Gå til innhold

Sigma SD10 - Erfaringstråden

Anbefalte innlegg

Hei. Som jeg har nevnt tidligere så har jeg nettopp kjøpt meg en Sigma SD10.

I denne tråden tenkte jeg jeg skulle samle mine erfaringer med dette kameraet, til glede for meg selv og andre. Etter å ha brukt dette kameraet en stund kommer jeg nok også til å plassere en erfaring i produktguiden, men generelt sett er tanken at denne tråden skal kunne være en utfyllende kilde for mine erfaringer.

Akkurat nå holder jeg på å lade opp alle åtte AA-batteriene som den batteripakken dere ser under linsen på vedlagte bilde. Dette er en spesiell "utholdenhetspakke", som gir kameraet et litt for klumpete preg i forskjell til hva jeg foretrekker. Jeg har sendt fotomagasinet en forespørsel på om de har den pakken som egentlig skulle følge med dette kameraet. Med denne vill jeg bare ha trengt fire AA-batterier, samtidig som batteripakken passet inn i selve huset, og dermed kunne jeg unngå den store batteripakken som står på nå.

Edit: Det første jeg la merke til når jeg skulle skifte objektiv var at Sigma har hatt et par interessante ideer på den fronten. Fremfor sensoren er det nemlig en ramme som er trukket med stoff. Om støv blir tatt inn vil det ende på dette stoffet, og støvet vil (teoretisk sett) blir flyttet vekk fra fokusplanet, og dermed kanskje ikke virke like irriterende

Still gjerne spørsmål, så skal jeg forsøke å svare

Vedlagte bilde er et bilde av Sigma SD10-en min, med en Sigma 20-40 F2.8 linse påmontert (vi snakker en linse med en diameter på 82 sinnsyke mm). For sammenligningens skyld har jeg tatt med mitt første digitalkamera. Dette er i skrivende stund i alle fall fire år gammelt, og av merket Kodak CX4210

post-29517-1157038560_thumb.jpg

Endret av Onkel Kompost
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Allright. Først: Søkeren. Jeg har desverre ikke noe SD9 å sammenligne med, MEN jeg har brukt Canon 350D, så jeg kan sammenligne med det.

Når det gjelder bilder så kommer de også, som sagt, jeg lader batteri for harde livet. Er litt usikker på om jeg kan bruke 4*2350 mAh og 4*2000 mAh, eller om jeg må bruke 8 med samme kapasitet. Noen som vet?

Lenke til kommentar
Når det gjelder bilder så kommer de også, som sagt, jeg lader batteri for harde livet. Er litt usikker på om jeg kan bruke 4*2350 mAh og 4*2000 mAh, eller om jeg må bruke 8 med samme kapasitet. Noen som vet?

6779089[/snapback]

Skulle gå greit det. Det som vil skje er at 2350mAh-batteriene tømmes litt kjappere mot slutten, når 2000mAh-batteriene er tomme og stjeler strøm fra 2350mAh-batteriene for å holde ladinga. Men det er ikke snakk om dramatiske strømstyrker her, så batteriene tar nok ikke skade av det. Men med over 2000mAh så skal du nok knipse litt før det er tomt...

Lenke til kommentar
Skulle gå greit det. Det som vil skje er at 2350mAh-batteriene tømmes litt kjappere mot slutten, når 2000mAh-batteriene er tomme og stjeler strøm fra 2350mAh-batteriene for å holde ladinga. Men det er ikke snakk om dramatiske strømstyrker her, så batteriene tar nok ikke skade av det. Men med over 2000mAh så skal du nok knipse litt før det er tomt...

6779260[/snapback]

Nei det går ikke greit. For det første vil det ene batteri settet aldri bli ordentlig ladet ut, dvs alltid klattladet.

For det andre vil de 8 batterien i batteripakken din alltid forsøke å utligne hverandre, dvs at de 2350mAh forsøker å lade opp dem 2000mAh fordi disse vil tape spenning raskere en resten av batteriene. Regel nummer når det kommer til batterier er å bruke like batterier sammen, helst skal man ikke ha batterier med samme kapasitet, men med forskjellig merke sammen en gang (noen merker er mer beskjedne med merkingen enn andre). Når de setter sammen batteripakker til radiobiler etc. blir det brukt ekstremt nøyaktige målinstrumenter for å sjekke at batteriene er helt like, ofte blir de også kjørt igjenom et par ladesykluser for å se om de lader og utlader helt likt. Bare en liten forskell vil forplante seg og bli større og større for hver eneste ladesyklus, disse batteriene (i batteripakker) lades jo sammen så det blir ikke helt det samme som bruk av forskjellige batterier, men det forteller litt om viktigheten av like batterier.

ps. Skjønner ikke hvorfor du er missfornøyd med at du har fått vertikalgrep på kjøpet. De fleste ville jo bare hvert kjempefornøyd over å få med noe som de de fleste er nødt til å betale over 1000 kroner. Et speilrefleks kamera kan aldri bli for stort, man kjøper jo ikke speilrefleks for å ha den i baklommen, størrelsen Nikon og Canon har valgt på sine proffkameraer viser jo hvilken størelse de som tar mye bilder liker å ha på kameraene sine.

Lenke til kommentar
ps. Skjønner ikke hvorfor du er missfornøyd med at du har fått vertikalgrep på kjøpet. De fleste ville jo bare hvert kjempefornøyd over å få med noe som de de fleste er nødt til å betale over 1000 kroner. Et speilrefleks kamera kan aldri bli for stort, man kjøper jo ikke speilrefleks for å ha den i baklommen, størrelsen Nikon og Canon har valgt på sine proffkameraer viser jo hvilken størelse de som tar mye bilder liker å ha på kameraene sine.

Vertikalgrep? Altså den batteripakken under selve kameraet? Jeg synes bare den er litt klumpete for å være enkel å ta med seg kameraet ut i naturen. Jeg har en ganske grei veske som jeg bruker til det analoge speilreflekskameraet mitt. Liker størrelsen på dette, men det er nok kanskje noe en bør venne seg til. Det er klart at jeg sikkert burde vært mer happy, men jeg kunne godt ha tenkt meg den litt mindre batteripakken samtidig jeg, så jeg kunne variere...

Så det med batteriene er ikke noe sjakktrekk, ikke for en liten stund en gang? Æsj da. Da får jeg rusle ned på fotobutikken og kjøpe meg 4 ekstra 2350-batterier. Mer lading da. Ellers kan jeg fort nevne at sånn som kameraet er nå, med batterier og alt, så er det rundt 1.5 kg med kamera som jeg skal slepe med meg.

Fulgu: Jepp, det er Foveon-sensor. Det var hovedgrunnen til at jeg valgte dette kameraet når jeg først skulle ha meg en digital speilrefleks. Har jo først og fremst kjøpt meg en dSLR for å lære meg å bruke speilrefleks. Etterhvert kan det fort hende at jeg vender tilbake til den analoge speilrefleksen min. Liker veldig godt fargene man kan få med film. Litt spent på om jeg kan få noe som minner om dette med dSLRen. Vi får se.

Lenke til kommentar
Vertikalgrep: En ekstra utløserknapp som gjør det lettere å ta bilder når du holder kamera vertikalt!

tja, det er ikke flere utløserknapper på det, men om jeg holder kamera vertikalt så må jeg jo innrømme at jeg har litt bedre (hånd)grep enn på den analoge speilrefleksen min. Knappene er dog der de alltid har vært.

Lenke til kommentar
Vertikalgrep: En ekstra utløserknapp som gjør det lettere å ta bilder når du holder kamera vertikalt!

6783735[/snapback]

Vel, det er vel ikke en betingelse at grepet har utløserknapp, men definisjonen på vertikalgrep er at det er en utbyggelse som gjør der lettere å ta bilder i portrettformat (på høykant), med vekt på ergonomi, at det er lettere å holde kameraet i denne stillingen. Utløserknapp og batteriplass er ett ekstra.

Lenke til kommentar

Vel, det er vel ikke en betingelse at grepet har utløserknapp, men definisjonen på vertikalgrep er at det er en utbyggelse som gjør der lettere å ta bilder i portrettformat (på høykant), med vekt på ergonomi, at det er lettere å holde kameraet i denne stillingen. Utløserknapp og batteriplass er ett ekstra.

Ja. Jeg er redd for at jeg var for kjapp når jeg svarte tidligere. Det ER faktisk en utløserknapp på batteripakken. Jeg hadde jo sett en on off bryter på siden, men jeg trodde at det var for å slå av og på batteripakken. Ja jeg vet, ikke så veldig logisk.

Nå har jeg da fått ladet batterier og slikt, og tatt noen kjappe bilder, men nå er det Sigma Photo Pro programmet som er vanskelig. Det finner kameraet, påstår at det ikke er noe CF-kort i kameraet (noe det er, 2 GB, og jeg kan fint se bildene jeg har tatt om jeg previewer bildene på selve kameraet). Vel, programmet står og venter et par sekunder før det påstår at kameraet ikke er tilkoblet.

Det blir litt manual-lesning nå, og hvis alt går til helsike blir jeg nødt å kjøpe en CF-leser...

Lenke til kommentar
Sikkert ikke dumt uansett - SD10 tar vel bare RAW-bilder, og da er det jo ofte litt data som skal overføres. Bruker du USB eller FW-overføring?

Jeg har ikke firewire på maskinen, slik at jeg må bruke USB. Men som sagt gjør det seg litt vanskelig, så jeg skal nå rusle ned i byen i håp om at det er noen som har kortleser inne og til salgs. Tviler på at det blir voldsomt vellykket, men i så fall blir jeg nødt å bestille på nettet. Som igjen betyr enda mer venting før dere kan få sett bildene...

Lenke til kommentar

Ja, da har jeg vært på vandring i byen, kjøpt mye ubrukelig men også da kortleser. Jeg legger ved to bilder som jeg ikke har gjort noe annet med enn å klippe vekk litt ekstra elementer her og der. De ligger i full størrelse slik at dere skal kunne sjekke ut detaljnivå og slike ting.

Ellers var det interessant å se at Sigmaen markerte (med rødt) områder som var omtrent eller helt utbrent. Jeg tenker da på refleksjonene av blitzen på rom-flasken.

Disse bildene tok jeg bare for å ta dem, så de er ikke spesielt bra. Etterhvert kommer jeg til å sette programmet til å konvertere mellom raw og jpg med noen anbefalte settings fra nettsider. Bildene som følger har jeg ikke gjort noe slikt med.

post-29517-1157208664_thumb.jpg

post-29517-1157208674_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Det hadde vel vært en fordel at det første bildet var litt skarpere dersom det er ment til å være et eksempel...

Klart det. Har mest sannsynlig fokusert litt skeivt. Sentralfokus (eneste mulige fokuspunkt) burde tilsagt at jeg har fokusert midt på flasken. Om du ser på hånden min så ser man faktisk deler av fingeravtrykket mitt. Om du tenker på det hvite i bakgrunnen med de uskarpe blomstene, så er dette ene og alene grunnet at jeg brukte F2.8 på det, som jo har en tendens til å gjøre ting bak motivet uklart.

Edit: Det vil jo helt klart bli tatt flere bilder, men disse er de første...

Endret av Onkel Kompost
Lenke til kommentar

Utrolig gøy å se at du har gjort alvor av planene, og satset på SD10. Nå som det ser ut som at Pentax også blir utbredt her på forumet, så begynner vi etter hvert å få et fargerikt (!) fellesskap, nå som din SD10 er med i folden. Gratulerer med et modig valg. Du kommer nok til ende som en fanatisk tilhenger av Foveon-sensor, slike mange andre Sigmabrukere før deg har blitt.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...
Utrolig gøy å se at du har gjort alvor av planene, og satset på SD10. Nå som det ser ut som at Pentax også blir utbredt her på forumet, så begynner vi etter hvert å få et fargerikt (!) fellesskap, nå som din SD10 er med i folden. Gratulerer med et modig valg. Du kommer nok til ende som en fanatisk tilhenger av Foveon-sensor, slike mange andre Sigmabrukere før deg har blitt.

Oi. Så ikke at du hadde svart meg på dette. Joda, jeg tror nok at jeg kommer til å få et sykt forhold til sensoren "min", men det får en ta. Nå er planene å få spart opp kronasjer til litt forskjellige objektiver.

Ønskeliste:

50-150 f2.8

30 f1.4

Fisheyelinse.

Vurderer også å spesialbestille en overgang fra sigma-fatning til m42, slik at jeg kan teste med litt andre objektiver. Men dette ligger litt inn i fremtiden siden jeg er student og trekker inn penger på å være ringevikar på kinoen. Jeg skal nok klare meg godt med min 20-40 f2.8 og kanskje kit-linsen.

Legger ved et av to bilder jeg la ved i en annen tråd. Dette er en del av Lego League som vi har om på lærerutdanningen. Greit for å se fargegjengivning.

Edit: Bildet er kanskje noe uskarpt, men det er nok helt sikkert min feil.

post-29517-1159464439_thumb.jpg

Endret av Onkel Kompost
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...