Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

(Trondheim) 2,9KM unna Sentral på tyholt? dårlig?!

Anbefalte innlegg

Noen her som har bra erfaring eller forståelse med installering av bredbånd? Montører eller ex montører? Eller bare noen som rett og slett har peiling!?

Spørsmåle mitt er, Er det veldig langt unna å være 2,9KM unna sentralen? Kan jeg regne med å få noe nedsatt/ustabil kvalitet? Vet at Telenor setter grenser på 5,5KM unna sentral. Fikk faktisk høre at jeg fikk en max 2-3mbit linje...:\

Men hvor mye bedre er det liksom å bare bo 100M fra sentralen?

Her skal jeg bo på tyholt ( i Trondheim) veldig nært NRK sin kringkastings senter og tyholt tårnet...også bor jeg 2,9KM unna en sentral! det er bare utrolig rart...jeezus! Har for øvrig bestilt fra Ventelo Bluecom og vet de har eget utstyr på sentralene, så det må jo være en bra +? og slippe å være på "samme overbrukte sentral/utstyr/linje?!" som Telenor og NGT:S

Endret av Parafan
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

2.9km er ett stykke og det vil gå utover hastigheten du kan få levert.

At du bor nær en NRK-sender har ingenting med avstanden til sentralen og gjøre. xDSL har problemer med lengde, slik er teknologien og kan du ikke få via fiber eller Coax så har du få andre valg enn og akseptere en lavere hastighet.

Lenke til kommentar

Telenor kjører nok sine egne linjer på stamnettet sitt fordi stortsett alt av interne bedrifts-telefoner går som IP-telefoni (mao, trenger kapasiteten), pluss at alt av datasystemer i Telenor går sentralisert, dvs masse store servere på Fornebu og nettverksklienter rundtomkring. 2.9KM er ikke mye hvis alle trådene i kablene er 0.6mm eller høyere, men hvis det er snakk om små eller varierende tråddiametre kan du straks få problemer med å ha mer enn 3Mbit. Har 2.4KM selv til sentral og kan maks få 3Mbit. Sånn er det nok bare desverre...

Edit: Pokker så mye jeg skulle glemme da.

Endret av Tacritan
Lenke til kommentar
Men hvor mye bedre er det liksom å bare bo 100M fra sentralen?

6777784[/snapback]

Telenor setter maksgrense på 900m for å kunne få ADSL2+ så lenge sentralen er bygd ut for dette. Så alt under 900m = full spiker på linja så lenge det ikke er andre ting som begrenser.

Lenke til kommentar
Telenor kjører nok sine egne linjer på stamnettet sitt fordi stortsett alt av interne bedrifts-telefoner går som IP-telefoni (mao, trenger kapasiteten), pluss at alt av datasystemer i Telenor går sentralisert, dvs masse store servere på Fornebu og nettverksklienter rundtomkring. 2.9KM er ikke mye hvis alle trådene i kablene er 0.6mm eller høyere, men hvis det er snakk om små eller varierende tråddiametre kan du straks få problemer med å ha mer enn 3Mbit. Har 2.4KM selv til sentral og kan maks få 3Mbit. Sånn er det nok bare desverre...

6778121[/snapback]

dritt ass... :\ snedig greier. den dagen jeg bygger meg hus skal den ligge 20m unna en sentral

Lenke til kommentar

6778121[/snapback]

Bare for å snakke trådene i kablene, så visste deg seg til at trådene var 0.4mm og varierende fra der jeg bodde før, men samtidlig var det bare 1000m fra sentralen. Hadde uansett en jævelig ustabil linje..

(https://metro.telenor.no/metro2-application-kapaks-web/)

Men kan det være at sentralen var i "overbruk" ? Det er vel mye som har å si, Både tykkelse og lengde fra sentral, og i tilleg hvor mange brukere det er på samme sentral? jaja.

Håper at jeg i det minste får en sentral hvor det ikke finnes så altfor brukere fra før,(ventelo brukere) heh:) 2,9KM fra en sentral og små trådiameter begynner å ligne dårlig kvalitet..:\

Lenke til kommentar

Mange faktorer som spiller inn ja, desverre er det ikke mye å gjøre med det. Utbygginger i sentraler og linjeføringer krever store investeringer og for alle teleselskaper skal dette lønne seg. Å bygge ut en sentral for 200k , eller tilogmed bare 20k tar lang tid å tjene inn igjen hvis det er snakk om å bygge ut for 5-10 kunder.

Sier selvfølgelig ikke at dette er tilfelle på Tyholt, regner med det er litt fler enn 5-10 kunder som trenger bedre kapasitet der... ;)

Du kan jo trøste deg med at siden ADSL2+ er på full vei inn i det norske markedet så blir alle sentralene og alle linjene oppgraderte før eller senere. Det tar bare "litt" tid. :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...