Torbjørn Skrevet 2. september 2006 Del Skrevet 2. september 2006 (endret) [snipp] man kan enkelt legge til nye disker i et pool, behovet for dyre RAID-kontrollere og lagringsdisker blir eliminert. [snipp] 6783723[/snapback] Etter at LVM kom for mange mange år siden har vel akkurat dette ikke vært noe problem Skal han ha hardware raid må han pent og pyntelig bla opp pengene for en "dyr raid kontroller" Skal han ha en elegant redundans-løsning så må han pent og pyntelig sette opp et software basert raid-løsning, med mindre ZFS også har disk-redundans? Endret 2. september 2006 av Torbjørn Lenke til kommentar
Torbjørn Skrevet 2. september 2006 Del Skrevet 2. september 2006 Til filserver vil jeg anbefale følgende:Slackware (GNU/Linux) FreeBSD/OpenBSD (BSD, ikke GNU/Linux) Solaris 10 (UNIX System V, ikke GNU/Linux) BSD og UNIX System V ligner GNU/Linux i bruk, men kan ha en høyere terskel enn f.eks. Ubuntu. Selv ville jeg helt klart kjørt Solaris til det bruket der. Det er fordi at Solaris er brukt i store, kritiske datasystemer, har en oppdateringstjeneste som er forholdsvis enkel, og at filsystemet ZFS er overlegent i forhold til de andre eksisterende filsystemer, både i maks kapasitet og redudans. GNU/Linux-motstykket til Solaris er Red Hat Enterprise Linux. 6783638[/snapback] Hva er det med deg og din aversjon mot ferdigkompilerte pakkebaserte distroer? Fyren har liten erfaring innen emnet, å kaste han ut i slackware er hårreisende og gir en oppfølgings-/vedlikeholdssituasjon som han mest antagelig ikke ville ha ønsket til å begynne med. Trådstarter ber om en så enkel som mulig distro. Et hvilket som helst "standard" filsystem vil mer enn godt nok løse hans behov. Lenke til kommentar
comicz Skrevet 2. september 2006 Del Skrevet 2. september 2006 (endret) Jeg for min del ser ikke helt greia med Slackware lenger, uten at jeg gidder å gå noe dypere i det i det nå. Jeg stiller meg litt i samme hjørne som Torbjørn, fatter ikke helt hvorfor Slack, FreeBSD og Sun Solaris, og ikke minst ZFS, i det hele tatt nevnes i denne tråden - og hver eneste tråd der folk spør om distroanbefalinger. Som en tommelregel kan vi si at en som trenger hjelp til valg av distro neppe er intressert i vedlikehold av Slack, dilling med BSD(selv om FreeBSD i mine øyne er det beste valget av disse tre) eller å bevege seg inn i Solaris, der muligheten for hjelp og støtte vil være minimal i forhold til f.eks. Ubuntu. Selv jobber jeg med GNU/Linux daglig, og så og si hver eneste maskin jeg tar i/setter opp kjører Debian, Ubuntu eller Skolelinux - Debian-basis og apt er altså nøkkelord. Våre egne servere kjører også Debian. Har du mye tid, velg whatever. Ønsker du at denne skal opp og kjøre og bli der, velg en velrenomert distro med et godt pakkesystem. Edit: Kan nevne at jeg selv er svært glad i Gentoo, og portage er helt klart overlegent apt - forskjellen ligger i kompileringen. Jeg vil allikevel ikke anbefale Gentoo, for jeg forstår at mine egne hjertebarn ikke nødvendigvis er det beste valget for andre. Arch er også en fin distro, but for the sake of simplicity: Velg Debian eller Ubuntu e.l. Endret 2. september 2006 av comicz Lenke til kommentar
olear Skrevet 2. september 2006 Del Skrevet 2. september 2006 Jeg for min del ser ikke helt greia med Slackware lenger, uten at jeg gidder å gå noe dypere i det i det nå. Alt til sitt bruk. Jeg kan si det samme om Debian. Problemet med slike tråder er at de som svarer ikke ser behovet til trådstarter, men anbefaler det de liker/bruker (har lyst til å bruke) uten å faktisk sette seg inni situasjonen til trådstarter. Lenke til kommentar
comicz Skrevet 3. september 2006 Del Skrevet 3. september 2006 olear: Helt enig, alt til sitt bruk :--) Jeg har ingen ting i mot Slackware, Slack var min første distro. Forøvrig kjører vel ikke firewallen Debian, men OpenBSD. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå