IcedInsanity Skrevet 31. august 2006 Del Skrevet 31. august 2006 Hver gang eg skal kjøre med bilen min og motoren er kald så tikker bilen når eg kjører..den tikker fortere jo fortere eg kjører...tar eg inn clutchen og ruser an mye da gir det seg en liten stund før det begynner igjen..men når motoren er blitt varm da er tikkingen borte..va skjer?..... Lenke til kommentar
Beinet1 Skrevet 31. august 2006 Del Skrevet 31. august 2006 Hvilken årsmodell? Er det 85 eller tidliger så må nok ventilene dine justeres. 86 eller nyere har hydrauliske løftere. Kan muligens bli bedre om du bytter olje, 5w-40 kvalitet burde funke bra på disse. Lenke til kommentar
Jtand Skrevet 31. august 2006 Del Skrevet 31. august 2006 Har samme problem på min Mazda 828 -88. Sjekk først motoroljenivået! Mest sannsynlig så er det ventilene ja. Men jeg har mistanke om at sylindrer og stempler er slitte, at de kommer ut av den normale "banen". Hvis du mener hva jeg skjønner... Lenke til kommentar
IcedInsanity Skrevet 2. september 2006 Forfatter Del Skrevet 2. september 2006 Det er en 90 mod eg har... Lenke til kommentar
apegryn Skrevet 2. september 2006 Del Skrevet 2. september 2006 (endret) hvor lenge siden du skiftet olje + oljefilter? Edit: Oljeskift, oljerens og nytt filter vil da sikkert hjelpe på tikkingen. Det blir vertfall ikke bedre om kjører på gammel olje... Endret 3. september 2006 av tronni_87 Lenke til kommentar
IcedInsanity Skrevet 3. september 2006 Forfatter Del Skrevet 3. september 2006 Ikke siden eg kjpte den...vet ikke når forrige eier gjorde det... Lenke til kommentar
kremt Skrevet 3. september 2006 Del Skrevet 3. september 2006 Ikke siden eg kjpte den...vet ikke når forrige eier gjorde det... 6795087[/snapback] Sånn å forstå ja Regn med at det er et par år siden det er gjort da Lenke til kommentar
snoemann Skrevet 3. september 2006 Del Skrevet 3. september 2006 Jeg har samme problemet som deg. 1.8Liter GL motor. Du har samme eller? Tenker det er de hydrauliske ventilløfterne. KAN hjelpe med oljebytte, men det hjalp ikke sist gang jeg gjorde det såvidt jeg kan huske. Kanskje det iallefall kan bli svakere. Slike ventilløftere er ikke så dyre i segselv tror jeg, men jeg tror kanskje jobben koster endel på verksted. Tror ikke det er farlig å kjøre slik. Men det begynner for min del å bli litt flaut Lenke til kommentar
apegryn Skrevet 3. september 2006 Del Skrevet 3. september 2006 Snoemann: GL sier bare noe om utstyrsnivået på bilen og har ingenting med motoren å gjøre. --- Hadde/Har samme problemet selv med min 1,8. Olje+filter hjelper på en god del, selv om jeg ennå hører litt tikk ved motorstart og kaldkjøring. Lenke til kommentar
snoemann Skrevet 3. september 2006 Del Skrevet 3. september 2006 Jepp jeg vet... ikke spør meg hvorfor jeg skrev det... Hm jeg kan jo muligens prøve å bytte olje\filter igjen jeg også snart, selvom det egentlig ikke er så lenge siden jeg gjorde det. Anbefalt olje var 5w-40? Kan jo være festlig å prøve for å utelukke\finne "problemet" Lenke til kommentar
apegryn Skrevet 3. september 2006 Del Skrevet 3. september 2006 (endret) Xw- X sier bare noe om viskositeten, hvor tyktflytende oljen er. 5w-40 er vanlig til sommerbruk. Om vinteren kan det være greit å bruke en tynnere olje. Du må finne ut om du bruker syntetisk, halvsyntetisk eller mineralsk olje. Hvor lenge siden du byttet olje? En god vane er å bytte etter 5-10 000 km, eller to ganger årlig. Endret 3. september 2006 av tronni_87 Lenke til kommentar
snoemann Skrevet 3. september 2006 Del Skrevet 3. september 2006 Selvom det ikke er min tråd så svarer jeg ivei Er ganske sikker på at det var mineralsk vi hadde på sist gang. Tenkte det var gammel bil med mineralsk olje fra før, slik at vi ikke fikk noe unødvendig svetting\lekkasjer som følge av for god renskning med syntetisk olje.... ca 6 mnd siden jeg selv byttet sist gang. burde jeg bytte til syntetisk? Lenke til kommentar
Beinet1 Skrevet 4. september 2006 Del Skrevet 4. september 2006 Olje med gode renseegenskaper (syntetisk) kan jo de hydrauliske ventilløfterne ha god av. Tikking kan komme av at disse har satt seg pga avleiringer i oljen som syntetisk olje kan klare å rense vekk. Ellers så er det ikke uvanlig at hydrauliske ventilløftere tikker litt ved kaldstart før de har fylt seg med olje. Lenke til kommentar
snoemann Skrevet 4. september 2006 Del Skrevet 4. september 2006 Hva hvis det plutselig oppstår lekkasjer som følge av å prøve dette? Forsvinner disse antakelig igjen ved tilbakeføring til mineralsk olje? Lenke til kommentar
Beinet1 Skrevet 4. september 2006 Del Skrevet 4. september 2006 Syntetisk eller ikke skal ikke ha noe å si for lekasjeevnen til pakninger og simmeringer. Men i noen tilfiller kan motoren begynne å bruke olje fordi stempelringene løsner i sporene sine fordi avleiringene forsvinner. Med tiden vil dette opphøre da stempelringene vil "kjøre seg inn" på nytt. Prosessen er ikke reversibel med å gå tilbake til mineralsk olje Rett meg om jeg tar feil Lenke til kommentar
snoemann Skrevet 4. september 2006 Del Skrevet 4. september 2006 Hmm skumle saker.... er så flott og fint når bilen ikke bruker olje Lenke til kommentar
Beinet1 Skrevet 4. september 2006 Del Skrevet 4. september 2006 VW sine motorer av den typen pleier sjeldent å bruke olje hvis de er noenlunde greit holdt. Som oftest så er det slitte ventilstyringer og slitte ventiltettninger som gjør at disse bruker olje. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå