.com Skrevet 9. september 2006 Rapporter Del Skrevet 9. september 2006 har ikke noe imot nynorsk i og for seg, men jeg har noe imot at i et såpass lite land som norge må vi ha to skriftspråk. makan til tull Lenke til kommentar
meron Skrevet 9. september 2006 Forfatter Rapporter Del Skrevet 9. september 2006 har ikke noe imot nynorsk i og for seg, men jeg har noe imot at i et såpass lite land som norge må vi ha to skriftspråk. makan til tull 6833367[/snapback] Du har heilt rett. Kutt ut bokmål! Lenke til kommentar
Gjest medlem-105476 Skrevet 9. september 2006 Rapporter Del Skrevet 9. september 2006 Jeg synes vi bør kutte ut hele nynorsken, kunne i samme slengen fjerna tysk, fransk og spansk som obligatorisk b-/c-språk på videregående. Burde heller brukt den tiden som hadde blitt til overs, til å lære engelsk og bokmål bedre. Lenke til kommentar
iChristian Skrevet 9. september 2006 Rapporter Del Skrevet 9. september 2006 Du vet at vi trenger flere språk i vår moderne og internasjonale verden? vi kan ikke alltid stole på at alle kan engelsk... Lenke til kommentar
Gjest medlem-105476 Skrevet 9. september 2006 Rapporter Del Skrevet 9. september 2006 Du vet at vi trenger flere språk i vår moderne og internasjonale verden? vi kan ikke alltid stole på at alle kan engelsk... 6833757[/snapback] Skjønte ikke den ... Hvorfor skal vi ikke kunne stole på engelsk? Lenke til kommentar
iChristian Skrevet 9. september 2006 Rapporter Del Skrevet 9. september 2006 (endret) Fordi det er veldig mange land i verden hvor de ikker spesielt gode i engelsk, f.eks mange land i den latinamerikanske verden Nordmenn er faktisk veldig gode i engelsk i forhold til andre land, det er i hvert fall min erfaring Endret 9. september 2006 av Lomz Lenke til kommentar
Gjest medlem-105476 Skrevet 9. september 2006 Rapporter Del Skrevet 9. september 2006 Fordi det er veldig mange land i verden hvor de ikker spesielt gode i engelsk, f.eks mange land i den latinamerikanske verdenNordmenn er faktisk veldig gode i engelsk i forhold til andre land, det er i hvert fall min erfaring 6833832[/snapback] Og derfor skal jeg ha nynorsk og tysk på skolen? Lenke til kommentar
iChristian Skrevet 9. september 2006 Rapporter Del Skrevet 9. september 2006 Fordi det er veldig mange land i verden hvor de ikker spesielt gode i engelsk, f.eks mange land i den latinamerikanske verdenNordmenn er faktisk veldig gode i engelsk i forhold til andre land, det er i hvert fall min erfaring 6833832[/snapback] Og derfor skal jeg ha nynorsk og tysk på skolen? 6834058[/snapback] Ingen som har sagt at du må ha tysk heller... Tysken blir jo danket ut i forhold til de latinske språkene som spansk og fransk. Nynorsk har jeg ikke sagt noe om. Lenke til kommentar
Gjest medlem-105476 Skrevet 9. september 2006 Rapporter Del Skrevet 9. september 2006 Fordi det er veldig mange land i verden hvor de ikker spesielt gode i engelsk, f.eks mange land i den latinamerikanske verdenNordmenn er faktisk veldig gode i engelsk i forhold til andre land, det er i hvert fall min erfaring 6833832[/snapback] Og derfor skal jeg ha nynorsk og tysk på skolen? 6834058[/snapback] Ingen som har sagt at du må ha tysk heller... Tysken blir jo danket ut i forhold til de latinske språkene som spansk og fransk. Nynorsk har jeg ikke sagt noe om. 6834077[/snapback] Veit at tysken blir danka ut, men svært få som klarer å lære seg spansk/fransk flytende i løpet av ungdomskole og videregående ... Lenke til kommentar
iChristian Skrevet 9. september 2006 Rapporter Del Skrevet 9. september 2006 Veit at tysken blir danka ut, men svært få som klarer å lære seg spansk/fransk flytende i løpet av ungdomskole og videregående ... 6834163[/snapback] Det er nok ikke forventet heller. Men de prøver å gi grunnleggende opplæring. Lenke til kommentar
Gjest medlem-105476 Skrevet 9. september 2006 Rapporter Del Skrevet 9. september 2006 Veit at tysken blir danka ut, men svært få som klarer å lære seg spansk/fransk flytende i løpet av ungdomskole og videregående ... 6834163[/snapback] Det er nok ikke forventet heller. Men de prøver å gi grunnleggende opplæring. 6834176[/snapback] Det er så sinnsykt bortkasta ... Ingen kan motsi meg på det ... Hadde værte MYE bedre om man kunne velge C-språk som studieretnignsfag ... Lenke til kommentar
sumptrollet Skrevet 9. september 2006 Rapporter Del Skrevet 9. september 2006 Fordi det er veldig mange land i verden hvor de ikker spesielt gode i engelsk, f.eks mange land i den latinamerikanske verden. 6833832[/snapback] I vår internasjonale verden har ikke Norge spesielt mye handel eller samarbeid med latinamerikanske land. B/C-språk på vgs gir deg heller ikke nok kunnskaper til at du kan føre en samtale over barnehagenivå. Lenke til kommentar
magicus Skrevet 9. september 2006 Rapporter Del Skrevet 9. september 2006 Vær så snill å ødelegg nynorsken. Er så utrolig lei forelesere som snakker nynorsk.. måtte slå opp i ordboken etter en forelesning for å skjønne ka "røyndom" betyr. La oss konsentrere oss om viktige ting slik som å løse aids gåten istedetfor å tvinge folk til å lære seg nynorsk Lenke til kommentar
ttt Skrevet 9. september 2006 Rapporter Del Skrevet 9. september 2006 Er heilt einig med trådstartar. Det er ikkje mykje som kan måle seg med ei skikkeleg bok som er skreven på nynorsk. Forhåpentlegvis slepp vi dei nemnte "feila" i Ringdrotten. Det er så sinnsykt bortkasta ... Ingen kan motsi meg på det ... 6834233[/snapback] Når du blir eldre trur eg du vil sette større pris på det du har lært på vidaregåande. Kunnskap er ikkje bortkasta. Lenke til kommentar
Cyberfrog Skrevet 9. september 2006 Rapporter Del Skrevet 9. september 2006 Språkkunnskaper er ganske bortkastede når de ikke holdes ved like. Jeg hadde flere år med tysk og det er omtrent bare "durch-für-gegen-ohne-um" som står igjen (liten overdrivelse). Hadde óg nynorsk som hovudmål, men det spelar ingen rolle. Nynorsk kan døy for min del, då eg kun nyttar bokmål. Lenke til kommentar
Thlom Skrevet 10. september 2006 Rapporter Del Skrevet 10. september 2006 Var ikke dette en diskusjon om utvanninga av nynorsk? Kan ikke dere nynorskmotstandere klare å holde kjeft i en tråd? Til topic: Jeg er enig med trådstarter, det er uheldig at nynorsken utvannes. Så vidt jeg vet så har vi beveget oss bort fra samnorsk. Lenke til kommentar
WaterMarked Skrevet 10. september 2006 Rapporter Del Skrevet 10. september 2006 Hvorfor kom bokmål?... Var ikke nynorsk fint nokk for byasane?... :!: Lenke til kommentar
pizzafordi Skrevet 10. september 2006 Rapporter Del Skrevet 10. september 2006 har ikke noe imot nynorsk i og for seg, men jeg har noe imot at i et såpass lite land som norge må vi ha to skriftspråk. makan til tull 6833367[/snapback] Du har heilt rett. Kutt ut bokmål! 6833683[/snapback] du må slutte å drikke pepsi Lenke til kommentar
Pricks Skrevet 11. september 2006 Rapporter Del Skrevet 11. september 2006 (endret) Språket er ikke statisk. Det er i stadig utvikling og forandring. At nynorsk og bokmål nærmer seg hverandre er kun positivt. Om noen år har vi kanskje bare ett skriftspråk, og da blir alle glade Endret 11. september 2006 av Pricks Lenke til kommentar
Jukselapp Skrevet 12. september 2006 Rapporter Del Skrevet 12. september 2006 Utrolig mange her som skriver at vi har 2 skriftspråk i Norge!.. Vi har jo 3! Personlig har jeg ikke nynorsk på skolen, siden jeg har samisk som førstespråk, og norsk som andrespråk, og har derfor bare en av målformene. Noen her mener at flertallet burde råde, men det ville jo blitt helt feil for meg som da ikke ville fått opplæring i samisk! Det er ikke slik at alt alltid følger flertallet. Mye handler om rettigheter. Det er bare idiotisk å hakke på nynorsken, fordi det er jo systemet som det er noe galt med! Jeg mener at vi alle burde få velge ett av de tre skriftspråkene som vi kunne hatt eksamen i, mens de andre ble mer muntlige. Altså man ikke nødvendigvis får en egen karakter for sidemål, men at man må ha en kjennskap til det... Det som er litt ironisk er at vi i Finnmark lærer for det meste bokmål, enda dialekten vår faktisk har flere likhetstegn med nynorsken. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå