Gå til innhold

Ergonomi OG dpi umulig?

Anbefalte innlegg

Jeg har eid/eier flere muser fram til dags dato, og disse er godt representative for hele spekteret av mus som finnes på markedet i dag. "Samlingen" min består av Logitech G7 - (trådløs laser gaming mus, 2000 dpi), Logitech Cordless Click (trådløs optisk mus, 800 dpi), Logitech MX1000 (Trådløs "ergonomimus", 800 dpi) og ikke minst Razer Diamondback (trådbasert laser gaming mus, 1600 dpi).

Finner du din favoritt? ;)

Likevel er INGEN av disse musene helt perfekt. Det er alltid et eller annet som ødelegger. Det virker som om museprodusentene skal enten lage superkomfortable kontormus med et hav av knapper (positivt), men med lav dpi og håpløs friksjon, eller hyperglatte gaming mus med ekstrem presisjon og dpi, men med håpløs ergonomi så man får musesyken før man er 20.

Vi kan ta mine muser systematisk, for å illustrere dette prinsippet:

Logitech G7

Trådløs og med et genialt ladesystem, høy dpi, god ergonomi, men trege knapper og noe upresis.

Logitech Cordless Click

Håpløs mus, gidder ikke kommentere denne ytterligere. (var forøvrig den første ikke-ball-musa jeg skaffet meg, så der har den en ok unnskyldning.)

Logitech MX1000

Svær og deilig kongemus som er herlig å holde i, men med et upraktisk ladesystem, elendig dpi, og fullstendig ubrukelig friksjon.

Razer Diamondback

Superrask mus med høy dpi og med herlige teflonbelagte føtter, responsiv til tusen, men GRUSOM ergonomi.

Er det for mye forlangt å få en mus som har BÅDE god ergonomi OG gode spesifikasjoner? Logitechs G7 er vel kanskje den som er nærmest dette målet, men etter å ha kjørt Razer en ukesperiode føltes knappene trege og lite responsive. Musen i seg selv er også hakket mer upresis enn Razeren (er nok det man må ofre for trådløsheten.)

Razeren har alt det G7 og Mx1000 mangler, men den mangler igjen det MX1000 innehar.

Hvorfor skal gaming mus være så små, og "ambideksterielle" (passe like godt for venstre- og høyrehendte.)

Jeg er venstrehendt i alt annet enn musebruk, da jeg syntes det var helt naturlig å bruke høyrehånden som alle andre når jeg første gangen lærte å manøvrere en mus. Uting med disse musene som skal passe for både venstre- og høyrehendte.

Er jeg kravstor?

Har du svarnene på hvorfor det er slik?

Kanskje en eller annen administrerende arbeider i Logitech :tease: som gjerne vil komme med en uttalelse?

Eller har du funnet musa med stor M?

Vær så snill, skriv et svar! For personlig leter jeg fortsatt...

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du får lage din egen mus! Sette høy dpi innmat inn i en du liker.

Min favoritt er den billige logitech pilot. Foretrekker mus som er lave. Logitech G3 laser ser ut som den perfekte for meg... men den koster...

Har hatt en mx510 i 1,5 år, men får vondt av den.

Endret av JAPCU
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...