Stigy Skrevet 1. september 2006 Del Skrevet 1. september 2006 (endret) \\\\\\\\\\\\\\Fant det ut Det var Memory Timing "This field controls the SDRAM command rate". Men når jeg setter den til 1T vil ikke maskina boote. Kan dette være fordi jeg kjører singel channel? Mulig det kan fungere om jeg kjører dual-channel? ------------------------ Hei! Jeg har klokket en Athlon AMD 64 3000+ 1800mhz@2565mhz (285mhz*9) Men jeg er litt usikker på klokking av minnet. Minnet er DDR Twinmos PC 3200 2x1024mb. Jeg legger ved et screen fra A64 tweaker, jeg vet jeg bør stille Command Rate fra 2T til 1T, men vet ikke hvor? Er det "Memory timing" i biosen? Legger også ved screens fra biosen min, hvilken av de settingsene er command rate? Takk for all tilbakemelding! Mvh Stigy Endret 1. september 2006 av Stigy Lenke til kommentar
Gambler FEX online Skrevet 1. september 2006 Del Skrevet 1. september 2006 (endret) Hei Stigy! 1T øker ytelsen til minne slik som cl3 til cl2 gjør så da er nok ikke maskinen stabil lengre. Klokk ned minnehsatigheten og den blir nok stabil igjen. Kan du kjøre en minne benchmark før/etter 2T/1T på samme minnehastighet? Jeg husker det ble raskere med 1T men ikke hvor mye. Kanskje 50MB/s. hvet ikke om det har noe med singel/dual channel. Endret 1. september 2006 av Gambler FEX online Lenke til kommentar
pizzafordi Skrevet 2. september 2006 Del Skrevet 2. september 2006 forstått at t1 bør settes til t2 hvis en gjør oc. en stiller det i bios der med ram settings hvor du kan velge mellom auto/t1/t2 du bør kunne finne det i bios, if not, tja- eit problem. Lenke til kommentar
oysfaerg Skrevet 2. september 2006 Del Skrevet 2. september 2006 Hvis dere har brikker som ikke er noe særlig tess, bør dere holde dere langt unna 1T + OC... 1T betyr ganske mye for ett AMD-system (Ikke Intel), omtrent som å gå fra CL2.5 til CL2. Winbond BH-5-brikker er å anbefale hvis en skal OC'e mye og kjøre Command Rate 1T. Lenke til kommentar
Quintero Skrevet 2. september 2006 Del Skrevet 2. september 2006 Hvis dere har brikker som ikke er noe særlig tess, bør dere holde dere langt unna 1T + OC...Hva mener du her? At 1T vil sette en stopper for overklokkingen av middelmådig RAM? 1T betyr ganske mye for ett AMD-system (Ikke Intel), omtrent som å gå fra CL2.5 til CL2. Winbond BH-5-brikker er å anbefale hvis en skal OC'e mye og kjøre Command Rate 1T. 6787575[/snapback] Nå er jo de aller fleste Intel-systemer låste på 2T, så det er jo ganske vanskelig å si hvor stor forskjellen ville ha vært. Men måten som data organiseres på, bidrar til å redusere antallet kommandoer i forhold til overført datamengde, dermed vil ikke 2T fremprovosere like mange kommando-kollisjoner som på AMD-systemer. For AMDs vedkommede er forskjellen mellom 1T og 2T en god del større enn den mellom CAS 2.0 og 2.5 (her snakker vi altså om DDR1). Lenke til kommentar
oysfaerg Skrevet 2. september 2006 Del Skrevet 2. september 2006 Quintero: Ja, jeg mener og vet at 1T stopper overklokking for middelmådig RAM. Middelmådig RAM klarer kun å kjøre 1T (ofte bare 2T) på standardfrekvensen. Jeg vet at Intel-systemer er låste på 2T. Det er fordi 1T og 2T har fint lite å bety på Intelsystemer grunnet arktitekturen. Intel hadde vel 1T sist ved PII/PIII. Og 1T vs 2T gir omtrent like mye ytelsesforskjell som forskjellen med CL2,5 til CL2, spesielt ved høyere hastigheter. Jeg kan bevise det for deg ved å lage en liten oversikt når jeg får tid. Lenke til kommentar
Quintero Skrevet 2. september 2006 Del Skrevet 2. september 2006 (endret) Quintero: Ja, jeg mener og vet at 1T stopper overklokking for middelmådig RAM. Middelmådig RAM klarer kun å kjøre 1T (ofte bare 2T) på standardfrekvensen.Tja. Minnets kvalitet spiller helt klart inn, men det er mange andre faktorer med i bildet. Kvaliteten på hovedkortet kan f.eks. ha veldig mye å si - og kvaliteten på kontrolleren, naturligvis. Det du sier kan ikke erklæres teoretisk feil, men det strider ganske sterkt mot hva jeg har erfart. Jeg vet at Intel-systemer er låste på 2T. Det er fordi 1T og 2T har fint lite å bety på Intelsystemer grunnet arktitekturen.Grunnen er først og fremst minnekontrollerens måte å organisere dataene på, hvilken "aksess-modus" som brukes, pluss prosessorenes cache-til-RAM oppdatering. Og 1T vs 2T gir omtrent like mye ytelsesforskjell som forskjellen med CL2,5 til CL2, spesielt ved høyere hastigheter. Jeg kan bevise det for deg ved å lage en liten oversikt når jeg får tid. Command rate er generelt sett den aller viktigste minneinnstillingen for AMD DDR1-systemer, men graden av innflytelse kan variere med en rekke faktorer. Betydningen av CAS kan forøvrig også påvirkes litt av andre faktorer, men ikke i samme grad. Angående command rates ringvirkninger har jeg skrevet ganske mye i følgende tråd. Se også link til benchmarks i siste innlegg: https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=581128&hl= Endret 2. september 2006 av Quintero Lenke til kommentar
oysfaerg Skrevet 2. september 2006 Del Skrevet 2. september 2006 Quintero: Bra avhandlig du har skrevet, men teori er ikke alltid som i praksis. Jeg har finjustert minneinstillinger år etter år etter år og jeg kan a) på bakgrunn av erfaring si at det ikke er så stor forskjell og b) bevise det for deg i form av ørten PRAKTISKE eksempler (div. spill, superPI, 3dM01/03/05/06 og overklokkingsegenskaper). Du kan høre med mackanz her på forumet, så kan han fortelle deg at det krever mer av chipsene for å kjøre 1T kontra 2T... Lenke til kommentar
Quintero Skrevet 2. september 2006 Del Skrevet 2. september 2006 (endret) Quintero: Bra avhandlig du har skrevet, men teori er ikke alltid som i praksis. Jeg har finjustert minneinstillinger år etter år etter år og jeg kan a) på bakgrunn av erfaring si at det ikke er så stor forskjell og b) bevise det for deg i form av ørten PRAKTISKE eksempler (div. spill, superPI, 3dM01/03/05/06 og overklokkingsegenskaper).En ting kan jeg være enig i, og det er at praksisen ofte er mindre forutsigbar, mens rent teoretiske eksempler kan bli "rett frem" (ensporet). Men det er ingen som helst tvil om at teorien fastsetter premissene for praksisen. Det du sier om at forskjellen mellom CAS 2 vs 2.5 er tilsvarende den mellom 1T vs 2T, er bare ikke mulig. Forskjellen mellom 1T og 2T er tross alt ett helt slag, ikke et halvt. Command rate øker forsinkelsen til initsieringer med ett helt slag. Tar man med kommandobussens last (kollisjoner som ytterligere forskyver prosessene) ser det ofte enda verre ut. Initsieringer av CAS kan ikke skje på halve sykluser, så den påvirker bare tiden det tar før de første dataene blir tilgjengelige. Justering av CAS forandrer heller ikke skrive-forsinkelsene for DDR1. I sekvenser hvor minnet leser sammenhengende fra samme rad vil det ikke være noen forskjell mellom CAS 2, 2.5 eller 3 bortsett fra for den aller første aksessen. Command rate gjør seg rett og slett gjeldende i mange flere situasjoner, i tillegg til de omtalte ringvirkningene. Det er vel like greit å si med en gang, at om det skulle dukke opp benchmark-resultater som støtter ditt syn, kommer jeg til å avfeie dem. Meningene mine bygger ikke bare på teori, men også på benching, og konklusjonene er ikke tvetydige. Ikke noe personlig, men enkelte ting tror man bare ikke på, og alt i alt mener jeg å ha begrunnet ganske bra. Du kan høre med mackanz her på forumet, så kan han fortelle deg at det krever mer av chipsene for å kjøre 1T kontra 2T... 6789958[/snapback] Jeg har ikke sagt det motsatte, bare påpekte at din fremstilling virket ganske overdrevet etter min erfaring. Command rate har ingen direkte påvirkning på interne operasjoner, men 2T kan gi modulene et ekstra "pusterom" som et resultat av at kollisjoner oppstår på kommandobussen. Hvis READ-kommandoen kolliderer, vil minnet få ett ekstra slag på seg til å fullføre tRCD før CAS påbegynnes. Det virker også sannsynlig at de interne kommando-dekoderne kan begynne å gjøre feil som følge av en mer vedvaremde belastning. Strammere command rate fører til økt minneaktivitet, som igjen kan bringe med seg mange ting - det kan være mer støy, mer varme, sterkere fluksueringer, osv. Så ja, chipenes elektriske karakteristikker er en av mange ting som påvirker adresse-enhetens evne til å generere korrekte signaler innenfor en gitt tidsramme, og på den måten påvirker de command rate. Men jeg velger altså å forklare det på en annen måte enn at "1T krever mer av chipene". Endret 2. september 2006 av Quintero Lenke til kommentar
oysfaerg Skrevet 2. september 2006 Del Skrevet 2. september 2006 Quintero: Som sagt - teorien bak er helt i orden, jeg ser hvor du vil, men en teoretiker og en praktiker er uenige, jeg er en praktiker, du er en teoretiker, og jeg sier at alle mine erfaringer tilsier at det ikke alltid er slik du sier og at 1T vs 2T har mye å bety for overklokking av brikker. Mackanz (Jobber hos OCZ...) forteller at det jobbes med å få høyhastighetsbrikker til å fungere med 1T (DDR2 rettet mot AM2 (AMD)) men at det foreløpig krever mer av brikkene enn 2T. Overklokking av brikker på 1T er noe helt annet enn 2T, prøv selv, så vil du se. Og da snakker jeg ikke om en overklokking fra DDR400 til DDR440... Da er det snakk om mange MHz. Lenke til kommentar
Quintero Skrevet 2. september 2006 Del Skrevet 2. september 2006 (endret) Quintero: Som sagt - teorien bak er helt i orden, jeg ser hvor du vil, men en teoretiker og en praktiker er uenige, jeg er en praktiker, du er en teoretiker, og jeg sier at alle mine erfaringer tilsier at det ikke alltid er slik du sier og at 1T vs 2T har mye å bety for overklokking av brikker.Som jeg har sagt før, er jeg både en teoretiker og praktiker. Det virker ærlig talt som om du går glipp av mye av det jeg sier. Poenget mitt har i all hovedsak omhandlet hvordan command rate påvirker ytelsen på en gitt klokkefrekvens, ikke hvordan det påvirker overklokking. Det har liten hensikt å vise til praksis her - teorien setter klare grenser for hva som er teknisk mulig. Mackanz (Jobber hos OCZ...) forteller at det jobbes med å få høyhastighetsbrikker til å fungere med 1T (DDR2 rettet mot AM2 (AMD)) men at det foreløpig krever mer av brikkene enn 2T. Overklokking av brikker på 1T er noe helt annet enn 2T, prøv selv, så vil du se. Og da snakker jeg ikke om en overklokking fra DDR400 til DDR440... Da er det snakk om mange MHz. Jeg skjønner ikke hvorfor du er så fokusert på dette punktet - det har jo vært en mikroskopisk del av gjennomgangen min. Men for den del er det ingen grunn til å prøve noe man har prøvd 100 ganger før. For eksempel har jeg opplevd at 2x1GB @ 1T klokket lengre på hovedkort A enn 2x1GB @ 2T (og 1x1GB @ 1T) på hovedkort B - og dette var altså med samme minne, prosessor (K8) og PSU. Når det gjelder hvordan brikkenes kvalitet påvirker command rate, ser jeg ingen grunn til å justere det jeg har forklart tidligere. Årsak og konsekvens om generering av adressesignaler er et ekstremt komplisert tema, og jeg har jo sagt fra første stund at brikkenes kvalitet er en av mange relevante faktorer. Endret 2. september 2006 av Quintero Lenke til kommentar
ekjr Skrevet 3. september 2006 Del Skrevet 3. september 2006 (endret) EDIT: Feil posta Endret 3. september 2006 av ekjr Lenke til kommentar
Stigy Skrevet 12. september 2006 Forfatter Del Skrevet 12. september 2006 Quintero: Som sagt - teorien bak er helt i orden, jeg ser hvor du vil, men en teoretiker og en praktiker er uenige, jeg er en praktiker, du er en teoretiker, og jeg sier at alle mine erfaringer tilsier at det ikke alltid er slik du sier og at 1T vs 2T har mye å bety for overklokking av brikker.Som jeg har sagt før, er jeg både en teoretiker og praktiker. Det virker ærlig talt som om du går glipp av mye av det jeg sier. Poenget mitt har i all hovedsak omhandlet hvordan command rate påvirker ytelsen på en gitt klokkefrekvens, ikke hvordan det påvirker overklokking. Det har liten hensikt å vise til praksis her - teorien setter klare grenser for hva som er teknisk mulig. Mackanz (Jobber hos OCZ...) forteller at det jobbes med å få høyhastighetsbrikker til å fungere med 1T (DDR2 rettet mot AM2 (AMD)) men at det foreløpig krever mer av brikkene enn 2T. Overklokking av brikker på 1T er noe helt annet enn 2T, prøv selv, så vil du se. Og da snakker jeg ikke om en overklokking fra DDR400 til DDR440... Da er det snakk om mange MHz. Jeg skjønner ikke hvorfor du er så fokusert på dette punktet - det har jo vært en mikroskopisk del av gjennomgangen min. Men for den del er det ingen grunn til å prøve noe man har prøvd 100 ganger før. For eksempel har jeg opplevd at 2x1GB @ 1T klokket lengre på hovedkort A enn 2x1GB @ 2T (og 1x1GB @ 1T) på hovedkort B - og dette var altså med samme minne, prosessor (K8) og PSU. Når det gjelder hvordan brikkenes kvalitet påvirker command rate, ser jeg ingen grunn til å justere det jeg har forklart tidligere. Årsak og konsekvens om generering av adressesignaler er et ekstremt komplisert tema, og jeg har jo sagt fra første stund at brikkenes kvalitet er en av mange relevante faktorer. 6791446[/snapback] Takk for svar kamerat! Men ser du noe forslag på hva jeg kan sette de ulike timingsene til i forhold til hva du ser av screenshotsa mine? Har som sagt AMD K8N Diamond hovedkort, så grunnlaget er godt, men rammen er jo så som så... Twinmos PC3200 2x1gb DDR400. Ikke mange som har kunnskap nok til å svare meg, kanskje du har?? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå