G2Petter Skrevet 1. september 2006 Del Skrevet 1. september 2006 Hei og hopp. I forbindelse med faget "INFO100" - Innføring i informasjonsbehandling, som er en del av studiet mitt på Universitetet i Bergen, har vi fått i oppgave å lage en hjemmeside ved hjelp av (X)HTML og CSS. Siden dette er første gang jeg prøver meg på CSS, og bare så vidt har tatt i (X)HTML før, har jeg sikkert gjort en mengde banale feil, men siden validerer som XHTML strict, og CSS-en skal også være grei, så hvorfor siden blir seende ut som den gjør, forstår jeg ikke. Siden er skrevet med boka "HTML for the World Wide Web with XHTML and CSS" av Elizabeth Castro som referanse. Jeg er primært ute etter fire ting: 1: Retting av direkte feil 2: Forslag til optimalisering av koden 3: Få siden til å fungere i IE 4: Designmessige ting Håper det er noen som tar seg tid til å kikke på dette. http://www.student.uib.no/~abr020/ Lenke til kommentar
Drømmemannen Skrevet 1. september 2006 Del Skrevet 1. september 2006 IE6 støtter ikke position:fixed. Så enkelt. Lenke til kommentar
G2Petter Skrevet 1. september 2006 Forfatter Del Skrevet 1. september 2006 (endret) Curses! Er det en mulighet til å få siden til å oppføre seg på samme måte med position: relative? Edit: Det virker lite sannsynlig ... Edit 2: Det fungerte ikke bare å bytte ut "fixed" med "relative" i hele dokumentet, men det er jo lov å håpe. Endret 1. september 2006 av G2Petter Lenke til kommentar
qualbeen Skrevet 1. september 2006 Del Skrevet 1. september 2006 hvis du har samme gruppeveiliedere som jeg hadde i fjor, forstår jeg hvorfor du forsøker deg med position:ettellerannet. Ikke aner jeg hvorfor UiB, SV-fakultetet vektlegger position som en fin css-kode - selv bruker jeg så og si aldri position når jeg lager hjemmesider. For min egen del forstod jeg mye mer av css når jeg fjerna alt som hadde med position og gjøre, og gikk over til float:left/right/clear. Angir man i tillegg width og heigth så blir alt som man ønsker seg (ok, noen problemer vil jo alltid oppstå). Husk også på at innholdet/layouten kommer i den rekkefølgen de er skrevet ned i html-dokumentet, men det sier kanskje seg selv..? Lenke til kommentar
Haraldson Skrevet 1. september 2006 Del Skrevet 1. september 2006 Jepp, riktig som du sier qualbeen. Bare å gå over til flytende layout med en gang. Lenke til kommentar
Gjest medlem-77217 Skrevet 1. september 2006 Del Skrevet 1. september 2006 (endret) *Dumme meg* Endret 1. september 2006 av medlem-77217 Lenke til kommentar
Haraldson Skrevet 1. september 2006 Del Skrevet 1. september 2006 Spør heller etter en liste med ting IE faktisk støtter, så sparer vi tid. Lenke til kommentar
Gjest medlem-77217 Skrevet 1. september 2006 Del Skrevet 1. september 2006 Spør heller etter en liste med ting IE faktisk støtter, så sparer vi tid. 6782340[/snapback] Ja takk, begge deler... Lenke til kommentar
Haraldson Skrevet 1. september 2006 Del Skrevet 1. september 2006 Du kan jo f.eks. se i Oppslagsverk over artikler-tråden (sticky), der linkes det blant annet til forskjellige sider hvor det forklares hvordan man fikser ting slik at det funker i IE. Lenke til kommentar
Gjest medlem-77217 Skrevet 1. september 2006 Del Skrevet 1. september 2006 Du kan jo f.eks. se i Oppslagsverk over artikler-tråden (sticky), der linkes det blant annet til forskjellige sider hvor det forklares hvordan man fikser ting slik at det funker i IE. 6782353[/snapback] Hm... Fant det ikke... Kan du gi meg link? (ikke til Oppslagsverk over artikler-tråden, men hvordan man fikser ting slik at det funker i IE..) Lenke til kommentar
Haraldson Skrevet 1. september 2006 Del Skrevet 1. september 2006 Det står ikke en link til en oversikt, men det står diverse linker til diverse problemer som oppstår i forbindelse med IE. På tide du gjør en liten innsats selv. Lenke til kommentar
Jonhoo Skrevet 1. september 2006 Del Skrevet 1. september 2006 Kan du ikke bare lage alt som er rundt diven med tekst nøyaktig like høyt og bredt som siden.. height: 100%; width: 100%; og så sette en fast height til tekstdiven og sette overflow-y: scroll; ? Lenke til kommentar
G2Petter Skrevet 2. september 2006 Forfatter Del Skrevet 2. september 2006 hvis du har samme gruppeveiliedere som jeg hadde i fjor, forstår jeg hvorfor du forsøker deg med position:ettellerannet. Ikke aner jeg hvorfor UiB, SV-fakultetet vektlegger position som en fin css-kode - selv bruker jeg så og si aldri position når jeg lager hjemmesider. For min egen del forstod jeg mye mer av css når jeg fjerna alt som hadde med position og gjøre, og gikk over til float:left/right/clear. Angir man i tillegg width og heigth så blir alt som man ønsker seg (ok, noen problemer vil jo alltid oppstå). Husk også på at innholdet/layouten kommer i den rekkefølgen de er skrevet ned i html-dokumentet, men det sier kanskje seg selv..? 6782177[/snapback] Oppgaven er ganske mye enklere enn det jeg har gjort den til, men jeg ble litt hekta, så jeg tenkte jeg skulle gjøre litt mer ut av det. Dersom jeg går over til float, og gjør alt riktig, vil siden fremdeles se lik ut i Opera/FF/Mozilla/Alt annet som ikke er IE? Hvis jeg bruker float, vil ikke headeren scrolle nedover når resten av siden gjør det, forutsatt at innholdet i teksten strekker seg ned mer enn en skjerm? Så mye enklere livet hadde vært om IE hadde støttet "fixed" ... Lenke til kommentar
G2Petter Skrevet 5. september 2006 Forfatter Del Skrevet 5. september 2006 Nå har jeg prøvd meg på float, men jeg er redd det ikke gikk veldig bra, (les: jeg fikk det ikke til,) så nå lurer jeg på om det er noen som har noen tips til hva jeg kan gjøre for å få dette til å fungere. Jeg regner med at jeg på et eller annet vis må stokke om på div-ene mine sånn at de kommer i rekkefølge, og ting flyter oppå dem. Er det noen som har en skisse over hvordan ting bør struktureres i html-koden, og hva som må inn i CSS-en for å få dette til å fungere? Lenke til kommentar
qualbeen Skrevet 5. september 2006 Del Skrevet 5. september 2006 (endret) <div id="floating_text">denne teksten kan flytes til f.eks venstre</div> <div id="normal_text">bla bla bla...</div> Endret 5. september 2006 av qualbeen Lenke til kommentar
G2Petter Skrevet 7. september 2006 Forfatter Del Skrevet 7. september 2006 Hvordan kan jeg få de svarte feltene til å være enten like store som teksten, dersom den strekker seg lenger ned enn en skjermhøyde, eller like høye som skjermen, dersom teksten ikke fyller hele vinduet? Og scroll fikk jeg ikke spesielt bra til, for i stedet for å bruke den "vanlige" scrollbaren, helt til høyre, dukket det opp en lite vakker scrollbar rett til høyre for teksten ... Til slutt et hypotetisk spørsmål: Dere sier det er bare å gå over til float med en gang, men er det fordi IE ikke støtter det, eller fordi det i det store og det hele er en bedre måte å lage hjemmesider på dersom IE ikke hadde eksistert? Lenke til kommentar
G2Petter Skrevet 7. september 2006 Forfatter Del Skrevet 7. september 2006 (endret) Jeg kom over en hack på CSS PLaY, og jeg skal se på den i løpet av dagen, tenker jeg. http://www.cssplay.co.uk/layouts/fixed.html#bites Er det noen som har noen tanker om dette? Er det en god idé? Endret 7. september 2006 av G2Petter Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå