Gå til innhold

Drinktråden! Del dine beste drinker.

SumSar

Anbefalte innlegg

Fjordchampagne. Hjemmebrent og Nyco....

6783633[/snapback]

Hva er nyco? :dontgetit:

6789754[/snapback]

Nyco er et salt (tror jeg det var) du blander i vann for å få bort diverse plager med magen, samt at når det blandes med vann bruser det. Samt at det har en anelse smak da :p

4 cl er maksgrensen, er vel det man definerer som "en dobbel" her i norge (hvor i mange andre land defineres en dobbel som 6 cl eller 8 cl).

6783831[/snapback]

4 cl er maks, men unntaket sier at man kan ha inntil 6 cl i "internasjonale coctails". Dvs at man fint kan ha 6 cl i Cosmo, Manhattan, Dry Martini osv.

Putt oppi en dæsj med limejuice i Fjellbekken så er den som den skal :thumbup:

6793054[/snapback]

Hm, 6 cl på internasjonale drinker? Da har resturantsjefen min feilinformert meg litt, enten det eller så har han ikke nevnt det :)

Edit: Ja, glemte Lime juicen i drinken, har aldri blandet med limejuice selv, så hvordan de blander den når jeg er ute aner jeg ikke :p

Endret av Bear^
Videoannonse
Annonse
Hm, 6 cl på internasjonale drinker? Da har resturantsjefen min feilinformert meg litt, enten det eller så har han ikke nevnt det :)

6794251[/snapback]

Det er ett unntak som ofte blir oversett virker det som. Men nå er jo de fleste oppskrifter mulig å lage nøyaktig med "bare" 4 cl også. Problemet blir å finne riktig forhold når man har mer en fire forskjellig slag med brennevin. Se for eksempel på Singapore Sling - Raffles varianten. Det er ikke så lett å måle 0.5 cl :p

Hehe, nei 0.5 cl er ikke akkurat lett å måle, spes med beger som måler 2 eller 4 cl. Somregel når jeg skal skjenke f.eks likører eller Akevitt (som jeg bruker å skjenke i "shotsglass" siden vi ikke har noe annet) driter jeg i hele målebegeret og fyller på slumpen.

6794832[/snapback]

Shotsglass er jo forsåvidt målebeger. Har testet, og det er like nøyaktig å bruke shotsglass som målebeger, ihvertfall med litt trening... ;)

Nå er ikke jeg akkuarat barternder på jobb, så det blir litt mere på enkelte og litt mindre på andre. Men det bryr jeg meg ikke mye om, skjenkekontrollen her innom 1 gang i året i form av gretne gamle gubber og det er under VM i skreifiske :p

6794886[/snapback]

Litt mer på meg, også er det greit :p

Drikker uansett det meste bart, så det er ikke så forferdelig lett å kleppe meg!

Noen gode drinker!

Får begynne med en alkoholfri drink.

3 cl appelsinjuice

3 cl ananasjuice

3 cl Rose's lime

3 cl russian

3 cl sprite

1 cl grenadine

Fyll et longdrinkglass med isbiter. Ha i ingrediensene. Rør om!

Videre kommer det noen med alkohol.

Cosmopolitan:

Typedrink: Coctail

3 cl vodka

1 cl cointreau

saften av 1/4 lime

2 cl tranebærjuice

Fyll et coctailglass med isbiter og en shaker 1/3 med isbiter. Ha i ingrediensene i shakeren og rist godt. Hiv ut isbitene fra glasset, og sil over blandingen.

Fidel Castro:

Typedrink: Longdrink

4 cl Captain Morgan rom

Ginger Ale

en dash med lime

Fyll et longdrinkglass med isbiter. Ha i rom og lime, fyll opp med Ginger Ale. Rør om!

P2:

3 cl absolut vanilia

1 cl sour apple (likør)

en dash lime

sprite

Fyll et longdrinkglass med isbiter. Ha i vodka, sour apple og lime. Fyll opp med sprite. Rør om!

San Francisco:

2 cl vodka

2 cl Crème de Bananes

2 cl grenadine

appelsinjuice

Fyll et longdrinkglass med isbiter. Ha i vodka, Crème de Bananes og grenadine. Fyll opp med appelsinjuice. Alt helles over i en shaker, rist godt og hell tilbake til glasset igjen.

Singapore Sling:

2 cl gin

2 cl Peter Heering cherry brandy

1 cl Bènèdictine D.O.M.

1 cl cointreau

saften av 1/4 lime

8 cl appelsinjuice

8 cl ananasjuice

Fyll en shaker 1/3 med isbiter. Ha i ingrediensene, og rist godt. Siles så over i et longdrinkglass med isbiter.

Tom Collins:

4 cl gin

1-2 cl gommesirup eller 1-2 ts sukker

saften av èn sitron

sodavann

Fyll et longdrinkglass med isbiter. Ha i gin, gommesirup og sitron, fyll opp med sodavann. Rør om!

Sex On The Beach:

2 cl vodka

2 cl peach tree

6 cl appelsinjuice

6 cl tranebærjuice

Fyll et longdrinkglass med isbiter, og ha i ingrediensene. Rør om!

Cosmopolitan:

Typedrink: Coctail

3 cl vodka

1 cl cointreau

saften av 1/4 lime

2 cl tranebærjuice

Fyll et coctailglass med isbiter og en shaker 1/3 med isbiter. Ha i ingrediensene i shakeren og rist godt. Hiv ut isbitene fra glasset, og sil over blandingen.

6795845[/snapback]

Drakk meg rimelig full på denne drinken når jeg var på modell party i Paris (Cosmopolitan var gratis). Hadde ikke smakt denne før, men den var rimelig god. Jeg ble dog overrasket nå over å se at den inneholder tranebær juice, noe jeg trodde jeg ikke likte. :)

Man blir straks mer åpen for å smake nye ting når man finner ut at det egentlig ikke smaker så ille som man tror. Skal på byen til helga så hvis dere ser en fyr i bardisken som bestiller masse forskjellige drinker i hytt og gevær er nok vedkommende meg. ;)

Uansett, fortsett å komme med drinker folkens, her er det mye bra og rom for mer.

• 2 uker senere...

White Lady;

4 cl gin

2 cl Cointreau (ikkeno Triple Sec fra noen andre...)

En halv ferskpresset sitron

Dæsj sukkerlake/gommesirup

Alt shakes, siles over i ett nedkjølt coctailglass med eller uten sukkerkant :)

Og hvis ikke jeg husker helt feil får man en Pink Lady hvis man tar en dæsj Grenadin oppi. Blir bare bittelitt søtere, og blir selvfølgelig rosa (pink...).

• 6 måneder senere...

Skittles + Bacardi :)

Kjøp 2 poser Skittles (faen på bl.a Deli De Luca og 75cl Bacardi.

-Sorter ut de grønne skittles'ene.

-Hell Bacardien og Skittlesene (ikke de grønne, spis dem) oppi hva du nå enn vil ha det oppi.

-La det ligge i minst 24t, helst ca 36 timer.

-Bruk ett kaffefilter og helle dette tilbake i flaska for å filtrere bort skittles'ene.

There ye are! Beutiful drink for yeh pleasureh!

Whiskey Sour

- 4 cl whiskey (jeg foretrekker Jack Daniels til denne)

- 1-2 cl sitronsprut (avhengig av hvor sur du ønsker den)

- sukker (husker ikke nøyaktig. smak deg fram)

- en liten dært vaniljesukker

- isbiter/knust is

Sleng det oppi en drinkmikser og rist som en jævel.

Sil ut i et glass.

Edit: Blir nok en flaske JD på polet i morgen :)

Endret av Andreasfe
  • 2 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...