Gjest Bruker-95147 Skrevet 3. september 2006 Del Skrevet 3. september 2006 neitakk: Når blir folk som kommer fra Afrika til Norge nordmenn slik du ser det? 6794422[/snapback] I og med at Neitakk, har sagt seg forsynt i denne debatten, forsøker jeg meg heller. For meg er alle innvandrere nordmenn når de følger vanlig takt og tone som kjennetegner vår kultur. 6794493[/snapback] Så da hadde du blitt en svenske med en gang du dro over grensa? 6794577[/snapback] Nå var det opprinnelige spørsmålet "Når blir folk som kommer fra Afrika til Norge nordmenn slik du ser det?" Hvis jeg drar på en handletur til Svinesund, så aner ikke jeg hvordan den jevne svensken ser på meg, og ikke bekymrer det noe særlig heller. Lenke til kommentar
Mr-CEO Skrevet 3. september 2006 Del Skrevet 3. september 2006 Skremmende at ungdom i dag fortsatt godtar raseinndeling... Det gjør det jo umulig for utlendinger å integrere seg i samfunnet. For i Norge blir visst mørkhudede afrikanere sett på som negrer, og ikke nordmenn. Dette er for lengst en svunnen holdning i land som Frankrike og Storbritannia. 6794057[/snapback] Denne holdningen er skremmende og vitner om et særdeles lite oppdatert verdenssyn. Jeg mener at alle med norsk statsborgerskap er nordmenn. Jeg mener at alle nordmenn med mørk hudfarge er en del av gruppen mennesker med mørk hudfarge. Jeg mener at alle nordmenn med hvit hudfarge er en del av gruppen mennekser med hvit hudfarge. Hvilket ord man bruker for å beskrive disse gruppene er irrelevent. Rasisme en svunnen holding i land som frankrike? Hva tror du er den bakenforliggende årsaken til http://no.wikipedia.org/wiki/Oppt%C3%B8yene_i_Frankrike_2005 ? Spør en mørk ungdom bodsatt i 'slummen' i en hvilke som helst storby i et land der majoritenen er hvit om han mener rasisme er en svunnen holdning. Etter min mening bør du være litt forsiktig med å blande raseinndeling og rasisme. Det er faktisk to forskjellige ting. Lenke til kommentar
Mr-CEO Skrevet 3. september 2006 Del Skrevet 3. september 2006 neitakk: Når blir folk som kommer fra Afrika til Norge nordmenn slik du ser det? 6794422[/snapback] I og med at Neitakk, har sagt seg forsynt i denne debatten, forsøker jeg meg heller. For meg er alle innvandrere nordmenn når de følger vanlig takt og tone som kjennetegner vår kultur. 6794493[/snapback] Så da hadde du blitt en svenske med en gang du dro over grensa? 6794577[/snapback] Nå var det opprinnelige spørsmålet "Når blir folk som kommer fra Afrika til Norge nordmenn slik du ser det?" Hvis jeg drar på en handletur til Svinesund, så aner ikke jeg hvordan den jevne svensken ser på meg, og ikke bekymrer det noe særlig heller. 6794613[/snapback] Folk som kommer fra hvorsomehelst blir nordmenn når de har norsk statsborgerskap. Det er en grei og tydelig tolkning av ordet nordmann. En svenske er en svensk statsborger. En somalier er en med somalisk statsborgerskap. Det å kreve at alle nordmenn må følge vanlig takt og tone som kjennetegner vår kultur er vel rimelig tåpelig. Du krever altså at for å kalle seg nordmann så må man forkaste den kulturen man selv har? hvordan hjelper det til med intigrering? Det er slike holdninger som øker hverdagsrasismen og forhindrer intigreringen i norge. Når alle skjønner at en nordmann er en norsk statsborger og at det er mange forksjellige typer norske statsborgere så er vi langt på vei vekk fra dem og oss problematikken som antirasister klager over. Lenke til kommentar
b0nna Skrevet 3. september 2006 Del Skrevet 3. september 2006 neitakk: Når blir folk som kommer fra Afrika til Norge nordmenn slik du ser det? 6794422[/snapback] I og med at Neitakk, har sagt seg forsynt i denne debatten, forsøker jeg meg heller. For meg er alle innvandrere nordmenn når de følger vanlig takt og tone som kjennetegner vår kultur. 6794493[/snapback] Så da hadde du blitt en svenske med en gang du dro over grensa? 6794577[/snapback] Nå var det opprinnelige spørsmålet "Når blir folk som kommer fra Afrika til Norge nordmenn slik du ser det?" Hvis jeg drar på en handletur til Svinesund, så aner ikke jeg hvordan den jevne svensken ser på meg, og ikke bekymrer det noe særlig heller. 6794613[/snapback] Akkurat. Pr din def ville du blitt en svenske med en gang du bosatte deg innenfor Sveriges grenser, gitt de minimale/ikke eksisterende kulturelle forskjellene. En oppegående person slik som deg hadde vel tilpasset seg rimelig raskt hvor enn du dro, så det hadde vel ikke gått mange ukene før du ble pakistaner heller, gitt at du bosatte deg i Karachi? Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147 Skrevet 3. september 2006 Del Skrevet 3. september 2006 neitakk: Når blir folk som kommer fra Afrika til Norge nordmenn slik du ser det? 6794422[/snapback] I og med at Neitakk, har sagt seg forsynt i denne debatten, forsøker jeg meg heller. For meg er alle innvandrere nordmenn når de følger vanlig takt og tone som kjennetegner vår kultur. 6794493[/snapback] Så da hadde du blitt en svenske med en gang du dro over grensa? 6794577[/snapback] Nå var det opprinnelige spørsmålet "Når blir folk som kommer fra Afrika til Norge nordmenn slik du ser det?" Hvis jeg drar på en handletur til Svinesund, så aner ikke jeg hvordan den jevne svensken ser på meg, og ikke bekymrer det noe særlig heller. 6794613[/snapback] Akkurat. Pr din def ville du blitt en svenske med en gang du bosatte deg innenfor Sveriges grenser, gitt de minimale/ikke eksisterende kulturelle forskjellene. En oppegående person slik som deg hadde vel tilpasset seg rimelig raskt hvor enn du dro, så det hadde vel ikke gått mange ukene før du ble pakistaner heller, gitt at du bosatte deg i Karachi? 6794745[/snapback] Mulig du har rett i at jeg er den rene kulturkamelonen, nå må det sies at det nok hadde tatt meg litt lengre tid å transformere til Pakistaner, kanskje så mye som en hel måned. Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147 Skrevet 3. september 2006 Del Skrevet 3. september 2006 Det å kreve at alle nordmenn må følge vanlig takt og tone som kjennetegner vår kultur er vel rimelig tåpelig. Du krever altså at for å kalle seg nordmann så må man forkaste den kulturen man selv har? hvordan hjelper det til med intigrering? 6794696[/snapback] Jeg har ikke krevd noe som helst, men svart på et spørsmål om en personlig oppfatning om når JEG definerer en fremmedkulturell som "nordmann". Vet ikke helt hva du mener om tåpeligheten ved at alle nordmenn bør følge takt og tone ...? Hvor har jeg skrevet at noen må forkaste sin egen kultur? Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147 Skrevet 3. september 2006 Del Skrevet 3. september 2006 Det er slike holdninger som øker hverdagsrasismen og forhindrer intigreringen i norge. Når alle skjønner at en nordmann er en norsk statsborger og at det er mange forksjellige typer norske statsborgere så er vi langt på vei vekk fra dem og oss problematikken som antirasister klager over. 6794696[/snapback] Jeg har en god venn, som har sin opprinnelse fra Somalia. Han kom til Norge for 5 år siden, iløpet av 6mnd. snakket han flytende norsk, iløpet av 4mnd. tilegnet han seg eg slik grad av teknisk forståelse at han ble den dyktigste operatøren på arbeidsplassen (i konkurranse med norske nordmenn som hadde jobbet årevis), iløpet av 2 år hadde han kjøpt bil, og bolig. Nå 2 år senere har han tatt fatt på ingeniørstudiene. Jeg er ikke helt sikker på om han nå kan søke om statsborgerskap, som gir etter din mening lov til å kalle seg nordmann. Jeg har annsett han for å ha oppfylt mine kriterier ihvertfall. Lenke til kommentar
834HF42F242 Skrevet 3. september 2006 Del Skrevet 3. september 2006 Neger (fra latin niger/nigr, sort) er en betegnelse på mennesker med svart eller brun hud, krusete hodehår, og visse andre fysiske fellestrekk. Neger i norsk kommer fra fransk "négre". Det betegner fremst folkeslag med sin opprinnelse fra Afrika sør for Sahara. 1 Innarbeidet ord 2 Ordsammensetninger med «neger» 3 Kunstneriske verker med «neger» i tittelteksten 4 Bruk av «afrikaner» 5 Referanser 1 Innarbeidet ord Mange oppfatter neger helt uten underforståtte meninger, mens betegnelsen av andre regnes som et nedsettende ord, og som et uttrykk for rasisme. Dette gjelder også «negresse», som refererer til mørkhudete kvinner, og som i tillegg kan ha en kjønnsdiskriminerende tone. Språkrådet anbefaler at «folk bør tenke seg om før de benytter slike sensitive ord».[1] Tidligere ble «neger» regnet som et nøytralt ord, mens «svart» ble regnet som negativt siden «svart» også kunne assosieres med «skitten». Det synes som om denne betegnelsen er på vei ut av norsk språkbruk. Den norske oversettelsen av «neger» – svart eller sort – er tatt i bruk, og ofte kan ord som «afrikaner» være like dekkende. 2 Ordsammensetninger med «neger» Norsk Riksmålsordbok lister opp ulike ordsammensetninger med «neger-», så som: negerarbeide, negerdriver, negerhandel, negerhater, negerlynsjing, negerpakk, negerplantasje, negerslave, negertjener, bladneger, haleneger. Begrepene vitner om historisk lite trivelige tider, i tillegg til holdninger hos språkbrukerne. Det er imidlertid få av disse ordene som brukes i praksis, selv om de står i ordboken. Australske urinnvånere kaltes tidligere «australnegre», men en har nå gått over til å bruke navnet aboriginere, det latinske uttrykk for «urinnvånere». På norsk brukes aboriginere alt overveiende om australske urinnvånere, men på engelsk kan man f.eks. snakke om kanadiske aboriginere og så videre. 3 Kunstneriske verker med «neger» i tittelteksten I 1996 ga Are Kalvø ut boken Kunsten å vere neger på Det Norske Samlaget. Bruken av ordet neger ble diskutert i mediene. Boken er en åpenbar ironisering over nordmenns holdninger til fremmedkulturelle, og ettersom bruken av ordet neger henspiller på nordmenns hang til å sette fremmedkulturelle i bås, ble bruken av ordet akseptert. Verre var det da filmen Svidd neger hadde première våren 2003. Da var det demonstrasjoner mot bruken av ordet neger og krav om at filmen ikke skulle vises. 4 Bruk av «afrikaner» Organisasjonen Afrikan Youth in Norway er blant dem som sterkt fraråder bruken av ordet neger. De oppfatter ordet som «nedverdigende og respektløst». De anbefaler å heller bruke ordet afrikaner, selv om det er tale om om en person med kun norsk statsborgerskap. («For mennesker av afrikansk opprinnelse, uansett hvor de er født, oppvokst eller hvilket språk de snakker – er de alle afrikanere.»). Begrepet «afrikanere» skiller imidlertid ikke mellom de folkegruppene som lever i Afrika, som hvite afrikanere (for eksempel boere), afrikanere av asiatisk opprinnelse, arabiske nordafrikanere og negre. Kilde: Wikipedia Lenke til kommentar
Mr-CEO Skrevet 3. september 2006 Del Skrevet 3. september 2006 Jeg er ikke helt sikker på om han nå kan søke om statsborgerskap, som gir etter din mening lov til å kalle seg nordmann. Jeg har annsett han for å ha oppfylt mine kriterier ihvertfall. 6795066[/snapback] I norge et det ett krav for å kalle seg nordmann. Du må ha norsk statsborgerskap. Det er slik begrepet blir definert av staten. Jeg er tilhenger av at vi bruker den definisjonen. At du defineren en annen gruppe mennesker til å være nordmenn enn det staten gjør får du nesten ta på din egen kappe, men du kommer i den situasjonen at noen kan av staten kalles nordmann, men av deg ikke kalles nordmann Lenke til kommentar
Mr-CEO Skrevet 3. september 2006 Del Skrevet 3. september 2006 (endret) Skjult tekst: (Marker innholdet i feltet for å se teksten): Neger (fra latin niger/nigr, sort) er en betegnelse på mennesker med svart eller brun hud, krusete hodehår, og visse andre fysiske fellestrekk. Neger i norsk kommer fra fransk "négre". Det betegner fremst folkeslag med sin opprinnelse fra Afrika sør for Sahara. 1 Innarbeidet ord 2 Ordsammensetninger med «neger» 3 Kunstneriske verker med «neger» i tittelteksten 4 Bruk av «afrikaner» 5 Referanser 1 Innarbeidet ord Mange oppfatter neger helt uten underforståtte meninger, mens betegnelsen av andre regnes som et nedsettende ord, og som et uttrykk for rasisme. Dette gjelder også «negresse», som refererer til mørkhudete kvinner, og som i tillegg kan ha en kjønnsdiskriminerende tone. Språkrådet anbefaler at «folk bør tenke seg om før de benytter slike sensitive ord».[1] Tidligere ble «neger» regnet som et nøytralt ord, mens «svart» ble regnet som negativt siden «svart» også kunne assosieres med «skitten». Det synes som om denne betegnelsen er på vei ut av norsk språkbruk. Den norske oversettelsen av «neger» – svart eller sort – er tatt i bruk, og ofte kan ord som «afrikaner» være like dekkende. 2 Ordsammensetninger med «neger» Norsk Riksmålsordbok lister opp ulike ordsammensetninger med «neger-», så som: negerarbeide, negerdriver, negerhandel, negerhater, negerlynsjing, negerpakk, negerplantasje, negerslave, negertjener, bladneger, haleneger. Begrepene vitner om historisk lite trivelige tider, i tillegg til holdninger hos språkbrukerne. Det er imidlertid få av disse ordene som brukes i praksis, selv om de står i ordboken. Australske urinnvånere kaltes tidligere «australnegre», men en har nå gått over til å bruke navnet aboriginere, det latinske uttrykk for «urinnvånere». På norsk brukes aboriginere alt overveiende om australske urinnvånere, men på engelsk kan man f.eks. snakke om kanadiske aboriginere og så videre. 3 Kunstneriske verker med «neger» i tittelteksten I 1996 ga Are Kalvø ut boken Kunsten å vere neger på Det Norske Samlaget. Bruken av ordet neger ble diskutert i mediene. Boken er en åpenbar ironisering over nordmenns holdninger til fremmedkulturelle, og ettersom bruken av ordet neger henspiller på nordmenns hang til å sette fremmedkulturelle i bås, ble bruken av ordet akseptert. Verre var det da filmen Svidd neger hadde première våren 2003. Da var det demonstrasjoner mot bruken av ordet neger og krav om at filmen ikke skulle vises. 4 Bruk av «afrikaner» Organisasjonen Afrikan Youth in Norway er blant dem som sterkt fraråder bruken av ordet neger. De oppfatter ordet som «nedverdigende og respektløst». De anbefaler å heller bruke ordet afrikaner, selv om det er tale om om en person med kun norsk statsborgerskap. («For mennesker av afrikansk opprinnelse, uansett hvor de er født, oppvokst eller hvilket språk de snakker – er de alle afrikanere.»). Begrepet «afrikanere» skiller imidlertid ikke mellom de folkegruppene som lever i Afrika, som hvite afrikanere (for eksempel boere), afrikanere av asiatisk opprinnelse, arabiske nordafrikanere og negre. Kilde: Wikipedia 6795550[/snapback] oki, da bruker jeg ordet afrotass for istdenfor neger da, fornøyd? Endret 3. september 2006 av Mr-CEO Lenke til kommentar
Mr-CEO Skrevet 3. september 2006 Del Skrevet 3. september 2006 Det å kreve at alle nordmenn må følge vanlig takt og tone som kjennetegner vår kultur er vel rimelig tåpelig. Du krever altså at for å kalle seg nordmann så må man forkaste den kulturen man selv har? hvordan hjelper det til med intigrering? 6794696[/snapback] Jeg har ikke krevd noe som helst, men svart på et spørsmål om en personlig oppfatning om når JEG definerer en fremmedkulturell som "nordmann". Vet ikke helt hva du mener om tåpeligheten ved at alle nordmenn bør følge takt og tone ...? Hvor har jeg skrevet at noen må forkaste sin egen kultur? 6795005[/snapback] du sier man må følge norsk takt og tone. Hvis ens kultur ikke samsvarer med norsk takt og tone må man altså forkaste sin egen kultur for å være nordmann. I norge er du nordmann når du er norsk statsborger. Ganske enkelt ikke sant? Lenke til kommentar
tom waits for alice Skrevet 3. september 2006 Del Skrevet 3. september 2006 oki, da bruker jeg ordet afrotass for istdenfor neger da, fornøyd? 6795988[/snapback] Gjør det du, om det gjør deg lykkelig. Det gjør det vel neppe noen forskjell om vi tar en poll om det her på forumet, siden alle medvirkende i tråden har gjort opp sin mening om emnet allerede. Kanskje denne tråden har utspilt sin rolle nå? Geir Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147 Skrevet 3. september 2006 Del Skrevet 3. september 2006 Det å kreve at alle nordmenn må følge vanlig takt og tone som kjennetegner vår kultur er vel rimelig tåpelig. Du krever altså at for å kalle seg nordmann så må man forkaste den kulturen man selv har? hvordan hjelper det til med intigrering? 6794696[/snapback] Jeg har ikke krevd noe som helst, men svart på et spørsmål om en personlig oppfatning om når JEG definerer en fremmedkulturell som "nordmann". Vet ikke helt hva du mener om tåpeligheten ved at alle nordmenn bør følge takt og tone ...? Hvor har jeg skrevet at noen må forkaste sin egen kultur? 6795005[/snapback] du sier man må følge norsk takt og tone. Hvis ens kultur ikke samsvarer med norsk takt og tone må man altså forkaste sin egen kultur for å være nordmann. I norge er du nordmann når du er norsk statsborger. Ganske enkelt ikke sant? 6796006[/snapback] Joda, latterlig enkelt ... Lenke til kommentar
Mr-CEO Skrevet 3. september 2006 Del Skrevet 3. september 2006 Skal vi konkludere? Rasisme er å dele folk inn i raser og anse noen raser som underlegene. Å dele folk inn i raser er derfor ikke rasisme, om man ikke anser noen raser om underlegene. Og hvilke ord vi bruker som merkelapp på forskjellige grupper spiller egentlig liten rolle siden gruppen som blir definert er den samme. så hvis noen ord ikke skal brukes på en gruppe mennesker så får man finne frem til 1 ord som kan brukes og slutte å skifte merkelapper hele tiden Lenke til kommentar
JuGeun Skrevet 3. september 2006 Del Skrevet 3. september 2006 (endret) Hvorfor så mange ytrer ønske om å forsvere sin "rett" til å bruke en term fra kolonitiden forundrer meg litt. Begrepet stammer fra da en nettopp delte inn verden etter raser, etter hvem som var siviliserte, og da man påtok seg "den hvite manns byrde". Den plutselige interessen for etymologi som brukes for å rettferdiggjøre bruken på bakgrunn av ordets betydning på portugisisk etc er totalt uinteressant. En må heller spørre seg: hvorfor i all verden skal en ha ønske om å bruke et ord en rekke mennesker finner nedsettende og rasistisk, når det er total overflødig og fins en rekke, langt mindre kontroversielle begrep, som kan erstatte bruken? Å insistere på å bruke et ord mange finner nedsettende med bakgrunn i misforstått etymologi er ikke nødvendigvis rasistisk, men det er respektløst når man er blitt gjort oppmerksom på det større bildet. Endret 3. september 2006 av Cybbe Lenke til kommentar
Mr-CEO Skrevet 3. september 2006 Del Skrevet 3. september 2006 ... fins en rekke, langt mindre kontroversielle begrep, som kan erstatte bruken? 6797572[/snapback] Der ligger endel av problemet. Ordet neger kan byttes ut med mange andre ord. Endel mennesker føler forrvirring over hvilket ord som til en hver tid er det 'riktige'. Derfor velger de å bruke ordet de er trygg på hva de mener med. Andre synes ikke hensynet til noens negaitive kobling til ordet neger bør veie tyngre enn deres rett til å kunne bruke de ordene de vil. Jeg er enig i at rasisme er noe som ideelt sett ikke bør finnes, men jeg er totalt uenig i at det er hvilke ord som blir brukt som er problemet. Om en rasist sier neger eller afrotass så er meningen med ordet like ille. Bruker feks en slektsforsker ordet neger med betydningen det i følge ordboken har så burde det ikke krenke noen. Hvis en rasist sier neger for å gi utrykk for sine rasistiske synspunkter så forstår jeg at folk reagerer på det, men det ville i min øyne være unaturlig å bli opprørt når feks den slektsforskeren bruker ordet i dets rette forstand. Det er stor forskjell på å bli kalt tulling av kjæresten som smiler søtt, og at en full kar skriker Jævla tulling rett i ansiktet når du er på byen. Det må være meningen bak ytringen, ikke ytringen i seg selv som avgjør hvordan man skal reagere på det. men, når dette er sagt. Får jeg et ord som betyr nøyaktig det samme som neger kan jeg godt bruke det istedenfor når jeg snakker med mennesker som ikke liker at jeg bruker ordet neger Lenke til kommentar
JuGeun Skrevet 3. september 2006 Del Skrevet 3. september 2006 ... fins en rekke, langt mindre kontroversielle begrep, som kan erstatte bruken? 6797572[/snapback] Der ligger endel av problemet. Ordet neger kan byttes ut med mange andre ord. Endel mennesker føler forrvirring over hvilket ord som til en hver tid er det 'riktige'. Derfor velger de å bruke ordet de er trygg på hva de mener med. Andre synes ikke hensynet til noens negaitive kobling til ordet neger bør veie tyngre enn deres rett til å kunne bruke de ordene de vil. 6798044[/snapback] Skit i de formelle ytringsrettighetene i denne konkteksten, for det er helt uinteressant. Hvis noen av en (ikke begrunnede) årsaker ønsker bruke et ord som virker støtende på en rekke personer og som har negative undertoner, da er man direkte respektløse overfor dem. I sin opportunisme mot alt som kan lukte av "politisk korrekthet", hva enn dette vage begrepet skal bety, tar en til orde for bruk av uttrykk som er og virker støtende, uten noen skikkelig grunn for hvorfor en gjør nettopp det. Lenke til kommentar
Mr-CEO Skrevet 3. september 2006 Del Skrevet 3. september 2006 Formelle rettigheter er aldri uinteressant. De er som regel kommet pga prinsipper som bør gjelde alle. Så, man kan ikke si neger fordi noen kan bli støtt av det. Sier man faen vil mange mennesker bli opprørt. Sier man anorbagge er det sikkert en eller annen nordmann som blir opprørt. Sier man dust, idiot etc er det mange mennsker som misliker å bli kalt det. Men man skal bare slutte å si neger fordi det er bare negere (eller kanskje det bare er antirasistene) som ikke klarer å se forskjell på et ord og meningen bak. Det er blondiner som bli opprørt hvis du sier "Du er så blond" til dem'. Skal vi gå i tog forran stortinget å kreve at alle sjampo produsenter bytter ut ordet blond på sine flasker med noe annet? Hvorfor er blir ikke alle ord som har negative undertoner og virker støtende på en rekke personer forsøkt bekjempet? Jeg er helt enig med deg, Cybbe, i at man bør bekjempe rasistiske holdninger, men jeg er totalt uenig med deg i at man skal beskjære det norske språket i kampen. Forøverig tror jeg ikke vi kommer til noen enighet ang dette så jeg velger å avslutte diskusjonen. Tilslutt vil jeg bare gi en liten komentar til denne påstanden "Den plutselige interessen for etymologi som brukes for å rettferdiggjøre bruken på bakgrunn av ordets betydning på portugisisk etc er totalt uinteressant." Rett før den setningen sier du "Begrepet stammer fra da en nettopp delte inn verden etter raser, etter hvem som var siviliserte, og da man påtok seg "den hvite manns byrde"." Så først bruker du ordets etymologi for å forklare at det er et stygt ord, så sier du at andres bruk av etymologien er 'totalt uinteressant'. Ikke lett å diskutere mot slikt. Uansett, kos dere Lenke til kommentar
Pricks Skrevet 4. september 2006 Del Skrevet 4. september 2006 Og nei, jeg synes ikke det er greit at vi skal skille ut mennesker på hudfarge. Å gjøre det er rasistisk, Nei. og i vårt samfunn er inndeling av menneskeraser ikke lov. 6792770[/snapback] Feil. Skremmende at ungdom i dag fortsatt godtar raseinndeling... Det gjør det jo umulig for utlendinger å integrere seg i samfunnet. Nei, det gjør det ikke. For i Norge blir visst mørkhudede afrikanere sett på som negrer, og ikke nordmenn. For i Norge blir visst lyshudede nordmenn sett på som lyshudede, og ikke nordmenn? Dette er for lengst en svunnen holdning i land som Frankrike og Storbritannia. 6794057[/snapback] Den eneste som snakker om slike holdninger er det. Andre påpeker at å si at noen er mørk i huden ikke er rasisme. Lenke til kommentar
JBlack Skrevet 4. september 2006 Del Skrevet 4. september 2006 Rasisme er å dele folk inn i raser og anse noen raser som underlegene.Å dele folk inn i raser er derfor ikke rasisme, om man ikke anser noen raser om underlegene. 6796759[/snapback] Samtidig ser jeg at en del av diskusjonen her inne dreier seg om når innflyttere blir nordmenn. I det finnes et underliggende premiss om at 'nordmann' er noe positivt og bedre som skal oppnås. Selv om jeg flytter til japan, og blir japansk statsborger, så tror jeg faktisk at jeg aldri vil bli japaner. Og jeg tror de aller fleste ville sett på som ørlite skrullete om jeg kom og presenterte meg som japaner. Så hvorfor skal 'nordmann' være noe man blir ved å flytte til landet? Vil man ha noen som helst lavere status om man forblir norsk statsborger, men ikke-nordmann, resten av livet? En flott sang fra en annen tid. Men av en eller annen grunn tror jeg ikke dagens negre vil trykke teksten til sitt bryst. Cold empty bed...springs hurt my head Feels like ole Ned...wished I was dead What did I do...to be so black and blue Even the mouse...ran from my house They laugh at you...and all that you do What did I do...to be so black and blue I'm white...inside...but, that don't help my case That's life...can't hide...what is in my face How would it end...ain't got a friend My only sin...is in my skin What did I do...to be so black and blue How would it end...I ain't got a friend My only sin...is in my skin What did I do...to be so black and blue Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå