may_andrine Skrevet 31. august 2006 Del Skrevet 31. august 2006 Trenden går mot stadig større lettmetallsfelger og bredere dekk med lavere profil. Men det er strenge regler for et slikt bytte, og større er sjelden bedre. Les mer Lenke til kommentar
trra Skrevet 2. september 2006 Del Skrevet 2. september 2006 På norske veier betyr større felger ofte mer støy og dårligere kjøreegenskaper på våt vei Dette er som oftest pga at når folk kjøper seg større felger kjøper de dekk som koster like mye som det dekk i standard-dimensjon koster. Da får man et dekk som har dårligere egenskaper i alt. F.eks kan et dekk i standard dim koste 1000-1200kr, mens et lavprofil dekk av samme merke med like gode egenskaper koster 2000-2500kr. Det er imidlertid ikke bestandig det er nødvendig å kjøpe nytt. Alle som har vært hos en bilopphugger, vet at det er mulig å gjøre gode kjøp der for en rimelig penge. Det er også brukte felger til salgs andre steder. Tja, bra og bra, felger som er brukte er ofte ripete og du risikerer å kjøpe en felg som har kast, er urunde osv. Itilleg er dekkene brukte og i de fleste tilfeller dårligere enn selv nye billig dekk. n vi kjenner kjøpte bruktbil av en privatperson. En radarkontroll i 50 km/t viste at bilen kjørte mye fortere enn det speedometeret viste. Årsaken var at det var mye større dekk på bilen enn beskrevet i vognkortet. Resultat: Mistet førerkortet i seks måneder og ble altfor mange tusen kroner fattigere. Dårlig eksempel. Denne personen må ha kjørt mye mer enn 50 på speedo. f.eks med 10% større dimensjon så ville den rele hastighen være 5km\t høyere, lang fra store bøter og at lappen ryker. La oss si denne personen kjørte i 50 på speedo, så måtte rulleomkretsen vært over 50% større en orginalt for at lappen skal ryke. Tar man også hensyn til at speedo som oftes viser 3-5km\t for lite i orginal dimensjon og radarkontroller som oftes trekker fra noen km\t så kommer man langt over 50% i praksis, noe som er svært usannsynlig. F.eks så måtte jeg ha satt på 265\82\22toms hjul for å få over 50% større rulleomkrets på vår hiace 97 mod som har 195\70-15 dekk orginalt. Lenke til kommentar
satanjapan Skrevet 2. september 2006 Del Skrevet 2. september 2006 Dette er som oftest pga at når folk kjøper seg større felger kjøper de dekk som koster like mye som det dekk i standard-dimensjon koster. Da får man et dekk som har dårligere egenskaper i alt. F.eks kan et dekk i standard dim koste 1000-1200kr, mens et lavprofil dekk av samme merke med like gode egenskaper koster 2000-2500kr. Kan ikke endre på det faktum at et bredere dekk vil plane lettere på vannet siden dekket vil måtte dytte unna mye mer vann en ett smalt ett. Lenke til kommentar
trra Skrevet 2. september 2006 Del Skrevet 2. september 2006 Ja , det stemmer, hvis man endrer bredden på dekk mye, men f.eks å gå fra 195 til 215 bredde har ikke dramatiske kosekvenser. Spørs også hvor godt det orginale dekket er kontra det som er breddere, men når de fleste kjøper billig dekk får de mye dårligere vannplaning egenskaper enn orginal dim. Lenke til kommentar
trra Skrevet 8. september 2006 Del Skrevet 8. september 2006 Motor har testet lavprofildekket continental sportcontact 3 nå og dette skriver de: "Både unge og en del eldre bileiere setter dyre, feite dekk på bilen for at den skal se tøff ut. Vi har testet Continentals dyreste SportContact3 som gjør til skamme alle påstander om elendig våtgrep på slike sportsdekk. Grepet og kjøreegenskapene er fantastisk bra, men på grunn av bredden vannplaner det litt tidligere enn de beste. Men skal du handle dekk i denne klassen så hold deg unna de aller billigste. Det viser resultatene fra testen av kinesiske FullRun." link til testen Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg