Gå til innhold

Fremkalling av digitalbilder: Akam vs Dinside/TV2

Anbefalte innlegg

Så TV2 Hjelper deg i går, hvor de testet fremkallere av digital bilder. Som alltid tar jeg testene med en klype salt. Tidligere har akam også testet fremkallere, og resultatet til testen av akam.no er forskjellig fra den som dinside.no/TV2 hadde. Jeg snakker her om Elkjøp.

Hos akam kom Elkjøp på en 9. plass av 12, mens hos TV2 vant de. Har Elkjøp (eller fotolabben de bruker) skjerpet seg siden januar/februar? Er det noen som har testet Elkjøp da og nå, og er det noen forskjeller på kvaliteten?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hva som er best er avhengig av definisjonene. Siden Elkjøp er veldig billige så vil de tendere til å å komme høyt på lista hvis man legger vekt på pris.

Folk flest er heller ikke interessert i kvalitet, de vil ha en knallblå himmel, sol, grønt gress og solbrune personer uansett hvor og når bildet er tatt. Så i et testpanel som vurderer bildene etter personlige preferanser så kan godt de med dårligst kvalitet vinne testen.

Det vil si at hvis du ikke kjenner alle kriteriene i testen i detalj så er den relativt verdiløs. Derfor er det viktig å lese testen nøye.

Lenke til kommentar
  • 10 måneder senere...
For all del; Ikke ta testene til Tv2 seriøs.... Allerede denne uken har jeg sett tre forskjellige kameraer med "best i test" i tv2. Hvem er så den beste da? Den første andre eller tredje? Går det an bli mer useriøs....

6790257[/snapback]

Hvilke kameraer dreier det seg om, og hvor har du sett det?

Lenke til kommentar
For all del; Ikke ta testene til Tv2 seriøs.... Allerede denne uken har jeg sett tre forskjellige kameraer med "best i test" i tv2. Hvem er så den beste da? Den første andre eller tredje? Går det an bli mer useriøs....

6790257[/snapback]

Akkurat DET vil jeg si beror på useriøse annonsører mer enn TV2 :)

Lenke til kommentar

Hvis et kamera for et år siden, ble kåret til best i test (samme hvor, om det er Fotografi, TV 2 eller Nedre Huttiheita lokalavis), så skrytes det av det så lenge det er mulig å oppdrive kameraet.

Ellers er TV 2 et veldig vidt begrep som består av en rekke kanaler og programmer. Hvis TV 2 hjelper deg har testet kompakte lommekamera, og God Morgen, Norge har testet mer avanserte superzoomkamera, så er det klart at begge vinnerne vil trekkes frem med Best i Test på TV 2. Begge er da "best" i sin klasse (ta alle tester med en klype salt). Så kritikken av TV 2 her er uberettiget.

Men nå er det fullstendig off-topic. Hva som er best av disse fremkallingstjenestene varierer vel fra dag til dag. Men en ting er udiskutabelt... de beste stedene er ikke med i disse testene, de som faktisk kontrollerer og justerer bildene manuelt og ikke blindt stoler på at maskinen alltid eksponerer riktig. Den lille fotobutikken på hjørnet, kan for alt du vet være mye bedre enn vinneren i en slik test. Husk at det er kun masseproduksjonstjenestene som er tatt med i slike tester, og ikke de der firmaet som gjør det faktisk setter sin stolthet i resultatet. En liten fotobutikk som utfører en slik tjeneste selv, vil veldig gjerne stå for resultatet... og da legges det mer omtanke i behandlingen også. Kanskje litt dyrere, men så absolutt verdt det for å få frem det beste av dine bilder.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...