Gå til innhold

Øydelegging av nynorsk?


Anbefalte innlegg

Rainmaker: Ingen vil frata deg retten til å lære samisk. Vi vil bare kunne velge om vi vil lære det eller ikke.

 

Til trådstarter: Bokmål har forandret seg like mye over årene, men vi klager ikke. Språket tilpasser seg tidene, og lar seg påvirke, sånn er det dessverre med alt. Før vi vet ordet av det kan kids erstatte barn og læll bli godkjent som en form for likevel. Det hadde vært greit om alle skrev som Ibsen, men å stoppe utvikling fungerer aldri.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Nynorsk er betegnelse på det yngste stadium av norsk, til forskjell fra gammelnorsk og mellomnorsk. Skillet mellom nynorsk og mellomnorsk blir vanligvis satt til tiden omkring 1550/1600.
Bokmålet har sin opprinnelse i riksmålet, som ble formet av Knud Knudsens «fornorskning» av det felles dansk-norske skriftspråket. Etter hvert fikk ordforrådet flere innslag av provinsialismer. I 1929 gav myndighetene den ene offisielle målformen et nytt navn: bokmål, og som følge av kontroversiell normering av bokmålet, spesielt fra 1938 og en rekke reformer på 1950-tallet, oppstod det et brudd mellom riksmålet, som fortsatte med egen normering, og bokmålet.
Den fyrste norske skriftnormalen vart kalla landsmål (Landsmaal), men dette namnet vart i 1929 endra til nynorsk – eit framlegg om norsk, beint fram, tapte i Stortinget med éi røyst.

 

Etter 1938 vart den statsstyrte tilnærminga til austnorske målføre og delvis òg til bokmål så sterk at ein kunne ta til med å tala om ein eigen tradisjonell variant av nynorsk, i motsetning til den statlege norma. Denne meir tradisjonelle målforma er i dag mest kjend under nemninga høgnorsk.

Lenke til kommentar

Vi hadde ikke det. Vi hadde en gjennomgang av det vi hadde lært tidligere rett før eksamen, men det var ingen mulighet for de som ikke var flink i språket til å bli flinkere uten å gjøre det på egen hånd. For meg virket dette litt absurd; hvis man ikke blir undervist i hvordan skrive bedre nynorsk, så ser jeg ikke mulighet for å bli flinkere. Det er lærerens jobb å forberede elevene til eksamen, er det ikke? Man kan ikke få beskjed om at visse deler av pensum gidder ikke læreren ta seg av, de delene skal elevene selv få slite med.

Lenke til kommentar
Øydelegging av nynorsk?

 

No når eg har sett litt i skulebøkene så har eg irritert meg over nokre ord som konsekvent har blitt brukt i dei nyaste. Eg reagerte blant anna over skole og barn. Måtte dobbeltsjekke om eg hadde nynorsk varianten av boka.Eg kan ikkje fatte at desse er tatt inn i nynorsken. Men det stoppar ikkje der, for ord som dere, gård og virkelig blir også konsekvent brukt. Ok, men kan nokon fortelje meg då kvifor ordet heileskaking plutseleg kan stå i neste setning (tyder hjernerystelse...). 

 

Så i praksis blir dette: vanlege nynorske ord blir erstatta av bokmål-ord, medan sære nynorske (som få under 30 forstår kva dei betyrord blir brukt konsekvent. Nokon som veit kva turv tyder? Ordet er ofte brukt i boka mi.

 

Og grunnen? Jau, dei som skriv om bøkene sit ned i Oslo (og har vell ikkje sett meir av Norge) og overset skulebøker til nynorsk i blinde! Når det gjeld skole og barn Norsk Språkråd...

6776731[/snapback]

Her ser man hvorfor bokmålinger ikke bør lære nynorsk på skolen. Siden alle skal kunne nynorsk og staten er så oppdatt at nynorsk skal være likestilt, blir folk som tror de kan skrive nynorsk satt til noe de ikke greier å gjøre skikkelig. Resultatet blir at man er mer oppdatt av at nynorsk skal brukes enn å skrive god norsk (uansett om det er på bokmål eller nynorsk).

Lenke til kommentar
Her ser man hvorfor bokmålinger ikke bør lære nynorsk på skolen. Siden alle skal kunne nynorsk og staten er så oppdatt at nynorsk skal være likestilt, blir folk som tror de kan skrive nynorsk satt til noe de ikke greier å gjøre skikkelig. Resultatet blir at man er mer oppdatt av at nynorsk skal brukes enn å skrive god norsk (uansett om det er på bokmål eller nynorsk).

6863286[/snapback]

:eek:

Der sa du det. Det er akkurat det som skjer!

Lenke til kommentar
Vi bor et i land med 5 millioner innbyggere, og har tre offisielle skriftspråk. Og det er 2006?

 

Nuff said.

6777857[/snapback]

 

Du har egentlig ikke sagt "nuff". Du har definert et problem som alle i landet er klar over, men du kommer ikke med en løsning.

 

Vi kan ikke eliminere et språk 15% av landet snakker. Vi kan ikke påtvinge de resterende 85% til å lære seg et språk de ikke vil få bruk for. Dagens løsning er ikke god på noen måter; nynorskerne er misfornøyd med måten språket nedprioriteres og ikke likestilles slik den skal, mens bokmålere kaster bort tiden sin (og to standpunktkarakterer) på et språk de færreste får bruk for. Gjør begge gruppene fornøyd, og da vil du ha sagt akkurat "nuff".

Lenke til kommentar
Esperanto, nynorsk og klingon. Konstruerte bullshit språk ingen vanlige mennesker bruker. Går ikke ann å ødelegge noe som ikke har noen literær eller historisk verdi, vettu. Blir som å bombe afghanistan tilbake til steinalderen. Fullstendig overflødig  :!:

6866262[/snapback]

Nynorsk har absolutt en litterær verdi, og det er nettopp her Nynorsk vanligvis regnes som et mer egnet skriftspråk, nemlig til Poesien.

Lenke til kommentar
Vi kan ikke eliminere et språk 15% av landet snakker.

 

Hvorfor ikke det? Hvorfor kan ikke et land ha ett offisielt språk? Når alle sammen forstår det språket? Og forøvrig er det bare deler av redaksjonen i NRK som "snakker" nynorsk.

6866269[/snapback]

Hvorfor vi ikke kan frarøve en betydelig andel av landets befolkning deres rett til å bruke språket deres? Vel, for det første bryter det med Sidestillingsvedtaket av 1885, og for det andre viser det en enorm mangel på respekt for en gruppe menneskers sak. Forestill deg at bokmål var i mindre tall, hadde du likt at språket du brukte hele livet ditt ble plutselig gjort ugyldig?

 

Jeg vet at hvis situasjonen var slik at bokmål var i mindretall, så ville jeg kjempet hardt og lenge for å beholde det. Det er språket mitt som definerer tankene og idéene mine for resten av verden, uten den hadde jeg ikke klart å formidle noe av det.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...