lancaster Skrevet 1. september 2006 Del Skrevet 1. september 2006 Hei! Jeg skal kjøpe kamera til min kjære far i bursdag gave. Men, det er ett problem. Han er litt teknisk utfordret, og trenger ett enkelt og greit kamera, og han fyller 60, og derfor vil det være en fordel hvis kamera har litt størrelse. Har sett på Ixus 800, og det virker som ett veldig greit kamera, og rundt den prisklassen jeg har tenkt. Ps! Vil holde meg langt unna kamera som bruker XD picture card. Jeg lurte på om noen her kunne komme med noen alternativer som burde vurderes før jeg kjøper IXUS 800. Han er ingen fotograf, og kommer for det meste til å stole på automatikken. På forhånd takk! - Steffen Lenke til kommentar
Black Star Skrevet 1. september 2006 Del Skrevet 1. september 2006 Undrer litt på hvorfor du nekter å bruke XD kort, men du har sikkert en grunn Ixus 800 er et veldig bra kamera, men et kamera som er bittelitt større, innehar minst like god bildekvalitet og har optisk bildestabilisator, er Nikon Coolpix P3/P4. Dette er litt billigere, på grunn av størrelsen, og fås fra ca. 2700 kroner. Det mangler dog optisk søker og har 0,5x mindre optisk zoom. Men ettersom kameraet har to megapixler mer OG fysisk større bildesensor, vil man ha nok detaljer til å kunne ta mindre utsnitt enn Ixus'en i ettertid uansett. Notat ang. megapixelhysteriet for de som er interessert: Canon og Nikon er gode produsenter som lager gode bildesensorer. Stort sett er 6 megapixler på en 1/2,5" sensor for mye (Canon) og 8 megapixler på en 1/1,8" sensor er også for mye. Canon og Nikon klarer imidlertid å holde støynivået relativt lavt. Men sammenligner vi disse, vil Nikon, på grunn av større sensor, ha grunnlag for bedre detaljer enn Ixus'en. Dette gjelder dog kun ved små utsnitt, eller om man blåser opp til over A3 størrelse. Men tenk deg om denne Ixus'en fikk 1/1,8" sensor og beholdt "kun" seks megapixler? Eller om Nikon'en fikk "kun" seks megapixler på sin sensor? Det ville nok gitt optimal bildekvalitet. Lenke til kommentar
lancaster Skrevet 1. september 2006 Forfatter Del Skrevet 1. september 2006 Grunnen til at jeg vil holde meg unna XD picture card, er at de er dyrere, og finnes kun i 1 GB foreløpig, og det er så lite annet som bruker slike minnekort at jeg ikke ser poenget når man får fine kamera som bruker noe så standard som SD kort.... både canon og Nikon gjør jo dette. Jeg har Nikon 3200 selv, og er kjempe fornøyd med det, kvalitet på bildet er mer enn bra nok på det for mitt og hans bruk, og trenger ikke noe mer egentlig, derfor er det ikke så farlig med megapixler egentlig. P3 er 8 megapixel, det er jo sykt mye, og er så klart litt redd for mye støy, men dette er ikke noe big deal, det skal ikke forstørres så mye, det blir kun ved kuriositeter uansett. Hvordan er nikon i forhold canon på batterikapasitet? Siden den mangler optisk søker vil det jo bruke mer batteri, men man bruker jo somregel skjermen uansett når man har mulighet. Hva med canon A630? Virket stort og stødig, men er det kun for avanserte brukere, eller har det mye automatikk? Lenke til kommentar
Black Star Skrevet 1. september 2006 Del Skrevet 1. september 2006 XD er ikke så mye dyrere enn SD lenger, og 1GB er strengt tatt ikke så veldig lite. Men det er helt greit at du ikke ønsker å bruke XD kort, det har jo tross alt dårligere kompatibilitet enn SD. P3 har åtte megapixler, dessverre kan man kanskje si. Men det betyr ikke at bildekvaliteten blir dårlig. Det er regnet som et av de kamera i denne klassen med best bildekvalitet. Er vel det kameraet som er mest "filmlikt" i bildene (altså ikke for mye overdrevne farger og skarphet). Batterikapasiteten på disse to er nok omtrent lik. Coolpix'en har litt større batteri mener jeg å huske, men fraværet av optisk søker kan føre til at de som liker å bruke dette vil få noe dårligere kapasitet. Det kan også være en fordel med optisk søker om man står slik at sollyset treffer skjermen direkte, for da blir den vanskelig å se. A630 er også et godt kamera, med flere manuelle muligheter. Det kan allikevel kjøres helt automatisk. Det bruker AA batterier (oppladbare følger ikke med), noe som er en fordel med tanke på nødløsninger i form av engangsbatterier. Bildekvalitetsmessig er jeg ikke helt sikker på hvor det ligger i forhold til de to andre kameraene, men det er vel omtrent likt. Mener også å huske at dette har like liten/stor sensor som Ixus 800, altså litt mindre enn Nikon sin. Lenke til kommentar
lancaster Skrevet 1. september 2006 Forfatter Del Skrevet 1. september 2006 Er klart, det er nok en lang diskusjon om alle disse minnekort sakene... Jeg syns A630 virket som ett bra alternativ siden det er mye større, og blir litt mer stabilt, men hvis det er vanskelig å bruke, gjør nok det bare ting vondt verre? Lenke til kommentar
Black Star Skrevet 1. september 2006 Del Skrevet 1. september 2006 Jeg kan se for meg at din far kan komme til å komme borti hjulet på toppen og stille kamera på manuelt, for eksempel. Da kan bildene bli ganske horribelt dårlig eksponert og/eller uskarpe. Men det kan også skje på mange andre kamera, spesielt de litt større som ofte har manuelle muligheter. Lenke til kommentar
lancaster Skrevet 2. september 2006 Forfatter Del Skrevet 2. september 2006 Hmm, tror kanskje jeg kommer til å gå for a630, hvis jeg rekker det... Han har bursdag neste helg, så jeg vet ikke om det har kommet i butikkene enda, når helga er her men... Vi får se, hvis ikke blir det sikkert ett av nikon kameraene. Tusen takk for hjelpen. Lenke til kommentar
jon67 Skrevet 2. september 2006 Del Skrevet 2. september 2006 A630 er også et godt kamera, med flere manuelle muligheter. Det kan allikevel kjøres helt automatisk. Det bruker AA batterier (oppladbare følger ikke med), noe som er en fordel med tanke på nødløsninger i form av engangsbatterier. Bildekvalitetsmessig er jeg ikke helt sikker på hvor det ligger i forhold til de to andre kameraene, men det er vel omtrent likt. Mener også å huske at dette har like liten/stor sensor som Ixus 800, altså litt mindre enn Nikon sin. 6784118[/snapback] A630 har større bildesensor enn Ixus 800 (1/1.8" vs 1/2.5"), og finnes for ca kr 2700 på noen webshoper. Har A620 og synes det gir bra bilder med automatiske innstillinger, bortsett fra at man lett får utbrente områder i sollys. Men dette er kanskje et generelt problem for kompakte digitalkamera i auto-modus? Lenke til kommentar
k-ryeng Skrevet 2. september 2006 Del Skrevet 2. september 2006 A630 har større bildesensor enn Ixus 800 (1/1.8" vs 1/2.5"), og finnes for ca kr 2700 på noen webshoper. Har A620 og synes det gir bra bilder med automatiske innstillinger, bortsett fra at man lett får utbrente områder i sollys. Men dette er kanskje et generelt problem for kompakte digitalkamera i auto-modus? Det er vel et generelt problem for Canon - selv DSLR-kameraene "sliter" med dette, i den forstand at det virker som Canon har lagt opp til at kameraene sine skal eksponere mer korrekt i skyggepartier i bildet. Nikon til sammenlikning undereksponerer heller skyggepartier, i stedet for å brenne ut høylys. Hva som er best? Smak og behag, men det er lettere å finne detaljer i undereksponerte bilder. Uansett er det vel mulig med noen form for eksponeringskompensasjon? Lenke til kommentar
jon67 Skrevet 2. september 2006 Del Skrevet 2. september 2006 Smak og behag, men det er lettere å finne detaljer i undereksponerte bilder. Uansett er det vel mulig med noen form for eksponeringskompensasjon? 6788539[/snapback] Ja, men ikke i auto-modus. Pleier selv å undereksponere utendørs, men da må kameraet stå i et manuelt modus. Lenke til kommentar
lancaster Skrevet 2. september 2006 Forfatter Del Skrevet 2. september 2006 Hei! Hva finnes i prisklasser over dette? Jeg har nemlig fått grøntlys for et budsjett på rundt 5000,- Lenke til kommentar
Black Star Skrevet 3. september 2006 Del Skrevet 3. september 2006 Tja, Ixus 800 IS (evt. Coolpix P3/P4 om du vil spare litt penger uten at det går ut over bildekvalitet), 2GB Sandisk minnekort og en god veske. Da har du en god pakke til faren din. For husk at minnekort og veske ikke følger med kamera. Skal du ha kamera i en prisklasse over dette, går du fort opp til superzoom kamera som Panasonic FZ30 og andre som er en del større og har mange funksjoner som faren din ikke vil kunne utnyttet. Lenke til kommentar
lancaster Skrevet 3. september 2006 Forfatter Del Skrevet 3. september 2006 Har sett på de som ett alternativ. Bare tenker at jeg kunne tvunget han til å lære seg slike ting, gjøre det til en hobby for han. Tenkte på Canon Powershot s3, regner med at dette også har full automatikk for de som ønsker det? Lenke til kommentar
k-ryeng Skrevet 4. september 2006 Del Skrevet 4. september 2006 Har sett på de som ett alternativ. Bare tenker at jeg kunne tvunget han til å lære seg slike ting, gjøre det til en hobby for han. Tenkte på Canon Powershot s3, regner med at dette også har full automatikk for de som ønsker det? Det er jo en god tanke, men faren er jo at det ikke blir brukt/tatt med pga. størrelsen. Eller at han bare kjører på med full auto og ikke lærer seg noe mer. Forsåvidt ikke noe galt i det, men da kunne han nesten likegjerne hatt en 800IS... Tror kanskje at Nikon P3/P4 eller Canon 800IS med minne og veske er bedre, da kan han lære å fotografere litt, bli mer fortrolig med det, og heller kjøpe noe mer når han er moden for det. Usikker på hvilket av de overnevnte som har størst manuelle muligheter, men det er egentlig ikke det viktigste. Mange ser på det å ta bilder som det viktigste, ikke hva man bruker. Du kan ta mange flotte bilder med de to overnevnte kameraene også, og hvis han om et år eller tre finner ut at han "trenger" noe mer, er det bedre å gjøre noe med det da. Det er ikke bra utstyr som hjelper interessen, men at man mestrer det utstyret man har... Lenke til kommentar
lancaster Skrevet 5. september 2006 Forfatter Del Skrevet 5. september 2006 Takk for all hjelp folkens. Nå har jeg da bestilt Canon Powershot s3 til han. Syns det er lurt at han har litt størrelse på kamera, og det er jo fortsatt ett mindre kamera enn speilrefleks kamera, og tror det vil være midt i blinken for han, lettere å håndtere, og lettere å få bedre bilder når utfordringen blir noe annet enn størrelsen. Tusen takk alle sammen Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå