f_rederik Skrevet 31. august 2006 Del Skrevet 31. august 2006 Startet med Hardware sin Studenten PC, og er ute etter noe billige greier som skal funke som kontor PC. I tillegg har jeg tre gamle IDE disker som jeg ønsker å bruke i kabinettet. Derfor tror jeg at kabinettet jeg fant - Thermaltake Xaser Tsunami VA3000SNA - skulle gjøre jobben. Men jeg trenger imidlertidig en strømforsyning. Den vil altså måtte drive - 2 optiske drev (DVD brenner og leser tenker jeg) - 3/4 harddisker i tillegg til konfigurasjonen i Handlevogna: - XFX GeForce 7300GS skjermkort - MSI K8N NEO3 FSR hovedkort - Corsair Value Select DDR400 1024 MB (2x512) minne (kanskje etterhvert 4x512) - AMD Sempron 3000+ sokkel 754 CPU Sorry om jeg er dum, men hva vil jeg også trenge av vifter, kjølepasta og andre ting for å skru dette sammen? Takker! Frederik Lenke til kommentar
EasyRaider Skrevet 1. september 2006 Del Skrevet 1. september 2006 (endret) Omtrent hvilken som helst moderne strømforsyning skal takle det oppsettet. Men kjøp helst noe av litt kvalitet, f.eks: Fortron-Source, Seasonic, Antec. Alt du trenger til kjøling og slikt skal følge med. Endret 1. september 2006 av EasyRaider Lenke til kommentar
f_rederik Skrevet 2. september 2006 Forfatter Del Skrevet 2. september 2006 Omtrent hvilken som helst moderne strømforsyning skal takle det oppsettet. Men kjøp helst noe av litt kvalitet, f.eks: Fortron-Source, Seasonic, Antec. Alt du trenger til kjøling og slikt skal følge med. 6783427[/snapback] Så jeg trenger ikke en bestemt watt styrke? Frederik Lenke til kommentar
Reeve Skrevet 2. september 2006 Del Skrevet 2. september 2006 vil vel si at 400 holder i massevis en northQ stillegående 400 watter kisoter ikke mer enn 400-500 kr, så det6 ville jeg gått får, siden dus kal ha noe billig, og dem er ikke så dårlig heller Lenke til kommentar
EasyRaider Skrevet 2. september 2006 Del Skrevet 2. september 2006 300 holder også i massevis. Lenke til kommentar
squabbish Skrevet 2. september 2006 Del Skrevet 2. september 2006 (endret) Håper du har forsikret deg om at du har nok IDE kontakter til alle harddiskene og de optiske enhetene dine (muligens 6 totalt?) På et nyere hovedkort kan du risikere at det kun er en IDE plugg, det vil si mulighet for tilkobling av to enheter. IDE kontrollerkort er forøvrig rimelige. Endret 2. september 2006 av squabbish Lenke til kommentar
efikkan Skrevet 2. september 2006 Del Skrevet 2. september 2006 Hei! 350W med en god strømforsyning vil være rikelig til en slik pc. Du får en Forton/Source til en grei pris. Hilsen, efikkan. Lenke til kommentar
EasyRaider Skrevet 2. september 2006 Del Skrevet 2. september 2006 (endret) Ja, det med IDE-enheter var lurt å tenke på. Du bør også sjekke om strømforsyningen har nok kontakter (minst 5 molex). Endret 2. september 2006 av EasyRaider Lenke til kommentar
P-in-P Skrevet 2. september 2006 Del Skrevet 2. september 2006 Ja, det med IDE-enheter var lurt å tenke på. Du bør også sjekke om strømforsyningen har nok kontakter (minst 5 molex). 6792501[/snapback] Å hvorfor det..? http://www.microplex.no/product.aspx?pid=DI12S&mcat=c532 http://www.microplex.no/product.aspx?pid=DI14S&mcat=c532 Lenke til kommentar
EasyRaider Skrevet 2. september 2006 Del Skrevet 2. september 2006 Å hvorfor det..? http://www.microplex.no/product.aspx?pid=DI12S&mcat=c532 http://www.microplex.no/product.aspx?pid=DI14S&mcat=c532 6792583[/snapback] Jo, altså, kan bruke en sånn, men litt kjedelig å finne ut at du trenger en når du holder på å skru tingene sammen. Lenke til kommentar
P-in-P Skrevet 3. september 2006 Del Skrevet 3. september 2006 Er ikke verre enn å bestille i forkant da... Man vet jo hvor mye en trenger og hvor mange PSUen en bestiller har... Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 3. september 2006 Del Skrevet 3. september 2006 Den vil altså måtte drive - 2 optiske drev (DVD brenner og leser tenker jeg) - 3/4 harddisker 6779463[/snapback] Hvorfor DVD-brenner og leser? Du trenger bare dvd-brenner, den gjør alt Lenke til kommentar
P-in-P Skrevet 3. september 2006 Del Skrevet 3. september 2006 Går fortere å piratkopiere DVDer om man har en leser i tillegg Lenke til kommentar
f_rederik Skrevet 3. september 2006 Forfatter Del Skrevet 3. september 2006 Den vil altså måtte drive - 2 optiske drev (DVD brenner og leser tenker jeg) - 3/4 harddisker 6779463[/snapback] Hvorfor DVD-brenner og leser? Du trenger bare dvd-brenner, den gjør alt 6795532[/snapback] Det er faktisk et godt poeng - og med den raske utviklingen så kan jeg heller oppgradere litt oftere... Imidlertid tror jeg at jeg har begge deler liggende i et skap, så jeg tenkte at jeg skulle bygge noe som hadde mulighet til å håndtere to enheter... Frederik Lenke til kommentar
f_rederik Skrevet 3. september 2006 Forfatter Del Skrevet 3. september 2006 Hei! 350W med en god strømforsyning vil være rikelig til en slik pc. Du får en Forton/Source til en grei pris. 6792493[/snapback] Er jeg dum dersom jeg spør om watt styrken på PCens PSU også dikterer maskinens strømforbruk? (bare dumme svar...) Frederik Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 4. september 2006 Del Skrevet 4. september 2006 Den dikterer ikke maskinens strømforbruk. Hvis maskinen krever mer strøm enn PSUen kan levere, vil maskinen skru seg av/crashe. Lenke til kommentar
f_rederik Skrevet 4. september 2006 Forfatter Del Skrevet 4. september 2006 Den dikterer ikke maskinens strømforbruk. Hvis maskinen krever mer strøm enn PSUen kan levere, vil maskinen skru seg av/crashe. 6799367[/snapback] OK - men vil en PC med strømforsyning på 500W bruke mer strøm enn en med PSU på f ex 250W? Lenke til kommentar
tg90nor Skrevet 4. september 2006 Del Skrevet 4. september 2006 Den dikterer ikke maskinens strømforbruk. Hvis maskinen krever mer strøm enn PSUen kan levere, vil maskinen skru seg av/crashe. 6799367[/snapback] OK - men vil en PC med strømforsyning på 500W bruke mer strøm enn en med PSU på f ex 250W? 6802503[/snapback] Nei, strømforsyningen bruker ikke strøm, så maskinens strømforbruk = summen av forbruket til alle enhetene i maskinen. Lenke til kommentar
EasyRaider Skrevet 4. september 2006 Del Skrevet 4. september 2006 Nei, strømforsyningen bruker ikke strøm, så maskinens strømforbruk = summen av forbruket til alle enhetene i maskinen. 6802556[/snapback] Forenklet, ja. Men det er litt svinn i strømforsyningen, typisk rundt 20%. Det er forskjeller i effektivitet, det gir bare ikke store utslag på strømbruk. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå