Isbilen Skrevet 1. september 2006 Del Skrevet 1. september 2006 Jeg synes ikke noen negeres egne preferanser har så mye å si fra eller til i denne saken. Bruken av ordet i dag er mye oftere et hån mot rasisme og ordets tidligere betydning enn det er rasisme. Jeg har mye større problemer med å bruke ordet "svart" på et menneske. Lenke til kommentar
goliatmo Skrevet 1. september 2006 Del Skrevet 1. september 2006 (endret) Man må jo bruke det som er sannheten. Plakaten virker nok mye bedre med en neger på enn med en hvit siden de fleste forbinder biltyveri med mørkhudene og det er dems egen skyld. 6779614[/snapback] uuuhm... Btw, det virker veldig uprofosjonelt når dere sier "neger" Nrk, Norsk Riksmålsordbok og africanu fraråder å bruke uttrykket fordi det virker nedverdigende EDIT: personlig syntes jeg ikke plakaten var så ille, men den hjelper kansje til å skape fordommer til folk som Dennis87... Endret 1. september 2006 av goliatmo Lenke til kommentar
Isbilen Skrevet 1. september 2006 Del Skrevet 1. september 2006 Skaff meg et nytt velklingende tostavelsesord jeg kan bruke til å beskrive folk med afrikanske gener, så skal jeg være mer enn fornøyd. Lenke til kommentar
goliatmo Skrevet 1. september 2006 Del Skrevet 1. september 2006 Skaff meg et nytt velklingende tostavelsesord jeg kan bruke til å beskrive folk med afrikanske gener, så skal jeg være mer enn fornøyd. 6782958[/snapback] men du oppfører deg nedverdigende ovenfor andre mennesker, men det er vel ikke så mange innvandrere i bakbygda di, så det er vel ikke så velldig stort problem Lenke til kommentar
Isbilen Skrevet 1. september 2006 Del Skrevet 1. september 2006 Hvorfor oppfører jeg meg nedverdigende ovenfor andre mennesker når jeg bruker det ordet? Jeg mener jo ingenting stygt med det? Lenke til kommentar
Superslask Skrevet 1. september 2006 Del Skrevet 1. september 2006 Nrk, Norsk Riksmålsordbok og africanu fraråder å bruke uttrykket fordi det virker nedverdigende 6782897[/snapback] Det er nedverdigende fordi det ikke brukes. Ved å fraråde å bruke det, vedlikeholder man den negative effekten. Lenke til kommentar
goliatmo Skrevet 1. september 2006 Del Skrevet 1. september 2006 Hvorfor oppfører jeg meg nedverdigende ovenfor andre mennesker når jeg bruker det ordet? Jeg mener jo ingenting stygt med det? 6783027[/snapback] nei, men det oppfattes som rasistisk, mange som syns det erv helt greit å bli kalt neger, men det er også mange som synes det er neverdigende og de burde du respektere. Lenke til kommentar
Isbilen Skrevet 1. september 2006 Del Skrevet 1. september 2006 Hvorfor burde jeg respektere dem? Hvorfor skal de som bli støtt få viljen sin? Det er de som er bakstreverske. For å si det sånn: Hvis jeg er i en samtale med en neger og han ber meg om å la være å bruke ordet, så gjør jeg jo selvfølgelig det. Jeg lar dog ikke være å bruke det fordi noen mennesker (som jeg tror er i mindretall) synes jeg ikke burde. Lenke til kommentar
goliatmo Skrevet 1. september 2006 Del Skrevet 1. september 2006 opp til deg, du kommer til å drite deg ut når du oppdager verden utenfoer datamskinen Lenke til kommentar
Isbilen Skrevet 1. september 2006 Del Skrevet 1. september 2006 Det må jeg si var litt av en saklig kommentar. Jeg har da sosiale antenner, og skjønner selvsagt når jeg er i en situasjon hvor jeg bør holde meg unna ordet overhodet. Jeg bruker det likevel generelt. Lenke til kommentar
goliatmo Skrevet 1. september 2006 Del Skrevet 1. september 2006 sorry, ble litt sint, men jeg tror de fleste "negre" tar det som en fornermelse å bli kalt neger.. Lenke til kommentar
kverna Skrevet 1. september 2006 Forfatter Del Skrevet 1. september 2006 Hvordan ordet blir tolket ligger vel ikke så mye i sakens kjerne som det faktum at alt idag er rasisme. Sier selv neger, noe jeg føler er MYE mykere enn å bruke ord som svart, svarting. Kunne jo brukt ordet mørkhudet men er vel ikke politisk korrekt det heller. Men, hva synes dere om plakatene ? Jeg synes det er helt greit, er jo strengt tatt hvithudete personer med på denne plakaten også. Meninger ? Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147 Skrevet 1. september 2006 Del Skrevet 1. september 2006 (endret) Hvorfor oppfører jeg meg nedverdigende ovenfor andre mennesker når jeg bruker det ordet? Jeg mener jo ingenting stygt med det? 6783027[/snapback] Det er vel ikke så interessant hvordan du/vi føler for bruken av spesielle uttrykk, men mere viktig hvordan mottakeren oppfatter det samme. Edit: Personlig synes jeg trådtittelen er meget provoserende ... Endret 1. september 2006 av Bruker-95147 Lenke til kommentar
kverna Skrevet 1. september 2006 Forfatter Del Skrevet 1. september 2006 Hvorfor oppfører jeg meg nedverdigende ovenfor andre mennesker når jeg bruker det ordet? Jeg mener jo ingenting stygt med det? 6783027[/snapback] Det er vel ikke så interessant hvordan du/vi føler for bruken av spesielle uttrykk, men mere viktig hvordan mottakeren oppfatter det samme. Edit: Personlig synes jeg trådtittelen er meget provoserende ... 6784179[/snapback] Skjønner deg godt, om ikke tittelen var ment for å provosere var den hvertfall ment som en "trigger" for en god diskusjon. Kan endre hvis du eller andre føler dere støtt av den. Lenke til kommentar
Pricks Skrevet 1. september 2006 Del Skrevet 1. september 2006 Ikke et rasistisk ord? Her bruker man ordet "neger" for å skille mellom deg som er hvit i huden og en person som er mørk i huden. Det er generalisering og rasisme i alle høyeste grad. Ja, det er generalisering å si at svarte er svarte og hvite er hvite. Ikke all generalisering er gal eller umoralsk. Men det har ikke noe med rasisme å gjøre. Hvis vi hadde hatt et eget ord for mennesker med rødt hår og fregner, ville det vært noe disse menneskene hadde satt pris på? Å bli skilt ut fra andre mennesker med et ord som kunne hensette dem som en egen menneskerase? 6781400[/snapback] Vi snakker som regel om hudfargen. Ordet "neger" er ikke et ord vi skal tillate oss å bruke. De som synes det er helt i orden å bruke dette ordet for å beskrive enkelte mennesker, bør gjennomgå en ordentlig språkvask. 6781464[/snapback] Uenig. Jeg bruker ordet konsekvent, og ingen negre jeg kjenner har noen problemer med det. Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147 Skrevet 1. september 2006 Del Skrevet 1. september 2006 Hvorfor oppfører jeg meg nedverdigende ovenfor andre mennesker når jeg bruker det ordet? Jeg mener jo ingenting stygt med det? 6783027[/snapback] Det er vel ikke så interessant hvordan du/vi føler for bruken av spesielle uttrykk, men mere viktig hvordan mottakeren oppfatter det samme. Edit: Personlig synes jeg trådtittelen er meget provoserende ... 6784179[/snapback] Skjønner deg godt, om ikke tittelen var ment for å provosere var den hvertfall ment som en "trigger" for en god diskusjon. Kan endre hvis du eller andre føler dere støtt av den. 6784329[/snapback] Jeg blir ikke personlig støtt, kanskje fordi jeg er hvit som Blenda. Jeg tenker mere på de som ikke er som meg, tenker de at alle "vi" er provoserende duster? Du hadde fått frem den samme meningen ved å benytte ordet i anførsel, og da samtidig gitt diskusjonen en nøytral start. Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147 Skrevet 1. september 2006 Del Skrevet 1. september 2006 Uenig. Jeg bruker ordet konsekvent, og ingen negre jeg kjenner har noen problemer med det. 6784334[/snapback] Javel, da tipper jeg at, enten er disse ganske unge, eller så kjenner du ikke så mange. Lenke til kommentar
Pricks Skrevet 1. september 2006 Del Skrevet 1. september 2006 Det er nedverdigende fordi det ikke brukes. Ved å fraråde å bruke det, vedlikeholder man den negative effekten. 6783131[/snapback] Eller man motvirker det ved å alminneliggjøre ordet så det mister brodden. Slik homofile er godt i gang med å ufarliggjøre "homse". Lenke til kommentar
JBlack Skrevet 1. september 2006 Del Skrevet 1. september 2006 Man må jo bruke det som er sannheten. Plakaten virker nok mye bedre med en neger på enn med en hvit siden de fleste forbinder biltyveri med mørkhudene og det er dems egen skyld. 6779614[/snapback] uuuhm... Btw, det virker veldig uprofosjonelt når dere sier "neger" Nrk, Norsk Riksmålsordbok og africanu fraråder å bruke uttrykket fordi det virker nedverdigende 6782897[/snapback] Og hvem er det som har definert det? Hvite politisk korrekte bedrevitere, eller negerne selv? Lenke til kommentar
JBlack Skrevet 1. september 2006 Del Skrevet 1. september 2006 Det er nedverdigende fordi det ikke brukes. Ved å fraråde å bruke det, vedlikeholder man den negative effekten. 6783131[/snapback] Eller man motvirker det ved å alminneliggjøre ordet så det mister brodden. Slik homofile er godt i gang med å ufarliggjøre "homse". 6784471[/snapback] Helt enig! I motsetning til den evige jakten der man stadig må finne på nye uttrykk for å holde seg politisk korrekt. Det verste eksempelet må være 'special people' på mentalt funksjonshemmede. Det er en del ord man har gått gjennom der.. (noen som har/finner oversikt?) Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå