Gå til innhold

Feil antistatisk armlenke? :S

Anbefalte innlegg

Ok, jeg bestilte det jeg trodde var ett vanlig antistatisk armbånd.. Fikk pakken idag, og så att i enden var det en knappe ligne sak :/ Hvordan skal jeg få den greien her jordet?? :/

Armlenken:

http://www.pcutstyr.no/main.php3?PI=info&PNO=118454

Vet det står trykknapp, men jeg tenkte jo ikke på det :p

Og jeg vet det ikke er helt nødvendig, men jeg har aldri bygd pc før, og er forfulgt med uhell, serlig innen ting som går på strøm/batterier, og siden det faktisk er over 10 000 kr det er snakk om, ofrer jeg 150 kroner ekstra for å være på den sikre siden :)

-Takk for all hjelp =)

Endret av Bakkem
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

det som er standard er vel å jorde seg i kabinettet med ett krokodillebit, det er i alle fall det jeg har brukt. Noe som fungerer nesten like bra er å ta eller holde i kabinettet så ofte som mulig slik at det ikke bygges opp antistatisk elektrisitet i kroppen. nå som du har armlenken kan du enten kjøpe deg en matte eller krokodillebit. eller bare ta i kabinettet ofte under installasjon:)

Endret av capy
Lenke til kommentar

En god emnetittel er en tittel som forklarer godt hva innholdet i posten din går ut på. En bruker bør kunne skaffe seg oversikt over hovedinnholdet i posten bare ut fra å lese tittelen. Emnetittelen i denne tråden er ikke god nok, om ikke dette blir endret slik at det er lettere å forstå hva slags informasjon tråden omhandler vil denne bli stengt! Vennligst forsøk å ha dette i tankene neste gang du starter en tråd, og orienter deg om hva vår nettikette sier om dårlig bruk av emnetitler.

Tråden bryter også med tre-ords-regelen.

Bruk p_edit.gif-knappen i første post for å endre emnetittelen.

(Dette innlegget vil bli fjernet ved endring av emnetittel. Vennligst ikke kommenter dette innlegget, men rapporter gjerne dette innlegget når tittelen er endret, så vil det bli fjernet.)

Lenke til kommentar

Noen tips ang. statisk elektrisitet:

*ikke ha på deg ulltøy eller lignende.

*ikke subb bortover gulvet før du setter sammen pc'n.

*Ta på skinnene (jord) i en strømkontakt (som du vet er jordet) før du setter sammen delene.

*legg delene på de antistatiske posene.

*ikke ta på komponentene på kortene eller ledere, hold i kretskortet.

Du kan kanskje lage din egen ledning fra armbåndet til pc'n? Bare ta en metaltråd og få kontakt mellom knappen og kabinett metallet...

Lenke til kommentar
  • 3 måneder senere...
skal jo gå bra uten den greia og, bare sørg for å ta i kabinettet så gjør det samme nytten. :)

6779351[/snapback]

Det stemmer nok ikke. For det første må en ta i noe som er jordet (dvs. gjenstanden må være tilkoblet strøm, som f.eks. strømforsyningen før du kobler den ut). Og for det andre bygger det seg etterhvert opp ladning i deg igjen etter at du har tatt på jord, så det er mao. ikke nok å ta på jord en gang før man starter byggingen.

Derfor er armlenke en bedre løsning. Du er tilkoblet jord under hele PC-byggingen.

Lenke til kommentar

Bare kom på en ting jeg har hørt på forumet her før..

Ang et tips oppi her..

"*legg delene på de antistatiske posene."

Jeg har hørt at man IKKE skal legge hovedkort og sånt oppå slike poser, da dem kun er beskyttet på innsiden..

men mulig jeg tar feil.

Lenke til kommentar
Bare kom på en ting jeg har hørt på forumet her før..

Ang et tips oppi her..

"*legg delene på de antistatiske posene."

Jeg har hørt at man IKKE skal legge hovedkort og sånt oppå slike poser, da dem kun er beskyttet på innsiden..

men mulig jeg tar feil.

7566645[/snapback]

En antistatiskpose er ikke annet enn en pose med ledere på innsiden av posen. Resten er plast eller annet stoff. Å pakke inn et komponent i aluminiumsfolie gjør samme nytten. En slik antistatiskpose gjør ikke annet enn å kortslutte innholdet.

Regel: Statisk elektrisitet oppstår ikke i ledende materiale. Det betyr at det kan ikke være statisk elektrisitet i kabinettet på PCen f.eks.

Jeg kan si også at dagens kretser er laget for å tåle mye statisk elektrisitet. Innganger og portert er stort sett beskyttet med dioer eller kondensatorer slik at spenninger ikke skal oppstå mellom pinnene. Veldig mye av denne statisk-elektrisitets-greiene er bare oppskrytt. Jeg har holdt på med PCer i mange år uten å bruke noe av disse armlenkene eller annet rart som noen bare vil at du skal kjøpe, fordi de tjener penger på det. Det er ofte helt andre grunner til at noen klarer å ødelegge maskinvaren sin.

Endret av jonepet
Lenke til kommentar
hmm  :hrm:  har aldri brukt noe armlenke og slikt jeg.. her funker alt som det skal og har aldri vert plaget med noe statisk elektrisitet når jeg har bygget pc'er, har byggd ca 7-8 stygger og har som sakt aldri brukt anti-statisk lenke..

7566825[/snapback]

Det er ingen som sier at elektrostatisk utladning skal skje, men det kan skje. Det er som å kjøre bil. Du kolliderer ikke hver gang du er ute og kjører, men det kan skje. Derfor er det litt kjekt å bruke bilbelte, akkurat som det er kjekt å bruke armlenke.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...