Gå til innhold

Er det vanskelig og bygge pc selv?


Anbefalte innlegg

Jeg skal kjøpe egen pc nå. Og lurer på om jeg klarer det. Jeg har sånn passe greie på hvordan pc'en fungerer og veit hvor det skal sitte hen(sånn ca) .

 

Jeg har lest Artikkelen på Hardware hvor man viser litt om hvordan man gjør det. Men det jeg er mest redd for er og plugge inn ledninger feil eller ødelegge no.

 

Er det vanskelig å bygge selv? Og er bruksanvisningen vanskelig og skjønne?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg husker jeg skulle bygge min første PC, etter å ha fulgt litt med på diskusjoner her på forumet visste jeg hva som er hva i en PC. Når jeg fikk alle delene, tok jeg den gamle PCen min som eksempel, og satt alt riktig på første forsøk, bortsett fra et eller annet strømledning, som jeg glemte å plugge i, men for fant den. Tror du skal klare det, hvis du har en PC til for å se hvordan ting er koblet sammen der. Manualer husker jeg ikke om jeg brukte så mye av (var i 2002). Skjermkortet manualen har mye info om installering og slikt, men nesten ingenting om hvordan du skal sette den inn. Med hovedkortet fulgte det en stor plakat med bildet av hovedkortet og alle forklaringer om hva som er hva. Det er den som hjalp meg mest. Tror hovedkort manualen har det meste av forklaringer om hva som er hva og hva som skal hvor.

Lenke til kommentar
Men er det noe som dere har vært borti som er meget viktig og passe på?

6777709[/snapback]

 

Å være forsiktig og gjerne tenke/sjekke 2 ganger før du monterer noe. Er du usikker bør du sjekke manualen.

Ting passer som regel bare en plass og én vei men kan aldri bli forsiktig.

 

Du kan jo montere hovedkort, CPU (m/kjøler så klart), skjermkort og minnet først og prøve å fyre opp (de tingene du trenger for å få bilde). Fungerer det som det skal er det bare å hive i resten.

Lenke til kommentar

Nei er ikke mye problem å bygge sin egen pc, men så hadde jeg en gammel pentium 100 jeg lekte meg mye med før jeg byggde min egen ny pc. Det eneste som er litt slitt er kanskje å fjerne og sette på ny kjølepasta på cpun før du kobler kjøleren til. Ettersom jeg liker å bruke Artic Silver 5 kjølepasta i stede foran det lille kjølebelagge som kommer på med de fleste kjølerne. Menner nå at hw.no eller pcworld.no skal ha en liten video kor dem bygger en pc fra skratch. Glemte å si det som du bør hver forsiktig med er når du sette kjølern ned på cpun, i gamle dager var det av og til litt fnass å få det til, måtte brukte kanskje 2 skrujern til å få den på plass, men de nyere kjølerne er litt lettere å sette på nå enn før.

 

Liten guide fra pcworld.no

 

http://www.pcworld.no/index.cfm?fuseaction...6340DD664DEADE9

 

og her fra en annen side

 

http://www.home.no/byggpc/ har vist også en små video klipp

Endret av flabben2k
Lenke til kommentar

Tussen takk. Det er bare og komme med flere anbefalinger og erfaringer:D

 

Men det med statisk elektrisitet, går det f e.k.s ann og ha latekshansker på seg, eller er det andre ting man kan gjøre? Kjønnte ikke helt hvordan man lader det ut av kroppen.

Endret av Dragan87
Lenke til kommentar

Det er viktig og være tolmodig og behandle komponentene med respekt. Det er ikke så mange valgmuligheter når man installerer f.eks RAM, CPU etc.. Da disse passer kun en vei. Det er også viktig at alle spacere i kabinettet står riktig slik at de ikke kortslutter noe. Les hovedkort og kabinettmanualen nøye når du kommer til koblingene av diverse kontakter til f.eks on/off bryter, reset bryter og LED's.

 

~ Medion

Lenke til kommentar

Husker selv min første pc jeg byggde. Ung og dum som jeg og en kompis var så fikk vi bestillt alle delene rett, slik at det hadde passa. Men vi tok jo knekken på alle delene ca. Ikke hadde vi kjøleribbe til cpu, så den tok jo og hoppa av, hovedkorte gikk jo også da, siden vi bygde pc en på et ullteppe til og begynne med. Godt tips, ikke gjør noe av det ovenfor...

 

Prøv og bygg pc en på et bord som er laget av tre eller noe slikt. Og en plass der du har god oversikt. Ikke stress og ta det med ro. Og behnandle pc delene med respekt som sagt tidligere... Selv har jeg slitt litt med on/off knappen en del ganger i livet mitt når den skal kobles til hovedkorte. Men det står som regel i hovedkort manualen hvor disse skal stå...

 

Annen ting er, husk skruene mellom kabinett og hovedkort. ;)

Om du husker dette skulle det gå lekende lett :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...