guardianpegasus Skrevet 1. september 2006 Del Skrevet 1. september 2006 Ordet "neger" er ikke et ord vi skal tillate oss å bruke. De som synes det er helt i orden å bruke dette ordet for å beskrive enkelte mennesker, bør gjennomgå en ordentlig språkvask. Du leser jo ikke hva jeg skriver. Virker kun som om du er ute etter å stemple folk rasister. Hva synes du f.eks om ordet asiat? Er det greit? Hva med eskimo? Araber? Hvit? Lenke til kommentar
Superslask Skrevet 1. september 2006 Del Skrevet 1. september 2006 (endret) guardianpegasus: Ikke et rasistisk ord? Her bruker man ordet "neger" for å skille mellom deg som er hvit i huden og en person som er mørk i huden. Det er generalisering og rasisme i alle høyeste grad.6781400[/snapback] Hvordan ville samfunnet sett ut om vi ikke fikk lov til å nevne forskjeller mellom mennesker? Er man rasist om man kaller noen feit også? Man er ikke rasist på grunn av valg av språk, men på grunn av tanken bak språket. Endret 1. september 2006 av Superslask Lenke til kommentar
Eddie81 Skrevet 1. september 2006 Del Skrevet 1. september 2006 Selv om det ikke er politisk korrekt lenger å kalle en neger for en neger, så kaller jeg dem fortsatt for neger, og jeg mener heller ikke noe rasistisk med det. Nå er det ikke sånn at jeg går å rundt å snakker så mye om negre heller da, men når jeg først er inne på det så er det neger. At folk vender og vrir på ting slik at måten jeg snakker på plustselig skal være rasistisk er meg totalt likegyldig. Har aldri blitt kalt rasist av en neger for å ha referert til dem som neger. Men det er bra noen opplyser meg her på gorumet over hvilken rasist jeg er. Når det kommer til plakaten så ser jeg ingenting rasistisk med det, og den politikken som den politikeren fører virker mer mot sin mening. Grunnen til at mange er veldig kritiske mot innvandrere er jo det faktum at de ofte kan bli oppfattet som at de blir strøket etter hårene av norsk politikk. Men nå er jo politikeren fra SV også, så det sier vel egentlig sitt. Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147 Skrevet 1. september 2006 Del Skrevet 1. september 2006 Å kalle ordet "neger" rasistisk tror jeg det er flest ikke-hvite (PK nok for deg?) og politisk korrekte anti-rasister som gjør. Kan ikke snakke for noen andre, men for meg har ordet en ganske nøytral klang som, når det brukes uten negativt tonefall, kort og greit forteller at en person har en mulig afrikansk opprinnelse og en hudfarge som er noe mørkere enn etniske nordmenn. 6781488[/snapback] Ordet neger oppfattes veldig provoserende av de som det er ment på. Prøv å spørre disse , så tror jeg du får et kontant svar. Det er etter hva jeg har forstått et "slaveuttrykk". Lenke til kommentar
Jarmo Skrevet 1. september 2006 Del Skrevet 1. september 2006 http://no.wikipedia.org/wiki/Neger http://www.dokpro.uio.no/perl/ordboksoek/o...er&ordbok=begge Lenke til kommentar
Heilage Skrevet 1. september 2006 Del Skrevet 1. september 2006 Å kalle ordet "neger" rasistisk tror jeg det er flest ikke-hvite (PK nok for deg?) og politisk korrekte anti-rasister som gjør. Kan ikke snakke for noen andre, men for meg har ordet en ganske nøytral klang som, når det brukes uten negativt tonefall, kort og greit forteller at en person har en mulig afrikansk opprinnelse og en hudfarge som er noe mørkere enn etniske nordmenn. 6781488[/snapback] Ordet neger oppfattes veldig provoserende av de som det er ment på. Prøv å spørre disse , så tror jeg du får et kontant svar. Det er etter hva jeg har forstått et "slaveuttrykk". 6781530[/snapback] Neger (også nigger, som brukes som nedsettende ord i USA) daterer nok tilbake til slavehandelens tid ja. Det blir vel til at vi kaller mørkhudede for afroamerikanere da. Hvis det er greit? Lenke til kommentar
Isbilen Skrevet 1. september 2006 Del Skrevet 1. september 2006 For meg har dette med effektivitet og klang å gjøre. "Neger" er et mye bedre ord enn "svart" (som også høres verre ut i mine ører), og "afro-amerikaner" gidder jeg rett og slett ikke å si. Når det er sagt er det svært sjelden man trenger å si f.eks. "det kom en neger gående". Som regel sier jeg bare "det kom en fyr". Ord som "neger", "kineser", "japse", etc. er stort sett bare praktiske når man skal beskrive utseende. Lenke til kommentar
tom waits for alice Skrevet 1. september 2006 Del Skrevet 1. september 2006 Det må gå ann å betegne hudfarge på farge. Det er nemlig heller ikke alle svarte som er afrikanere, så da blir det også galt å uten videre kalle folk det. Omtrent som å kalle oss amerikanere fordi vi er hvite. Vi er ikke amerikanere. Vi er bare hvite. Men de fleste fargede, enten de er afro-amerikanere, afrikanere eller annensteds fra, er da slett ikke svarte. de er ulike sjatteringer mellom lyshudede nordafrikanere og mørke brune. Bare et fåtall er så mørke i huden at man kan kalle dem sorte. Hva synes du f.eks om ordet asiat? Er det greit? Hva med eskimo? Araber? Hvit? Asiat beskriver bare georgrafisk oprinnelse. Helt nøytralt, akkurat som europeer. Arabere er et språk- og kulturfellesskap mer enn en etnisk gruppe. Det er greit nok, så lenge man skjønner forskjellen og ikke bruker det til generaliseringer. Eskimo er en upresis samle betegnelse på ulike folkeslag, med begrenset kulturelle eller andrefellesstrekk. Det bygger på manglende kunnskap om disse folkeslagene at man skjærer dem over en kam, og det er derfor ikke et godt uttrykk. Hvit er like upresist og meningsløst som svart, i mine ører. Hudfarge betyr ingenting som er nytting i noen sammenhenger, annet enn som en beskrivelse av et individ. Som gruppebetgenelse er det uten verdi. Geir Lenke til kommentar
tom waits for alice Skrevet 1. september 2006 Del Skrevet 1. september 2006 Det er vel ingen som mener at vi skal kalle dem afroamerikanere her på berget. Med mindre vi er i USA og snakker om amerikanere av afrikansk avstamning. Her hjemme er det vel liten grunn til å generalisere utfra hudfarge i noen sammeheng. Med mindre man mener det er noen naturgitte forskjeller mellom hvite og folk med andre hudfarger som er større enn forskjellene mellom ulike folkeslag innefor hver gruppe. Med andre ord: Har en kineser, en tamil, en araber, en indianer og en pygme større fellestrekk enn en araber og en europeer? I såfall: Hvilke? Geir Lenke til kommentar
Karl-Peder Skrevet 1. september 2006 Del Skrevet 1. september 2006 Asiat beskriver bare georgrafisk oprinnelse. Helt nøytralt, akkurat som europeer. 6781571[/snapback] Og akkurat som "neger", som viser til mørkhudete mennesker med opprinnelse i Afrika, sør for Sahara.. Lenke til kommentar
Heilage Skrevet 1. september 2006 Del Skrevet 1. september 2006 Det er vel ingen som mener at vi skal kalle dem afroamerikanere her på berget. Med mindre vi er i USA og snakker om amerikanere av afrikansk avstamning. Her hjemme er det vel liten grunn til å generalisere utfra hudfarge i noen sammeheng. Med mindre man mener det er noen naturgitte forskjeller mellom hvite og folk med andre hudfarger som er større enn forskjellene mellom ulike folkeslag innefor hver gruppe. Med andre ord: Har en kineser, en tamil, en araber, en indianer og en pygme større fellestrekk enn en araber og en europeer? I såfall: Hvilke? Geir 6781605[/snapback] Det er jo faktisk forskjell på oss utseendemessig. Vi deler jo opp i: Vesteuropeere (Norden, Tyskland, Frankrike etc) Østeuropeere (Østblokklandene, Polen etc) Søreuropeere (Italia, Spania etc) Vestasiatere (India, Pakistan etc?) Østasiatere (Kina, Japan etc) Ser ut som om vi har en trang til å gruppere oss, noe som ikke er ukjent. Personlig ser jeg ingen grunn til å sette noen merkelapp på noen, med mindre utseende skal beskrives. (Noe som samsvarer mye med TWFAs konklusjon) Lenke til kommentar
Loerand Skrevet 1. september 2006 Del Skrevet 1. september 2006 Ordet "neger" er ikke et ord vi skal tillate oss å bruke. De som synes det er helt i orden å bruke dette ordet for å beskrive enkelte mennesker, bør gjennomgå en ordentlig språkvask. 6781464[/snapback] Hva med de svarte i USA? De kaller jo hverandre for "nigga". Samme ordet? ja! Jeg ser ikke noe problem med å kalle en svart person for neger. Hadde en kamerat fra Somalia en gang, han sa det var like greit å bli "neger" som å bli kalt "svart" eller "afrikaner"... Lenke til kommentar
stout Skrevet 1. september 2006 Del Skrevet 1. september 2006 Det er vel ingen som mener at vi skal kalle dem afroamerikanere her på berget. Med mindre vi er i USA og snakker om amerikanere av afrikansk avstamning. Dessverre er det en god del nordmenn (av typen bleikansikt i det minste), etter min erfaring, som bruker uttrykket om både 1ste og nte-generasjons nordmenn med tilsynelatende afrikansk opphav. Hvis vi på død og liv skal adoptere det, så bør det endres til "afronordmenn" eller "afroeuropeere." Afrovikinger? Chinegro anyone? Tog du an? Lenke til kommentar
tom waits for alice Skrevet 1. september 2006 Del Skrevet 1. september 2006 Hva med de svarte i USA? De kaller jo hverandre for "nigga". Samme ordet? ja! Jeg ser ikke noe problem med å kalle en svart person for neger. Hadde en kamerat fra Somalia en gang, han sa det var like greit å bli "neger" som å bli kalt "svart" eller "afrikaner"... 6781727[/snapback] At en gruppe adopterer nedsettende uttrykk om seg selv for dermed å nøytralisere dem, er ikke uvanlig. De homofile har gjort det med mange slike uttrykk. Det betyr ikke at det automatisk blir god tone for de som tidligere brukte dem i nedsettende betydning å begynne igjen. Du kan jo gjette hvor populær du blir hvis du kommer til New York og sier "Wassup, nigga" til den første og beste gjengen du støter på i et farget område. Og at et enkelt individ av en gruppe sier det er greit, betyr ikke at han uttaler seg på vegne av gruppen. Det betyr bare at han selv ikke har noe problem med det. (Eller ikke vil at folk skal tro han har det.) Geir Lenke til kommentar
834HF42F242 Skrevet 1. september 2006 Del Skrevet 1. september 2006 Der går Hans, der går Eva, der går en i klassen hennes som jeg ikke kjenner. Der går en neger. Folk må gjerne si det, men det er og blir rasisme. Men men. Dere modner vel til og blir kvitt slike barnslige holdninger. Dog tyder mye på at antirasismekampanjer ikke når frem hos alle. De som regelrett mener at neger ikke er et rasistisk ord, kan da går bort til en mørkhudet mann og si "Hei, jasså neger? Hvor kommer du fra da?" Hvor tette i pappen går det an å bli? Lenke til kommentar
Superslask Skrevet 1. september 2006 Del Skrevet 1. september 2006 (endret) Der går Hans, der går Eva, der går en i klassen hennes som jeg ikke kjenner. Der går en neger. Folk må gjerne si det, men det er og blir rasisme. Men men. Dere modner vel til og blir kvitt slike barnslige holdninger. Dog tyder mye på at antirasismekampanjer ikke når frem hos alle. De som regelrett mener at neger ikke er et rasistisk ord, kan da går bort til en mørkhudet mann og si "Hei, jasså neger? Hvor kommer du fra da?" Hvor tette i pappen går det an å bli? 6782050[/snapback] Er du for ignorant til å svare på mitt spørsmål da? Let me refresh your memory: Hvordan ville samfunnet sett ut om vi ikke fikk lov til å nevne forskjeller mellom mennesker? Er man rasist om man kaller noen feit også? Som jeg også nevner, er det tanken bak ordene som gjør en til rasist, ikke selve ordet. Hvor tett i pappen går det egentlig an å bli? Jeg sier neger. Da er jeg altså en rasist, selv om jeg ikke mener noe rasistisk. Om du gjør som i ditt utrolige bra eksempel (catch the irony?), kan det såklart virke rastisk, men hvem (unnskyld språket) faen gjør det uten å faktisk mene å henge ut personen fordi han ikke er hvit? Da er det ikke lenger ordet som gjør han til rasist, men tanken bak det. Se ting fra ett litt større perspektiv, det skader ikke. Edit: And for the record, jeg sier pakkis og og nigger og flere slike ting også. Bruker man det nok uten å legge rasistiske tanker bak det, dreper du effekten av ordet slik det er idag. Endret 1. september 2006 av Superslask Lenke til kommentar
JBlack Skrevet 1. september 2006 Del Skrevet 1. september 2006 guardianpegasus: Ikke et rasistisk ord? Her bruker man ordet "neger" for å skille mellom deg som er hvit i huden og en person som er mørk i huden. Det er generalisering og rasisme i alle høyeste grad. 6781400[/snapback] For noe forbanna sprøyt! Å ha forskjellige betegnelser på forskjellige ting har null og niks med rasisme å gjøre. Det er ikke mer rasitisk å kalle en neger for en neger enn det er å kalle en svart for en svart eller en kylling for en kylling. Og selvsagt er det generalisering, på samme måte som vi generaliserer over møbler og kaller en stol for en stol og en sofa for en sofa og ikke alt sammen for møbler. Å kalle en neger for en neger kan kun være nedsettende dersom man verdsetter ikke-negre som noe finere eller bedre. Så etter min mening er det du som har rasistiske tendes når du antyder at neger er noe som er negativt å bli kalt. Lenke til kommentar
Xtra Skrevet 1. september 2006 Del Skrevet 1. september 2006 (endret) Jblack: ordet har blitt negativt ladd over tidene. Jeg må innrømme at jeg bruker ordet "neger" av og til men da mener jeg ikke noe rasistisk ved det, men slike ord som "pakkis" og "japse", som har sprunget ut ifra "pakistaner" og "japaner" lar jeg være å bruke. Hvorfor? I likhet med neger, har disse to ordene også en til dels meget negativ ladning. Endret 1. september 2006 av Xtra Lenke til kommentar
Isbilen Skrevet 1. september 2006 Del Skrevet 1. september 2006 Neger er et ord som i seg selv ikke er ladet på hverken den ene eller andre måte. Etymologien er kanskje ikke den mest politisk korrekte, men pytt. At det før i tiden ble brukt på en nedsettende måte sier ikke noe om de som bruker det i dag. Jeg mener at vi ved å bruke slike tidligere fy-ord i mye større grad frigjør oss fra fortidens spøkelser enn hvis vi later som om de ikke eksisterer. Dessuten synes jeg "neger" er et beint fram koselig ord. "Afro-amerikaner": 7 (syv, sju) stavelser. "Neger": 2 (to) stavelser. Jeg tror dette handler mer om språkøkonomi enn rasisme. Lenke til kommentar
Xtra Skrevet 1. september 2006 Del Skrevet 1. september 2006 Neger er et ord som i seg selv ikke er ladet på hverken den ene eller andre måte. Etymologien er kanskje ikke den mest politisk korrekte, men pytt. At det før i tiden ble brukt på en nedsettende måte sier ikke noe om de som bruker det i dag. Jeg mener at vi ved å bruke slike tidligere fy-ord i mye større grad frigjør oss fra fortidens spøkelser enn hvis vi later som om de ikke eksisterer. Dessuten synes jeg "neger" er et beint fram koselig ord. "Afro-amerikaner": 7 (syv, sju) stavelser. "Neger": 2 (to) stavelser. Jeg tror dette handler mer om språkøkonomi enn rasisme. 6782647[/snapback] Vel personlig mener jeg det er det. Afro-amerikanere er ikke helt korrekt å bruke om det vi kaller "negere" i Norge. Les selv: link Fra artikkelen: The term Negro, which was widely used until the 1960s, has become increasingly considered passé and inappropriate, derogatory or simply ignorant. It is still fairly commonly used by older individuals and in the Deep South. Once widely considered acceptable, Negro fell into disfavor for reasons already herein stated. The self-referential term of preference for Negro became black. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå