kjey Skrevet 31. august 2006 Del Skrevet 31. august 2006 Hei. Har titta litt på utviklingsverktøyene Visual Basic og Visual C++, men aner ikke hva jeg vil lære mer om. I den sammenheng lurte jeg på om noen kan fortelle litt om hva som eventuelt er forskjellen mellom de to og hva dere vil anbefale. Jeg har programmert litt i Java fra før men synes det er litt tungvindt til tider når det gjelder designmulighetene. Har hatt Visual Basic 6 på skolen før, så er ikke blank der heller. Takker for svar! Lenke til kommentar
Gjakmarrja Skrevet 31. august 2006 Del Skrevet 31. august 2006 Jeg ville gått for VB.NET da det er det jeg har kunnskap om. C++ er unødigt stort til ditt bruk. Lenke til kommentar
kjey Skrevet 31. august 2006 Forfatter Del Skrevet 31. august 2006 Jaha? Hva er egentlig forskjellen mellom dem? Lenke til kommentar
Gjakmarrja Skrevet 31. august 2006 Del Skrevet 31. august 2006 Jaha? Hva er egentlig forskjellen mellom dem? 6777616[/snapback] Det kan vel egentlig ikke direkte sammenlignes, da VB har sitt bruk og C++ resten. Begge har fordeler og ulemper, men en ting er sikker: Da VB ligner lite på andre språk, vil du alt i alt få mer ut av å lære C++. Men om det lille programmet du starter med i C++, kan lages mye raskere i VB kan du være sikker på. Kommer helt an på deg, og hva du skal bruke det til. Hvor mye fritid du har å invistere i dette. Lenke til kommentar
GeirGrusom Skrevet 31. august 2006 Del Skrevet 31. august 2006 Men om det lille programmet du vil lage skal være raskere en i VB, er C++ tingen, men C++ er utrolig komplisert, med enorme rammeverk og biblioteker, og det å lage GUI i C++ er ikke bare bare, selvom det heter Visual C++, er det ikke så veldig visual at det gjør noe. Visual Basic er greit, fordi det er enkelt å lære, og du kan gjøre det aller, aller meste i det, raskt og enkelt. Men noen ting egner ikke Visual Basic seg til, og gir ikke de mulighetene du har i C++, men for de aller fleste holder Visual Basic i massevis, du kan si at C++ er for de spesielt interreserte. Men Visual Basic ligner på andre språk, men det har ikke C syntax, som C++, Java og C# har, men ligner mer på de litt eldre, som fortran, da denne typen syntax var litt mer på mote (70->90 tallet) Lenke til kommentar
Gjakmarrja Skrevet 31. august 2006 Del Skrevet 31. august 2006 (endret) Det med hastighet er jo teknisk sett greit, men det oftes lages i VB (RAD Rapid Application Development) er vel snakk om hovedsaklig enkle GUI programmer. Eneste jeg så en gang, det var en som hadde brukt assembly sammen med VB 6.0 i en suduko løser. Endret 31. august 2006 av chills Lenke til kommentar
Degeim Skrevet 31. august 2006 Del Skrevet 31. august 2006 Det med hastighet er vel ikke noe poeng når man snakker om C++ og VB programmert i Visual Studio, siden alle språkene der blir oversatt til et siste språk før kompilering, stemmer ikke det? Lenke til kommentar
Gjakmarrja Skrevet 31. august 2006 Del Skrevet 31. august 2006 Det med hastighet er vel ikke noe poeng når man snakker om C++ og VB programmert i Visual Studio, siden alle språkene der blir oversatt til et siste språk før kompilering, stemmer ikke det? 6778505[/snapback] Ikke helt, VS.NET har en fullstendig C++ kompiler som går utenom CLR. Under menyen må du velge CLR for å være avhengig av .NET. Du kan derimot velge win32, da funker programmer uten .NET da de ikke blir "kompilert" til CLR kode. Lenke til kommentar
kjey Skrevet 31. august 2006 Forfatter Del Skrevet 31. august 2006 Oi, takk for mange interessante svar! Tror jeg nok går for VB i og med at det er en del lettere, men det kunne jo kanskje vært greit å lære C++ en gang for alle Jeg har jo tenkt på å ta utdanning innen programmering i og med at jeg er ganske interessert, men spørsmålet er jo om det er lurest å lære seg et vanskelig språk for å få mer forståelse eller et lett. Jeg har jo lest en Java bok på 800 sider og har begynt å kjønne OOP greit og en del av den basise og videregående tankegangen innen programmering. Java vil nok være det språket jeg vil bruke mest i framtiden, men synes det er gøy å utforske andre alternativer. Men er språket i Visual C++ likt som "vanlig" C++? Lenke til kommentar
Degeim Skrevet 31. august 2006 Del Skrevet 31. august 2006 Angående ditt nyeste spørsmål vil jeg tro at de er lignende, men ikke helt like. Andre med mer peiling på dette får utdype svaret. Men med tanke på hvilket du bør lære deg, vil jeg si C++. Jeg har selv lært VB, men vil nå også lære C++ (som jeg også forstår du vil senere), og angrer på at jeg tok VB først. VB kan du lære deg når som helst! C++ er en del vanskeligere, men blir enda vanskeligere å lære viss du bare er vant med VB! Men ellers - før jeg får moskus på nakken - vil jeg ikke si noe stygt om VB! Degeim Lenke til kommentar
Gjakmarrja Skrevet 31. august 2006 Del Skrevet 31. august 2006 Eneste forskjellen er jo at du bruker .libs i .NET til å designe GUI. Akkurat som GTK+, er et sett med libs for å designe GUI. Men igjen, tror du må inn i C++ delen for å få et bra svar her! Lenke til kommentar
ze5400 Skrevet 31. august 2006 Del Skrevet 31. august 2006 Hvorfor har ingen nevnt C#? Det går jo an å møtes på halvveien Lenke til kommentar
kjey Skrevet 31. august 2006 Forfatter Del Skrevet 31. august 2006 Tror jeg kanskje går for C++ da. Virker som jeg får en mye bredere kompetanse da. Noen som vet om en bra tutorial om Visual C++, har bare sett noen snutter av C++ før, ligner ganske på Java, men jeg er ikke kjent med pekere og lignende. PS: Tusen takk for hjelpen! Lenke til kommentar
Harald Staff Skrevet 31. august 2006 Del Skrevet 31. august 2006 Hva vil du drive med sånn til hverdags da ? Hva slags ting vil du lage for hva slags mennesker i hvilke slags miljøer sammen med hvordan slags kolleger ? Tenke nå, det handler ikke bare om hvilket språk som er stiligst å kompilere. HTH. Beste hilsen Harald Lenke til kommentar
GeirGrusom Skrevet 1. september 2006 Del Skrevet 1. september 2006 Alle programmer må oversettes til native code på et eller annet plan, siden det er det eneste prosessoren forstår, men det er på hvilket nivå dette gjøres som mye bestemmer hastigheten. Visual Basic 6.0 lager Native Code, altså en vanlig exe fil, hvis du ikke vil ha P-Code Visual Basic.NET (og C#) lager om til et intermediate language, som blir oversatt(kompilert) når koden blir kjørt. Java lager også til et intermediate language, kalt Java ByteCode, som i prinsippet fungerer veldig likt. C/C++ kan lage Native Code, men C++.NET kan lage en blanding av Native og managed (intermediate) C++ sin fordel i hastighet ligger veldig mye i bruken av pekere; konseptet som gjør at mange gir opp hele C++, men som er helt nødvendig for å virkelig få fart i sakene. Andre språk som ikke har implementert pekere på en skikkelig måte (Visual Basic har pekere, men grunnet at Prosessoren har egne funksjoner for pekerhåndtering, som SIB, som står for Scale Index Base, så går det mye tregere) går veldig mye tregere, prøv array håndtering i C# først med vanlig C# arrays, og etterpå bruk unsafe med peklere, det blir en helt annen verden. Scale Index Base er noe lure greier, og er laget for å få fart på minnehåndtering, det vil si at en instruks kan ta et ekstra byte, hvor det står en scale, 1, 2, 4 eller 8, en index som er hvor den skal (som multipliseres med scale) og base, som er hvor den starter, altså base + index * scale, kan føres inn i en instruksjon, mens i VB vil det alltid bli flere instruksjoner, en multiplikasjon, en addering og minne funksjonen MOV. En av tingene som gjør C++ raskere en Visual Basic. Men C++ har faktisk flere ulemper en fordeler, og burde kun brukes der det er nødvendig (f.eks. til raske arrayhåndteringer som det er mye av i grafikkbehandling) Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå