Jernlov Skrevet 31. august 2006 Del Skrevet 31. august 2006 Dette er noe jeg lurer på. Når jeg er ute og tar bilder så tar jeg, si 200 bilder, så er alle untatt ca. 5 av disse på høykant. Hva er det som gjør at jeg foretrekker det? Noen logisk forklaring? Er det flere som gjør det? Det har ikke noe med at det er bedre å holde eller noe, fordi det gjelder også selve bildet. Tar jeg ett på høykant og ett vanlig så vil jeg like høykantbildet best. Jeg lurer også på hvorfor bildet ser bedre ut på kameraets skjerm? Har det pga at alt sammenpresses? For jeg har opplevd at bilder ser bedre ut i miniatyrene på PC'n. Håper på noen svar på dette er noe jeg syns er ganske rart for føler at det er mer vanlig å ta vanlig og ikke på høykant. Takk på forhånd. Lenke til kommentar
Nonsens Skrevet 31. august 2006 Del Skrevet 31. august 2006 Formatet (liggende/stående) kommer vel også en del an på hva du tar bilder av vil jeg gjette på. Bilder ser alltid bedre ut når de krympes; det være seg på kameraets skjerm eller om et digert bilde resizes ned til litt mer web-vennlig størrelse. Ofte kan man få seg en stygg overraskelse hvis man bruker kameraets lille preview til å bekrefte at bildet er godt og skarpt Lenke til kommentar
Gunderz Skrevet 31. august 2006 Del Skrevet 31. august 2006 (endret) Velkommen i klubben. Jeg er også en av dem som er veldig glad i å ta bildene mine på høykant. Jeg prøver så godt jeg kan å ta dem normalt men det ender nesten alltid med at jeg tar bilder på høykant. Heller ikke jeg vet helt hvorfor jeg foretrekker dette. men jeg tror noe av valget har med komposisjon å gjøre, jeg føler det i større grad er lettere å plukke ut selve motivet som jeg ønsker å ta bilde av når jeg tar det på høykant. Jeg kan hindre at enkelte uromomenter kommer inn i bildet. Ofte får jeg også med mer av himmel og/eller bakke med høykantbilder noe som kan være greit. Videre kan høykantbildene hindre uønsket klipping av høye ting som bygninger, trær, stolper osv eller det kan hindre antall bygninger, trær osv som blir kuttet. Få trær som blir kuttet er ofte bedre enn mange trær som blir kuttet eller noe sånt. Selv om jeg har ramsa opp litt her er jeg fremdeles forvirra over at jeg foretrekker høykantbilder. Så jeg savner også ytterligere logisk forklaring på mine valg, dessuten er også jeg nysgjerrig på om det er flere her som har den samme tvangen ovenfor høykantbilder. Endret 31. august 2006 av Gunderz Lenke til kommentar
Jernlov Skrevet 31. august 2006 Forfatter Del Skrevet 31. august 2006 Kjenner igjen mye av det du beskriver som grunn Gunderz, men alikevel er det noen konkret grunn? I en Widescreen TV diskusjon her på forumet kom det fram at øynene foretrekket å se ett forstrekt bilde (widescreen 16:9) i motsetning til vanlig (4:3) og det strider jo i mot at jeg skulle foretrekket høykantbilder. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå