Gå til innhold

Kan ikke mørkhudete brukes til noe lenger ?

Anbefalte innlegg

Jeg er hvit. Han er sort. Men det holder ikke for jeg er meg og han er neger.

Jeg synes det ordet er totalt unødvendig å bruke. Det er ingen grunn til at visse mennesker fra visse steder skal ha et ord som betegner både hudfarge og hvor de kommer fra. En mørkhudet afrikaner, greit. En neger, ikke greit.

Kall ikke folk for noe du ikke kan stå for når du møter dem face to face.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
En flott sang fra en annen tid. Men av en eller annen grunn tror jeg ikke dagens negre vil trykke teksten til sitt bryst.

Dagens negre asså! :!:

Noen synes det er greit og bli kalt neger, andre ikke. Jeg synes absolutt ordet i de fleste tilfeller har en negativ og stigmatiserende klang, omtrent som feiten eller brilleslange osv.

Karakteristikker som går på utseende er imidlertid, i mange tilfeller uunnværlig, om man skal beskrive en person for en annen, som ikke kjenner han/hun. Da har jeg brukt ordet selv, men det virker som oftest som folk bruker det negativt. Det har lite for seg å forby folk og bruke et ord, fordi det uansett bare viser holdninger de har. Men man kan kanskje noen ganger få dem til og reflektere over det når man hører ordet, for eksempel indirekte spørre om en personlighets mest beskrivende og dominerende trekk er hudfarge eller kanskje noe annet?

Lenke til kommentar
En flott sang fra en annen tid. Men av en eller annen grunn tror jeg ikke dagens negre vil trykke teksten til sitt bryst.

Dagens negre asså! :!:

6806207[/snapback]

Men når skal dagens nordmenn og innvandrere skjønne at på samme måte som det ikke er om å gjøre for negre å bli hvite for å være aksepterte, så bør det heller ikke være om å gjøre å være en nordmann for å bli akseptert i Norge?

Her snakkes det om at man skal ikke kategorisere mennesker (jo, det skal man når det er gode praktiske årsaker), allikevel så holder man en gruppebetegnelse, Nordmann, som noe ekstra høyverdig som innvandrere kan oppnå etter så og så lang tid i Norge, eller så og så lang tid som norsk stasborger!

Hvor er logikken? Hva tenker folk med?

Noen synes det er greit og bli kalt neger, andre ikke. Jeg synes absolutt ordet i de fleste tilfeller har en negativ og stigmatiserende klang, omtrent som feiten eller brilleslange osv.

Karakteristikker som går på utseende er imidlertid, i mange tilfeller uunnværlig, om man skal beskrive en person for en annen, som ikke kjenner han/hun. Da har jeg brukt ordet selv, men det virker som oftest som folk bruker det negativt. Det har lite for seg å forby folk og bruke et ord, fordi det uansett bare viser holdninger de har. Men man kan kanskje noen ganger få dem til og reflektere over det når man hører ordet, for eksempel indirekte spørre om en personlighets mest beskrivende og dominerende trekk er hudfarge eller kanskje noe annet?

6806207[/snapback]

Det kan man gjøre. Man kan også trekke på skuldrene og la vær å henge seg opp i ubetydelige bagateller. Jeg foretrekker det siste, og ville :roll: av noen som begynte med det første...

Lenke til kommentar

6806207[/snapback]

Det kan man gjøre. Man kan også trekke på skuldrene og la vær å henge seg opp i ubetydelige bagateller. Jeg foretrekker det siste, og ville :roll: av noen som begynte med det første...

6806265[/snapback]

Om noen ser på negre som en gruppe mennesker med personlighet og mest fremtredende trekk at de er negre, vil jeg ikke se på det som en ubetydelig begatell, men derimot korttenkthet, ignoranse og bevisst sabotasje av integreringen.

Endret av AvieN
Lenke til kommentar
Om noen ser på negre som en gruppe mennesker med personlighet og mest fremtredende trekk at de er negre, vil jeg ikke se på det som en ubetydelig begatell, men derimot korttenkthet, ignoranse og bevisst sabotasje av integreringen.

6806379[/snapback]

"Hei, gidder du si fra til han som står der borte og alltid er veldig hjelpsom ovenfor mora si, at noen vil snakke med ham!"

"Hei, gidder du si fra til han negern som står der borte at noen vil snakke med ham!"

Er uhøytidlig omgang med andre mennesker korttenkthet, ignoranse og bevisst sabotasje av integreringen?

"Beklager, jeg kan ikke få tak i ham. Du skjønner... jeg vet ikke hvordan jeg skal få identifisert ham i mengden. Jeg tør ikke nevne hudfargen, skjønner du. For da er jeg visstnok korttenkt, ignorant og driver med bevisst sabotasje av integreringen. Og det vil jeg jo ikke..."

På tide å innse at det er ikke noe galt i være neger. Og det burde ikke være noe galt i si det høyt heller.

Lenke til kommentar

6806379[/snapback]

"Hei, gidder du si fra til han som står der borte og alltid er veldig hjelpsom ovenfor mora si, at noen vil snakke med ham!"

"Hei, gidder du si fra til han negern som står der borte at noen vil snakke med ham!"

Er uhøytidlig omgang med andre mennesker korttenkthet, ignoranse og bevisst sabotasje av integreringen?

"Beklager, jeg kan ikke få tak i ham. Du skjønner... jeg vet ikke hvordan jeg skal få identifisert ham i mengden. Jeg tør ikke nevne hudfargen, skjønner du. For da er jeg visstnok korttenkt, ignorant og driver med bevisst sabotasje av integreringen. Og det vil jeg jo ikke..."

På tide å innse at det er ikke noe galt i være neger. Og det burde ikke være noe galt i si det høyt heller.

6806452[/snapback]

Om du har lest de tre siste innleggene mine, ser du at jeg spesifikt tar høyde for denne typen bruk, som helt grei. Videre poengterer jeg at uttrykket, etter min erfaring, ofte i norsk daglig bruk, har negativ undertone og da hender det at jeg setter meg litt på bakbeina. Det er som regel ikke vanskelig og merke!

Endret av AvieN
Lenke til kommentar
Hvorfor kommenterte du da innlegget mitt som du gjorde? :shrug:

6806628[/snapback]

Innlegget mitt var egentlig ikke ment som svar til deg, annet enn det under quoten, som kommentar til din generalisering "dagens negre". Resten var ment som generelt rundt bruken av ordet neger. ;)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...