Gå til innhold

Øydelegging av nynorsk?


Anbefalte innlegg

En flott ting for å forbedre nynorsken er å gjøre oversettelsen av f.eks ubuntu til nynorsk enda bedre.

Og ikke minst bruke disse.

 

Jeg er for å ha alle de 3 offisielle skriftspråkene i Norge, selv om vi er i 2006, nettopp fordi dette er en del av kulturen i Norge, litt plagssomt selvsagt, jeg har selv strøket i nynorsk, men jeg mener at det er viktig for å bevare kultur og dialekter

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+432

Jeg er egentlig uenig i at vi skal ha to skriftspråk i Norge, vi som går på gr.skolen får mye mer bullshit å gjøre når vi skal ha både bokmål og nynorsk. Velg en av delene sier jeg bare.

Lenke til kommentar
Ta et hint da!

Nynorsk er urnordisk. :wee:

6778721[/snapback]

Strengt tatt er vel nynorsk et nyere språk enn bokmål...

(Nekter å ta humoren)

 

Jeg er egentlig uenig i at vi skal ha to skriftspråk i Norge, vi som går på gr.skolen får mye mer bullshit å gjøre når vi skal ha både bokmål og nynorsk. Velg en av delene sier jeg bare.

6778746[/snapback]

Hvorfor skal vi ikke lære oss noe som er viktig for vår kultur og opprettholdelse av våre dialekter?

Lenke til kommentar
Nynorsk er det mest sugne faget som fins, ingenting imot selve språket.

Men når det pakkes på folk i den Videregående skolen er ikke akkurat det en bra måte å promotere noe på.

Vil heller si det fører til det stikk motsatte, folk misliker det om mulig mer.

 

Vi er 26 i klassen, to jenter i klassen har nynorsk som hovedmål.

De er de eneste på hele trinnet, igjen forklar meg hvorfor alle må ha nynorsk?!!

6778612[/snapback]

Ikkje legg skulda på nynorsken for at skulen er dårleg tilrettelagd. Kva glede trur du eg hadde av å lære bokmål på skulen?

 

La nå folk få bestemme om de skal lære nynorsk eller ikke selv i et valgfag, man trenger ærlig talt ikke nynorsk, hvis noen tror de har noen grunner som kan få meg til og tvile, si dem.

 

Men ikke pakk på andre nynorsk, hatet å måtte lære meg det, og det gjorde resten av min klasse og de andre klassene også....

6778614[/snapback]

Som sagt, dette er ikkje nynorsken sin feil, men departementet som bestemmer kva du skal lære på skulen. Du tar vel ikkje skade av å ha nokre timar nynorsk i løpet av nokre skuleår?

Å la folk få velje kva skriftspråk dei vil lære på skulen er ein fin tanke, men eg ser komplikasjonar i praksis. Du må dele opp klassen i kvar norsktime, og sett at det var 2 av 26 som ville lære nynorsk må du ha ein lærar på to elevar gjennom ein del år.

Eg synest egentleg dagens system fungerer greit, å ha nynorsk som hovudmål på nynorskspråklege skular og det same med bokmål. At det vil være uenighet i dette systemet er uunngåeleg sidan ein klasse ofte består av ein kombinasjon av elevar som pratar nynorsk og bokmål.

Dersom det er riktig som ein her skriv av nokon ikkje forstår nynorsk må det være grunn nok til å ha sidemål som obligatorisk på skulen.

 

Ellers er eg enig i det meron skriv i første post, nynorsken er blit utvatna av bokmål med åra, mens nokre ord blir brukt til stadighet som ingen forstår bæret av. Eg er sjølv oppvaksen med nynorsk som hovudmål og min dialekt er basert på nynorsk, men som eg og sikkert ein del av dykk kan sjå er språket mitt blitt utvatna med bokmål, ikkje grunna dei få timane på skulen, men av den enkle grunn at eg møter bokmål kvar einaste dag. Aviser, TV, filmar, reklame, jobbsamanheng, lista kan bli lang. Eg prøver så godt eg kan å være tru mot nynorsken, men det er på ingen måte ein lett jobb.

 

Nynorsk er ein del av vår kulturarv, heller eit godt norsk språk enn danskinspirert møl, men det er ein anna diskusjon. ;)

Lenke til kommentar
En flott ting for å forbedre nynorsken er å gjøre oversettelsen av f.eks ubuntu til nynorsk enda bedre.

Og ikke minst bruke disse.

 

Jeg er for å ha alle de 3 offisielle skriftspråkene i Norge, selv om vi er i 2006, nettopp fordi dette er en del av kulturen i Norge, litt plagssomt selvsagt, jeg har selv strøket i nynorsk, men jeg mener at det er viktig for å bevare kultur og dialekter

6778737[/snapback]

Der har vi det eg er ute etter. Det er derfor viktig at nynorsk ikkje blir utvatna med bokmål.

 

Jeg er egentlig uenig i at vi skal ha to skriftspråk i Norge, vi som går på gr.skolen får mye mer bullshit å gjøre når vi skal ha både bokmål og nynorsk. Velg en av delene sier jeg bare.

6778746[/snapback]

Skal oss sjå:

Kva er det du eigentleg lærer i norsk-faget? Alt er crap bortsett frå nynorsk, grammatik og sjangerlære. Kva lærer du om dei restrerande 10 kapittla?

Lenke til kommentar
Lomz: hvorfor skal vi slite rævva av oss for å lære noe vi aldri kommer til å bruke? og hvis du vet at du kommer til å få bruk for det, ta det som privatist elns.. NyNorsk på ung. skolen og vgs er bare pain in the ass! det bør være valgfag for oss som har det som sidemål!

6778832[/snapback]

Kvifor skal me slite «rævva» av oss for å lære bokmål, noko me aldri kjem til å nytte? Eg har gått på skulen i 13 år og språk er på ingen måte det mest bortkasta, i ettertid skulle eg ønske eg fulgte meir med i norsktimane, men interessen for Ibsen, Aasen og tjukk l var ikkje spesielt stor på den tida.

 

Ikkje la denne kritikken bli retta mot det nynorske skriftspråket, det blir heilt feil. Som eg sa over, du kritiserer skulesystemet og misnøgda med å lære eit språk du ikkje har interesse av gjeld både nynorsk og bokmål.

 

Og forresten, korleis er det mogleg å «slite rævva av deg» på sidemål? Du overdramatiserer ganske kraftig her.

Endret av zeph
Lenke til kommentar
Lat oss snu:

Det er 12 elevar i klassa mi, alle har nynorsk som hovedmål. Kvifor må vi lære bokmål?

 

Fordi at det er Norges største språk, og bokmål står oppført som norges talte språk.

 

Forresten: Har hatt om både runer og samisk eg (sånn omtrent 2 mnd'er om kvart emne).

 

Tre Bokstaver: OMG! :ohmy:

 

Vi har tre offisielle skriftspråk i Noreg: Bokmål, Nynorsk og Samisk. Ikkje bland norrønt, runer, urnordisk inn i dette.

 

s-a-r-k-a-s-m-e, nå er det din tur til å si det...

Lenke til kommentar
Lat oss snu:

Det er 12 elevar i klassa mi, alle har nynorsk som hovedmål. Kvifor må vi lære bokmål?

 

Fordi at det er Norges største språk, og bokmål står oppført som norges talte språk.

6778978[/snapback]

Bokmål er kanskje det mest brukte skriftspråket i landet, men nynorsk er like mykje eit offisielt skriftspråk som bokmål.

Lenke til kommentar
Lat oss snu:

Det er 12 elevar i klassa mi, alle har nynorsk som hovedmål. Kvifor må vi lære bokmål?

 

Fordi at det er Norges største språk, og bokmål står oppført som norges talte språk.

6778978[/snapback]

Bokmål er kanskje det mest brukte skriftspråket i landet, men nynorsk er like mykje eit offisielt skriftspråk som bokmål.

6779011[/snapback]

 

:thumbup: men mindre talt

Lenke til kommentar
I Trinidad/Tobago snakker de engelsk. :roll:

Og i Spania snakker de masse Spansk :roll: Skal vi holde oss til norge og norsk? tror kanskje det blir litt mye for meg med verdensspråkrevolusjon med en gang...

6779242[/snapback]

Trinidad/Tobago er ikke England, men der snakker de engelsk som hovedmål. Ergo kan vi like godt snakke engelsk som hovedmål i Norge hvis vi først skal forandre på noe.
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...