Økonom Skrevet 31. august 2006 Del Skrevet 31. august 2006 Halla, kjeder meg litt, og fysikk-læreren drev å lekte litt med CO2 (leid flaske på TESS og lage litt tørris og sånn) idag. Først sa han at trykket på flaska var 60 bar, men etter en stund sa han at det var feil og at trykket er 600 bar (!) Han må da vel være rusk? Kritiske trykket til CO2 er 31°C, 73.825 bar. CO2 temp/trykk tabell Regner med at flasketrykket er 50-60 bar.. Tror vel den flaska vill gått i lufta ved 600 bar? Også lurte jeg på om noen vet hva det koster å leie en CO2 flaske? Sånn 10Kg elns. Lenke til kommentar
Angelou Skrevet 5. september 2006 Del Skrevet 5. september 2006 Halla, kjeder meg litt, og fysikk-læreren drev å lekte litt med CO2 (leid flaske på TESS og lage litt tørris og sånn) idag. Først sa han at trykket på flaska var 60 bar, men etter en stund sa han at det var feil og at trykket er 600 bar (!) Han må da vel være rusk? Kritiske trykket til CO2 er 31°C, 73.825 bar. CO2 temp/trykk tabell Regner med at flasketrykket er 50-60 bar.. Tror vel den flaska vill gått i lufta ved 600 bar? Også lurte jeg på om noen vet hva det koster å leie en CO2 flaske? Sånn 10Kg elns. 6778333[/snapback] vell vanskelig for meg å svare på. Men sansynligivs så oppbevarte han hvertfal co2en i flytende form.. dvs. at trykket ville være over 72,8 bar ved 31,1 C.. om du sier at temperaturen var 20-25 C høres ikke 60 bar urimelig ut... Gå bort og rist på flaska.. merker du at innholdet er flytende og skvulper rundt.. vet du at den holdes akurat ved grensen til "super kritisk" dvs.. at deler av co2en er flytende og deler er gass.. som altså skjer ved ca 60 bar.. avhengig av temperatur. skvulper det ikke så vet du at det enten er gass.. eller bare veske.. altså enten under 60 bar.. som er lite sansynlig.. eller et stykke over. Forøvrig så er dette bare min teori utifra og lese en liten definisjon.. så bør kanskje ikke ta den helt for god fisk hvor mye koster det å leie en co2 tank? hmm.. kommer helt ann på.. min erfaring er at slikt klarer man fint å skaffe gratis fra univeriteter osv med lit smisking eller så kan du jo kjøpe et co2 brannslukkingsaparat? info om co2: CO2 har kritisk punkt på 72,8 Bar og 31,1○C. Ved høyere trykk enn dette går CO2 inn i superkritisk området, der det blir i en væskelignende tilstand. Videre trykkøkning kan gjøres ved pumping, som er mindre energikrevende enn å komprimere gass. Lenke til kommentar
Økonom Skrevet 6. september 2006 Forfatter Del Skrevet 6. september 2006 Ok, takker og bukker, sa til læreren at CO2 trengte ca. 60 bar for å bli flytende på 20°C. Og han sa han hadde sagt feil dagen før, så, bedre karakter i fysikk til meg Ja, har tenkt litt på å kjøpe et CO2 brannsluknings-apparat, lurer litt på hva det koster, noen som vet? Har ikke funnet noen priser på det. Lenke til kommentar
ChrML Skrevet 6. september 2006 Del Skrevet 6. september 2006 Er et CO2 apparat på Trygg og Sikker: http://www.tryggogsikker.no/html/94.html Lenke til kommentar
Pels Skrevet 7. september 2006 Del Skrevet 7. september 2006 (endret) Har sett noen flasker (ca. 1.7m store) som er på 300 bar. Endret 7. september 2006 av Pels Lenke til kommentar
Økonom Skrevet 7. september 2006 Forfatter Del Skrevet 7. september 2006 Pels: CO2 på 300 bar? Sikker? Tørr nitrogen er 200 bar, og har aldri hørt om flasker med høyere trykk enn det. Mulig flaskene tåler maks. 300 bar. Men tviler sterkt på at de har CO2 på 300 bar. Lenke til kommentar
Heimdall Skrevet 19. september 2006 Del Skrevet 19. september 2006 Pels: CO2 på 300 bar? Sikker? Tørr nitrogen er 200 bar, og har aldri hørt om flasker med høyere trykk enn det. Mulig flaskene tåler maks. 300 bar. Men tviler sterkt på at de har CO2 på 300 bar. 6821461[/snapback] Altså, jeg drev å dykket for noen år siden. Da hadde vi jo flasker, med trykkluft, på både 200 og 300 bar. Og dette var komprimert gass! Siden luft inneholder både nitrogen (mye) og karbondioksyd (lite), så burde det vel også være mulig å ha enkeltgassene (N og CO2) under samme trykk også? Eller er det noe jeg ikke har forstått her? Lenke til kommentar
Økonom Skrevet 20. september 2006 Forfatter Del Skrevet 20. september 2006 CO2 kondenseres på 20*C ved 60 bar. Og luft inneholder under 1% CO2. Luft inneholder ca. 80% Nitrogen og nitrogen kan ikke kondenseres ved temperaturer over -146*C hvis jeg husker riktig. Oksygen kan heller ikke kondenseres ved 20*C uansett trykk. Derfor fylles disse flaskene til høyeste sikre trykk for å få mest mulig luft på flaskene. Men det er ingen grunn til at en CO2-flaske skulle fylles til 300 bar. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå