Gå til innhold

Bilder fra Berlin

Onkel

Anbefalte innlegg

Hadde en glimrende tur til Berlin nylig. Skikkelig fotogen by, det ante jeg faktisk ikke. Jeg tok meg i å like de stygge motivene best...

Under den hvite bro:

post-9200-1157064028_thumb.jpg

I ly under den sorte bro:

post-9200-1157064066_thumb.jpg

Snodig lys, merkelige techno-leiligheter (tror jeg):

post-9200-1157064124_thumb.jpg

Endret av Onkel
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg syns også at de stygge motivene kan bli penest på bilder. Du er åpenbart ikke redd for å brenne ut, og har brukt det ganske effektivt i de to første bildene. Bilde 2 var ikke helt i min gate, men særlig det første likte jeg. Litt surrealistisk atmosfære over det. Absolutt pent lys på det siste, fin kontrast mellom mørk himmel og lys bygning. Dette er en type bilde jeg ville gjort om til et digitalt maleri, men det står absolutt på egne ben.

Lenke til kommentar

Hehe, må innrømme at jeg nok ikke ville brent dem ut hvis jeg kunne unngått det, jeg har nok ikke lært meg kameraet helt godt ennå. F11 ser ut til å ha lett for å overeksponere litt, må prøve å kompensere for det.

Bilde 2 var så "spur of the moment" at jeg ikke rakk å gjøre noen innstillinger, et mirakel at det ble så tydelig som det ble (selv føler jeg faktisk det er et av de jeg er mest fornøyd med noensinne).

Disse, og babyklappe, var de beste av et sett på 350 bilder tatt på tre dager. Nytt kamera + Ny entusiasme = kvantitet (med en viss statistisk sjanse for kvalitet).

Takker for gode kommentarer! :)

Endret av Onkel
Lenke til kommentar

Igjen, takk for hyggelige svar! Artig at ikke alle liker de samme bildene. :)

Når jeg tenker meg om tror jeg ikke det finnes en blender i verden som ville hindret bilde 2 i å brennes ut. Med sola inn i skarp vinkel og refleksjoner i våt vei var det direkte smertefullt å se den veien. :cool: Men det gjorde jo regnet tydelig og fint. Vanligvis er jeg egentlig ikke så begeistret for så sterke kontraster i et bilde, liker når bilder viser akkurat det øyet ser.

Lenke til kommentar
Jeg syns også at de stygge motivene kan bli penest på bilder. Du er åpenbart ikke redd for å brenne ut, og har brukt det ganske effektivt i de to første bildene. Bilde 2 var ikke helt i min gate, men særlig det første likte jeg. Litt surrealistisk atmosfære over det. Absolutt pent lys på det siste, fin kontrast mellom mørk himmel og lys bygning. Dette er en type bilde jeg ville gjort om til et digitalt maleri, men det står absolutt på egne ben.

6784343[/snapback]

Går det ann å spørre hva som menes med å "brenne ut"? er det noe man kan gjøre etter bildet er tatt? i så fall hvordan? (Har photoshop...)

Lenke til kommentar
Går det ann å spørre hva som menes med å "brenne ut"? er det noe man kan gjøre etter bildet er tatt? i så fall hvordan? (Har photoshop...)

6801782[/snapback]

Et bilde er utbrent når et parti er eksponert så mye at det er helt hvitt. (Noen kameraer viser dette ved at partiet blinker i hvitt og sort når du ser på bildet etter at det er tatt.)

Kan vel kanskje få til det samme med "burn" i PS, men ofte er det noe man prøver å unngå når man tar bilder.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...