Gå til innhold

Problem med, Creative SB Live! Platinum 5.1


Anbefalte innlegg

Etter å ha byttet ut lydkortet fra, Creative

SB pci 128, til Creative SB Live! Platinum

5.1, har jeg fått litt problemer med

lydinnspilling. Det blir for lavt, selv om

jeg setter lydinspillings nivået på max.

Slik var det ikke med det gamle lydkortet.

Da måtte jeg normalt spille inn med litt

over halv styrke. Jeg bruker vanligvis

CoolEdit Pro, men det er ikke noe forskjell

på hvilket program jeg jeg prøver.

 

Noen kloke hoder som kan hjelpe meg?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvis du åpner volumkontrollene og trykker på avansert under mic instillingen skal du kunne slå på noe som heter "20dB boost", det er nødvendig hvis du bruker mikrofon med høy impedans rett inn på lydkortet, men pass på nivået hvis du bruker denne instillingen, det blir lett overstyring.

 

Hvis du vil ha best mulig lyd bør du bruke en ekstern mikser og gå på line-inngangen på lydkortet.

 

Jeg har selv brukt cool edit pro med SB live! og en 12-kanals Soundcraft mikser, det blir noe annet enn å gå direkte det :smile:

Lenke til kommentar

Hei og takk for svar.

 

Nå er ikke jeg en så avansert bruker at jeg disponerer en ekstern lydmikser, selv om det helt sikkert hadde gjort vei i vellinga.

 

Jeg har bare en litt stor platesamling som jeg er i gang med å få overført på cd. Platespilleren har jeg selvfølgelig koblet via en forforsterker. Dette var ikke noe problem med det gamle lydkortet, men jeg invisterte i et dyrere lydkort i den tro at jeg ville være sikret bedre lydopptak.

 

Den "20dB boost" innstillingen du refererer til, har ikke den bare innvirkning på mikrofon inngangen da? Har ikke forsøkt å koble platespilleren til den inngangen, men det vil vel uansett bli feil?

 

Det pussige er at med det gamle lydkortet, så var ikke dette noe problem. Selvfølgelig kan jeg sette tilbake det gamle kortet, men først vil jeg forsøke å finne ut av det nye. Kjøpte det hos Multicom, men der er det ingen hjelp å få, og det supportnummeret de refererer til er ikke lenger i bruk. Da begynner det å bli håpløst.

 

Vel jeg fortsetter å håpe.

 

Vennlig hilsen Kanikke.

Lenke til kommentar

Jeg gikk utifra at du brukte mikrofon jeg, da må du nok bruke line-inn. Hvis du ikke kan skru opp forforsterkeren må du nok spille inn sånn som den står.

 

Husk at du kan forsterke signalet etter du har spilt det inn da, på 'transform/amplify/normalize/100%', da vil signalet bli akkurat så stort som det er plass til i wav filen.

 

Hvordan fungerer det med støyfiltrene på opptak fra LP i cool ed? ("reduce noise & crackle" og "background noise")

Lenke til kommentar

hei igjen!

 

Jeg har dessverre ikke mulighet til å justere noe på linjeutgangen til forsterkeren.

Jeg har ellers gjort som du sier, brukt "normalize" funksjonen i programmet. Det er en nødløsning, siden man da også forsterker opp eventuell støy som platespiller, forsterker og lydkort lager.

 

Støyfiltrene i cool edit pro er jeg forsiktig med å bruke. De fjerner litt mer en det de burde, selv om man velger en "snill" innstilling. Det eneste filtret jeg av og til bruker er det som skal ta bort knitring. det fungerer ganske bra, og mye bedre enn i andre lignende program jeg har prøvd.

 

Ellers så går det jo an å fjerne de værste hakk og sår manuelt, ved å klippe dem vekk. Da blir de helt borte, men det tar ett hav av tid og man må hele tiden følge med så man ikke klipper vekk for mye. Da høres det ikke bra ut. En ting jeg alltid gjør, er å fade ut sporene på slutten, der ut fadingen begynner på orginalopptaket. Da fades samtidig både støy og knitring ut. Dette gjelder selvfølgelig ikke de musikksporene som slutter brått.

 

Av de programmene jeg har prøvd, er Cool edit pro det jeg er mest fornøyd med. Dessuten så har det jo preweiw funksjon på nesten alle innstillinger, og det setter jeg stor pris på.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...