Gå til innhold

Øydelegging av nynorsk?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Gjest medlem-105476

Jeg synes vi bør kutte ut hele nynorsken, kunne i samme slengen fjerna tysk, fransk og spansk som obligatorisk b-/c-språk på videregående. Burde heller brukt den tiden som hadde blitt til overs, til å lære engelsk og bokmål bedre.

Lenke til kommentar
Gjest medlem-105476
Du vet at vi trenger flere språk i vår moderne og internasjonale verden? vi kan ikke alltid stole på at alle kan engelsk...

6833757[/snapback]

Skjønte ikke den ... Hvorfor skal vi ikke kunne stole på engelsk?

Lenke til kommentar
Gjest medlem-105476
Fordi det er veldig mange land i verden hvor de ikker spesielt gode i engelsk, f.eks mange land i den latinamerikanske verden

Nordmenn er faktisk veldig gode i engelsk i forhold til andre land, det er i hvert fall min erfaring

6833832[/snapback]

Og derfor skal jeg ha nynorsk og tysk på skolen?

Lenke til kommentar
Fordi det er veldig mange land i verden hvor de ikker spesielt gode i engelsk, f.eks mange land i den latinamerikanske verden

Nordmenn er faktisk veldig gode i engelsk i forhold til andre land, det er i hvert fall min erfaring

6833832[/snapback]

Og derfor skal jeg ha nynorsk og tysk på skolen?

6834058[/snapback]

Ingen som har sagt at du må ha tysk heller...

Tysken blir jo danket ut i forhold til de latinske språkene som spansk og fransk.

 

Nynorsk har jeg ikke sagt noe om.

Lenke til kommentar
Gjest medlem-105476
Fordi det er veldig mange land i verden hvor de ikker spesielt gode i engelsk, f.eks mange land i den latinamerikanske verden

Nordmenn er faktisk veldig gode i engelsk i forhold til andre land, det er i hvert fall min erfaring

6833832[/snapback]

Og derfor skal jeg ha nynorsk og tysk på skolen?

6834058[/snapback]

Ingen som har sagt at du må ha tysk heller...

Tysken blir jo danket ut i forhold til de latinske språkene som spansk og fransk.

 

Nynorsk har jeg ikke sagt noe om.

6834077[/snapback]

Veit at tysken blir danka ut, men svært få som klarer å lære seg spansk/fransk flytende i løpet av ungdomskole og videregående ...

Lenke til kommentar
Gjest medlem-105476
Veit at tysken blir danka ut, men svært få som klarer å lære seg spansk/fransk flytende i løpet av ungdomskole og videregående ...

6834163[/snapback]

Det er nok ikke forventet heller.

Men de prøver å gi grunnleggende opplæring.

6834176[/snapback]

Det er så sinnsykt bortkasta ... Ingen kan motsi meg på det ... Hadde værte MYE bedre om man kunne velge C-språk som studieretnignsfag ...

Lenke til kommentar
Fordi det er veldig mange land i verden hvor de ikker spesielt gode i engelsk, f.eks mange land i den latinamerikanske verden.

6833832[/snapback]

 

I vår internasjonale verden har ikke Norge spesielt mye handel eller samarbeid med latinamerikanske land. B/C-språk på vgs gir deg heller ikke nok kunnskaper til at du kan føre en samtale over barnehagenivå.

Lenke til kommentar

Er heilt einig med trådstartar. Det er ikkje mykje som kan måle seg med ei skikkeleg bok som er skreven på nynorsk. Forhåpentlegvis slepp vi dei nemnte "feila" i Ringdrotten.

 

Det er så sinnsykt bortkasta ... Ingen kan motsi meg på det ...

6834233[/snapback]

Når du blir eldre trur eg du vil sette større pris på det du har lært på vidaregåande. Kunnskap er ikkje bortkasta.

Lenke til kommentar

Utrolig mange her som skriver at vi har 2 skriftspråk i Norge!.. Vi har jo 3!

Personlig har jeg ikke nynorsk på skolen, siden jeg har samisk som førstespråk, og norsk som andrespråk, og har derfor bare en av målformene.

 

Noen her mener at flertallet burde råde, men det ville jo blitt helt feil for meg som da ikke ville fått opplæring i samisk! Det er ikke slik at alt alltid følger flertallet. Mye handler om rettigheter.

Det er bare idiotisk å hakke på nynorsken, fordi det er jo systemet som det er noe galt med! Jeg mener at vi alle burde få velge ett av de tre skriftspråkene som vi kunne hatt eksamen i, mens de andre ble mer muntlige. Altså man ikke nødvendigvis får en egen karakter for sidemål, men at man må ha en kjennskap til det...

 

Det som er litt ironisk er at vi i Finnmark lærer for det meste bokmål, enda dialekten vår faktisk har flere likhetstegn med nynorsken. :cool::hmm:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...