Gå til innhold

Kan ikke mørkhudete brukes til noe lenger ?

Anbefalte innlegg

Heisann.

Satt å leste avisa igår var det vel og da la jeg merke til en artikkel om noen plakater.

Link til artikkel

Så, hvorfor kan man aldri bruke personer med mørk hud her ? Under bildet av jenta, som er etnisk norsk, er det hvite personer som faktisk begår innbrudd. Men likevel er det en "negersak". Alt man gjør med mørke personer blir nå uglesett og med en gang du gjør noe lignende som denne plakaten kommer bedreviterene og roper "HEI! Stakkars neger, ikke bruk negere sånn. Vi må skåne og skjerme negerene".

Er så lei, at det går ann. Når skal vi kunne bruke mørkhudete til noe som helst ?

Meninger takk!

Endret av kverna
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg er helt enig med Lomz. Det bør absolutt unngås, spesielt ettersom vi allerede har en del fremmedfrykt, en fremmedfrykt plakaten i verste fall kan bidra til å forsterke.

Edit: Det hadde vært enda bedre å bruke en lys og en mørk.

Endret av sanoj_20
Lenke til kommentar

Med en gang man er mørkhudet, eller kommer fra en annen kultur, har man et hav av rettigheter. Gir man ikke disse en jobb, kalles det rasisme. Kaster man disse ut av landet fordi de ikke har god nok grunn til å få oppholdstillatelse, så kalles det dårlig og urettferdig innvandringspolitikk. Nekter man disse menneskene å undertrykke kvinnene sine, kaller man det undertrykkelse av andres kulturer. Nekter man disse å bygge moskeer i Norge, kalles det fremmedfrykt. Det er jo egentlig motsatt rasisme.

Dessuten, disse menneskene omtaler jo seg selv som fremmedkulturelle i forhold til oss, de nekter ikke for å ha en annen etnisk bakgrunn enn oss. Vedgår de ikke da selv at det er en forskjell. Er det ikke da det samme som rasisme. Mange av dem fører en "Oss og dem-politikk". -Nå er vi invandrere lei av å bli diskriminert. Har de ikke da selv utpekt seg som en gruppe som skiller seg ut fra det norske samfunnet?

Alle i Norge må tåle å bli behandlet som nordmenn, rette seg etter norske kulturelle normer og regler, og vedgå at man i Norge både har rettigheter og lover. Disse gjelder for alle, samme om man kommer fra Hallingdal eller Kairo.

Inneholder plakater kun hvite mennesker, er det ekskludering av mørkhudede. Inneholder plakater mørke mennesker, er det rasisme. Uansett hva vi gjør, så er det jo alltid noen som har en mening om det, og at det er galt.

Endret av neitakk
Lenke til kommentar
Med en gang man er mørkhudet, eller kommer fra en annen kultur, har man et hav av rettigheter. Gir man ikke disse en jobb, kalles det rasisme. Kaster man disse ut av landet fordi de ikke har god nok grunn til å få oppholdstillatelse, så kalles det dårlig og urettferdig innvandringspolitikk. Nekter man disse menneskene å undertrykke kvinnene sine, kaller man det undertrykkelse av andres kulturer. Nekter man disse å bygge moskeer i Norge, kalles det fremmedfrykt. Det er jo egentlig motsatt rasisme.

Dessuten, disse menneskene omtaler jo seg selv som fremmedkulturelle i forhold til oss, de nekter ikke for å ha en annen etnisk bakgrunn enn oss. Vedgår de ikke da selv at det er en forskjell. Er det ikke da det samme som rasisme. Mange av dem fører en "Oss og dem-politikk". -Nå er vi invandrere lei av å bli diskriminert. Har de ikke da selv utpekt seg som en gruppe som skiller seg ut fra det norske samfunnet?

Alle i Norge må tåle å bli behandlet som nordmenn, rette seg etter norske kulturelle normer og regler, og vedgå at man i Norge både har rettigheter og lover. Disse gjelder for alle, samme om man kommer fra Hallingdal eller Kairo.

Inneholder plakater kun hvite mennesker, er det ekskludering av mørkhudede. Inneholder plakater mørke mennesker, er det rasisme. Uansett hva vi gjør, så er det jo alltid noen som har en mening om det, og at det er galt.

6780650[/snapback]

Som min første post i denne kategorien må jeg si meg 100% enig med deg!

Lenke til kommentar

Denne SV'eren er alt for opptatt av hudfarge. Han er med på å opprettholde tanken om at mørkhudede er annerledes og må behandles annereledes. Slike holdninger gjør det vanskelig for vanlige mennesker å forholde seg naturlig til mørkhudede. Man vet jo aldri hva for slags filleting vi kan komme til å si eller gjøre som er galt og kan oppfattes negativt eller 'rasistisk'.

Lenke til kommentar

Må si meg enig med JBlack... her er det denne politkieren som er med på å opprettholde stereotyper og gjør integrering umulig når han vil segregere folkeslagene... og til og med nordmenn med brune øyne. Herregud...

Og et lite PS... det er ikke korrekt å bruke uttrykket neger om alle som er mørkhudede. Mange er av blandet eller annen opprinnelse. Ordet neger beskriver egentlig bare de av den mørkeste etnisiteten sør for sahara og vest for.. en eller annen elv eller noe slikt. Det har ingenting med politisk korrekthet å gjøre, bare etnisk korrekthet ;)

Lenke til kommentar
Og et lite PS... det er ikke korrekt å bruke uttrykket neger om alle som er mørkhudede. Mange er av blandet eller annen opprinnelse. Ordet neger beskriver egentlig bare de av den mørkeste etnisiteten sør for sahara og vest for.. en eller annen elv eller noe slikt. Det har ingenting med politisk korrekthet å gjøre, bare etnisk korrekthet ;)

6780797[/snapback]

Hvor har du det fra ?

Lenke til kommentar

Det vet jeg fordi dette er en diskusjon som har rast mange ganger ;)

Ordet neger eller negro på engelsk kommer fra latin, "necro", som ikke betyr død, men svart.

Det stemmer heller ikke at neger er et rasistisk ord. Det bare oppfattes slik i dag fordi minoriteter er svært sensitive for hva folk kaller dem. Nigger var heller ikke et skjellsord. Det var bare lettere for sørstatsfolk å si enn negro. Negro eller neger, var heller ikke et skjellsord. Men det ble til svart. Og så ville de ikke hete svarte lenger, men afro-amerikanere osv. personlig synes jeg streken går der. Det må gå ann å betegne hudfarge på farge. Det er nemlig heller ikke alle svarte som er afrikanere, så da blir det også galt å uten videre kalle folk det. Omtrent som å kalle oss amerikanere fordi vi er hvite. Vi er ikke amerikanere. Vi er bare hvite. Neger var et helt akseptert ord i det norske språket frem til nylig. Mange bruker det fremdeles, selv om det kan virke lite taktfullt på grunn av nærheten til ordet "nigger" og at også "negro" har en del rasistiske forbindelser i USA.

Lenke til kommentar

guardianpegasus: Ikke et rasistisk ord? Her bruker man ordet "neger" for å skille mellom deg som er hvit i huden og en person som er mørk i huden. Det er generalisering og rasisme i alle høyeste grad.

Hvis vi hadde hatt et eget ord for mennesker med rødt hår og fregner, ville det vært noe disse menneskene hadde satt pris på? Å bli skilt ut fra andre mennesker med et ord som kunne hensette dem som en egen menneskerase?

Lenke til kommentar
Ikke et rasistisk ord? Her bruker man ordet "neger" for å skille mellom deg som er hvit i huden og en person som er mørk i huden. Det er generalisering og rasisme i alle høyeste grad.

Neger er, eller strengt tatt var, men er utgått på grunn av politisk press, en betegnelse både på en hudfarge og en etnisitet. Det du her sier er i grunn at enhver etnisk betegnelse basert på farge er generalisering, og der må jeg si meg svært uenig.

Hvis vi hadde hatt et eget ord for mennesker med rødt hår og fregner, ville det vært noe disse menneskene hadde satt pris på? Å bli skilt ut fra andre mennesker med et ord som kunne hensette dem som en egen menneskerase?

Nå er ikke folk med rødt hår og fregner noen egen etnisk gruppe da. Men i england så kalles de faktisk for 'gingers' uten at det later til å plage noen særlig. Også har vi jo blondinevitser...

Nei, jeg synes du trekker betydningen vel langt, og inn i en sammenheng de som har brukt ordet aldri har ment det.

Lenke til kommentar
Ordet "neger" beskriver ikke noe som helst i henhold til aksepterte normer og uttrykk. "Neger" er et skjelsord mot mørkhudede afrikanere eller mennesker med afrikansk opprinnelse. Jeg antar ordet er basert på navnet Nigeria/Niger.

6781348[/snapback]

Neger er en fornorskning av det spanske "negro", som betyr sort, og som igjen kommer fra det latinske "niger" av samme betydning. Latinsk ordbok. Det er lenge siden det var i alminnelig språkbruk her i landet.

Som du sier, det er meningsløst, i og med at ikke alle afrikanere er svarte, eller av samme folkeslag.

guardianpegasus: Jeg tror du tar feil om necro, det er gresk (ikke latinsk) for død.

Geir :)

Lenke til kommentar
guardianpegasus: Ikke et rasistisk ord? Her bruker man ordet "neger" for å skille mellom deg som er hvit i huden og en person som er mørk i huden. Det er generalisering og rasisme i alle høyeste grad.

6781400[/snapback]

Ord tillegges andre meninger enn den opprinnelige over tid.

Skjellsordet "mongo" om folk med Down's syndrom f.eks.

Å kalle ordet "neger" rasistisk tror jeg det er flest ikke-hvite (PK nok for deg?) og politisk korrekte anti-rasister som gjør.

Kan ikke snakke for noen andre, men for meg har ordet en ganske nøytral klang som, når det brukes uten negativt tonefall, kort og greit forteller at en person har en mulig afrikansk opprinnelse og en hudfarge som er noe mørkere enn etniske nordmenn.

Jeg synes ærlig talt det får være måte på likestilling. Discovery Channel sier det best: "Celebrating diversity". Vi bør være glad vi ikke alle er androgyne, gråhudete vesener på 1.75 uten unike ansiktsformer og kroppsbygninger.

PS. Er ordet "svart" rasistisk? "Mørkhudet?" "Farget?" Hva kan man si offentlig uten å bli beskyldt for rasisme, anti-semittisme, manns-sjåvinisme og andre skumle ismer?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...