Gå til innhold

Reklame i spill sier MS og EA - Dagens Spjong?


Knebel

Anbefalte innlegg

Ihht. Spong skal EA ha annonsert i dag at de har inngått avtale med MS om å utvikle dynamisk 'in game' reklame. Det er i første omgang PC og Xbox360 som kommer til å se dette.

Link til Spong

Link til EA's pressesenter for investorer

 

Nå har jeg ingen spesiell agenda med å sverte noen som helst plattform her. Jeg synes forøvrig at det er en skremmende utvikling, hvor spillgigantene presser strømlinjet reklame rett in i stua enten du vil det eller ikke.

 

Er vi i ferd med å se en amerikanisering av spillindustrien på lik linje med reklamebaserte tv kanaler?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Amerikanisering er et overbrukt ord. USA har da, sammen med Japan, vært et kjerneområde for spillutvikling lenge nå, uten at man har sett noe særlig bruk av denne typen reklame.

 

 

Med det sagt, så ser jeg ikke noen problemer med dette så lenge det ikke obstruerer spillets naturlige flyt, eller det blir altfor mye av det. Forhåpentligvis kan også reklameinntektene være med på å subsidiere spillene (men griske som enkelte av disse utgiverne er - jeg ser på DEG EA! - er vel det heller tvilsomt). Jeg kjøper heldigvis så og si ingen spill av EA heller, så det treffer ikke noen nerve hos meg.

 

Forøvrig er egentlig ikke dette noen nyhet, da dette allerede ble kjent for flere måneder siden. Denne bekreftelsen nå er vel bare at "the deal has been sealed", og at formalitetene er på plass.

 

Edit: mindre endringer og skrivefeil.

Endret av Mr.FOXHOUND
Lenke til kommentar
Amerikanisering er et overbrukt ord. USA har da, sammen med Japan, vært et kjerneområde for spillutvikling lenge nå, uten at man har sett noe særlig bruk av denne typen reklame.

 

 

Med det sagt, så ser jeg ikke noen problemer med dette så lenge det ikke obstruerer spillets naturlige flyt, eller det blir altfor mye av det. Forhåpentligvis kan også reklameinntektene være med på å subsidiere spillene (men griske som enkelte av disse utgiverne er - jeg ser på DEG EA! - er vel det heller tvilsomt). Jeg kjøper heldigvis så og si ingen spill av EA heller, så det treffer ikke noen nerve hos meg.

 

Forøvrig er egentlig ikke dette noen nyhet, da dette allerede ble kjent for flere måneder siden. Denne bekreftelsen nå er vel bare at "the deal has been sealed", og at formalitetene er på plass.

 

Edit: mindre endringer og skrivefeil.

6776894[/snapback]

 

Jeg tenker da spesielt på den formen av amerikanisering som f.eks. gjør at fotball ikke sendes på de større tv-kanalene i USA.

 

Grunnen? For lite lite muligheter til å kjøre reklame.. Amerikansk fotball derimot, baseball og basketball har mye dødperioder hvor de kan kjøre en reklamespot.

 

Jeg har mye reisevirksomhet i mitt arbeid, og har tilbrakt mange måneder i junaiten. Jeg har ennå tilgode å se fotball på skjermen der....

Lenke til kommentar
Jeg tenker da spesielt på den formen av amerikanisering som f.eks. gjør at fotball ikke sendes på de større tv-kanalene i USA.

 

Grunnen? For lite lite muligheter til å kjøre reklame.. Amerikansk fotball derimot, baseball og basketball har mye dødperioder hvor de kan kjøre en reklamespot.

 

Jeg har mye reisevirksomhet i mitt arbeid, og har tilbrakt mange måneder i junaiten. Jeg har ennå tilgode å se fotball på skjermen der....

6776946[/snapback]

Joda, at det er (for) mye kommersiell reklame i USA er det ingen tvil om. Men hver gang noe skal kommersialiseres, i beste kapitalistånd, blir det snakk om "amerikanisering" med en gang. Husk at kapitalisme er et europeisk konsept, og at denne først og fremst bare har blitt videreutviklet og -ført av amerikanerne. Tviler på at noen ville ropt ut om "russifisering" hver gang privat eiendom ble underlagt statlig kontroll ;)

Lenke til kommentar
Jeg tenker da spesielt på den formen av amerikanisering som f.eks. gjør at fotball ikke sendes på de større tv-kanalene i USA.

 

Grunnen? For lite lite muligheter til å kjøre reklame.. Amerikansk fotball derimot, baseball og basketball har mye dødperioder hvor de kan kjøre en reklamespot.

 

Jeg har mye reisevirksomhet i mitt arbeid, og har tilbrakt mange måneder i junaiten. Jeg har ennå tilgode å se fotball på skjermen der....

6776946[/snapback]

Joda, at det er (for) mye kommersiell reklame i USA er det ingen tvil om. Men hver gang noe skal kommersialiseres, i beste kapitalistånd, blir det snakk om "amerikanisering" med en gang. Husk at kapitalisme er et europeisk konsept, og at denne først og fremst bare har blitt videreutviklet og -ført av amerikanerne. Tviler på at noen ville ropt ut om "russifisering" hver gang privat eiendom ble underlagt statlig kontroll ;)

6777016[/snapback]

 

Jo det hadde det!! Jeg hyler på kommunisme hver gang.. :!:

Lenke til kommentar

Jeg tror AO har jo hatt dette lenge nå og de er i stand til å gi ut spillet gratis i et år uten exp-packs, som jeg har fårstått. Kommer jo oss forbrukerne til gode hvis de går i FunCom sine fotspor. Rett meg om jeg er ute på bærtur.

Lenke til kommentar

Som det står i pressemeldingen er det snakk om dynamiske reklamer, altså reklamer integrert i spillgrafikken. I stedet for et reklameskilt der det står et tullenavn vil det nå stå Nike eller Coca Cola e.l. Ettersom spillene er onlinespill og, vil man kunne bytte ut reklamene underveis, slik at annonsører kan kjøpe annonseplass over en viss periode. Man kan også tilpasse annonsene lokale markeder, slik at en norsk spiller vil se andre reklamer enn en tysk spiller.

 

Å tvinge på forbrukere rene reklamefilmer man må se i spill, kommer nok ikke til å skje.

Lenke til kommentar

Er nok ikke til å unngå, la oss bare håpe at det blir gjort på en måte som ikke ødelegger spillet.

 

Husker jeg spillte swat for en stund siden og da hadde "terrorister" hengt opp norske plakater med reklame for v for vendetta over hele brettet, så serdeles idiotisk ut.

Lenke til kommentar

Eg ser dette som ei ekstremt bekymringsverdig utvikling. La meg først gjere det klart at eg ikkje likar reklame. I det heile. Reklame er bodskap som blir pressa på deg, svar på spørsmål du ikkje stilte eller ville stille. Det er støy. Eg synest samfunnet i stadig større grad har blitt gjennomsyra av kommersielle bodskap, og prisar meg lykkeleg over dei media der eg slepp maset.

 

Eg vil ikkje ha reklame i spel av samme grunn som eg ikkje vil ha reklame i film, musikk eller bøker. Eg ønsker å sjå filmen, høyre musikken, eller lese boka for det regissøren, artisten eller forfattaren prøver å formidle, ikkje for å bli fortalt at Nike har gode sko eller at der er ein samanheng mellom Coca Cola og ungdommeleg lykke. På samme måte spelar eg spel for å få ei oppleving utviklarane prøvar å formidle. Å legge inn reklame i spel, ser eg som ei form for forsøpling.

 

No kan ein sjølvsagt seie at det ikkje spelar noko stor rolle om det står Coca Cola på reklameplakatane ein susar forbi i eit bilspel, eller om det står eit oppdikta merkenamn. Og det kan eg til ein viss grad vere einig i. Men ein skal ikkje undervurdere viktigheita av små steg, når desse stega ber i feil retning. Eg fryktar at dette berre er starten. Dersom dei store selskapa ser eit innteningspotensiale, trur eg ikkje dei vil ha nokon skruplar med å snike det gradvis inn i større og større grad. Det er det som skjer når folk ikkje tenker langsiktig på ting. Dei små stega ser ikkje so farlege ut kvar for seg, og innan folk får augene opp for kor vi har hamna, vil dei vere klare til å akseptere holdninga "det er jo berre slik det er, ikkje noko å gjere med det".

 

Her er ein ting å tenke på: Kva skjer dersom reklame blir ein vesentleg del av innteningsmodellen for spel? Og spesielt, kva skjer med dei spela som av natur ikkje er godt eigna for å formidle reklame (rollespel i middelalder-setting, til dømes)?

 

Produktplassering er djevelen's verk.

 

Kay

Lenke til kommentar
Jo det hadde det!! Jeg hyler på kommunisme hver gang..  :!:

6777029[/snapback]

Hehe, det var egentlig hele poenget mitt: å skille mellom amerikanisme og kapitalisme, og russifisme (dagens ord!) og kommunisme. :)

6777052[/snapback]

Historisk har du et poeng med at kapitalismen bygde set ut av europas føydalstruktur, men amerikanisering henger hånd i hånd med kapitalisme.

Syns det er helt på trynet med reklame i spill.

Lenke til kommentar
Jo det hadde det!! Jeg hyler på kommunisme hver gang..  :!:

6777029[/snapback]

Hehe, det var egentlig hele poenget mitt: å skille mellom amerikanisme og kapitalisme, og russifisme (dagens ord!) og kommunisme. :)

6777052[/snapback]

Historisk har du et poeng med at kapitalismen bygde set ut av europas føydalstruktur, men amerikanisering henger hånd i hånd med kapitalisme.

Syns det er helt på trynet med reklame i spill.

6779660[/snapback]

Absolutt, men USA er ikke alene om å gå hand i hand med kapitalismen. Så selv om USA er ensbetydende med kapitalisme, er ikke nødvendigvis kapitalisme ensbetydende med USA.

Lenke til kommentar

Eg vil ikkje ha reklame i spel av samme grunn som eg ikkje vil ha reklame i film, musikk eller bøker. Eg ønsker å sjå filmen, høyre musikken, eller lese boka for det regissøren, artisten eller forfattaren prøver å formidle, ikkje for å bli fortalt at Nike har gode sko eller at der er ein samanheng mellom Coca Cola og ungdommeleg lykke. På samme måte spelar eg spel for å få ei oppleving utviklarane prøvar å formidle. Å legge inn reklame i spel, ser eg som ei form for forsøpling.

 

6777617[/snapback]

 

 

Kan egentlig ikke huske sist jeg så en film uten reklame. Reklame i film plager ikke meg. Reklamepauser derimot, ja, men da tar jeg meg bare en røyk :thumbup:

Endret av RRhoads
Lenke til kommentar
USA er ikke kapitalistisk. Markedet er ikke fritt, men styrt av staten.

6779697[/snapback]

Det er det dummeste jeg har hørt.

USA er kapitalismens høyborg, staten regulerer minimalt. Produksjonsmidlene er i privat eie.

Du bommer helt, med andre ord.

Kapitalismen er det økonomiske systemet til hele hurven.

 

EDIT: leste feil et av innlegga over.

Endret av ShredLord
Lenke til kommentar
Som det står i pressemeldingen er det snakk om dynamiske reklamer, altså reklamer integrert i spillgrafikken. I stedet for et reklameskilt der det står et tullenavn vil det nå stå Nike eller Coca Cola e.l. Ettersom spillene er onlinespill og, vil man kunne bytte ut reklamene underveis, slik at annonsører kan kjøpe annonseplass over en viss periode. Man kan også tilpasse annonsene lokale markeder, slik at en norsk spiller vil se andre reklamer enn en tysk spiller.

 

Å tvinge på forbrukere rene reklamefilmer man må se i spill, kommer nok ikke til å skje.

6777184[/snapback]

 

Jeg tror ikke det du skriver der er en representativ definisjon for formen. Du kommer forøvrig innpå det etterhvert. Dynamisk reklame er i min forståelse dynamisk mot forbrukeren og ikke nødvendigvis dynamisk integrert i spillgrafikken.

Dvs. som du sier over at en norsk spiller får norske reklamer.

 

Men jeg er ikke overbevist over at dette med formen man vil vise reklamen vil være så anonym som du beskriver over.

 

Gamespot har forøvrig plukket opp saken også:

On the Massive side, EA will tap the firm to provide dynamic in-game advertising for up to four of its titles on PC and Xbox 360, starting with Need for Speed Carbon. Previous installments of the game have featured static advertising (where the game ships with the ad placed in a part of the game and never changes), but this will be the first time the publisher can switch out and update ads on the fly to help promote more time-sensitive products or campaigns.

 

Dynamically served ads can come in all sizes and formats, from billboards and movie clips to radio jingles and in-game objects.

http://www.gamespot.com/news/6156887.html

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...