Gå til innhold

Flinkeste gutt på lesesal ni

Onkel

Anbefalte innlegg

Det ble sent i kveld, så jeg ble plutselig sittende helt alene på lesesalen. Det ble ekstra stusselig når de slo av lyset. Prøvde å fange stemninga, ble passe fornøyd:

post-9200-1157059663_thumb.jpg

Lang eksponering + kort eksponering og HDR/bracketing mellom de to, PS for cropping, levels og oppretting av vinkler (det ble noe rart med perspektivet... dette var det beste jeg fikk til).

Endret av Onkel
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Mmm... Ja, morderen står bak vinduene :)

6780540[/snapback]

Eksamen og DEADline nærmer seg jo... Grøss.

Takk for tilbakemeldingene!

Forøvrig har jeg ikke brukt rammer før, dette var den første. Artig hvor mye en sånn detalj kan definere bildet. Prøvde å bytte til en svart ramme her også, syntes egentlig det gjorde seg mye bedre:

post-9200-1157071804_thumb.jpg

(...og fant også ut av hvordan man automatiserer rammer med en action i CS. Sparer arbeidstid på en standardredigering? Regner med det hagler med tutorials om dette, men hvis ikke skal onkel fortelle :) ).

Edit: CS? Mener selvfølgelig PS.

Endret av Onkel
Lenke til kommentar

Likte vel helst den siste (svarte) rammen. Passer som oftest bedre med mørk ramme til mørkt bilde, synes jeg. Likte også de linjene på glasset, men du hadde kanskje fått maks utav dem hvis du hadde tatt bildet fra en vinkel som gjorde at linjene endte opp i gutten på bildet (deg selv). Ellers synes jeg at eksponeringen ble topp med HDR.

Lenke til kommentar
Likte vel helst den siste (svarte) rammen. Passer som oftest bedre med mørk ramme til mørkt bilde, synes jeg. Likte også de linjene på glasset, men du hadde kanskje fått maks utav dem hvis du hadde tatt bildet fra en vinkel som gjorde at linjene endte opp i gutten på bildet (deg selv). Ellers synes jeg at eksponeringen ble topp med HDR.

6781014[/snapback]

Slett ikke dumt... Men da tror jeg jeg måtte satt kameraet mye mer til høyre i rommet, og da mistet en del av dybden som det rett-på-perspektivet skaper her. Hmmm... kan kanskje prøve igjen senere.

Lenke til kommentar
Bildet skaper en følelse av uhygge, som om noe skummelt skal skje.

6780529[/snapback]

Er ikke helt der...

Synes bildet har en koselig kveldsstemmning, der man koser seg om kvelden med en god bok.

Men et godt bilde ble det værtfall. Fin lyssetting også.

6797536[/snapback]

Konteksten er ikke dirkete koselig..lesesalen kl 22 på kvelden, i hvertfall ikke det jeg forbinder med kos :)

Lenke til kommentar
Hvordan lagde du rammene? :)

6804877[/snapback]

Har fått en og annen PM om dette også, så jeg bare poster hele oppskriften her. Dette står andre steder på forumet også, det eneste nye her er å gjøre det til en enkelt action.

For kun svart rundt, for eksempel: gå på image --> canvas size. Hak av på Relative, og skriv inn positive tall. Bredden på rammen blir da halvparten av tallet du skrev inn (siden det legges til på begge sider). Pass på at det er det midterste av de ni feltene under som er avmerket, sånn at bildet utvides i alle retninger. Merk av for svart på dropmenyen nederst, og trykk OK.

En action som lager et bredt svart felt ytterst, så en tynn hvit linje og så en tynn svart linje innerst (mellom bildet og den hvite linjen):

Lag en ny action, "Svart ramme", feks, og trykk record. Gjør så prosedyren i forrige avsnitt tre ganger, en for hver linje, og i rekkefølgen innerst og utover, henholdsvis med svart, hvitt og svart. Innerste linje er 4 pixels, den hvite linja er 2 pixels og feltet ytterst er 94 pixels (så rammen blir 100 tilsammen, lett å beregne størrelser da). Trykk stopp på action'en, og vips: neste gang lager du ramme med ett trykk på actionen. :)

Fant forresten også ut at på tynne linjer i rammen gjør det seg mye bedre å sette inn bredden i pixler enn i et lite tall i cm. Hvis cm-tallet du setter inn ikke lar seg regne presist om til et nøyaktig pixel-antall, får du nemlig linjer som har ulik tykkelse på ulike sider av bildet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...