Akidon Skrevet 1. september 2006 Del Skrevet 1. september 2006 Kommer fremtidens tver, videospillere og slikt til å bruke Hdmi eller Dvi? Eller kommer det til å bli slik at man kan velge? Lenke til kommentar
Andreasfe Skrevet 1. september 2006 Del Skrevet 1. september 2006 DVI overfører kun bildesignal. HDMI overfører både lyd og bilde, og er fremtidens Scart. Lenke til kommentar
Akidon Skrevet 1. september 2006 Forfatter Del Skrevet 1. september 2006 Men kommer det til å bli slik at man kan bruke begge eller blir det hdmi som bli mest brukt? Lenke til kommentar
Goodall Skrevet 14. november 2006 Del Skrevet 14. november 2006 Tror at hdmi er det som kommer til å bli standard for å si det sånn. Men det jeg lurer er på er hvis man har f.eks en dvd spiller med hdmi versjon 2 f.eks kan den oppgraderes til versjon 3? Versjon 3 er jo bare sykt bedre enn versjon 2 etter det jeg har lest meg til. Lenke til kommentar
Hotlink Skrevet 16. november 2006 Del Skrevet 16. november 2006 Det med HDMI vers DVI er faktisk ikke så lett å svare på. HDMI er i dag en lukket standard som du må kjøpe rettigheter til å benytte. Innunder HDMI paraplyen ligger det mulighet for å kjøpe rettigheter til HDCP (som er en krypteringsalgoritme for bl.a. å gjøre videokopiering vanskeligere). Pr i dag ligger denne HDCP standarden på chip nivå og både sender (f.eks DVD spiller) og mottaker (f.eks. TV) har en toveis kommunikasjon for bl.a. å detektere om begge enheter følger HDCP "standarden". Så lenge HDCP ikke er en integrert del i skjermkort og video monitorer (standard LCD monitorer) vil det nødvendigvis bli en del problemer, f.eks. vil det å vise en DVD film på en PC skjerm kunne oppleves som problematisk. Det er i dag 3 HDCP standarder, hvorav ver. 2 og 3 er de versjonene som utgjør de største problemene mht kommunikasjon mot PC verdenen. Jeg tror at det vil ta lang tid før vi ser mulighet for en software oppgradering mellom de forskjellige HDCP standardene. Årsaken til min skepsis er basert på at det vil være lettere å finne koder som knekker algoritmene om de blir tilgjengelig på f.eks. CD fremfor i hardware slik som i dag. Av denne grunn tror jeg det er liten grunn til å håpe på 100% kompabilitet mellom PC verdenen og video generelt. Men det er håp om at de vil kunne leve sammen til en viss grad. men det vil som sagt fortsatt ta noe tid. Lenke til kommentar
Megnus Skrevet 16. november 2006 Del Skrevet 16. november 2006 Jeg må ha meg en overgang fra DVI til HDMI (til LCD-TV'en) Så så jeg litt på overgangskabler.. og merket at det var veldig stor forskjell. Noen kostet jo opp i flere tusen kroner. Men jeg fannt to rimelige. Hva bør jeg velge av disse to? (hvist det ikke finnes smarere alternativer) Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå