Gå til innhold

rengjøring av prosessor?

Hellemyr

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Kan man ta hele prosessoren ut av pcen og skylle den i vanelig vann og såpe så tørke den? eller må jeg ha en spesiel såpe eller spesielt vann?

6777006[/snapback]

Er det gammel kjøle pasta du skal ha vekk? Ser ikke grunn til å vaske hele cpu`en.

Dette settet renser cpu overflaten veldig godt Arctic Silver ArtiClean 1 & 2, 2x30ml, Renser og klargjør termiske overflater

Hvis det er cpu vifte du skal vaske/rense holder det med litt Komprimert luft,

du kan bruke støvsuger også, hvis du er forsiktig :ermm:

Endret av Toreal
Lenke til kommentar
Kan man ta hele prosessoren ut av pcen og skylle den i vanelig vann og såpe så tørke den? eller må jeg ha en spesiel såpe eller spesielt vann?

6777006[/snapback]

Jeg skylte hovedkortet mitt under springen for ikke lenge siden, men det var fordi kjølevæske over, under og inne i alle mulige kroker.

På en cpu ser jeg ikke helt hvordan det kan være behov for en skikkelig såpe- og vannvask. Dersom det er snakk om kjølepasta kan du enten kjøpe tidligere nevnte stæsj hos komplett, eller bare kondensfjerner fra nærmeste bensinstasjon. Begge vil fungere helt fint forfjerning av kjøpepasta.

Men for å svare på spørsmålet, så vil du kunne vaske og skylle prosessoren uten problemer så lenge den er helt tørr når du setter strøm på den.

Lenke til kommentar

Eventuelt bruke rødsprit. Det er tryggere enn aceton. Dessuten minsker det sjangsen for at du løseropp mer enn kjølepastaen.

Det kan jo også nevnes at vann ikke anbefales i bruke på prosessor, eller noen andre elektroniske komponenter, spesielt ikke ilamme såpe. Dette kan føre til at du kortslutter noe, som igjen fører til at det blir ødelagt. Men det kan gå greit så lenge det er ferskvann, og ganske rent (urenheter i vannet kan bli liggende igjen selv om vannet er tørket bort).

Så konklusjonen er: Bruk helst rødsprit o.l., ikke vann. Dessuten er rødsprit "sterkere" enn vann.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...