Respekt/disiplin I finland har ungene respekt og disiplin når de kommer på skolen. Lærerne er ikke nødt til å oppdra elevene i tillegg til å lære de kunnskap. Hvis rektor kommer inn i rommet reiser de seg opp, ville dette skjedd i Norge? 2. Karaktersetting Evaluering av elevenes prestasjoner er opp til hver enkelt lærer og skole. Vurderingen er basert på lærerlagde tester, fremfor standariserte tester (nasjonale prøver!). 3. Prøver Barneskolen i Finland er i stor grad et helt testfritt miljø, hvor læring og nysgjerrighet er viktigere. I Norge er det alt for mye snakk om prøver, og elevene læres opp til å ta prøver, ikke til å tillegne seg kunnskapen ordentlig. 4. "Læreplanmål" Lærerne i Finland har stor frihet til å legge opp undervisningen slik han selv mener er best. F. eks. kan en som har jobbet i sju år ha laget alt undervisningsmaterialet selv, og utviklet sitt eget opplegg. Noen kan også få velge om klassen skal begynne skoledagen 8, 9 eller 10 f. eks. I Norge skal alle på en måte være kloner. 5. Læreryrket I finland nyter læreryrket stor respekt, og foreldrene stoler på at lærerne vet hva som er best for barna deres. I tillegg er læreryrket en prestisjeutdanning, som hvert år bare slipper inn rundt 10 prosent av de 5000 søkerne de har. Som lærer i grunnskolen, kreves det mastergrad fra lærerutdanningen ved et av universitetene. I de senere årene har Finland fått både rektorer og lærere med doktorgrader i utdannelse. Synes dette er meget gode punkter, men jeg mener at det aller viktigste er at i Finland kommer elever med respekt og disiplin for å lære, mens i Norge er elevene mye "sløvere", og bryr seg ikke om å lære noe. Tror for eksempel ikke det er så mye av dette i Finland. Lenke til kommentar
guardianpegasus Skrevet 2. september 2006 Del Skrevet 2. september 2006 Når det gjelder respekt og disiplin så er det også noe man tjener... selv fra barn. Norske lærere har defintivt problemer med å sette seg i respekt. Barna gjør bare det som faller dem naturlig. Om de kan intimidere læreren sin finnes det ikke noe bedre enn det. Rett og slett på tide å finne nye virkemidler. Jeg synes bråkmakere (og da mener jeg de som oppfører seg som drittsekker, ikke bare de som snakker i timen osv.) burde få unngjelde. Istedet har vi i enhetsskolen tilsynelatende dette konseptet med uendelig toleranse og forståelse. En del barn som har store psykiske og personlige problemer trenger klart definerte grenser og personlig oppfølging. I norge har vi tendens til å behandle alle likt... og det er ikke alltid bra. Vi må også innse at folk kan være grunnleggende forskjellige. Lenke til kommentar
Utsyn1 Skrevet 2. september 2006 Del Skrevet 2. september 2006 Tror det er på tide at en del foreldre kommer på banen og lærer ungene sine litt vanlig folkeskikk. Det blir selvfølgelig lite læring når en lærer må bruke mye av sin tid på lære ungene vanlig normal folkeskikk. Noen foreldre er tilhengere av "fri barneoppdragelse", og dermed tror de at fritt betyr at barna bestemmer. Hvis foreldrene er misførnøyd med læreren til ungene kan en ikke ta dette opp med sine egne barn. Løsningen ligger i en samtale med læreren. Hold barna utenfor. La foreldrene komme på banen. Foreldre skal stille krav til skolen, men de må også forvente at skolen stiller krav til foreldrene. Når det gjelder motivasjonen til de noe eldre elevene, må de nok gjøre noe med denne selv. Vi har litt for godt i landet vårt. Alle skal gjerne ha en feit jobb, men de færreste gidder å slite litt for å komme ditt. Lenke til kommentar
valentino Skrevet 2. september 2006 Del Skrevet 2. september 2006 Et av de store problemene med skolene nå er at det er alt for lite disiplin. Begge foreldrene til barna jobber vanligvis fulle dager så de har ikke hatt tid å gi barna en skikkelig oppdragelse. Lærerne er fratatt alle virkemidler for å drive oppdragelse. Det er forresten ikke lærernes jobb å drive med barneoppdragelse, men det er jo ikke noen andre som er så mye rundt barna som de. Jeg mener ikke av vi må inn med bambusstokken i skolen, men lærere må få lov å stille krav til oppførsel og arbeidsmengde. De må også få velsignelse til å bruke passende represalier for de som bryter reglene. Et annet aspekt er at læreryrket ofte er endestasjonen for de som ikke vet hva de vil. Greit nok at det ikke er krav om verdens høyeste snitt for å komme inn på lærerhøgskolen, men kravet for å komme ut som lærer burde vært høyere. En person som har fått med seg så lite som 30-40% av pensum og dermed ender opp med mange e'er vil etter dagens ordning være en godkjent lærer. Hvordan skal disse kunne gjennomføre disiplin og undervisning i et klasserom når de ikke har nok selvdisiplin til å faktisk lese fagene de bør kunne? Lenke til kommentar
guardianpegasus Skrevet 2. september 2006 Del Skrevet 2. september 2006 Tror nesten jeg skal "forske" litt på hvordan forhold elev og lærer/forelder har forandret seg med tiden. Det er helt klart at hele samfunnet er blitt mer liberalt, men jeg tror ikke dette alene kan forklare hvorfor norske elever er så udisiplinerte i forhold til de i andre land. Sverige også har lignende problemer. Alle skal gjerne ha en feit jobb, men de færreste gidder å slite litt for å komme ditt. Nja... her tror jeg vi kommer litt tilbake til dette med enhetsskolen. I enhetsskolen er det gjerne gjennomsnittsbarna som ikke er redd for å be om hjelp som kommer seg frem. Så har du de som er mindre skoleflinke og trenger mer hjelp. Aller verst er det om de også kvier seg for å be om hjelp. Noe mange av dem etterhvert gjør. Og så har du elever som meg... som rett og slett blir late og ikke gidder... fordi vi av en eller annen grunn har enklere for å tilegne oss abstrakt informasjon. Selv om noen elever er flinke, så blir de fort late når ingen motiverer eller krever noe av dem. Man kan ikke forvente at barn og ungdom selv skal ta initativ til ting de synes er gørrkjedelige. De vil bare forsøke å rase igjennom raskest mulig, eller så, som meg, gir de litt opp hele greia fordi det virker så meningsløst. Mens andre satt og leste nynorsk satt jeg og noen kamerater og tegnet temmelig nøyaktige skisser av alt ifra datamaskiner til tegneseriefigurer til fantasier om fire romdimensjoner og teoretiske partikler Jeg fikk lite godt på nynorskprøven, men har på følelsen at jeg ikke gikk glipp av så mye... Lenke til kommentar
Daniel Skrevet 2. september 2006 Del Skrevet 2. september 2006 (endret) Problemet med norske skoler er at alt skal være så forbanna kreativt og morsomt. Skolen har blitt forandret til en lekeplass. Bort med prosjektarbeidene, tilbake med tavleundervisningen Ukentlige lekseprøver og innleveringer Dyrk de begavede elevene, støtt opp under de svake Øk kompetansen og lønningene til lærerne Fjern unødvendige fag som f.eks matlaging 6786187[/snapback] Kunne ikke sagt det bedre selv, bytt ut matlaginga med feks mer gym, fjernKRL faget (samfunnsfaget kan dekke behovet for forståelse av relegion). Dette er reinspikka tull. jeg kan ikke huske at samfunnslære eller samfunnsfag på ungdomsskolen tok for seg særlig mye av religion, og jeg har en følelse på at undervurderer fagets verdi i seg selv noe til de grader. 6787209[/snapback] Han sa ikke at samfunnsfaget i grunnskolen eller samfunnslæren i den videregående skolen dekker over grunnleggende religionsforståelse, men at det kan endres til å gjøre det (til fordel over å ha et eget KRL-fag). Endret 2. september 2006 av Lisø Lenke til kommentar
notalive Skrevet 2. september 2006 Del Skrevet 2. september 2006 Jeg her ei god venninne som er lærer i barneskolen. Hun er drittlei jobben og vurderer å finne seg noe annet. Årsaken er at hun bruker alt for mye tid bare på å holde orden i klassen og alt for liten tid på å lære bort det hun skal. Kona til en kompis er også lærer. Hun er tidvis helt fra seg av frustrasjon og får av og til sammenbrudd. Årsaken er den samme, hun må bruke masse tid og energi på å oppdra uregjerlige unger, og får alt for lite til det hun egentlig burde og og har lyst til å gjøre, undervise. Jeg vil si at i hvertfall to ting er galt: 1. Alle typer elever plasseres i samme klasserom. Stokk dumme elever med adferdsproblemer plasseres sammen med intelligente og motiverte elever. De bråkete ødelegger for alle. De motiverte mister motivasjonen og blir rastløse og urolig. Læreren blir frustret og lei. Alle taper. 2. Det er for lite ekstraressurser til å ta tak i barn med adferdsproblemer og følge opp disse. Slik jeg har forstått det jeg har blitt fortalt så er det ekstra folk som skal følge opp barna med adferdsproblemer. Men disse personene fordeles på flere skoler, slik at enkeltskoler ikke har tilgang til disse ekstraressursene alle dager. Min løsning er ikke høyere lønn til lærerne. Jobbsituasjonen dems blir ikke mindre frustrerende av å ha mer penger på fritiden. Men skolene må få mer ressurser som brukes til ekstra personell som kan støtte og følge opp elever med lærevansker og adferdsproblemer. 6787347[/snapback] Jeg husker da jeg gikk på barneskolen, femte eller sjette klasse. Mener å huske en av lærerne begynte å gråte i hvert fall èn gang pga. urolig klasse/støy. At lærerene blir frustrerte er forståelig. Lærer: Har du lyst til å være med ut å gå tur? Elev: Nei, jeg vil tegne. Lærer: Jaja, men nå skal vi ut på tur, kom igjen. Elev: [whine][/whine] Systemet er ikke helt slik det kunne vært, overgangen fra ungdomskolen til videregående var helt fantastisk med tanke på at jeg slipper KRL og samfunnsfag, for å ikke snakke om nynorsk. Pluss at man kan jo gjøre omtrent hva man vil. Selv synes jeg det er helt supert å være på skolen Har stor interesse for de fagene innenfor studieretningen. VG1 elektro er fantastisk i forhold til mine interesser, men når det kommer til naturfag synes jeg det kunne vært valgfag ... Altså, jeg har mer som null interesse for det som står i læreplanen så dette faget er ufattelig tungt for meg. Er det min feil at interessen min er null for dette faget? Jeg antar jeg skal straffes for det/at det er min feil. Når interessen min for dette faget er null, hvordan kan jeg gjøre det interresant? Jeg vil tro de fleste her på forumet og de fleste ellers også kan si seg enige i at det er ufattelig vanskelig å vise interesse for og eller gjøre noe man ikke har interesse for - og at man dermet fort kan bli urolige hvis man skal sitte rolig i to timer. Hvis man også plasserer flere i samme rom er jo dette å be om bråk. Saken er jo grei: Jeg liker ikke naturfag - jeg klarer ikke gjøre noe i timene. Dette er vel ikke noen god holdning fra min side, men slik er den. Lenke til kommentar
endrebjo Skrevet 2. september 2006 Del Skrevet 2. september 2006 (endret) Lærerne i barneskolen kan for lite og undervisningen i barneskolen er for lite krevende/intensiv. På barneskolen bruker man sju år på å lære å lese og skrive, men man bruker ikke skrivingen til mye konstruktivt før ungdomsskolen. Hadde det ikke vært mulig å begynne å skrive lengre tekster i 5., 6. og 7. klasse? Vi gjorde ihvertfall ikke det. Og matteundervisningen er også rimelig treig. Man lærer stort sett pluss, minus, gange og deling og hvordan dette gjøres for hånd. Det er også litt enkle oppgaver med vei, fart, tid og penger, men ikke av den grad at elevene må tenke på kreative løsninger selv. På ungdomsskolen begynner man med likninger og alt det andre gøye, men det blir ikke krevende (slik at man må tenke nytt og kreativt) før i 9. eller 10. klasse. Lærerne er ofte lite motiverende. Alt for ofte har jeg hørt denne: "Ja, dette må dere lære fordi dette er veldig sannsynlig eksamensstoff." Gode lærere forklarer hvorfor vi lærer det og nye eller uvanlige måter å bruke det på. Mange av lærerne både på barne- og ungdomsskolen er for lite pedagogiske. De forklarer stoffet rett frem og ber elevene pugge dette. Gode lærere forklarer i tillegg rundt temaet og får elevene til å se problemet fra flere vinkler og får dem til å se nye løsninger. Elever har rett og slett for lite kunnskap med seg fra barneskolen pga. slapp læreplan og ukompetente lærere. Endret 2. september 2006 av endrebjorsvik Lenke til kommentar
V?rbris Skrevet 2. september 2006 Del Skrevet 2. september 2006 Er det virkelig noe galt med det Norske skolevesen? Føler de som har gått ut av ungdomskole de siste 20 åra seg stokk dum? Isåfall hva/hvordan var innsatsviljen? Gjelder isåfall det samme for videregående som f.eks. yrkesfaglig? Lenke til kommentar
Rebel-Rider Skrevet 2. september 2006 Del Skrevet 2. september 2006 Det er grunnskolen som er problemet, den videregående skolen er noe helt annet og kan ikke sammenlignes. Lenke til kommentar
Pels Skrevet 2. september 2006 Del Skrevet 2. september 2006 Ungdomsskolen er jo bare lek. Dårlige lærere, lite disiplin og elevene gjør hva de vil. Lenke til kommentar
tg90nor Skrevet 2. september 2006 Del Skrevet 2. september 2006 Grunnskolen har mange fundamentale problemer: * Det forventes at alle skal kunne like mye. Om man hadde spesialklasser for de flinke elevene og de som sliter, ville man allerede ha kommet langt. * Det finnes MANGE lærere som ikke kan pedagogikk, noe jeg selv dessverre har fått erfare. * Man fokuserer nesten bare på pugging til prøver, og glemmer at elevene fortsatt skal kunne ting etter at de er ferdig på skolen. Dette er grunnen til at man bruker så mye tid på repetisjon. * Læreplanene tar ikke hensyn til de begavede og de som sliter, kun de som er midt i mellom. * Skolene får alt for lite penger. Lenke til kommentar
notalive Skrevet 2. september 2006 Del Skrevet 2. september 2006 Jeg er enig i det du sier, men når det gjelder spesialklasser tror jeg det vil føre til en del mobbing av "de tilbakestående" elevene. Jeg synes ikke grunnskolen var bare lek, var mer slit. Lenke til kommentar
tg90nor Skrevet 2. september 2006 Del Skrevet 2. september 2006 (endret) Jeg er enig i det du sier, men når det gjelder spesialklasser tror jeg det vil føre til en del mobbing av "de tilbakestående" elevene. Jeg synes ikke grunnskolen var bare lek, var mer slit. 6789484[/snapback] På ungdomsskolen hadde vi spesialklasser i norsk og matte for de som sleit. Eneste mobbinga whatsoever var at vi kalte matten for "tardmatte" (tard som i retard, og da var det også delvis læreren vi refererte til). Vi mobba aldri enkeltelever. Dessuten tror jeg man kan legge det opp på en måte som i mindre grad oppfordrer til mobbing. Endret 2. september 2006 av tg90nor Lenke til kommentar
Mr-CEO Skrevet 2. september 2006 Del Skrevet 2. september 2006 klasseinndelingen burde legges helt om. Nå går du i 5. klasse fordi du har riktig alder. Man burde legge det opp slik at når du hadde nådd noen mål gikk opp en klasse. Slik at de som hadde gode evner kunne gå opp fortere, de som var gjenomsnittlige brukte ca 1 år per trinn og de som sleit kunne bruke lenger tid på det. Hadde det vært politisk aksept for den ordningen, og lærerne/foreldre/sammfunn var flinke til holdningskapende arbeid ville det ikke vært noe mobbing og slikt. Ang mobbing, hvor mange blir mobbet fordi de er gode i fotball? hvor mange blir mobbet fordi de er elendige i turn? Problemet med mobbing er ikke primært at du er god eller dårlig, men hvor akseptert det er å være det. Lenke til kommentar
notalive Skrevet 2. september 2006 Del Skrevet 2. september 2006 Jeg skjønner, om man deler det opp i større klasser blir man kanskje kvitt problemet. Da gjenstår de urolige, jeg tror undervisningsmetodene har veldig mye å si når det gjelder dette. Kjedelig undervisning = urolige elever, sånn omtrent. Jeg selv har ikke forslag til forbedring på dette punktet, men lærerne bør oftere legge opp undervisningen på en annen måte. Det blir nok vanskelig å legge opp mange forskjellige typer, men et større utvalg ville hjulpet en del. Lenke til kommentar
tg90nor Skrevet 2. september 2006 Del Skrevet 2. september 2006 Etter OL i '94 ble det sagt "det er norskt å være best", men det virker som om det kun gjelder i idretten. I skolen er det janteloven som gjelder, og det må endres om skolen skal bli bedre. I USA dyrker de skoleflinke elever, mens i norge blir de uglesett. Hva er egentlig best? Personlig mener mener jeg de går litt vel langt i USA, noe som fører til at elevene får et urealistisk syn på seg selv. En mellomting ville nok vært å foretrekke. Lenke til kommentar
guardianpegasus Skrevet 2. september 2006 Del Skrevet 2. september 2006 Er det virkelig noe galt med det Norske skolevesen? Føler de som har gått ut av ungdomskole de siste 20 åra seg stokk dum? Dette er et syn jeg deler. Det er nesten litt komisk at nordmenn friker ut fordi vi havner på midten av treet for en liste over cirka 30 industrialiserte og rike land. Vi havner f.eks over USA og Japan i noen fag, og langt under i andre fag. Noen MÅ være på topp. Noen MÅ være nederst. Noen MÅ være i midten. Det som til sist har størst påvirkning er elevene selv. Jeg tror de eneste virkelige problemene i norsk skole er at vi har dårlig disiplin og er dårlige i realfag. Det ER virkelig ingen krise. Det er bare ting vi bør bli bedre på. Så det er ingen grunn til å svartmale situasjonen. Men vi har altså en historisk sjanse... vi har masse oljepenger og skoler som skriker etter opprustning. Kan vi ikke kjøpe utstyr i utlandet, og leie utenlandske arbeidere til å pusse opp i stor stil? Og så får vi samtidig ta tilbake skatt på f.eks aksjeutbytte og gi lærere høyere lønn. Kanskje kutte litt i kulturdepartementet. Vi trenger ikke staten til å fortelle oss hva vi skal verdsette. Lenke til kommentar
tg90nor Skrevet 2. september 2006 Del Skrevet 2. september 2006 Er det virkelig noe galt med det Norske skolevesen? Føler de som har gått ut av ungdomskole de siste 20 åra seg stokk dum? Dette er et syn jeg deler. Det er nesten litt komisk at nordmenn friker ut fordi vi havner på midten av treet for en liste over cirka 30 industrialiserte og rike land. Vi havner f.eks over USA og Japan i noen fag, og langt under i andre fag. Noen MÅ være på topp. Noen MÅ være nederst. Noen MÅ være i midten. Det som til sist har størst påvirkning er elevene selv. Jeg tror de eneste virkelige problemene i norsk skole er at vi har dårlig disiplin og er dårlige i realfag. Det ER virkelig ingen krise. Det er bare ting vi bør bli bedre på. Så det er ingen grunn til å svartmale situasjonen. Men vi har altså en historisk sjanse... vi har masse oljepenger og skoler som skriker etter opprustning. Kan vi ikke kjøpe utstyr i utlandet, og leie utenlandske arbeidere til å pusse opp i stor stil? Og så får vi samtidig ta tilbake skatt på f.eks aksjeutbytte og gi lærere høyere lønn. Kanskje kutte litt i kulturdepartementet. Vi trenger ikke staten til å fortelle oss hva vi skal verdsette. 6792268[/snapback] Er enig i at det ikke skal så mye til for å forbedre skolene. Litt oppussing og etterutdanning av lærere ville nok gjort underverker. Jeg tror likevel vi trenger større endringer for å få en virkelig bra skole. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå