SubScrew Skrevet 26. oktober 2002 Del Skrevet 26. oktober 2002 Min farmor driver og tar utrolig mange bilder med sitt nye digitalkamera. Problemet er at hun ikke har noe særlig med disk plass på sin IBM Aptiva (266mhz AMD). Derfor skal hun kjøpe seg en ny hardisk men problemet er at PC bare støtter 8,4GB og den minste hardisken jeg har funnet er på 20GB. Derfor lurer jeg på om det finnes noe program som gjør at det går an å lese mer en bare 8,4GB. På forhånd takk. Lenke til kommentar
CrZy_T Skrevet 26. oktober 2002 Del Skrevet 26. oktober 2002 Quote: Den 2002-10-26 20:04, skrev SubScrew:Min farmor driver og tar utrolig mange bilder med sitt nye digitalkamera. Problemet er at hun ikke har noe særlig med disk plass på sin IBM Aptiva (266mhz AMD). Derfor skal hun kjøpe seg en ny hardisk men problemet er at PC bare støtter 8,4GB og den minste hardisken jeg har funnet er på 20GB. Derfor lurer jeg på om det finnes noe program som gjør at det går an å lese mer en bare 8,4GB.På forhånd takk. Bios oppdatering? Hvis ikke det duger kan du kjøpe en 20 gb og dele den opp i en primary på 8gb og en extended på 8gb og dytte den i pc'n hennes. Får bare 16 gb, men det er da noe. Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 26. oktober 2002 Del Skrevet 26. oktober 2002 Hvis BIOS ikke klarer 8GB grensa, så hjelper det jo ikke å partisjonere. Det er disken som er problemet, ikke partisjonsstørrelsene. Prøv IBM sin nettside og se om det finnes noen BIOS oppdatering. Hvis ikke så er det kanskje mulig å finne noe software fra en disk leverandør som kan lure BIOS. Noen andre som vet noe om dette? Lenke til kommentar
Ueland Skrevet 26. oktober 2002 Del Skrevet 26. oktober 2002 kjøp en pci kontroller eller en raid kontroller, de fleste slike har jo egen bios så....a er det problemtet løst. Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 26. oktober 2002 Del Skrevet 26. oktober 2002 Godt forslag. Prøv f.eks denne, kun kr 254. Lenke til kommentar
KELViN Skrevet 26. oktober 2002 Del Skrevet 26. oktober 2002 Om du kjøper en IMB disk kan følgende verktøy hjelpe deg å takle BIOS-begrensninger. Det funka fint her hos meg. http://www.storage.ibm.com/hdd/support/dow...d.htm#diskmgr2k Lenke til kommentar
Kjetil Lura Skrevet 26. oktober 2002 Del Skrevet 26. oktober 2002 Er ikke sikker hun har noe pci slotter ledige på den gammle pc'en. Har vert borti gammle pc'er med bare 2 pci slotter. Lenke til kommentar
CrZy_T Skrevet 26. oktober 2002 Del Skrevet 26. oktober 2002 Quote: Den 2002-10-26 22:25, skrev hårek:Hvis BIOS ikke klarer 8GB grensa, så hjelper det jo ikke å partisjonere. Det er disken som er problemet, ikke partisjonsstørrelsene.Prøv IBM sin nettside og se om det finnes noen BIOS oppdatering. Hvis ikke så er det kanskje mulig å finne noe software fra en disk leverandør som kan lure BIOS. Noen andre som vet noe om dette? Funka veldig fint her ... Hadde 10 gigs disk på gamle 200mhz'n og hadde en 30 gb (16gb utnytta) på en p133. Så lenge partisjonene ikke ble over 8 gig så gikk det som bare ****... bios'n fant disken som 8 gig... men windows fant partsjonene.... Lenke til kommentar
Reggie Regis Skrevet 26. oktober 2002 Del Skrevet 26. oktober 2002 Hvis du skal bruke ide kontroller bør du sjekke om du har pci-slotter i det hele tatt og ikke ISA-slotter. Jeg har selv hatt en gammel aptiva med sperre på 2GB. Jeg kjøpte en western disk, installerte EZ-bios og partisjonerte disken i masse 2 GB partisjoner. EZ-bios er ikke anbefalt på windows NT, 2000 og XP. http://wdc.custhelp.com/cgi-bin/wdc.cfg/ph...fcGFnZT0x&p_li= EDIT : IBM : Windows XP / 2000 users: Chances are, you won't need to use Disk Manager. Since Windows 2000 and Windows XP scan the bus itself, ignoring the BIOS, your Operating System should see the full size of the drive. [ Denne Melding var redigert av: Reggie Regis på 2002-10-26 23:13 ] Lenke til kommentar
MrVilla Skrevet 26. oktober 2002 Del Skrevet 26. oktober 2002 Jeg hadde en 200MHz som jeg skulle ha en 13GB på. Den ville heller ikke godta mer en 8,4GB. En oppgradering av BIOS fiksa saken. Det samme gjelder en 266MHz som jeg holder på med nå. Den kjører en HD på 30GB. Har også kjørt en 60GB (eller var det 80?) på en 350Mz uten problem etter en BIOS-oppdatering. Det burde løse seg fint med en BIOS-oppdatering. Bare vær sikker på at du laster ned riktig oppdatering til maskinen. Som regel så vil det stå som informasjon hva oppdateringen fikser. Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 27. oktober 2002 Del Skrevet 27. oktober 2002 Reggie: Vær snill og les her hvordan man legger inn lange URL'er. Lenke til kommentar
Reggie Regis Skrevet 27. oktober 2002 Del Skrevet 27. oktober 2002 He he he :razz: På slutten av den forrige posten min hadde jeg tenkt å skrive at det nå er på tide at jeg lærer meg å skrive kortere URL'er. Litt flaut at jeg ikke har gjort det før. :oops: Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå