ezkild Skrevet 1. september 2006 Del Skrevet 1. september 2006 Sitter her å klør etter en blits, men studentlommeboka er ikke proppfull akkurat. Har lest litt rundt og funnet ut at det er flere eldre blitser som kan kjøpes for en slikk og ingenting som vil passe mitt km 5d. Haken er selvsagt at de da kun kan brukes i manuell modus. Hva vil dette egentlig si? At blitsen bare sender ut et lysblink helt vilkårlig, så er jeg nødt til å prøve 3-4 bilder før jeg ser hvilken eksponering som passer til dette blitslyset? Vanskelig hvis man reflekterer blitsen ned fra taket e.l, forskjellig refleksjon forskjellige steder, masse prøving og feiling hver gang? Har også sett noen billige saker på ebay, rundt $40, skal passe rett på kamera med fungerende TTL. Er dette for godt til å være sant? PS! Hvis noen har noen tips til blitser som fungerer fint med mitt km 5d tar jeg selvsagt i mot det også,(bortsett fra 3600hs og 5600hs, prisen utelukker de for øyeblikket). Lenke til kommentar
Kristallo Skrevet 1. september 2006 Del Skrevet 1. september 2006 I manuell modus så må du justere styrken på blitzen eller blenderen alt etter avstand og hvor mye lys motivet reflekterer. I noen tilfeller kan det være morsomt og lærerikt men normalt er det plage. Noen gamle blitzer har en automatikk der de måler det reflekterte lyset sånn at man kan få en noenlunde korrekt eksponering men i forhold til TTL så fungerer det elendig. En TTL blitz til $40 høres mistenkelig billig ut, jeg ville ikke kjøpt den før jeg hadde funnet noen som kunne verifisere at den fungerer perfekt. Lenke til kommentar
KKFinnfanfar Skrevet 20. september 2006 Del Skrevet 20. september 2006 Jeg brukte en manuell Metz blitz til mitt 20D ganske lenge, det fungerte ganske greit. Og hvis man har tid er det ikke vanskelig å justere blitzen/kameraet. Min blitz hadde en skala man brukte for å se hva slags iso og blender man skal bruke til en viss blitzstyrke. Valgte likevel å kjøpe en sigma super 500 og den fungerer mye bedre. Helautomatisk, af-assist, stobe, kraftig, mulighet for å vri og vende blitzen i alle retninger og mye mer... Føler jeg fikk mye for pengene, blitzen ble ødelagt ganske fort men er nå inne til reparasjon som selvfølgelig går på garantien. Tror jeg bare var uheldig, kvaliteten skal være bra. Et annet problem med mange gamle blitzer er at de har en ren elektrisk bryter som sender MYE strøm gjennom hotshoen, nye blitzer er mer eller mindre elektroniske. Jeg målte min Metz til 70V når den var lada som er over det Canon anbefaler, men det gikk bra. Lenke til kommentar
JKKLstudio Skrevet 20. september 2006 Del Skrevet 20. september 2006 Det er da ikke så stort problem å bruke manuell blitz. Har blitzen et "ledetall" på 33 ved ISO 100, så blir det f.eks f11.0 ved 3 meter. En deler bare "ledetallet" på antall meter til objektet. Lukkerhastigheten er uavhengig dette, men dersom det er tilstrekkelig med lys eller spesielle lyskilder en ønsker å ha med i bildet, så still lukkerhastigheten så denne blir riktig belyst. Pass i allefall på at lukkerhast. ikke overstiger 1/250 sek (på CANON kamara). Bruker selv ofte Sigma-blitsen min på manuell, for å få fram en del av den eksisterende belysningen. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå