Gå til innhold

Kan ikke mørkhudete brukes til noe lenger ?

Anbefalte innlegg

Gjest Bruker-95147
Man må jo bruke det som er sannheten.

Plakaten virker nok mye bedre med en neger på enn med en hvit siden de fleste forbinder biltyveri med mørkhudene og det er dems egen skyld.

6779614[/snapback]

uuuhm...

Btw, det virker veldig uprofosjonelt når dere sier "neger"

Nrk, Norsk Riksmålsordbok og africanu fraråder å bruke uttrykket fordi det virker nedverdigende :)

6782897[/snapback]

Og hvem er det som har definert det? Hvite politisk korrekte bedrevitere, eller negerne selv?

6784533[/snapback]

"bedrevitende" "negre" har definert det for meg.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Bruker-95147
Det er nedverdigende fordi det ikke brukes. Ved å fraråde å bruke det, vedlikeholder man den negative effekten.

6783131[/snapback]

Eller man motvirker det ved å alminneliggjøre ordet så det mister brodden.

Slik homofile er godt i gang med å ufarliggjøre "homse".

6784471[/snapback]

Helt enig!

I motsetning til den evige jakten der man stadig må finne på nye uttrykk for å holde seg politisk korrekt. Det verste eksempelet må være 'special people' på mentalt funksjonshemmede. Det er en del ord man har gått gjennom der.. (noen som har/finner oversikt?)

6784558[/snapback]

Hva er mest interessant, er det å si akkurat hva vi mener er riktig, eller gjøre seg kjent med andre "kulturer" og verdigrunnlaget, for så å kommunisere "effektivt" med disse med ord/utrykk som ikke forvirrer mottakerene av vårt gode budskap?

Edit: Fremdeles er trådtittel, til tross for endring, etter min mening lettere imbesil.

Endret av Bruker-95147
Lenke til kommentar

PencilCase, kjenner du de som har definert uttrykket som negativt? For bare det at du kjenner negre som mener det er negativt beviser ingen ting, da det også finnes negre osm ikke tolker det negativt.

Og det retoriske spørsmålet ditt er uinteressant, da det baserer seg på et enten/eller valg der ingen er interessante. Argumenter heller for ditt synspunkt, det er mye mer interessant.

Man kan forøvrig ikke kommunisere effektivt når man er usikker på hvilke uttrykk som for tiden er akseptert, og man risikerere rasiststempel fordi man er så uheldig å bruke et ord som noen har funnet ut at skal være negativt.

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147
PencilCase, kjenner du de som har definert uttrykket som negativt? For bare det at du kjenner negre som mener det er negativt beviser ingen ting, da det også finnes negre osm ikke tolker det negativt.

Og det retoriske spørsmålet ditt er uinteressant, da det baserer seg på et enten/eller valg der ingen er interessante. Argumenter heller for ditt synspunkt, det er mye mer interessant.

Man kan forøvrig ikke kommunisere effektivt når man er usikker på hvilke uttrykk som for tiden er akseptert, og man risikerere rasiststempel fordi man er så uheldig å bruke et ord som noen har funnet ut at skal være negativt.

6784726[/snapback]

Ja jeg kjenner veldig godt mine "negre". Min forøvrige kjennskap til andre kulturer er at de av nødvendighet ofte underkjenner sine egne verdier, fordi du "må ikke komme her, og komme her i Norge", for å bli godtatt.

Det er helt riktig at kommunikasjon med "ærlige" svartinger er veldig utfordrende. Jeg fikk etter endel år som bosatt i "svartingland" en skikkelig bakoversveis av en av "mine", fordi jeg enda ikke hadde fattet poenget ... Om man får et slikt stempel, så mener jeg man kan alvorlig vurdere sine egne holdninger/adferd, kanskje er det noe å hente der ... :thumbup:

Lenke til kommentar
Skaff meg et nytt velklingende tostavelsesord jeg kan bruke til å beskrive folk med afrikanske gener, så skal jeg være mer enn fornøyd.

6782958[/snapback]

Det er ikke ordet "neger" i seg selv som er galt. Det er betydningen av ordet som er galt. Man trenger ingen slike ord, og derfor kan du la det ligge. Et nytt velklingende tostavelsesord vil få akkurat samme funksjon, generalisering og klassifisering av enkelte mennesker.

Du er ikke som meg, for du er mørkhudet. Jeg og alle andre som ser ut som meg i dette landet, kan skille deg og vennene dine ut fra oss. Vi kaller dere negrer, et ord dere aldri blir kvitt og bare må finne dere i å bli identifisert med.

Lenke til kommentar
Som du sier, det er meningsløst, i og med at ikke alle afrikanere er svarte, eller av samme folkeslag.

Man betegner mennesker som hvite selvom det er få mennesker som virkelig er hvite sammenlignet med et papirark.

6785458[/snapback]

Men så sa jeg også in en litt senere post i tråden:

Hvit er like upresist og meningsløst som svart, i mine ører. Hudfarge betyr ingenting som er nytting i noen sammenhenger, annet enn som en beskrivelse av et individ. Som gruppebetgenelse er det uten verdi.

Poenget er at uttrykket "svart" ikke sier noe definitivt om menneskene som omtales. Det kan være en høyreist masai eller en liten pygme. Det kan være en sør-afrikansk landsbyboer, en rastafarianer på Jamaica, en somalier i Bodø eller en rapper i New York. Forskjellige folkeslag, forskjellige kulturer, forskjellig bosted og språk. De har rett og slett ingenting felles annet enn at dere forfedre levde et sted innen et område (Afrika syd for Sahara) som om vi la den ene enden i Oslo ville strekke seg seg helt til Pakistan, og ta med seg både Moskva og Kairo på veien. (På øyemål dette...)

Og si at noen er svart forteller meg altså ingenting annet enn at vedkommende er "ikke hvit". Og at en person er hvit forteller meg bare at han ikke er farget. Det er verdiløst med mindre det er akkurat det som er poenget, å lage et skille mellom de som er hvite og de som ikke er det. Jeg har vanskelig for å se i hvilke sammenhenger det er en nyttig informasjon.

Geir :)

Lenke til kommentar
Det finnes jo dem som mener at det finnes relevante genetiske forskjeller mellom "hvite" og "svarte", da. Som er med på å forme kulturene.

6786271[/snapback]

Da får du be "dem" om å poste her, eventuelt linke til dokumentasjon på det. I mellomtiden våger jeg å påstå at en Will Smith eller Condoleezza Rice har mer tilfelles - kulturelt og på andre måter - med andre amerikanere, uansett hudfarge, enn med "svarte" afrikanere. Spesielt av helt andre afrikanske folkeslag.

Geir :)

Lenke til kommentar

Er jo greit å har så mange som mulige ord å beskrive folk med da. Når jeg spiller kamp for eksempel kan noen si til meg at jeg skal holde ekstra øye med han høye/lave negeren. Hvis halvparten av motstanderne er negere blir det mye lettere å si det enn bare han høye/lave. Altså er det mange sammenhenger der det er greit å kunne si om en person er neger eller ikke uten å støte noen ut av den grunn

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147
Er jo greit å har så mange som mulige ord å beskrive folk med da. Når jeg spiller kamp for eksempel kan noen si til meg at jeg skal holde ekstra øye med han høye/lave negeren. Hvis halvparten av motstanderne er negere blir det mye lettere å si det enn bare han høye/lave. Altså er det mange sammenhenger der det er greit å kunne si om en person er neger eller ikke uten å støte noen ut av den grunn

6786758[/snapback]

Aksepter heller at ordet er støtende. Hva er problemet ved å si "hold øye med nr xx"?

Lenke til kommentar

Fatter du ikke at det er du som gjør ordet støtende, PencilCase? Ikke de som bruker det.

Det er de som skriker rasist for hver lille filleting som gjør ting værre. Altså slike som deg som oprettholder negative ladede ord. Man er ikke rasist eller rasistisk før man faktisk mener å være det.

Lenke til kommentar

6784726[/snapback]

Ja jeg kjenner veldig godt mine "negre".

6784824[/snapback]

Du missforsto. Jeg spurte om du kjente de som definerte 'neger' som noe negativt i utgangspunktet. Og det var det neppe 'dine negre' som gjorde.

Min forøvrige kjennskap til andre kulturer er at de av nødvendighet ofte underkjenner sine egne verdier, fordi du "må ikke komme her, og komme her i Norge", for å bli godtatt.

6784824[/snapback]

Skulle bare mangle. Man må tilpasse seg den kulturen man har valgt å leve sammen med. :yes: Ser forøvrig hva det har med bruken av ordet 'neger' å gjøre. Det gjelder like mye utlendinger i Norge, som nordmenn i utlandet.

Det er helt riktig at kommunikasjon med "ærlige" svartinger er veldig utfordrende. Jeg fikk etter endel år som bosatt i "svartingland" en skikkelig bakoversveis av en av "mine", fordi jeg enda ikke hadde fattet poenget ... Om man får et slikt stempel, så mener jeg man kan alvorlig vurdere sine egne holdninger/adferd, kanskje er det noe å hente der ... :thumbup:

6784824[/snapback]

Selv om man tar hensyn og tilpasser seg den gjeldende situasjonen (og lar vær å bruke ordet neger), så kan allikevel mene at det er noe forbanna tull at det er slik, og prøve å ta tilbake språket og gjøre neger til en nøytral betegnelse slik det egentlig er og burde være.

Lenke til kommentar
Fatter du ikke at det er du som gjør ordet støtende, PencilCase? Ikke de som bruker det.

Det er de som skriker rasist for hver lille filleting som gjør ting værre. Altså slike som deg som oprettholder negative ladede ord. Man er ikke rasist eller rasistisk før man faktisk mener å være det.

6787356[/snapback]

Godt sagt!

Lenke til kommentar
Man er ikke rasist eller rasistisk før man faktisk mener å være det.

6787356[/snapback]

Ett menneske er ett menneske uansett opprinnelsesland, uavhengig av hudfarge. Ordet "neger" har i min omgangskrets mistet all sin negative verdi, det er blitt brukt om alt og "alle" i en "mobbende" sammenheng. Man kan ikke gå igjennom livet helt uten å tråkke noen på tærne, så det største problemet er vel enkeltes oppfattelse av det som blir sagt. Vil tro det er like fornærmende å bli beskrevet som "feit", som det er å bli beskrevet som "mørk".

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

6787356[/snapback]

Godt sagt!

6787371[/snapback]

Var dette så godt sagt, hvorfor?

Mitt poeng er at den som sender ut budskapet, bør bli flinkere til å forvisse seg om at det ikke kan misforståes av mottakeren. Dette er for meg et selvfølgelig ansvar som påhviler senderen. Ikke har jeg skreket ut rasist til noen ennå ...Når det er sagt, hvis jeg er en "neger", og gjør det vil det bli afeid som sludder fordi mottakeren er ikke villig til å forsøke å se tingene fra en annen vinkel. Det du sier i setningen "Man er ikke rasist eller rasistisk før man faktisk mener å være det", avfeier enhver tvil om egen holdning/adferd. Jeg hart selv opplevd å bruke utrykk som for meg var helt ok, og slett ikke ment å være nedsettende, men etter å ha blitt gjort oppmerksom på at slike ble oppfattet støtende av mottakere, endret vokabularet.

Forøvrig er ikke dette en liten filleting, så der prøver du å bagatellisere saken, hvorfor?

Lenke til kommentar

6787356[/snapback]

Godt sagt!

6787371[/snapback]

Var dette så godt sagt, hvorfor?

6787542[/snapback]

Fordi jeg er helt enig. Det er ikke vi som bruker ordet nøytralt som gjør det til et negativt ladet ord. Det er 'slike som deg' som arbeider for å opprettholde den negative betydningen.

Mitt poeng er at den som sender ut budskapet, bør bli flinkere til å forvisse seg om at det ikke kan misforståes av mottakeren. Dette er for meg et selvfølgelig ansvar som påhviler senderen.

6787542[/snapback]

Hvorfor det? Dersom avsenderen ikke bruker ordet på en negativ måte, så er det mottakeren sitt valg om vedkommende vil la seg fornærme eller ikke.

Folk kan la seg fornærme av det mest utrolige. Men det er noe mottakeren velger å bli. Avsenderen har ingen mulighet til å gardere seg mot dette.

Ikke har jeg skreket ut rasist til noen ennå ...Når det er sagt, hvis jeg er en "neger", og gjør det vil det bli afeid som sludder fordi mottakeren er ikke villig til å forsøke å se tingene fra en annen vinkel.

6787542[/snapback]

Er du som neger villig til å se det fra annen vinkel?

Det du sier i setningen "Man er ikke rasist eller rasistisk før man faktisk mener å være det", avfeier enhver tvil om egen holdning/adferd. Jeg hart selv opplevd å bruke utrykk som for meg var helt ok, og slett ikke ment å være nedsettende, men etter å ha blitt gjort oppmerksom på at slike ble oppfattet støtende av mottakere, endret vokabularet.

Forøvrig er ikke dette en liten filleting, så der prøver du å bagatellisere saken, hvorfor?

6787542[/snapback]

Har jeg sagt det er en filleting?

Jeg synes faktisk det er et problem at man ikke skal kunne forholde seg normalt og avslappet til språket og negre, men være redd for å si noe som kan taes ille opp, bare fordi vi er en politisk korrwkt kultur som dikterer at vi skal særbehandle minoriteter så vi ikke skal komme til å fornærme dem. Jeg mener det er med på å opprettholde holdningen om at 'de er annerledes enn oss, de er svake og underlegne og vi må være ekstra hensynsfulle så vi ikke fornærmer dem.' Rein rasisme med andre ord.

Det jeg ønsker er å behandle en hvilken som helst neger som en hvilken som helst nordmann, uten å være redd for å plutselig si noe galt som kan gjøre den stakkars svake negeren lei seg og såret.

Respektere folk handler om å forholde seg til dem som om de er voksne mennesker, og ikke små barn som krever ekstra omsorg og beskyttelse.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...