Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Tikking i golf 2


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Har samme problem på min Mazda 828 -88.

 

Sjekk først motoroljenivået!

 

Mest sannsynlig så er det ventilene ja. Men jeg har mistanke om at sylindrer og stempler er slitte, at de kommer ut av den normale "banen". Hvis du mener hva jeg skjønner...

Lenke til kommentar

Jeg har samme problemet som deg. 1.8Liter GL motor. Du har samme eller?

 

Tenker det er de hydrauliske ventilløfterne. KAN hjelpe med oljebytte, men det hjalp ikke sist gang jeg gjorde det såvidt jeg kan huske. Kanskje det iallefall kan bli svakere. Slike ventilløftere er ikke så dyre i segselv tror jeg, men jeg tror kanskje jobben koster endel på verksted.

Tror ikke det er farlig å kjøre slik. Men det begynner for min del å bli litt flaut :p

Lenke til kommentar

Jepp jeg vet... ikke spør meg hvorfor jeg skrev det...

 

Hm jeg kan jo muligens prøve å bytte olje\filter igjen jeg også snart, selvom det egentlig ikke er så lenge siden jeg gjorde det.

 

Anbefalt olje var 5w-40?

 

Kan jo være festlig å prøve for å utelukke\finne "problemet"

Lenke til kommentar

Xw- X sier bare noe om viskositeten, hvor tyktflytende oljen er.

5w-40 er vanlig til sommerbruk. Om vinteren kan det være greit å bruke en tynnere olje. Du må finne ut om du bruker syntetisk, halvsyntetisk eller mineralsk olje.

 

Hvor lenge siden du byttet olje? En god vane er å bytte etter 5-10 000 km, eller to ganger årlig.

Endret av tronni_87
Lenke til kommentar

Selvom det ikke er min tråd så svarer jeg ivei ;)

 

Er ganske sikker på at det var mineralsk vi hadde på sist gang. Tenkte det var gammel bil med mineralsk olje fra før, slik at vi ikke fikk noe unødvendig svetting\lekkasjer som følge av for god renskning med syntetisk olje....

 

ca 6 mnd siden jeg selv byttet sist gang.

 

burde jeg bytte til syntetisk?

Lenke til kommentar

Olje med gode renseegenskaper (syntetisk) kan jo de hydrauliske ventilløfterne ha god av. Tikking kan komme av at disse har satt seg pga avleiringer i oljen som syntetisk olje kan klare å rense vekk. Ellers så er det ikke uvanlig at hydrauliske ventilløftere tikker litt ved kaldstart før de har fylt seg med olje.

Lenke til kommentar

Syntetisk eller ikke skal ikke ha noe å si for lekasjeevnen til pakninger og simmeringer. Men i noen tilfiller kan motoren begynne å bruke olje fordi stempelringene løsner i sporene sine fordi avleiringene forsvinner. Med tiden vil dette opphøre da stempelringene vil "kjøre seg inn" på nytt. Prosessen er ikke reversibel med å gå tilbake til mineralsk olje :)

Rett meg om jeg tar feil :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...