Matias Skrevet 1. september 2006 Del Skrevet 1. september 2006 (endret) asdf Endret 9. mars 2013 av Matias Lenke til kommentar
Inaktiv bruker 2 Skrevet 1. september 2006 Del Skrevet 1. september 2006 Problemet er helt klart lærerenes nivå og elevenes holdninger mener jeg. Lenke til kommentar
Feltherre Skrevet 1. september 2006 Del Skrevet 1. september 2006 Problemet er helt klart lærerenes nivå og elevenes holdninger mener jeg. 6782206[/snapback] Helt enig,men noe det det norske skolesystemet burde hatt er alternativ læring. Alle elever er ikke like Lenke til kommentar
Gronz Skrevet 1. september 2006 Del Skrevet 1. september 2006 (endret) Problemet er helt klart lærerenes nivå og elevenes holdninger mener jeg. 6782206[/snapback] Elevenes holdninger er overraskende gode i Norge ifhl. til i andre land, som Storbrittania. Flere lærere på min tidligere ungdomsskole som hadde jobbet i noen år i skoler i London og på landsbygden mente at forskjellen mellom elevenes holdninger var som natt og dag i Norges favør. Edit: Jeg tror heller ikke dårlige lærere, korte skoledager (minimalt under gjennomsnittlig vest-Europeisk nivå), lang ferie (Norge har en av de korteste sommerferiene i vest-Europa, fleste land har 9-10) eller slikt er årsaken til en "dårlig" norsk skole. Derimot tror jeg for mye fokus på pugging til prøver (intens læring av informasjon som elevene glemmer etter en uke) og lite nyttige hjemmelekser kan være utslagsgivende for at Norge ikke er på toppen av listene (vi er jo ikke heller så dårlige, så vidt jeg kan se over midten på både leseferdigheter/matteferdigheter/realfagferdigheter. Endret 1. september 2006 av Gimper Lenke til kommentar
cp-nilsen Skrevet 1. september 2006 Del Skrevet 1. september 2006 Elevenes holdninger i stor grad. Ingen har respekt for lærerne, og dette gir et dårlig og slapt miljø. De som ønsker å lære, blir ofte sett på som nerder o.l. Lenke til kommentar
cp-nilsen Skrevet 1. september 2006 Del Skrevet 1. september 2006 Elevenes holdninger er overraskende gode i Norge ifhl. til i andre land, som Storbrittania. Jøss.. Mitt inntrykk i løpet av de 12(?) årene jeg har gått på skole er at holdningene er veldig dårlige. Det er elevene som er sjefene, fordi bare læreren snakker litt strengt kan han bli anmeldt for overgrep. Ansvar for egen læring er også en latterlit ting. På universiteter/høyskoler er det noe annet, men alle med litt vett i skallen vet at en gjennomsnittlig 14-åring ikke er interessert i å lære noe særlig. Lenke til kommentar
Tåkefyrste Skrevet 1. september 2006 Del Skrevet 1. september 2006 Tror mye går på at i Norge er skolene for opptatt av lærernes faglige kunnskaper, og ikke hvor flinke de er til å engasjere elevene, og lære bort ting. En person som går ut fra lærerskolen med toppkarakterer er ikke nødvendigvis den beste læreren. Ikke at jeg vet noe om hvordan et slikt problem kan bekjempes, men jeg tror faktisk mye ligger i akkurat dette. Lenke til kommentar
cp-nilsen Skrevet 1. september 2006 Del Skrevet 1. september 2006 Tror mye går på at i Norge er skolene for opptatt av lærernes faglige kunnskaper, og ikke hvor flinke de er til å engasjere elevene, og lære bort ting. Dette er også en veldig viktig faktor. har hatt så utrolig mange lærere som sikkert er flinke i faget, men ikke kan annet enn å lese stivt og kunstig fra en bok, og kjefte på de som blir trøtte av å høre på. Lenke til kommentar
master air Skrevet 1. september 2006 Del Skrevet 1. september 2006 En ting finnene mener er grunnen til at de ligger på topp i sånne undersøkelser er fordi de har ikke privat skoler, og de er imot "eliteskoler." Lenke til kommentar
KristianF Skrevet 1. september 2006 Del Skrevet 1. september 2006 Grunnen til at jeg hata barneskolen og ungdomsskolen, var fordi lærerene var helt jævlige. Jævlige som i dårlige. Jævlige som i frekke jævler. Jævlige som i "Jeg driter i hva barna lærer og gjør, så lenge jeg får lønna mi". Og vi ble bombardert av lekser. Jeg slutta 2 på skolen, var hjemme ca. 10 over 2, starta med en gang med leksene, og jeg satt ofte med leksene helt til 6-7 tiden.. Noen ganger lengre, noen ganger mindre.. Skolene var totalvrak. Stolene var gamle, råtne, tre-stoler som var halveis knekt i 2, pultene hadde mer hull og skader, enn reine flater. Standarden på skolen var forferdelig. Ofte ting knakk sammen. Men så kom tiden når jeg gikk over til videregående. Alt var himmel. Skolen var perfekt. Lærerne var kjempekjekke, og lærte meg mer i løpet av 1 år, enn de 3 årene jeg gikk på u.skolen. Ingen lekser, noe som gjorde at jeg fikk mer fritid, og slapp å stresse med leksene hele dagen. Skolen var i bra stand. Gode stoler og pulter. Vegger og tak som ikke ramla i hodet på oss. Hadde barne / ungdomsskolen vært som vgs, så hadde jeg kost meg gjenneom alle skoleår. Lenke til kommentar
Mr.M Skrevet 1. september 2006 Del Skrevet 1. september 2006 (endret) At det har blitt mere uro og rølpete oppførsel i skolen stemmer nok, men ungene er jo kun et produkt av samfunnet rundt seg. Det er up-tempo og kjas og mas overalt. Er det rart det tilter for mange? Man må hale ulykkelige/trøtte unger opp av senga grytidlig, og dagen er ikke over for mange før langt ut på ettermiddagen. Det er et helsikes spetakkel fra barnehaven av. Og får noen unger problemer med dette så tvinges/tilbys de amfetamin-medikamenter for å hangle seg gjennom skoledagen. Endret 1. september 2006 av Hotbox Lenke til kommentar
LarsP Skrevet 1. september 2006 Del Skrevet 1. september 2006 Problemet med norske skoler er at alt skal være så forbanna kreativt og morsomt. Skolen har blitt forandret til en lekeplass. Bort med prosjektarbeidene, tilbake med tavleundervisningen Ukentlige lekseprøver og innleveringer Dyrk de begavede elevene, støtt opp under de svake Øk kompetansen og lønningene til lærerne Fjern unødvendige fag som f.eks matlaging Lenke til kommentar
KristianF Skrevet 1. september 2006 Del Skrevet 1. september 2006 Vi hadde ALDRI noenting morsomt. Kun skolearbeid hver dag.. i 10år.. Utenom noen ganger på ungdomsskolen når vi hadde litt matlaging og kunst & håndverk. Lenke til kommentar
Rebel-Rider Skrevet 2. september 2006 Del Skrevet 2. september 2006 (endret) Problemet med norske skoler er at alt skal være så forbanna kreativt og morsomt. Skolen har blitt forandret til en lekeplass. Bort med prosjektarbeidene, tilbake med tavleundervisningen Ukentlige lekseprøver og innleveringer Dyrk de begavede elevene, støtt opp under de svake Øk kompetansen og lønningene til lærerne Fjern unødvendige fag som f.eks matlaging 6786187[/snapback] Kunne ikke sagt det bedre selv, bytt ut matlaginga med feks mer gym, fjern KRL faget (samfunnsfaget kan dekke behovet for forståelse av relegion). Men det må en holdningsendring til i hjemmet også, en god læreplan er lite nyttig uten elever som har selvkontroll og respekt for voksne/lærere, men det blir nok ikke så lett å få til. Denne nationale prøven bør også forkastes, tenk på hvor mye tid og penger kastes bort på denne prøven som kunne vært brukt til å forbedre læring og hjelpe de som trenger det?. Mindre elever pr klasse og flere lærere, 30 elever+ i en klasse er for mye. Også dette tullete forslaget med at alle skal lære å forstå det samiske alfabetet som kom i forbindelse med kunnskapsløftet (ordet som kostet mer penger en reformen) Er en del ting å ta tak i, men sjansen for at noen blir å gjøre det er minimal, må vel bare forvente flere tullete reformer i nærmeste fremtid. Endret 2. september 2006 av zandro Lenke til kommentar
McBitch Skrevet 2. september 2006 Del Skrevet 2. september 2006 Syns antallet elever i hver klasse er for høyt. Vi hadde en uke der vi var 12stk i klassen eller noe, aldri vært så rolig, og det har aldri vært bedre/lettere å jobbe. Elevene har for mye makt. Skal så fantastisk mye til før læreren kaster eleven ut av klassen osv. Hvis noen opptrer respektløst ovenfor elever og lærer, uten å gi seg når de får beskjed, må de hives ut av klasserommet til timen er over. Lenke til kommentar
Christian86 Skrevet 2. september 2006 Del Skrevet 2. september 2006 Problemet med norske skoler er at alt skal være så forbanna kreativt og morsomt. Skolen har blitt forandret til en lekeplass. Bort med prosjektarbeidene, tilbake med tavleundervisningen Ukentlige lekseprøver og innleveringer Dyrk de begavede elevene, støtt opp under de svake Øk kompetansen og lønningene til lærerne Fjern unødvendige fag som f.eks matlaging 6786187[/snapback] nei huf. Prosjektarbeid var det eneste jeg foretrakk på skolen, og tavleundervisning var det jeg hatet, og enda hater på høgskole. Tro meg, verden er IKKE A4 slik du vil ha den til, ikke alle liker det samme som deg. Ergo blir det et problem når elevene skal lære, dette fordi læreren må ta hensyn til langt flere enn en faktor. I dagens samfunn er det også behov for at elevene får en viss utvikling innen andre områder som foreldrene ikke kan dekke pga deres fravær (jobb). Matlaging er et eksempel etter min mening. Kunne ikke sagt det bedre selv, bytt ut matlaginga med feks mer gym, fjernKRL faget (samfunnsfaget kan dekke behovet for forståelse av relegion). Dette er reinspikka tull. jeg kan ikke huske at samfunnslære eller samfunnsfag på ungdomsskolen tok for seg særlig mye av religion, og jeg har en følelse på at undervurderer fagets verdi i seg selv noe til de grader. ja, jeg fikk 6 både på grunnskolen og vgs. Lenke til kommentar
Zethyr Skrevet 2. september 2006 Del Skrevet 2. september 2006 - Lærerlønningene er på gjennomsnittlig OECD-nivå, dvs rundt 300 000 kroner midt i karrieren.6782180[/snapback] Det er vel mer interessant å sammenlikne lønnen med hva andre yrkesgrupper tjener i de respektive landene. Hadde du tjent 300 000 kroner i året i et lutfattig u-land hadde du hatt all grunn til å smile, mens 300 000 kroner i året ikke er mye her i Norge. - 38 prosent av lærerne er over 50 år. 6782180[/snapback] Det er som oftest de eldre lærerene som både har erfaring innen faget, og innen å presentere det på en pedagogisk måte til elevene. De lærerene jeg har lært mest av, og respektert mest, er de som er gamle. Problemet med norske skoler er at alt skal være så forbanna kreativt og morsomt. Skolen har blitt forandret til en lekeplass. Bort med prosjektarbeidene, tilbake med tavleundervisningen Ukentlige lekseprøver og innleveringer Dyrk de begavede elevene, støtt opp under de svake Øk kompetansen og lønningene til lærerne Fjern unødvendige fag som f.eks matlaging 6786187[/snapback] Lenke til kommentar
JBlack Skrevet 2. september 2006 Del Skrevet 2. september 2006 Elevenes holdninger i stor grad. Ingen har respekt for lærerne, og dette gir et dårlig og slapt miljø. De som ønsker å lære, blir ofte sett på som nerder o.l. 6782399[/snapback] Dere som skylder på elevenes holdninger, hva mener dere egentlig med det? Er det noe galt med norske barn som gjør at de kommer inn i skolen med dårligere holdninger enn barn fra for eksempel Finland? I såfall, hva og hvorfor? Lenke til kommentar
LarsP Skrevet 2. september 2006 Del Skrevet 2. september 2006 nei huf. Prosjektarbeid var det eneste jeg foretrakk på skolen, og tavleundervisning var det jeg hatet, og enda hater på høgskole. Tro meg, verden er IKKE A4 slik du vil ha den til, ikke alle liker det samme som deg. Ergo blir det et problem når elevene skal lære, dette fordi læreren må ta hensyn til langt flere enn en faktor. 6787209[/snapback] Hvorfor skal all undervisning være så morsomt? Prosjektarbeid er selve definisjonen på ineffektivitet. Ungene bør innse at skolen ikke er et sted hvor man skal springe rundt og leke, men et sted hvor man skal suge til seg kunnskap. Og det er nok den gode gamle modellen (Tavleundervisning -> oppgaveløsning -> gjennomgang av problemer/konsultasjon med læreren) som er best. Lenke til kommentar
Mrs Hatta Skrevet 2. september 2006 Del Skrevet 2. september 2006 Jeg kommer fra en skole med over 550 elever, og skolen var i elendig fatning! Toalettene stinket mugg (nesten ingen som brukte de så vi slapp i alle fall den lukten), Gymsalen hadde faktisk mugg på veggene, gangene var ekle.. Eneste positive å si om selve skolen var at vi hadde fått et nyopppusset klasserom. Ellers syns jeg at skolen la mye vekt på hva elevene gadd å gjøre. Innleveringer viser jo ikke dritten av hva du kan. Lærerene var slappe og dret egentlig i oss. Det var såklart et par utskudd. Utenom dette var det veldig lett å jukse seg gjennom ungdomsskolen, og de beste elevene i klassen min i alle fall, de ¨satt som regel nær hverandre på prøver, tentamen og eksamen. Også burde skoledagene vært lagt opp annerledes. En time pause med varmt måltid burde vært et tilbud til alle elevene... Heller lengre skoledager med mer valgfrihet. Gruppearbeid eller alene. Vi har mye å gå på der vil jeg tro.. Nå som jeg går på videregående, elektro, er det mye mer kommunikasjon og jeg får muligheten til å faktisk jobbe på en måte jeg greier. Lærerene virker mer aksepterende. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå