mikaelbrun Skrevet 31. august 2006 Del Skrevet 31. august 2006 Hei folkens! Etter X-antall timers feilsøking, har jeg bestemt meg for å bytte ut hk, cpu og skjermkort. Sitter i dag med en amd 64 3000+ cpu og et 9800pro skjermkort. Lurte litt på å gå over til PCI-e, siden det ser ut som det er det som gjelder fremover(har ikke fulgt med så mye ) Har sett ut noen produkter, og lurte på om det er noen som har noen innpspill på dette, og eller alternative bedre produkter i samme prisklasse. Skjermkort: http://www.komplett.no/k/ki.asp?sku=320222&s=sc Hovedkort: http://www.komplett.no/k/ki.asp?sku=308554&s=sc CPU: http://www.komplett.no/k/ki.asp?sku=308954&s=sc Evntuelt dette hovedkortet(fordi det var en fancy greie ) http://www.komplett.no/k/ki.asp?sku=311570&s=sc (hvor effektiv er egentlig denne "Varmerørschipsetavkjøling" greia?) pc'n kommer til å bli brukt litt til alt mulig. Har også vurdert å bytte ut mine kingston hyperX brikker. Noen forslag på det? Lenke til kommentar
_tHokA_ Skrevet 31. august 2006 Del Skrevet 31. august 2006 Jeg bruker sånn "Varmerørschipsetavkjøling", også kalt Heatpipes. Chippen ligger mellom 22 og 28'C, men det beste med vifteløs hovedkort er hvor stille det er, så klart. Helt lydløs. Om du er av den stille typen så anbefaler jeg deg i å finne et vifteløs hovedkort. Ser at du har tatt s939 serien, hvorfor ikke gå over på det nyeste AM2? Asus M2N-E, nForce 570 Ultra, Socket-AM2 og en AMD Athlon 64 3800+ 2.4GHz Socket AM2? Om du går for AM2 "pakka" så må du iallefall bytte minne Skjermkortet du valgte var dyrt synes jeg. Sjekk for andre skjermkort, og ikke i demo hylla. Har sett mange bedre skjermkort til den prisen (ikke demo varer) Lenke til kommentar
mikaelbrun Skrevet 31. august 2006 Forfatter Del Skrevet 31. august 2006 Skjermkortet du valgte var dyrt synes jeg. Sjekk for andre skjermkort, og ikke i demo hylla. Har sett mange bedre skjermkort til den prisen (ikke demo varer) 6779646[/snapback] Har akkurat titta litt rundt på nettet og forumet, og fant ut det jeg også. Leste at ati kortene er bedre med HDR og AA, noe jeg setter stor pris på, så jeg lurer på om jeg kanskje skal velge et ati kort likevel. Er dette et alright kjøp http://www.komplett.no/k/ki.asp?sku=320867&view=tests ? Eller er det noen andre bedre anbefalninger? Vil helst ha et litt stille kort. Leste at X1800GTO var et bra og stille kort, men det selges ikke så mange plasser lenger. Lenke til kommentar
_tHokA_ Skrevet 31. august 2006 Del Skrevet 31. august 2006 X1900 kortet er greit, men litt dyrere da Lenke til kommentar
Brian Skrevet 31. august 2006 Del Skrevet 31. august 2006 (endret) hvis du legger på 300kr på CPU får du en X2 3800+ istedet. Det vil være et mye bedrre valg. Endret 31. august 2006 av Brian_N Lenke til kommentar
mikaelbrun Skrevet 31. august 2006 Forfatter Del Skrevet 31. august 2006 hvis du legger på 300kr på CPU får du en X2 3800+ istedet. Det vil være et mye bedrre valg. Men er ikke det mest nødvendig hvis du skal kjøre flere ting samtidig? Veldig sjeldent jeg gjør masse på en gang. Enten spiller jeg, eller så gjør jeg en annen ting. X1900 kortet er greit, men litt dyrere da Man finner alltid noe som er bare litt dyrere. Slik tankegang vil føre meg inn i et helvete som en gjeldsslave. Er XT kortet mye bedre enn GT kortet. Noen som har noen 3dmark resultater å sammenligne med? Uansett...jeg har fått satt sammen en handleliste: https://prisguiden.no/vis_handlevog...waggon_id=33967 Mest sannsynlig kommer jeg til å handle hos komplett. Grunnen til at jeg valgte 1 ram på 1024 i stedet for 2 på 512 er for å ha muligheten til å oppgradere på et rimelig vis. Tenker litt fremover i tid når jeg kanskje har litt mer penger Supert med raske svar Lenke til kommentar
Brian Skrevet 31. august 2006 Del Skrevet 31. august 2006 (endret) hvis du legger på 300kr på CPU får du en X2 3800+ istedet. Det vil være et mye bedrre valg. Men er ikke det mest nødvendig hvis du skal kjøre flere ting samtidig? Veldig sjeldent jeg gjør masse på en gang. Enten spiller jeg, eller så gjør jeg en annen ting. X1900 kortet er greit, men litt dyrere da Man finner alltid noe som er bare litt dyrere. Slik tankegang vil føre meg inn i et helvete som en gjeldsslave. Er XT kortet mye bedre enn GT kortet. Noen som har noen 3dmark resultater å sammenligne med? Uansett...jeg har fått satt sammen en handleliste: https://prisguiden.no/vis_handlevog...waggon_id=33967 Mest sannsynlig kommer jeg til å handle hos komplett. Grunnen til at jeg valgte 1 ram på 1024 i stedet for 2 på 512 er for å ha muligheten til å oppgradere på et rimelig vis. Tenker litt fremover i tid når jeg kanskje har litt mer penger Supert med raske svar 6780093[/snapback] nei, du gjør vel som du vil. Tenkte bare på X2 siden det er fremtiden og det vil komme spill og programmer som etterhver utnytter begge kjernene. dvs dobbel ytelse i spill i forhold til en vanlig 3800+ Endret 31. august 2006 av Brian_N Lenke til kommentar
EasyRaider Skrevet 31. august 2006 Del Skrevet 31. august 2006 hvis du legger på 300kr på CPU får du en X2 3800+ istedet. Det vil være et mye bedrre valg. 6780023[/snapback] Det kommer an på. Som standard vil X2 ligge bak i de fleste spill. Men med litt overklokking kan den forskjellen sannsynligvis utjevnes. Så jeg anbefaler å kjøpe X2 3800+ og klokke i vei. Lenke til kommentar
Brian Skrevet 31. august 2006 Del Skrevet 31. august 2006 (endret) hvis du legger på 300kr på CPU får du en X2 3800+ istedet. Det vil være et mye bedrre valg. 6780023[/snapback] Det kommer an på. Som standard vil X2 ligge bak i de fleste spill. Men med litt overklokking kan den forskjellen sannsynligvis utjevnes. Så jeg anbefaler å kjøpe X2 3800+ og klokke i vei. 6780126[/snapback] enig, X2 3800+ har dessuten stort klokkingspotensiale Endret 31. august 2006 av Brian_N Lenke til kommentar
mikaelbrun Skrevet 31. august 2006 Forfatter Del Skrevet 31. august 2006 (endret) Det kommer an på. Som standard vil X2 ligge bak i de fleste spill. Men med litt overklokking kan den forskjellen sannsynligvis utjevnes. Så jeg anbefaler å kjøpe X2 3800+ og klokke i vei. 6780126[/snapback] Ettersom det jeg har lest om klokking, så er dette veldig tidkrevende for å finne en stabil klokking. Men dere har kanskje alle verdiene jeg i tillfelle må ha? Endret 31. august 2006 av mikaelbrun Lenke til kommentar
Brian Skrevet 31. august 2006 Del Skrevet 31. august 2006 Det kommer an på. Som standard vil X2 ligge bak i de fleste spill. Men med litt overklokking kan den forskjellen sannsynligvis utjevnes. Så jeg anbefaler å kjøpe X2 3800+ og klokke i vei. 6780126[/snapback] Ettersom det jeg har lest om klokking, så er dette veldig tidkrevende for å finne en stabil klokking. Men dere har kanskje alle verdiene jeg i tillfelle må ha? 6780147[/snapback] neida, bruker kansje litt tid når det er første gangen. Men når du har begynt går det mye kjappere etterhvert og du føler deg etterhver tryggere på dette. Bruker ikke lang tid på å klokke selv. Er ikke så vanskelig å klokke som det kan virke som, litt vanskelig i begynnelsen, men det faller fort inn når du skjønner det. Lenke til kommentar
mikaelbrun Skrevet 31. august 2006 Forfatter Del Skrevet 31. august 2006 (endret) neida, bruker kansje litt tid når det er første gangen. Men når du har begynt går det mye kjappere etterhvert og du føler deg etterhver tryggere på dette. Bruker ikke lang tid på å klokke selv. Er ikke så vanskelig å klokke som det kan virke som, litt vanskelig i begynnelsen, men det faller fort inn når du skjønner det. 6780180[/snapback] Har prøvd litt tidligere, men uten særlig hell. Klart noen hertz men når jeg begynner å spille hardt på pc'n og dreper alt for mange i cs:s, så ender det som regel opp med blåskjerm Men er det slik at du bare klokker cpu, eller vil det ha en innvirkning på ram også? (litt off-topic akkurat nå ) Endret 31. august 2006 av mikaelbrun Lenke til kommentar
Brian Skrevet 31. august 2006 Del Skrevet 31. august 2006 (endret) neida, bruker kansje litt tid når det er første gangen. Men når du har begynt går det mye kjappere etterhvert og du føler deg etterhver tryggere på dette. Bruker ikke lang tid på å klokke selv. Er ikke så vanskelig å klokke som det kan virke som, litt vanskelig i begynnelsen, men det faller fort inn når du skjønner det. 6780180[/snapback] Har prøvd litt tidligere, men uten særlig hell. Klart noen hertz men når jeg begynner å spille hardt på pc'n og dreper alt for mange i cs:s, så ender det som regel opp med blåskjerm Men er det slik at du bare klokker cpu, eller vil det ha en innvirkning på ram også? (litt off-topic akkurat nå ) 6780231[/snapback] ja hvis du ikke setter ned farten på minnet, noe som du må gjøre ellers så kommer du ikke langt. hyper transport bussen må du også passe på ikke overstiger 1000mhz. hvis du ikke har klart å klokke mere enn noen hertz så må en av de tingene ha stoppet deg, for du skal klare mer enn det. vi har nesten samme cpu og jeg har klart å få min 3200+ opp i 2,7ghz, dog ikke 100% stabilt. Endret 31. august 2006 av Brian_N Lenke til kommentar
mikaelbrun Skrevet 31. august 2006 Forfatter Del Skrevet 31. august 2006 (endret) ja hvis du ikke setter ned farten på minnet, noe som du må gjøre ellers så kommer du ikke langt. hyper transport bussen må du også passe på ikke overstiger 1000mhz. hvis du ikke har klart å klokke mere enn noen hertz så må en av de tingene ha stoppet deg, for du skal klare mer enn det. vi har nesten samme cpu og jeg har klart å få min 3200+ opp i 2,7ghz, dog ikke 100% stabilt. 6780255[/snapback] Der sa du mye jeg ikke var klar over, så det er nok noe sånt. Tror jeg klarte å klokke et par hundre hertz, og det funka helt til jeg begynte å spille og litt til. Men er det mulig å klokke nok med originalvifta, eller må jeg bytte vifte? Må huske på at jeg vil ha litt "stille" omgivelser Endret 31. august 2006 av mikaelbrun Lenke til kommentar
EasyRaider Skrevet 31. august 2006 Del Skrevet 31. august 2006 ja hvis du ikke setter ned farten på minnet, noe som du må gjøre ellers så kommer du ikke langt. hyper transport bussen må du også passe på ikke overstiger 1000mhz. hvis du ikke har klart å klokke mere enn noen hertz så må en av de tingene ha stoppet deg, for du skal klare mer enn det. 6780255[/snapback] Vel, det er egentlig ikke fullt så enkelt. Av erfaring kan en også bli stoppet av andre ting. Men da er en uheldig. Lenke til kommentar
Brian Skrevet 31. august 2006 Del Skrevet 31. august 2006 (endret) ja hvis du ikke setter ned farten på minnet, noe som du må gjøre ellers så kommer du ikke langt. hyper transport bussen må du også passe på ikke overstiger 1000mhz. hvis du ikke har klart å klokke mere enn noen hertz så må en av de tingene ha stoppet deg, for du skal klare mer enn det. vi har nesten samme cpu og jeg har klart å få min 3200+ opp i 2,7ghz, dog ikke 100% stabilt. 6780255[/snapback] Der sa du mye jeg ikke var klar over, så det er nok noe sånt. Tror jeg klarte å klokke et par hundre hertz, og det funka helt til jeg begynte å spille og litt til. Men er det mulig å klokke nok med originalvifta, eller må jeg bytte vifte? Må huske på at jeg vil ha litt "stille" omgivelser 6780294[/snapback] du kan jo prøve å øke litt på cpu volten, da dette gir bedre stabilitet. Men mer volt fører med seg mer varme, så du må finne en liten balanse mellom dette. LINK denne guiden er fin og enkel å forstå, prøv å les igjennom litt så forstår du. Der står det forklart hva hyper transport bussen er og slikt. Hvis du lurer på noe er det bare å spørre, eller send PM. Endret 31. august 2006 av Brian_N Lenke til kommentar
EasyRaider Skrevet 31. august 2006 Del Skrevet 31. august 2006 Mer volt reduserer også levetiden selv om temperaturen er OK (electron migration). Så vær forsiktig, jeg ville ikke gå over 1,5 V. Lenke til kommentar
Brian Skrevet 1. september 2006 Del Skrevet 1. september 2006 Mer volt reduserer også levetiden selv om temperaturen er OK (electron migration). Så vær forsiktig, jeg ville ikke gå over 1,5 V. 6780387[/snapback] ja men den vil jo vare en del år fordi. Jeg har min på 1,6volt uten problemer. har den nesten opp i 1,7 når jeg klokker langt. Men over 1,7 er det ikke anbefalt å gå. Anbefaler ikke å kjøre på 1,7volt til 24/7 heller, men 1,6 bør gå greit. Lenke til kommentar
Cortinarius rubellus Skrevet 1. september 2006 Del Skrevet 1. september 2006 da bør man ha vann for å kjøre 1.6v 24\7 Lenke til kommentar
mikaelbrun Skrevet 1. september 2006 Forfatter Del Skrevet 1. september 2006 (endret) da bør man ha vann for å kjøre 1.6v 24\7 6782251[/snapback] Altså nå begynner det å bli litt omfattende. Det eneste jeg ønsker er egentlig en pc som funker, som er stabil og som ikke er veldig treig. En jeg kan bruke til litt spilling, litt lydmiksing/produksjon, litt filmredigering. Dette er ting jeg har kunnet bruke mitt nåværende utstyr til. Det jeg prøver å si er at jeg vil ha best mulig utstyr til rundt 4000 kr. Om det er dual core som funker best hvis jeg klokker bittelitt så vil jeg gå for det, men hvis jeg må skru opp volt og klokke masse, og bytte ut vifter og alt det pakket der, så går jeg heller for en single core. Men takk for all nyttig og interresant info Så mitt finale spørmål ut i fra den informasjonen jeg nå ga. Skal jeg gå for dual eller single core? Jeg kommer til å bruke mest CS:S Hvertfall i nærmeste fremtid. EDIT: Legger ved linken til handlekurven jeg har satt sammen, tilfelle noen vil ta en ekstra titt på det og si sin mening om det er bra eller dårlig https://prisguiden.no/vis_handlevog...waggon_id=33967 Endret 1. september 2006 av mikaelbrun Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå