Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Død PC etter tordenvær - alt håp ute?

Anbefalte innlegg

Jeg har ikke den fjerneste anelse om noenting når det gjelder datamaskiner, så da spør jeg her.

Det var tordenvær, og PCen, som stod plugget i, sa poff. Lynet slo ikke ned, man antar det er statisk elektrisitet i lufta som tok den.

Vel, da var det slutt. Når jeg skrur på maskinen, kommer det kun opp en melding på skjermen som sier "override sync error". Maskinen er på, i den forstand at den lager lyd. Den kommer ikke med det vanlige oppstartspipet. Skjermen er helt i orden, så det er ikke den. Når jeg plugger i en annen skjerm får jeg en annen melding, husker ikke hva den sier, men jeg antar det er samme budskapet.

For å gjøre vondt verre, lot jeg den stå plugget i, og da - to dager senere - kom det jaggu enda et poff, akkompagnert av et blått lysglimt. Om dette glimtet var der første gangen også vet jeg ikke, da jeg var i et annet rom.

Noen forslag til hva som kan gjøres? Er maskinen kaputt, beyond salvation?

Kan det hende at en bestemt del har tatt støyten, og at denne bare må byttes?

Går det eventuelt an å redde innholdet fra disken? Forstår at Ibas driver med sånt, finnes det andre?

Har i tillegg en disk fra før av, som er ganske død (den har ganske enkelt krasjet, og nekter å starte), som jeg vil ha ut innholdet fra.

Begynner å bli lei nå altså, alt jeg tar av bilder forsvinner ut i døde harddisker.

Kjøpe ekstern disk snart, tror jeg. Kanskje noen kan anbefale en billig en, i samme slengen? :p

Man skal plugge ut maskinene sine under høststormene her, har jeg lært.

Hjelp? :)

Edit: Har noen prøvd slike rekonstruksjonstjenester? Hvordan gikk det, og hva kostet det?

Endret av Duttelille
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei!

Det første du bør gjøre er å kjøpe overspenningsvern, det koster ikke mange hundre kronene.

Det er fullt mulig at harddisken kan være intakt etter overspenningen. Lyn kan slå ned mange mil borte og gå gjennom strømnettet. Det meste i pcen er nok defekt, som hovedkort, strømforsyning, cpu og minne. Dette får du nok igjen på forsikringen.

Hilsen,

efikkan.

Lenke til kommentar

Jeg har overspenningsvern, som sagt tror man det var statisk elektrisitet i lufta som tok den (ingenting annet ble skadd). Men skal man ha eget vern til PCen? Det har jeg nemlig ikke.

Den andre maskinen fikk ikke en skramme (øh, ingen av dem fikk vel strengt tatt det :p), og jeg synes det er veldig snodig at den ene maskinen tok støyten begge gangene.

Godt å høre at disken kan være i orden, jeg håpet at det skulle være sånn, at strømforsyning og liknende tok støyten. Man kan jo erstatte alt det andre, men ikke personlige bilder på en disk. :)

Dette er (var) en gammel maskin, som manglet en kabinettvegg, kan det ha hatt noe med saken å gjøre?

Takk for svar. :)

Lenke til kommentar

Tordenvær er skummle greier for en liten datamaskin. Bruker selv å slå av maskinen min tvært det kommer noen anntydning til Torden ute. Slår av hovedboksen min, trekker ut skjøteledningen som går til skjermen, og selve maskina. Men datagal som jeg er, så bruker jeg å slå på laptopen min når det tordner. Har aldri hatt problemer med det, når det tordner.

Har vurdert et overspenningsvern jeg å.

Lenke til kommentar

Edit: Har noen prøvd slike rekonstruksjonstjenester? Hvordan gikk det, og hva kostet det?

6777550[/snapback]

Professionell datarekonstruksjon er ofte veldig dyrt og hos firma som IBAS må du betale ganske mye uansett om de greier å rekonstruere eller ikke.

Priser varierer men fra ca 3500kr (grunnpris konsultasjon/utredning) og oppover til 15-20000kr er ikke uvanlig.

Det er da snakk om proffesjonell rekonstruksjon hos det beste på markedet

Dette vil stort sett bare være nødvendig dersom disken har en fysisk defekkt eller

dataene er uerstattelige for deg.

Dersom det er snakk om å hente ut data fra en disk som ikke starter pga virus eller liknende så vil de fleste vanlige dataforhandlere som har verksted kunne hjelpe deg

Prisen vil avhenge av hvor mye data som skal hentes og hvor mye info du kan gi om plassering osv

(Har både hentet ut data for kunder selv og levert disker til IBAS for rekonstruksjon)

Anbefaler å ta maskinen/disken med til nærmeste seriøse forhandler for konsultasjon

/prisoverslag

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...